Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با اشاره به بحران روغن در کشور گفت: چیزی که باعث به وجود آمدن بحران روغن در کشور شده، روندی نزولی کشت گیاهان روغنی در ایران است.

عبدالله کاویانی راد، عضو هسته تخصصی محیط زیست، بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بحران روغن در کشور گفت: با توجه به موضع مسئولان درباره واردات روغن به نظر می‌رسد این مفهوم حاصل می‌شود که اگر اختلالی در واردات روغن ایجاد نشود، هیچ مشکلی در بازار به وجود نیامده و مردم می‌توانند به‌راحتی و بدون مشکل کالا‌های روغنی مورد نیازشان را تأمین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما چیزی که دوباره مورد بی توجهی قرار گرفته، موضوع تولید است. سطح زیر کشت گیاهان روغنی در ایران روندی نزولی را طی کرده که ریشه اصلی بحران روغن است. با توجه به وضعیت نامطلوب کشت اغلب گیاهان روغنی و نیاز فراوان کشور به محصولات روغنی، باید کشاورزی کشور به سمتی هدایت گردد که در تولید این محصولات خودکفا شویم.

کاویانی راد مطرح کرد: چربی‌ها و روغن‌های خوراکی به دو گروه گیاهی و حیوانی تقسیم شده که چربی‌های گیاهی شامل روغن محصولاتی همانند کلزا، آفتاب‌گردان، زیتون، کنجد، سویا، گلرنگ و پالم و ... بوده و چربی‌های حیوانی شامل کره حیوانی، دنبه و روغن ماهی است از روغن‌های خوراکی برای پخت‌وپز و سالاد استفاده می‌شود.   این فعال دانشجویی افزود: با توجه به رشد جمعیت جهان، تولید و مصرف روغن‌های خوراکی نیز روندی افزایشی را طی می‌کند. بررسی آمار مصرف روغن در کشور نشان‌دهنده مصرف بالای این محصول بوده که تاثیر بسزایی در افزایش واردات روغن و دانه‌های روغنی طی سال‌های اخیر داشته است. درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد میزان روغن مورد نیاز کشور وابسته به واردات است.
عضوهسته تخصصی محیط زیست، بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز تصریح کرد: مصرف جهانی روغن‌های گیاهی از سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نشان می‌دهد که سهم مصرف انواع روغن‌های پالم، سویا، آفتاب‌گردان به میزان زیاد و روغن هسته خرما و زیتون به میزان کمتر رشد داشته‌اند. با نهایت تعجب از این‌که روغن پالم بیشترین سهم را در مصرف جهانی روغن داشته، اما این گیاه ارزشمند به ندرت در کشتزار‌های ایران یافت می‌شود. به علاوه این گیاه تا حدودی با اقلیم ایران نیز سازگار بوده و برهمین اساس بعضی از تولیدکنندگان در ایران اقدام به کشت آن نموده، اما به دلیل فقدان اطلاعات علمی و فنی، تولید تجاری و گسترده آن امکان‌پذیر نشده است.
وی ادامه داد: رکن اساسی تولید دانه‌های روغنی حمایت دولت به صورت ارائه تسهیلات و خرید تضمینی محصولات کشاورزان با قیمت‌های منطقی و نیز ورود فناوری‌های نوین اعم از بذور اصلاح شده به بخش کشاورزی و مشاوره مستمر به کشاورزان سراسر کشور است. همانا که صرف اعتبار در حمایت از این بخش، عمده‌ای از نیاز‌های صنعت کشاورزی ودامپروری را رفع کرده و از هزینه‌های کمرشکن واردات کاسته و در نتیجه علاوه بر خودکفایی، در بهبود معیشت مردم، افزایش اشتغال و کاهش نقدینگی کشور اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی وزارت صنعت کارخانه روغن در ایران گیاهان روغنی روغن در کشور بحران روغن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

پیمان اسکندری اظهار کرد: مرز‌های رسمی سیرانبند بانه و باشماق مریوان در سال‌های اخیر در حوزه تجارت خارجی فعالیت خوبی داشته‌اند و سالانه ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از طریق این مرز‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بندر لاذقیه سوریه و بندر بصره در کشور عراق به این ۲ مرز استان نزدیک است و موجب کاهش قیمت تمام شده این محصولات در کشور می‌شود.

وی بیان کرد: به همین جهت درخواست‌های تجار و بازرگانان را طی یکی دو سال اخیر با حضور استاندار و همکاری سازمان حفظ نباتات کشور پیگیری کردیم و در نهایت موفق به کسب مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق شدیم.

اسکندری اضافه کرد: مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان از ۱۲ اردیبهشت ماه جاری صادر شده است که این مهم موجب گسترش مبادلات مرزی خارجی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد