Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@14:50:58 GMT

قصه دورهمی های یلدا را غُصه جدایی‌ها نکنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۱۹۹

قصه دورهمی های یلدا را غُصه جدایی‌ها نکنیم

آیین شب یلدا، بلندترین شب سال در میان ایرانیان با دورهمی و به ویژه سرزدن به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و شنیدن داستان ها از زبان آنان گره خورده است، اما امسال بیم آن می رود که این دورهمی ها داستان تلخ جدایی ها در یلداهای آینده شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ آیین شب یلدا، بلندترین شب سال در میان ایرانیان با دورهمی و به ویژه سرزدن به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و شنیدن داستان ها از زبان آنان گره خورده است، اما امسال بیم آن می رود که این دورهمی ها داستان تلخ جدایی ها در یلداهای آینده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

چند وقتی است که موضوع شب نشینی و دورهمی های شب یلدا، موجی از نگرانی را در جامعه به راه انداخته است، نگرانی از اینکه مبادا پس از حدود یک ماه محدودیت های اخیر کرونایی و کم شدن آمار مبتلایان و فوتی ها، رشته ها پنبه شود و باز کرونا در این سرمای زمستان، بازارگرمی کند.

 

 

مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، پای ثابت شب یلدا هستند، گردو، پشمک، انار و  آجیل هایی که مادر بزرگ با هزار شوق بر روی کرسی می چیند تا نوه ها را دور خود جمع کند، شیرینی شب یلدا به حافظ خوانی پدربزرگ و فال گرفتن و داستان گفتن هایش است، اما بیم آن می رود امسال شیرینی شب بلند یلدا با جمع شدن دور هم، به همان یک شب ختم شود.

 

 

مادربزرگ ها و پدربزرگ ها همین قدر که گرما بخش زندگی هستند، همین قدر هم در برابر ویروس کرونا، شکننده هستند، نوه هایی که هیچ علائمی از ویروس ندارند، ناخواسته سرباز کارزار کرونا شده اند تا در دورهمی ها نفس گرم مادربزرگ و پدربزرگ را نشانه روند و سینه را بگدازند.

 

 

شیوع کرونا و جولان این ویروس یک سالی است که همه چیز را تغییر داده و امسال یلدا هم یلدای متفاوت تری است، یلدایی بدون دورهمی و مهمان کرسی بزرگترها شدن، یلدای دور از هم.

 

 

امسال بلندترین شب سال را در خانه می مانیم تا عامل بی فروغ شدن خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نباشیم، در خانه می مانیم تا به قول سعدی شیرازی:  «نفس های سالمندان، همچنان ممد حیاتشان باشد».

 

 

کرونا با تمام جولانش، بالاخره از میان ما رخت بر می بندد، اما در میان بی احتیاطی ها و بی توجهی به گوشزدها، چه بدا آن روز که عامل مرگ مادربزرگ و یا پدربزرگ باشیم، مگر می توان خود را مواخذه نکرد؟! همه می دانیم اگر دورهم جمع شویم، هیچ بعید نیست شب های آتی، یکی یکی از هم دور و جدا  شویم، یکی یکی کاسته شویم.

 

 

با اجرای محدودیت های کرونایی، این ویروس از نفس افتاده و رمقی ندارد، دستانش بسته تر شده است، اما این اوضاع شکننده است، کافی است تا با غفلت ها، بار دیگر کرونا میدانداری کند! بیایید نگذاریم شب یلدا بلندترین شب سال، سرآغازی برای کوتاه شدن عمر عزیران ما باشد.

 

 

امید آن که سال های آتی و با رفتن کرونا داستان شب یلدایمان، داستان همدست شدن ها برای بسته شدن دست کرونا باشد.

 

 

 

پایان پیام/569

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا ویروس کرونا شب یلدا بلندترین شب سال مادربزرگ ها پدربزرگ ها دورهمی ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدایی ستاره عراقی از مس رفسنجان
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شهر را تقدیم تاس‌اندازها نکنیم
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد