Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، فرشته بامری؛ در حالی آخرین روز پاییز ۹۹ را پشت سر می‌گذاریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا روزها و شب‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته را سپری می‌کنیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه‌ها، منع دید و بازدیدها از اثرات مخرب میهمانی ناخوانده بنام کرونا بر زندگی انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بسیاری از شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که دید و بازدیدها و اجرای مراسم‌ها و تجمعات خانوادگی ممکن است سرنوشت جبران نا پذیری را برای اعضای خانواده آنها به ارمغان بیاورد. با چنین شرایطی دور از انتظار نیست که در شب یلدا هم از شور و حال هر سال خبری نباشد، مغازه‌ها خلوت و رفت و آمد ها برای خرید شب یلدا کاهش پیدا کند.

در این میان از مدت‌ها قبل رسانه‌ها و مسئولان از شهروندان درخواست کرده‌اند تا دید و بازدیدهای خود را از طریق فضای مجازی انجام دهند. اما نکته مهم اینجاست که حتی اگر شهروندان به دید و بازدید هم نروند باز هم ناچار به خرید شب یلدا برای فرزندانشان هستند و این خرید هزینه بالایی را به آنها تحمیل می‌کند و در واقع دهک‌های پایین جامعه نمی‌توانند به خرید میوه و آجیل شب یلدا حتی فکر کنند.

انار و هندوانه آخرین شب یلدای قرن در سایه کرونا، گرانی، تورم، بیکاری، فقر و مسائل و مشکلات فراوان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای بسیاری از مردم مزه سال‌های گذشته را ندارد و مردم استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان محرروم ترین استان کشور از قیمت‌های بالای میوه و آجیل شب یلدا گلایه دارند.

درآمدها پایین / قیمت‌ها بالا

رضا مرادی یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: خرید شب یلدا و اعیاد دیگر برای افرادی مانند من بسیار سخت است زیرا من کارگر روز مزد هستم و در بهترین حالت روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در آمد کسب می‌کنم و این در صورتی است که کارفرمایی من را برای کار انتخاب کند و اگر انتخاب نشوم بیکار می مانم و درآمدی نخواهم داشت.

وی افزود: متأسفانه با وجود کرونا بسیاری از ساخت و سازها تعطیل شده و ما نیز به تبع آن بیکار شده‌ایم.

وی ادامه داد: در طول هفته معمولاً دو تا سه روز بیکار هستم و پولی هم که به دست می‌آورم باید پاسخگوی نیاز روزهای بیکاری خانواده ام باشد بنابراین نمی‌توانم برای یک شب ۲۰۰ هزار تومان برای خرید آجیل و یا میوه هزینه کنیم.

این کارگر زاهدانی با اشاره به اینکه، فرزندان و خانواده افرادی مثل من هم به این شرایط عادت کرده‌اند و می‌دانند که باید شب یلدا را بدون میوه یا آجیل پشت سر بگذارند، بیان کرد: اینجا از سفره رنگین شب یلدا خبری نیست و تنها تعداد اندکی از شهروندان آن هم خانواده‌ها ی مرفع می‌توانند میوه و آجیل شب یلدا را تدارک ببینند.

قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است

منصور پاکیزه یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: معضل گرانی و تورم همه ساله تکرار می‌شود و کالاها و اجناس روز به روز گران و گران‌تر و قدرت خرید مردم هم کمتر و کمتر می‌شود.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها در استان سیستان و بلوچستان در سایه فقر زندگی می‌کنند و میوه و آجیل شب یلدا برایشان مفهومی ندارد، آنها از شب یلدا فقط نامش را زنده نگه می‌دارند و در این شب به جای طعم لذیذ میوه و آجیل‌های لاکچری از نعمتی بنام کانون گرم خانواده لذت می‌برند.

وی تصریح کرد: البته اقشار ضعیف جامعه این روزها از تصویر و تبلیغ‌های زیبای صدا و سیما که از نعمت و امکانات سرشار هستند هم به شدت گلایه مند هستند.

این روزها ما در تبلیغات تلویزیونی و سریال‌های شبانه چیزهایی را می‌بینیم گه گاهاً حتی یک بار هم آنها را از نزدیک ندیده‌ایم

این شهروند زاهدانی ادامه داد: این روزها ما در تبلیغات تلویزیونی و سریال‌های شبانه چیزهایی را می‌بینیم گه گاهاً حتی یک بار هم آنها را از نزدیک ندیده‌ایم.

زهرا ناروئی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روز گذشته برای خرید میوه به میوه فروشی مراجعه کردم اما متوجه شدم که هر کدام از سوپر مارکت ها میوه را به قیمت دلخواه خودش می‌فروشند.

وی افزود: قیمت میوه به دلیل نزدیکی به شب یلدا نسبت به چند روز قبل افزایش پیدا کرده است، هندوانه کیلویی ۳ تا ۶ تومان و انار کیلویی ۱۸ هزار تومان بود در حالی که در روزهای قبل قیمت انار حدود ۱۲ تومان هزار بود و اکنون به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این قیمت‌ها در محلات و خیابان‌های بالای شهر متفاوت و معمولاً بیشتر است، گفت: با ۱۰۰ هزار تومان تنها می‌توان چند کیلو میوه خرید و مابقی مایحتاج شب یلدا را باید به کلی فراموش کرد.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: این روزها قیمت تمام اقلام معمول و موردنیاز برای شب یلدا دست‌کم دوبرابر شده است و اگر از آجیل هم کلاً بگذریم، یک هندوانه کوچک بیش از از ۲۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

وی بیان کرد: اگر یک خانواده ۳ یا ۴ نفره، بدون حضور مهمان بخواهد یک شب یلدای کم‌هزینه، اما کامل را برگزار کند، حداقل باید بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

فراوانی سبب ارزانی نمی‌شود

حامد زارعی یکی از میوه فروشان شهر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: میوه و آجیل شب یلدا به وفور در بازار وجود دارد اما این فراوانی سبب نشده قیمت‌ها پایین بیاید.

وی افزود: در مقابل این روزها قدرت خرید مردم نیز به شدن کاهش پیدا کرده و میوه‌ها به فروش نمی سد و فروشندگان نیز متحمل ضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: معمولاً شهروندان پس از اطلاع از قیمت کالاها غافلگیر می‌شوند اما ما هم برای خرید میوه هزینه حمل بار و عوارض و مالیات پرداخت می‌کنیم و باید بتوانیم هزینه‌های مغازه و زندگی را تأمین کنیم.

عدم نظارت موجب افزایش قیمت‌ها شده است

محمد یکی از کسبه شهر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما هم جزو همین جامعه هستیم و زمانی که شرایط اقتصادی مردم خوب نباشد بر روی کاسبی ما هم تأثیرگذار است.

مسئولان این روزها بیشتر از اینکه به فکر مردم باشند به دنبال اعمال محدودیت‌های کرونایی هستند و این در حالی است که در اعمال همین محدودیت‌ها هم گاهاً عدالت رعایت نمی‌شود

وی افزود: مسئولان این روزها بیشتر از اینکه به فکر مردم باشند به دنبال اعمال محدودیت‌های کرونایی هستند و این در حالی است که در اعمال همین محدودیت‌ها هم گاهاً عدالت رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان یکی از کسبه شهر زاهدان اعلام می‌کنم که در بسیاری از موارد نظارت‌های نهادهای مربوطه به درستی انجام نمی‌شود و خود این موضوع در برخی از موارد باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

نظارت بر بازار در آستانه شب یلدا تشدید می‌شود

حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن شب یلدا نظارت‌ها و گشت‌های نظارتی جهت رصد قیمت‌ها در سطح بازارهای استان سیستان و بلوچستان تشدید شده است.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا چندین اکیپ در قالب گشت مشترک همزمان در سطح بازار در حال پایش و رصد وضعیت هستند، افزود: در این طرح با واحدهای صنفی که از شرایط شب یلدا سو استفاده و به صورت خودسرانه قیمت‌گذاری کنند، برخورد جدی می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تمرکز این اداره کل در این روزها بیشتر بر روی میادین میوه و تره‌بار است و در همین راستا شعبه سیار تعزیرات حکومتی به همراهی بازرسین اتاق اصناف و اداره صمت جهت نظارت دقیق‌تر در بازار میادین میوه تره بار زاهدان مستقر شده است.

وی با تاکید بر تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در راستای شیوع ویروس کرونا، گفت: امیدوار هستیم مردم با در نظر گرفتن شرایط موجود از تردد غیر ضروری در بازار خودداری کنند.

میرزایی با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی در روزهای شنبه و یک شنبه تصریح کرد: در هفته گذشته در قالب طرح تشدید نظارت بر سطح بازار بیشتر از ۱۵۰ مورد از واحدهای صنفی بازرسی و حدود ۴۰ مورد تخلف محرز که موجب تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات حکومتی شد.

در مجموع نکته‌ای که در این میان بسیار جلب توجه می‌کند این موضوع است که یلدای امسال به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر روی معیشت مردم به هیچ عنوان همچون سال‌های گذشته نیست اما امیدواریم با برنامه ریزی مسئولان شاهد بهبود وضعیت اقتصاد در سطح کشور با شیم تا در مناسبت‌های پیش رو همه مردم ایران اسلامی شاد و خشنود باشند.

کد خبر 5099927

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان زاهدان حیدر میرزایی شب یلدا ویروس کرونا شب یلدا شیراز آمار کرونا شیوع کرونا شهرکرد گرگان کرمانشاه بوشهر بارش برف عکس استانها قاسم سلیمانی شهرستان کرج بارش باران گفت و گو با خبرنگار مهر میوه و آجیل شب یلدا سیستان و بلوچستان تعزیرات حکومتی هزار تومان محدودیت ها برای خرید قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش داد.

سال گذشته در نیمه اسفند ماه هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۲.۸۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، هویج ۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۱۹.۸۰۰، سیب زمینی ۱۵.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۱۵.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۴.۸۰۰ تومان بود.

این قیمت‌ها از اواخر فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرده و به این ترتیب هر کیلو گرم گوجه فرنگی در خرده فروشی‌های سطح شهر بین ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، سیب زمینی ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در کمتر از دو ماه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار صیفی‌جات هستیم که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در این خصوص به مهر گفت: قیمت‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر دارای یک نرخ متعارف بوده و سود آن مشخص است. فروشندگان نمی‌توانند از سود متعارف تعریف شده افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در میوه فروشی‌های سطح شهر با موضوع گران فروشی مواجه نیستیم بلکه با گرانی محصولات رو به رو هستیم، افزود: گرانی نیز از مبدا رخ می‌دهد. اگر خرده فروشی مبادرت به فروش محصولات با قیمت نامتعارف کند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

کارگر عنوان کرد: افزایش قیمت عمده فروشی‌ها منجر به افزایش صیفی‌جات شده زیرا فروش در اتحادیه بار با قیمت و سود مشخص نبوده و عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند.

این فعال بازار میوه و صیفی‌جات توضیح داد: تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج به وجود می‌آورد و در برخی مقاطع زمانی بدون دلیل موجه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کارگر با گلایه عنوان کرد: در حال حاضر نرخ محصولات در میدان بارفروشان در ساعت‌های مختلف، متفاوت است در حالی که نه زمان عرضه مشخص است و نه قیمت‌ها؛ اینکه مثلاً عنوان شود از ساعت ۲۲ تا ۸ محصولات با نرخ مصوب عرضه شود. بنابراین قیمت‌ها در بارفروشان ساعت ۱۶ یک قیمت است، ساعت ۱۸ یک نرخ دیگر و همین قیمت‌ها در ساعت ۲۲ تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی‌جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی را مربوط به قیمت محصولات در مبدا بارفروشان اعلام کرد و گفت: اما شهروندان در صورت مشاهده هر نوع گران فروشی در سطح خرده فروشی‌های شهر، با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را اعلام دهند تا با افراد خاطی برخورد شود. ‌

کد خبر 6090097 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟
  • جانشین بیرانوند بالا و پایین فوتبال را دید/ ۴ بازی گل نخورد، یک بازی ۴ تا خورد!
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا