Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، افشین طاهری اعظم در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه بیماری پوکی استخوان می‌تواند باعث یک شکستگی شود بدون اینکه فرد از قبل علائمی داشته باشد، یادآور شد: طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال درگیر پوکی استخوان هستند، اهمیت این قضیه آنجاست که اولین تظاهرات این بیماری ممکن است به دلیل شکستگی لگن و یا شکستی مهره کمر باشد، لذا نشانه‌شناسی علل رخداد این بیماری و اینکه فردی که پوکی استخوان می‌گیرد چه علائمی می‌تواند داشته باشد بسیار مهم است، چون این بیماری است که نه درد دارد و نه علامت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افرادی که بیشتر در معرض این بیماری هستند باید مرتب چک شوند، چون وقتی فردی دچار شکستگی می‌شود علاوه بر اینکه حجم بالایی از آسیب به فرد وارد می‌شود بار مالی بسیاری هم برای سیستم سلامت دنیا دارد، در همین سال ۲۰۲۰، دولت‌ها ۱۸ میلیارد دلار برای موضوعاتی از جمله شکستگی لگن هزینه کردند. اگر بخواهیم پوکی استخوان را بررسی کنیم استخوان‌ها یک سری مواد آلی دارند و یک سری مواد کانی، این بدان معناست که یک چرخه‌ای باید کلسیم و فسفر را وارد سیستم استخوانی بکند یعنی موادی تشکیل‌دهنده آن ساختار طبیعی و مهم استخوان هستند که وقتی این ساختار و تعادل به هم بخورد خلل و فرج استخوان زیادتر و به تعبیری پوک شده و نسبت کلسیم و فسفر و مواد آلی و کانی به هم می‌خورد، چون ۴۰ درصد استخوان از کلسیم است، اما وقتی فردی پوکی دارد این کلسیم افت می‌کند و باعث می‌شود شکنندگی استخوان زیاد شود.

این پزشک متخصص همچنین در خصوص اینکه چه افرادی بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند، یادآور شد: ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال دچار پوکی می‌شوند، منتهی ما دو نوع پوکی داریم، پوکی اولیه و پوکی ثانویه، پوکی اولیه مثل آرتروز یا سفید شدن مو یک فرآیند طبیعی در بدن است، ولی پوکی ثانویه زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار بیماری باشد مثلا بیماری دارد که مجبور است کورتون مصرف کند یا سیگار می‌کشد، فعالیت بدنی زیادی ندارد، قهوه و چای زیاد مصرف می‌کند، از دارو‌های خاصی استفاده می‌کند، آسم دارد، وزن زیاد دارد، مثلا مصرف چهار لیوان قهوه یا چای در روز می‌تواند باعث پوکی استخوان شود، همچنین سردسته بیماری‌هایی که پوکی استخوان به همراه دارد کورتون‌ها هستند یا دارو‌هایی از جمله دگزامتازون.

این جراح لگن و مفصل با اشاره به اینکه فرد ممکن است که اصلا در ابتدا متوجه این قضیه نشود، اظهار کرد: مثلا در خانم‌هایی که یائسه هستند و دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، بعد از ۵۳ سالگی، سالی دو تا پنج درصد به خاطر از دست دادن استروژن در خون، بافت استخوانی افت می‌کند، یعنی ممکن است که در عرض ۱۰ سال به شدت بافت استخوانی فرد از بین برود، لذا بانوان در این سنین دقت کنند، چون با استفاده از یک سری از دارو‌ها می‌توان جلوی این پوکی را گرفت. در واقع با یک سری از موارد می‌توان جلوی پوکی استخوان را گرفت افرادی که آفتاب‌گیری مناسبی ندارند، دقت کنند که روزی ۱۰ دقیقه آفتاب‌گیری می‌تواند چرخه ویتامین دی سی را فعال کند، در ایرانیان این ویتامیین خیلی پائین است، چراکه علاوه بر پیشگیری بر پوکی استخوان در بالا بردن سیستم ایمنی هم بسیار مؤثر است، اساسا افرادی که دارای افت این ویتامین هستند ممکن است به بیماری‌هایی از جمله ام اس مبتلا شده و یا اینکه التهاب‌های بدن‌شان خیلی زیاد شود.

طاهری اعظم در ادامه تصریح کرد: افرادی که مشکلات گوارشی دارند و جذب کلسیم‌شان مشکل دارد یا اینکه از شربت‌هایی مثل آلومنیوم ام جی، امپرازول یا قرص‌های آهن استفاده می‌کنند همین دارو‌ها جذب کلسیم را کم می‌کند و این افراد بیشتر مستعد پوکی استخوان خواهند بود، لذا در صورت لزوم استفاده از این دارو‌ها باید روش‌های جایگزین را برای پوکی استخوان هم داشته باشید. دقت کنید که افت قد در انسان‌ها و گوژپشتی از عوارض و همچنین نشانه‌های پوکی استخوان است، اما با یک سری آزمایش‌های تشخیصی می‌توان آن را تشخیص داد که مهمترین آن‌ها سنجش تراکم استخوان است. این آزمایش در بانوان باردار توصیه نمی‌شود، اگر سالم هستید و فاکتور خطری ندارید دو تا پنج سال یک‌بار می‌توان این سنجش را انجام داد.

وی در پایان یادآور شد: استخوان‌های بدن به لحاظ ساختار متفاوتند، لذا برخی استخوان‌ها بیشتر و زودتر دچار پوکی می‌شوند مثل لگن، کمر، مچ دست که خیلی مستعدترند و بعد هم استخوان‌های محیطی بدن، بنابراین بسته به اینکه چقدر به استخوان‌ها فشار وارد می‌شود و عضلات چقدر تحریک گذاری داشته و چه ساختاری دارند، حساسیت به پوکی در آن‌ها متفاوت خواهد بود. مثلا یک شکستگی در لگن حتی می‌تواند فرد را به سمت مرگ سوق دهد، شکستگی لگن به ویژه در سالمندان خیلی اهمیت دارد، اگر این افراد پاه‌شان کوتاه شده و چرخیده مهمترین دلیل آن شکستگی هیپ است، این ناحیه در افراد مسن جوش نمی‌خورد و درمان آن فقط تعویض مفصل است، ولی نواحی پائین‌تر را با اقداماتی از جمله ثابت کردن می‌توان درمان کرد. در پایان باید به این نکته توجه داشت که پوکی استخوان یک شبه اتفاق نیفتاده و روند آن حتی از کودکی و به ویژه در دوران جوانی آغاز می‌شود لذا ورزش و داشتن تغذیه سالم برای پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

درمان‌های خانگی برای کاهش درد نحوه پیشگیری از درد گردن هنگام استفاده از موبایل

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پوکی استخوان سالمندان استخوان هستند پوکی استخوان استخوان ها دارو ها یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلق‌وخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماری‌ها می‌شود. همچنین عوارض روان‌شناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریک‌پذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.

مجید غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد می‌گذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماری‌های پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب می‌شوند. در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمی‌دهد.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان می‌دهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آب‌پز» می‌شود؛ به گونه‌ای که اوایل متوجه عوارض نمی‌شود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرم‌کننده، به خاطر سطح بالای «لذت‌دهی و محرّک‌بودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد می‌کنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آن‌ها اشاره کرده‌اند.

غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی می‌شوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را از دست می‌دهند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد می‌شود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، رعایت کنند.

وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرگرمی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعده‌ی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان