Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:40:41 GMT

سر سفره کرونا با دورهمی شب یلدا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۷۶۱۰

سر سفره کرونا با دورهمی شب یلدا

 به گزارش ایرنا، ورود ویروس منحوس کرونا به کشور از ۱۰ ماه گذشته بسیاری از ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی را دگرگون و سبک زندگی جدیدی را تحمیل کرده و بر این اساس افرادی که ملاحظات جدید کرونایی را رعایت نمی کنند، داغ عزیران خود را به چشم می بینند؛ شب یلدا نیز از جمله ایامی است که اگر توصیه ها رعایت نشود مصیبت و روزهای سیاهی را برای آینده رقم می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گر چه شب های یلدا لحظات خاطره، شادی، همنشینی و گفت و شنودهای نشاط انگیز را رقم می زند، اما باید امسال این سنت قدیمی برای شب زنده داری و شب نشینی با نزدیکان و بزرگان خانواده را به خاطر آنها و به خاطر سلامت خودمان تعطیل کنیم تا خدای نکرده حسرت دیدار پدرها و مادرها و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برای سال های آینده در دلمان نماند و خاطرات آنها در قاب عکس مان ماندگار و یادگار نشود. 

بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان، بیش از ۵۵ درصد ابتلا به بیماری کرونا براثر دورهمی های خانوادگی اتفاق می افتد و آن طور که تجربه ماه های گذشته از تجمعات مختلف نشان می دهد، اگر هوای میهمانی خانوادگی شب یلدا به سرمان بزند، آثار تلخ آن برای همیشه در کاممان خواهد ماند و دستمان در شیوع کرونا در سلامت هموطنانمان و خدای نکرده، مرگ نزدیکان مان، آلوده خواهد شد، پس امسال در خانه بمانیم و محفل خودمانی خانواده را گرم نگه داریم.   

همان طور که امسال در ایام سیزده بدر و روزهای عید مردم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کردند و نتایج مثبت مقابله با کرونا را با کاهش مبتلایان و فوتی ها مشاهده کردیم؛ یا برعکس ایامی که مسافرت را به سلامتی هموطنان مان ترجیح دادیم؛ شیب صعودی افزایش شیوع کرونا زحمات اوایل سال مردم و مسوولان را بر باد داد، بر این اساس باید این بار از یک سوراخ 2 بار گزیده نشویم. 

اگر مردم در شب یلدا غفلت کنند و دورهمی های خانوادگی را برقرار کنند عامل جهش دوباره شیوع کرونا خواهد بود بر این اساس دوباره خانواده های زیادی بر اثر ابتلا به کووید 19 را داغدار می کند چون کرونا بیماری زنجیره ای است که در تجمع ها و دورهمی ها شیوع بسیار بالایی دارد به این ترتیب اگر نتوانیم این زنجیره را با رعایت پروتکل های بهداشتی با فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل ها قطع کنیم باید همچنان فشار روانی و ترس از ابتلا را ماه های آینده نیز در دل داشته باشیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز: عامل شیوع کرونا در آذربایجان شرقی دورهمی خانوادگی و فامیلی است

بیش از نصف ابتلا افراد به کرونا در آذربایجان شرقی به علت دورهمی و میهمانی های خانوادگی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص گفت: بیش از نصف ابتلا افراد به کرونا در آذربایجان شرقی دورهمی و میهمانی ها بوده است بر این اساس مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند. 

محمدحسین صومی با بیان اینکه مردم در شب چله امسال دورهمی نداشته باشند زیرا شب یلدایی ارزش دارد که برای شب یلدای سال های آینده با سلامتی اعضای خانواده برنامه ریزی شود، افزود: وضعیت کاهشی و یا ثبات در برخی شهرستان ها نباید مسوولان را فریب دهد چون این بیماری ناشناخته است و باید مراقب باشیم.
 وی با اشاره به کاهش آمار کرونایی ها در استان، تاکید کرد: ولی با این حال ۳۷ درصد تست های گرفته شده در استان مثبت می شود که امیدواریم با همکاری مردم و با اجرای دقیق تر طرح شهید سلیمانی، این رقم را به زیر ۱۰ درصد کاهش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در حال حاضر  کمتر از۸۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند.

عامل شیوع کرونا در بیشتر شهرستان های آذربایجان شرقی نیز دورهمی خانوادگی و فامیلی اعلام شده است، طوری که فرماندار اهر اظهار داشته است: ۶۰ درصد عامل ابتلای مردم شهرستان به ویروس کرونا دورهمی‌هاست و رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز معتقد است ۷۰ درصد از ابتلا به کرونا در ادارات و دورهمی های خانوادگی روی داده است. 

دکتر امیرجواد پارسا متخصص بیماری های ریوی 

برای بقای عمر عزیزانتان از برگزاری جشن و دورهمی شب یلدا خودداری کنید

پزشک متخصص بیماری های ریوی و پزشک معالج بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بیشتر موارد دورهمی و تجمعات بیشترین عامل افزایش شیوع و ابتلا بیماری است و با توجه به در پیش بودن شب یلدا به طور جدی توصیه می شود که برای بقای عمر عزیزانتان، حفظ سلامتی خود و خانوده تان و کمک به کادر درمان امسال از برگزاری جشن و دورهمی خودداری کنید.

دکتر امیرجواد پارسا گفت: مردم با رعایت ملاحظات شب یلدا یعنی ماندن در خانه کاری کنند تا در جشن ها و مناسبت های در پیش رو آینده یعنی پس از شرایط حاد کرونایی در کنار خانواده باشند و غم فراغ نزدیکان و عزیزان را نبینند. 
وی یادآور شد: باید ماسک بزنید و کرونا را جدی بگیرید تا همیشه خوشحال در کنار خانواده باشید.

وی همچنین اظهار کرد: بیماری کرونا حدود ۳ تا ۱۴ روز نیاز به بهبودی و پاک شدن از ویروس دارد  و البته بسته به بیمار در افرادی که مشکلات زمینه ای دارند گاهی نیاز به ۴ تا ۶ هفته رعایت حالت قرنطینه و ایزوله بیمار هست.
دکتر پارسا گفت: ولی پس از ۲ هفته قرنطینه و بهبودی و نداشتن علایم  مشکلی ندارد و می تواند فعالیت معمول خویش را از سر گیرد البته توصیه به رعایت فاصله و استفاده از ماسک و رعایت شرایط بهداشتی ضروری است.

پزشک متخصص بیماری های ریوی تاکید کرد: در تجمعات خانوادگی و فامیلی به خصوص در فضاهای سربسته احتمال انتقال بیماری بسیار زیاد است چون شرایط هیچ کس مشخص نیست و ناقل یا بیمار بودن یک نفر می تواند بقیه اعضای خانواده و نزدیکان را آلوده و دچار خطر جدی می کند.

دکتر پارسا همچنین در خصوص نقش تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری گفت: استفاده زیاد از شیرینی‌ها و مصرف غیر عادی انواع شکلات هم نقش قابل تاملی در کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن ایفا خواهد کرد و فرد را با ابتلا به بیماری‌های مختلف روبرو می‌کنند بنابراین در استفاده از تنقلات و خوراکی های شب یلدا نیز باید به موضوع تغذیه هم دقت داشته باشیم.  
وی یادآور شد: دریافت نامناسب و نامتعادل انواع واحدهای غذایی مثل میوه، سبزی و پروتئین از عوامل مهم ضعف سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند.

 

دکتر امیر هوشنگ توکل متخصص بیماری های عفونی 

چه بسیار جوانانی که در کمال صحت و سلامت دچار بیماری مرموز کرونا شده و جان خود را از دست داده اند/ در گرد همایی ها و میهمانی ها ناخواسته منجر به ابتلای عزیزانتان نشوید

متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک معالج بیماران کرونایی بیمارستان عالی نسب تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بسیار معقول خواهد بود که هموطنان عزیز توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و هیچگاه خود را مصون از این بیماری تصور نکنند، چه بسیار جوانانی که در کمال صحت و سلامت دچار این بیماری مرموز شده و جان خود را از دست داده اند.

دکتر امیر هوشنگ توکل گفت: ناقلین بدون علامت به مدت طولانی تری ویروس را در جامعه منتشر می‌کنند بنابراین فقدان علائم دلیلی بر ناقل نبودن نیست و ممکن است در گرد همایی ها و میهمانی ها ناخواسته منجر به ابتلای دیگران و حتی مرگ عزیزانتان شوید ، پس تا جایی که مقدور است در منزل بمانید و شب یلدا را با خانواده خودتان و با رعایت نکات بهداشتی بگذرانید. 

وی با اشاره به اینکه در خارج از منزل حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید و فاصله اجتماعی حداقل 2 متری را رعایت کنید، گفت: خانه و اتاق ها نیز از تهویه مناسب برخوردار باشند و هوا در حرکت باشد، امیدوارم با رعایت همگانی توصیه های پزشکی هیچکدام از هموطنانمان بخاطر این بیماری سوگوار عزیزانشان نباشند.

ویروس کرونا در مکان های بسته به سرعت شیوع یافته و سرایت آن به مراتب بالاتر است

پزشک متخصص داخلی و معالج بیماران کرونا در بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ویروس کرونا در مکان های بسته و محبوس شده به سرعت شیوع یافته و سرایت آن به مراتب بالاتر است. 

دکتر پری ناز کنعانی گفت: بسیار ضرورت دارد تا در شب یلدا هر کس در خانه خودش با اعضای ثابت منزل در خانه بمانند، در صورت دورهمی، اقوام و مهمان های جوان و ناقل موجب سرایت ویروس و ابتلای افراد میانسال می شوند که خطرات جانی و فوت را به همراه دارد. 

وی تاکید کرد: بیشتر ابتلاها به کرونا و بستری ها بصورت فامیلی بوده و با درصد کمتر ابتلای تک نفری از مکان های روباز گزارش می شود.بیشتر ابتلاها به کرونا و بستری ها بصورت فامیلی بوده و با درصد کمتر ابتلای تک نفری از مکان های روباز گزارش می شود.

دکتر کنعانی همچنین یادآور شد: در فضاهای بسته رعایت حداقل فاصله سه تا چهار متری لازم است گر چه در صورت نداشتن تهویه مناسب و حتی داشتن ماسک، بیماری می تواند منتقل شود اما به هر ترتیب رعایت بهداشت فردی، دست شستن، مسواک، غرغره دهان و استفاده از وسایل شخصی نیز توصیه می شود. 
معالج بیماران کرونا در بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز ابراز امیدورای کرد که با رعایت توصیه های پزشکی و پروتکل های بهداشتی شاهد خلوت شدن اورژانس ها و پیشگیری از کرونا باشیم. 

متخصص آموزش سلامت با بیان اینکه در اکثر خانواده‌ها حداقل یک یا چند فرد شاغل وجود دارد که اکثرا دورکار نیز نبوده و در سطح جامعه تردد دارند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ناقل احتمالی بیماری به سایر اعضای خانواده خود باشند، از طرفی شرکت در دورهمی‌های خانوادگی هرچند محدود نیز می‌تواند انتشار و انتقال این بیماری در محافل خانوادگی را افزایش دهد.

ماسک در دورهمی ها مانع ابتلا کرونا نیست

دکتر مهناز نیل ساز با بیان اینکه در بخش عمده‌ای از این دورهمی‌ها ماسک زده نمی‌شود، گفت: حتی در صورت استفاده از ماسک، به دلایل گوناگون از جمله پذیرایی، ماسک‌ها به طور موقت برداشته می‌شوند. علاوه بر این هرچه زمان حضور افراد در جمع بیشتر باشد، به تناسب تعداد افراد حاضر در محل، به تدریج فضا مملو از ویروس می‌شود که در صورت عدم تهویه مناسب هوا، به ویژه در فصل سرما که اغلب ورودی‌های هوا بسته است، حتی در صورت استفاده از ماسک توسط افراد، احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص آموزش سلامت ضمن توصیه به پرهیز از هرگونه دورهمی دوستانه و خانوادگی در شرایط بحران کرونا، تاکید کرد: در این راستا اگر ضرورتی مبنی بر این اجتماعات وجود دارد، بر مواردی همچون زدن ماسک به طور دایم و بدون وقفه، رعایت فاصله حداقل دو متری افراد از هم، برگزاری جلسات با تعداد محدود افراد، تهویه مناسب محل تجمع، پرهیز از پذیرایی و کوتاه نمودن زمان جلسه تاکید می‌شود.

هر گونه تجمع و گردهمایی که منجر به ابتلای به کرونا شود خلاف قانون بوده و جرم است

دادستان انقلاب اسلامی تبریز نیز گفت: هر گونه تجمع و گردهمایی که منجر به ابتلای به کرونا شود خلاف قانون بوده و جرم محسوب می شود. 

بابک محبوب علیلو اظهار کرد: حتی دفاتر ازدواج و طلاقی که ازداواج را به صورت دورهمی برگزار می کنند خلاف بوده و با آنها برخورد می شود. 

گزارش: پیمان پاکزاد     

برچسب‌ها کرونا آذربایجان شرقی اختصاصی ایرنا یلدای متفاوت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا آذربایجان شرقی اختصاصی ایرنا یلدای متفاوت کرونا آذربایجان شرقی اختصاصی ایرنا یلدای متفاوت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی

در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیعت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستاییان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قارترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می‌کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیب‌های جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش برای نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.

کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • گفت‌وگو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»
  • گفت و گو با علی فروتن درباره برنامه تازه‌اش/ دورهمی فیتیله‌ای‌ها در برنامه «فی تی لند»