Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:45:19 GMT

چگونه جشن یلدا بگیریم اما کرونا نگیریم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۸۳۲

چگونه جشن یلدا بگیریم اما کرونا نگیریم؟

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت های دینی خبرگزاری فارس آخرین شب پاییز به عنوان بلندترین شب سال پیش آغازی است برای شروع فصل زمستان و از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای نزد ایرانیان برخوردار است. معمولاً هر ساله مردم ایران تا نیمه شب با اقسام برنامه‌های مفرح در کنار یکدیگر این شب طولانی را به خوشی طی می‌کنند تا تاریکی و سردی هوا در آخرین شب پاییزی روحیه آن‌ها را تضعیف نکند و به آرامی و آسایش سر به بالین بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیبایی‌های اخلاقی شب یلدا

در این شب مردم ایران سعی‌شان بر این بوده که به اقوام، آشنایان و بزرگان خود سر بزنند و با انواع خوردنی‌ها و تنقلات این شب را به خوشی و شادی بگذرانند. معمولاً بزرگتر‌ها با داستان‌های جالب و عبرت‌آموز باعث رونق چنین جلساتی می‌شوند و همه این‌کارها به خاطر نشان دادن عشق و محبت به اطرافیان است تا دیگران به خصوص آشنایان و اقوام متوجه حسن نیت و علاقه ما به آنها شوند و در ادامه این شب برای یکدیگر دعای خیر و سلامتی می‌کنند. چنین مجالسی از صفای باطن و شور و عشق ایرانی‌ها که همیشه مردمانی با مهر و محبت بوده‌اند سرچشمه می‌گیرد. اما امسال متأسفانه به علت بیماری فراگیر کرونا چنین کارهای خوب و نیکی را نمی‌توان انجام داد. اما سؤال مهم آن است که آیا می‎توان بدون انجام چنین کارهایی در این شب به اهداف و مقاصد این رسم نیکو رسید؟ برای این منظور باید اول از اهداف رسوم چنین شب‌هایی آگاه شویم.

اخلاق پشتوانه رسوم شب یلدا

اگر به کارهایی که در این شب انجام می‌شود دقت کنیم متوجه اهداف و نیات نیک در این شب خواهیم شد. اکثر اعمال این شب از پشتوانه دینی و اخلاقی برخوردارند. مثلا دید و بازدید از اطرافیان و آشنایان در این شب، از صله رحم نشأت می‌گیرد که بسیار مورد تأکید آیات و روایات قرار گرفته است. قرآن کریم نسبت به بی تفاوت نبودن انسان در قبال آشنایان و اطرافیان هشدار داده و می‌فرماید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ [۱] و از خدایى که به [نام‌] او از همدیگر درخواست مى‌کنید پروا نمایید؛ (و نیز از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید!» و همچنین عمل به آیین نیکوی صله رحم، باعث افزایش محبت می‌شود چنان‌که امام علی علیه السلام می‌فرماید: «صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ الْمَحَبَّةَ وَتَکْبِتُ العَدُوَّ؛ [۲] صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بین مى‌برد.»

انتقال حس خوشحالی خود به دیگران و عبرت گرفتن از پندها و نصیحت بزرگان در این شب می تواند از همدردی و خیرخواهی انسان نسبت به آشنایان و اطرافیان نشأت بگیرد. روایات دین اسلام خیرخواهی و نصیحت کردن را بر مؤمن واجب دانسته‌اند چنان‌که امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ اَلنَّصِیحَةُ [۳] خیرخواهی و نصیحت مؤمن بر مؤمن واجب است.» بنابراین صله رحم و خیرخواهی در حق آشنایان و اطرافیان می‌تواند دو هدف مهم از رسم نیکوی شب یلدا باشد. بر این اساس، و با توجه به فراگیری بحران کرونا، مسأله این است که آیا راهی برای رسیدن به اهداف اخلاقی این آیین نیکو بدون انجام کارهای معمول وجود دارد؟

یلدایی متفاوت از همیشه/ چگونه جشن یلدا بگیریم اما کرونا نگیریم؟

متأسفانه با فراگیری شیوع ویروس کرونا، شب‌نشینی و دیدار آشنایان و اقوام نه تنها منفعتی نخواهد داشت بلکه ما را از اهداف‌مان دور خواهد کرد. بنابراین برای رسیدن به اهداف ارزشمند این رسم دیرین مانند، صله رحم و خیرخواهی، باید دنبال راه‌های جایگزین باشیم. وقتی حضور فیزیکی ما برای آشنایان خطرناک است می‌توان با تلفن و از راه دور با یکدیگر صحبت کنیم و به یاد هم باشیم تا اتفاقی ناگوار و ناخوشایند برای ما و عزیزانمان رخ ندهد.

صله رحم را می‌توان از طرق مختلف انجام داد چنان‌که مراجع تقلید از جمله مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی گفته‌اند: «صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و... نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است.» [۴] هدف بعدی که خیرخواهی و انتقال حس خوب به دیگران بود را نیز می‌توان از طریق طلب عاقبت بخیری و سلامتی از خدای متعال برای اطرافیان حاصل کرد.

سیداحسان دهسار

پی نوشت:
[۱] سوره مائده، آیه ۳۵.
[۲] غررالحک و دررالکلم، ج ۱، ص ۴۲۱.
[۳] الکافی ج ۲، ص ۲۰۸.
[۴] لنکرانی فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۷.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن شب یلدا رحم رسم یلدا صله رحم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری، طی پیامی ۱۱ اردیبهشت ماه، روز جهانی کارگر را به تلاش گران عرصه تولید و توسعه کشور، تبریک گفت و اظهار کرد: تحرک و کوشش کارگران و کارآفرینان برای به حرکت آوردن چرخ های تولید، صنعت و اقتصاد کشور، خوداتکایی، عزت، استقلال و خوکفایی را به ملت ایران تقدیم کرده است.

فخاری بیان کرد: هر کجا که این قشر صبور و زحمتکش حضور یافت، مشاهده کردیم که چگونه راه پیشرفت، فراهم و علم و دانش به کار گرفته و دستاوردهای شگرف رقم خورده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه کارگران و کارآفرینان عزیز در شرایط سخت تحریمی و جنگ اقتصادی، پای کار سازندگی و رونق تولید در کشور ایستادند و اجازه ندادند که موتور حرکت پیشرفت میهن عزیزمان متوقف شود، افزود: شرایط دشوار کرونا نیز عرصه دیگری برای پایمردی کارگران بود، آنان در زمان عصیان کرونا جان بر کف گرفتند و نگذاشتند کارخانه ها و خط تولید در کشور دچار خدشه شود.

وی در ادامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کارگر و ادای احترام به ارواح بلند آنان، این روز را به همه کارگران اثربخش، زحمتکش و عزیز کشور، خاصه کارگران ارزشمند، متعهد و مسوولیت پذیر استان تهران و خانواده های محترم آنان تبریک گفت.

استاندار تهران با اشاره به شعار سال که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است عنوان کرد: نقش کارگران و کارآفرینان در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور بی بدیل و انکار ناپذیر است و امیدوارم با همدلی، همراهی و همت همیشگی زحمتکشان عرصه کار و اقتصاد شاهد تحقق این شعار باشیم.

کد خبر 6092707

دیگر خبرها

  • چه جوری یک هفته‌ای پروانه کسب‌وکار بگیریم؟
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • تهدید عجیب سرمربی استقلال خوزستان؛ فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • پورموسوی: فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • پخش فیلم «رابطه» با بازی خسرو شکیبایی