Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:39:41 GMT

یزد با کمبود ۵۰۰ پرستار روبروست

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۷۴۵۸

یزد با کمبود ۵۰۰ پرستار روبروست

علی اکبر جراحی  روزیکشنبه به مناسبت هفته پرستار ( ۲۶ تا دوم دی ماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استان از لحاظ تعداد پرستار با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما نسبت به میانگین کشوری در جایگاه مطلوبی است اظهار کرد: طبق استاندارد جهانی، نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۱.۸ نفر است در حالی که در کشور نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی زیر یک نفر و در استان یک نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی یادآور شد: دانشگاه کمبود نیرو پرستاری خود را از طریق جذب نیروهای شرکتی ، نیروهای بازنشسته ، تمدید نیروهای طرحی و جذب دانشجویان رشته پرستاری به صورت ساعتی جبران کرده است.

وی تعداد پرستاران استان را سه هزار و ۶۰۰ نفر بیان کرد و گفت: در استان ۲۸ درصد پرستاران مرد و ۷۲ درصد زن هستند در حالیکه در کشور۱۹ درصد پرستاران مرد و ۸۱ درصد را زنان تشکیل می دهند.

جراحی با بیان اینکه از مجموع پرستاران ستان  ۲ هزار و ۶۰۰ نفر آنها در بیمارستان‌های دولتی و مابقی در بیمارستان‌های خصوصی و تامین اجتماعی  مشغولفعالیت هستند تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون  با توجه به نیاز استان به نیرو  ۱۸۰ از طریق آزمون و شرکتی جذب شدند.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد:  همچنین در آزمون استخدامی  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در دی ماه برگزار می شود سهمیه استان ۱۴۰ نفر است که با توجه با پیگیری ها و رایزنی ها صورت گرفته  افزون بر ۷۰ درصد جذب نیروها در گروه پرستاری است.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد پرستاران استان به صورت مشترک در بیمارستانهای دولتی و خصوصی در شیفت‌ها مختلف خدمات ارایه می کنندکه این موضوع به دلیل کم بودن حقوق و مزایای آنهاست.

جراحی  مرخصی های تشویقی به نیروها برای ارتباط بیشتر با خانواده وهمچنین افزایش ۳۰ درصد ضریب ساعت کارکرد و پرداخت به صورت اضافه و پرداخت تعدادی از معوقه ها و مطالبات آنها از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حمایت از پرستاران بیان کرد. 

ابتلا ۷۶۰ نفر از کادر پرستاری به کرونا

جراحی با بیان اینکه ۷۶۰ نفر معادل ۲۵ درصد از مجموع کادر پرستاری استان به کرونا مبتلا شدند افزود: به طور میانگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر از کادر پرستاری در مرخصی استعلاجی یا در قرنطینه خانگی به سر می برند که این موضوع موجب شده کمبود نیرو  در استان بیشتر احساس شود.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور تصریح کرد: پرستاری از مشاغل سخت و زیان آور است که بین بازنشستگی و سختی شغل آنها رابطه مستقیمی وجود ندارد زیرا به دلیل کمبود نیرو با ۲۰ و ۲۵ سال سابقه نمی توانند باز نشسته شوند.

وی حقوق و مزایایی پرستاران را بسیار کم دانست و از مدیران بیمارستان های خصوصی استان خواست که ارتقای قانون بهره وری را در مراکز درمانی خود  اجرا کنند.

برنامه های هفته پرستاری در استان 

 مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نشست با مسوولان دستگاه قضایی ، ارتباط مجازی با پرستاران ، برگزاری مسابقات مختلف به صورت مجازی ، تجلیل از پرستاران نمونه و بازدید از بیمارستان ها و قددرانی از پرستاران با اهدا گل را از جمله برنامه های این هفته در استان اعلام کرد. 

۱۸ پرستار نمونه کشوری از استان 

جراحی با بیان اینکه همه پرستاران استان نمونه هستند اظهار کرد: از استان یزد ۱۳ پرستار از بیمارستان های دولتی و سه  پرستار از اداره کل تامین اجتماعی و ۲ پرستار از بیمارستان های خصوصی به عنوان پرستاران نمونه کشوری انتخاب شدند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: مجموعا در این هفته  از ۱۰۰ پرستار استان تجلیل می شود.

پرداخت فوق العاده ویژه پرستاران

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: با جلسات متعددی که با سران سه قوه و مدیران ارشد وزارت بهداشت انجام شد خواستار اجرای طرح تعرفه گذاری ،اجرای کامل دستورالعمل ارتقای بهروه وری و همچنین اجرای مزایای شغل سخت و زیان آور برای کادر پرستاری درخواست شد، که مسوولان در این راستا جامعه پرستاری را حمایت کنند و در این شرایط سخت کرونا موجب دلگرمی و افزایش روحیه کاری پرستاران شود.

وی خاطرنشان کرد: کارانه و اضافه کار کادر درمان از سال جاری از یکدیگر تفکیک و پرداخت می شود  و امیدواریم جهت ترمیم حقوق آنها و با موافقت سازمان برنامه و بودجه ، مبلغی به عنوان فوق العاده ویژه به حقوق همه همکاران براساس نوع خدمت و سابقه کار اضافه خواهد شد.

امسال شعار هفته پرستار «نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار» انتخاب شد.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ شهرستان دارد که ۸۷ درصد آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

برچسب‌ها یزد سازمان نظام پرستاری ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیروی انسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد سازمان نظام پرستاری ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیروی انسانی یزد سازمان نظام پرستاری ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیروی انسانی اخبار کنکور بیمارستان ها نظام پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی

همایون سامه یح، با بیان اینکه بی‌توجهی به مشکلات پرستاران سلامت کشور را به مخاطره می‌اندازد، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آن ها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، ادامه داد: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آن ها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری ۱۰ میلیون تومان است و از این مبلغ حدود ۹ میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجر به ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستار با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوءاستفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آن ها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآور شد: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • نجات ۲۹ دریانورد هرمزگان از شرایط اضطرار/ ۳ فوتی و ۷ مجروح
  • اجرای طرح‌های عمرانی بیمارستان شهید گنجی برازجان
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام