Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ظرفیت استفاده از نخبگان علمی در کشور اظهار کرد: نگهداری نخبگان به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد، یعنی اگر آنان در کشور خودمان شاغل باشند دیگر مجبور به مهاجرت نخواهند شد.

او افزود: اگر ساختار اقتصادی کشورمان به سمت و سویی رود که از توان پژوهشی نخبگان استفاده مناسب کنیم، کمتر نگران خروج و جذب آنان به کشور‌های دیگر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمیان تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر باعث شد تا برخی از نخبگان، جذب بازار کار شوند و با فعالیت در این شرکت‌ها از مهاجرت خودداری کنند، بنابراین لازم است تا این روند را توسعه داده و از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها به مقدار بیشتری استفاده کنیم و نقش فارغ التحصیلان را هم برای بکارگیری دستاورد‌های مطلوب‌تر در جامعه نادیده نگیریم.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، عاملی برای جلوگیری از مهاجرت فارغ التحصیلان

او با بیان اینکه باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی و کسانی که شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌کنند، حمایت شود، گفت: توسعه حمایت‌ها و همکاری‌های مورد قبول از شرکت‌های دانش بنیان باعث می‌شود تا نتایج خوبی از وضعیت اقتصادی جامعه و کاهش آمار و ارقام مهاجرت افراد ایرانی به کشور‌های خارجی در آینده به دست آوریم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: رسیدگی به فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، توجه به دانشجویان و فارغ التحصیلان برای اشتغال در جامعه نه تنها باعث کاهش خروج افراد ایرانی نمی‌شود، بلکه تا حدود زیادی، باعث بازگشت نخبگان ایرانی به کشور خواهد شد تا بتوانیم از علم، فناوری، تجربه و مهارت آنان استفاده کنیم.

رحیمیان با بیان اینکه حمایت از سرمایه‌های فکری در جامعه باعث بازگشت نخبگان و رونق بازار می‌شود، تاکید کرد: فراهم سازی اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان و ایجاد امکانات مطلوب‌تر برای قشر جوان باعث می‌شود تا نخبگان برای بازگشت به کشور خودشان تصمیم گیری کرده و دیگر تمایلی برای مهاجرت نداشته باشند. به بیان دیگر سیل بازگشت، روند صعودی پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به میزان اشتغال دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاهی تهران گفت: فارغ التحصیلان یا دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور جذب بازار کار می‌شوند، اما این موضوع کفایت نمی‌کند؛ در حال حاضر محصلان دانشگاه‌های برتر به منظور درآمد بیشتر یا زندگی آسوده‌تر تمایل بیشتری به مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر دارند.

او افزود: برخی از آنان بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند که البته به دلیل سیل پذیرش دانشجویان طی سال‌های اخیر، این موضوع برای همه دانشجویان صدق نمی‌کند؛ در مجموع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی قابل قبول و مطلوب نیست.

توجه به مسائل علمی مانع مهاجرت دانشجویان می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: توجه ویژه به مسائل فکری، علمی و فناوری باعث ماندگاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور‌های خودمان می‌شود، هر چند در سال‌های اخیر به این موضوع توجه شده است اما باید میزان آن را چند برابر کرد. افزایش تاسیس شرکت‌های استارتاپی و حمایت از کارآفرینان راه حل موفقی برای رفع این معضل خواهد بود که متاسفانه این موضوع جدی گرفته نمی‌شود.

رحیمیان درباره تفاوت میان رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار گفت: هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد؛ برای مثال یک فارغ التحصیل رشته مهندسی در صورت تاسیس شرکت دانش بنیان نیاز به کارآفرینان رشته انسانی، مدیریت، متخصص حقوق، مخصص مالی و ... دارد.

او تاکید کرد: مسائل علوم انسانی برای پیشرفت و توسعه کشور از جمله موارد زیربنایی هستند و لزوم توجه به جایگاه رشته انسانی و قرار دادن آن در رتبه یک، باعث پیشرفت همه جانبه جامعه و کشور خواهد شد. میزان توجه به مسائل بین رشته‌ای با میزان توجه به رشته علوم انسانی هماهنگی می‌کند اما به مسائل پژوهشی، نوآوری و فناوری باید بیش از پیش توجه داشته باشیم تا در آینده نتایج مثبتی مانند به دست گرفتن بازار کار و بازار تولید از آن داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

آمارهایی از مهاجرت نخبگان ایرانی به آن سوی مرزها/ انتخاب رشته دانشگاهیان به خاطر پول نه علاقه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه تهران نخبگان علمی مهاجرت دانشجویان اشتغال فارغ التحصیلان فارغ التحصیلان دانشگاهی شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها بازار کار شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به اهمیت شورا و مشورت اشاره شده و خداوند در آیه «والذین استجابوا لربهم و اقاموالصلواه و امرهم شوری بی نهم و مما رزقنهم ینفقون» در کنار شورا بزرگترین ارکان دین یعنی نماز را ذکر کرده است.

وی افزود: از سعادت جامعه اجرای عدالت است که قدم‌های زیادی در این راستا برداشته شده است اما باز هم نیاز به استمرار دارد.

وی بیان کرد: خداوند بر پیامبر نیز تاکید داشته که با مردم مشورت کند و در امور مختلف مشورت را مورد توجه قرار دهد.

امام جمعه سنندج وظیفه دولت عدالت مدار را توجه به جامعه و مبارزه با فقر و تبعیض خواند و اعلام کرد: مسؤولان لاید زمینه رفع محرومیت را در جامعه فراهم کنند چرا که جامعه‌ای که در فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی باشد شور و مشورت نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: کار و فعالیت اقتصادی در برنامه‌ریزی مسؤولان قطعاً وجود دارد اما باید برای رونق اقتصادی از ظرفیت‌ها استعداد جوانان نیز بهره برد و همه ظرفیت‌ها را بکار بست.

ماموستا رستمی خواستار توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان شد و جهش تولید و رونق اقتصادی را نیازمند توجه و همراهی مسؤولان و مردم دانست.

کد خبر 6090892

دیگر خبرها

  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • آزادی بیان آمریکایی
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود