Web Analytics Made Easy - Statcounter

«هادی اعلمی فریمان» تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در تشریح سیاست خارجی احتمالی دموکرات‌ها در مورد کشورهای آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مدل رویارویی و سیاست‌های بایدن در قبال آمریکای لاتین و به خصوص ونزوئلا در فضای مجازی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از رسانه‌ها با استناد به داده‌های ارائه شده از سوی منابع نزدیک به تیم سیاست خارجی «جو بایدن» تلویحاً اعلام کرده‌اند که دموکرات‌ها پس از استقرار در کاخ سفید سیاست‌های ملایم‌تری را در قبال آمریکای لاتین اتخاذ خواهند کرد و برخی دیگر معتقدند که این سیاست‌ها صرفاً در موضوعات حقوق بشری تندتر خواهد شد. فارغ از این مسائل باید به این موضوع اشاره کنم که تمام این داده‌ها صرفاً براساس گمانه‌زنی‌ها صورت می‌گیرد و تا زمانی که بایدن و تیمش وارد کاخ سفید نشوند هیچ مدلی را نمی‌توان مد نظر قرار داد؛ اما با استناد به سخنان بایدن و تیمش می‌توان یک تحلیل نسبتاً کامل را ارائه کرد.

وی ادامه داد: در مورد مکزیک بحث توقف ساخت دیوار مرزی با آمریکا مطرح است. توجه داشته باشید که در دولت‌های قبلی ایالات متحده مانند دولت «باراک اوباما» و بوش پسر، مدلی از نظارت مختلط در مورد مرزهای این کشور با مکزیک اعمال می‌شد که بخشی از آن به اقدامات پلیسی و نظارتی مربوط بود و بخشی دیگر به مانیتورینگ تهدیدهای مرزی مختص می‌شد. بر این اساس به احتمال زیاد ساخت دیوار مکزیک تا حد زیادی متوقف خواهد شد اما مباحث نظارتی به صورت دیگری جریان خواهد داشت. در مورد ونزوئلا هم به نظر می‌رسید که تجدیدنظرهای مختلفی صورت خواهد گرفت، ولی باید دید که آیا مادورو و سوسیالیست‌های ونزوئلا وارد مذاکره با تیم بایدن می‌شود یا خیر. توجه داشته باشید که بسیاری معتقدند دموکرات‌ها و مادورو بر سر انتخابات مجدد در ونزوئلا با یکدیگر توافق خواهند کرد یا حداقل وارد مذاکره می‌شوند، اما نکته‌ای که در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که مادورو به دنبال ایجاد یک حاشیه امن برای خود است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری ونزوئلا و سوسیالیست‌هایی که در کنار او در رأس قدرت این کشور قرار دارند، به دنبال آن هستند تا اطمینان حاصل کنند که اگر چرخش قدرت در کشورشان به وجود آمد هیچ تهدیدی آنها را متوجه خود نمی‌کند. به این جهت آنها به دنبال یک فضای امن در صورت برگزاری مجدد انتخابات برای خود می‌گردند. بر این اساس هنوز انجام مذاکره مجدد میان آمریکا و ونزوئلا مشخص نیست؛ چرا که انبوهی از اخبار درست و غلط در فضای مجازی منتشر شده که نمی‌توان آنها را قطعی دانست. در مورد کوبا هم باید بگویم که به نظرم تنش‌ها تا آن حد که گفته می‌شود گسترده نیست. توجه داشته باشید که در دوران اوباما، روابط میان هاوانا و واشنگتن بعد از ۵۴ سال عادی شد و حالا آمریکا و کوبا از دوره رویارویی‌های خصمانه دوران کاستروها عبور کرده‌اند. لذا با اطمینان بیشتری می‌توان گفت بایدن در مورد کوبا دست به تجدیدنظر خواهد زد.

اعلمی فریمان افزود: در مورد برزیل باید توجه داشت که ارتباط این کشور با آمریکا اساساً یک رابطه سنتی و تکنیکی است. این کشور عموماً در مباحث فنی و اقتصادی با آمریکا هماهنگ بوده و این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل حامی خود یعنی «دونالد ترامپ» را از دست داده است. بر این اساس احتمال دارد روابط برزیل با آمریکا تا حدودی تغییر کند. توجه داشته باشید که مهمترین کشور حوزه آمریکای لاتین برای آمریکا و به خصوص دموکرات‌های کاخ سفید، ونزوئلا خواهد بود. اگر قرار باشد یک تجدیدنظر در مورد این کشور انجام شود باید مسائلی مانند صادرات نفت و اقتصاد را در صدر آن ببینیم. این در حالیست که روابط ایران و ونزوئلا در حوزه نفتی یکی از موضوعاتی است که کماکان مورد نظر آمریکایی‌ها بوده و اگر قرار باشد آمریکا با ایران وارد مذاکره شود، بدون تردید ونزوئلا متأثر از این روند نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیگنال‌هایی که از سوی ونزوئلا به آمریکا مخابره می‌شود، نشان داده که مادورو مایل به مذاکره است، اما باید توجه داشته باشید هر زمان که رابطه ایران و آمریکا نسبتاً آرام شده یا اتفاقی مانند برجام رخ داده، تا حدودی روابط تهران و کاراکاس تضعیف شده است. دلیل این امر هم سیال بودن سیاست‌ خارجی در تمام دنیا است. به یاد داریم زمانی که کلمبیا با جدایی‌طلبان فارک وارد مذاکره شد سطح تهدیدات در حوزه مواد مخدر میان آمریکا و کلمبیا کاهش پیدا کرد و در مورد ونزوئلا هم چنین اتفاقی افتاد. اما زمانی که ونزوئلا و آمریکا با یکدیگر وارد چالش جدی شدند، سطح تهدید در حوزه مواد مخدر زیاد شد. بر این اساس تمام مسائل و راهبردهایی که در حوزه روابط آمریکای لاتین و واشنگتن مشاهده کرده‌ایم به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل است ولی به هر ترتیب معتقدم بایدن سیاستی ملایم‌تر از ترامپ در قبال این جغرافیا به کار خواهد بست. کمااینکه او یک سرخپوست را به عنوان وزیر کشور آمریکا منصوب کرده است که همین مسأله می‌تواند گویای بهبود احتمالی روابط واشنگتن با کشورهای آمریکای لاتین باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آمریکای لاتین رائول کاسترو فیدل کاسترو کوبا نیکلاس مادورو ونزوئلا جو بایدن دونالد ترامپ توجه داشته باشید آمریکای لاتین وارد مذاکره بر این اساس دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز سه‌شنبه ظلم نیروی پلیس آمریکا به دانشجویان جوانی را که در مخالفت با نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تظاهرات می‌کنند، محکوم کرد.

براساس گزارش المیادین، مادورو از جوانان در سراسر جهان خواست تا برای محکوم کردن نسل کشی علیه مردم فلسطین به خیابان‌ها بیایند. رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد برای جوانان آمریکا احترام مطلق قائل است، زیرا آنها در مبارزه خود برای صلح مستحق احترام هستند. او همچنین توصیف نتانیاهو از آنها به عنوان نازی‌ها را محکوم کرد.

سرعت اعتراض‌ها در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در رد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار‌های نسل‌کشی علیه غیرنظامیان فلسطینی در این نوار افزایش یافته است.  این در شرایطی است که مدیریت دانشگاه‌ها با فراخوان به پراکندگی تحصن‌ها و اعمال زور در برخی از آن‌ها در تلاش برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی هستند.

چند روز پیش، ائتلاف بولیواری برای مردم آمریکای لاتین موسوم به اتحاد آلبا (ALBA) خواستار پاسخگویی رژیم جنایتکار و حامیان آن برای جنایات نسل کشی در فلسطین اشغالی شد. اعضای این اتحادیه حمایت خود را از عضویت فوری فلسطین در سازمان ملل متحد، به عنوان اقدامی عادلانه و ضروری که به حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین کمک می‌کند، ابراز کردند.

شرکت کنندگان همچنین خواستار پاسخگویی و دستگیری اعضای رژیم صهیونیستی و حامیان آن شدند، زیرا آنها مسئول جنایات ارتکابی علیه فلسطینی‌ها مطابق با قوانین بین المللی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • جاسوس آمریکایی به 22 سال حبس محکوم شد
  • محکومیت کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا به جرم جاسوسی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • مادورو: سرکوب جوانان دانشجو در آمریکا را محکوم می‌کنیم
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف