Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:16:13 GMT

نبض زندگی در دستان توست

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۹۱۱۶

نبض زندگی در دستان توست

به گزارش ایرنا، لباس فرشته‌ها را نپوشیده ولی خود یک فرشته است، فرشته‌ای زمینی که حتی با نگاهش امید را در دل بیماران زنده می‌کند،  با اینکه از خستگی نای صحبت کردن ندارد اما بر سر بالین بیمار که حاضر می‌شود با لبخند پر از مهر به او آرامش هدیه می‌دهد.

قلبی به وسعت آسمان و به زلالی باران دارد، از هر نگاهش عشق به زندگی می‌بارد، پای نجات جان که در میان باشد به خستگی اجازه ابراز وجود نمی‌دهد، با درد بیمارش درد می‌کشد و با لبخندش می‌خندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سختی‌ها و مشکلات کارش آگاه است اما با عشق در این راه قدم نهاده و به تنها چیزی که فکر می‌کند، بیمار است، برای اینکه امید به سلامتی را در دل او زنده نگه دارد با عشق کارش را انجام می‌دهد و لبخند را که بر لبان بیمار و همراهانش دید، خستگی‌ها از تنش بیرون می‌رود.

آری صحبت از پرستاران است، سپیدجامگان بی ادعایی که این روزها رسالتشان از قبل سنگین‌تر شده و در ایامی که آدم‌ها با ترس از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند آنان شب و روز در کنار بیماران کرونایی هستند و علاوه بر مراقبت از آنها از سلامت جامعه در مقابل  این ویروس منحوس نیز دفاع می‌کنند.

کرونا که آمد زندگی همه را تحت‌الشعاع قرار داد، مدارس تعطیل شد، معلمان دورکار شدند، کارمندان یک روز در میان سرکار رفتند، اما در این میان کادر درمان و در راس آن پرستاران نه تنها دورکار نشدند بلکه ساعت‌های کاریشان بیشتر هم شد، با وجود ترسی که از این ویروس منحوس در جامعه وجود دارد این فرشتگان سفیدپوش با جان و دل از مبتلایان پرستاری ‌می‌کنند.

ورود به حرفه پرستاری در دوران کرونا 

۲۵ سال سن دارد و دانش آموخته رشته پرستاری از علوم پزشکی کردستان است، در همین دوران بحرانی کرونا وارد این حرفه شده و ۶ ماه است کار در بیمارستان را تجربه می‌کند.

سید کیهان جعفری پنج ماه اول خدمتش را در بخش آی‌سی‌یو و یک ماه را نیز در آی‌سی‌یو بخش کرونای بیمارستان کوثر گذارنده و مستقیم با بیماران کووید۱۹ در ارتباط است.

جعفری پدرش نیز پرستار بوده و ۳۰ سال در این حرفه به مردم خدمات رسانی کرده لذا خود نیز با علم و آگاهی نسبت به سختی و مصائب رشته پرستاری، با علاقه وارد این حرفه شده و می‌گوید، علیرغم تمام ناملایمات و دشواری‌های موجود در این حرفه به علت ذات مقدس پرستاری هر روز بیشتر به کارم علاقه‌مند می‌شوم.  

وی گفت: با توجه به اینکه در تمام رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی با افرادی سرو کار داریم که از نظر سلامت جسمی و یا روحی در وضعیت مساعدی قرار ندارند و این مساله موجب بروز بحران هم در بیمار و هم خانواده بیمار می‌شود لذا مدیریت این بحران بر دوش کادر درمان و بطور ویژه پرستاران که ارتباط بیشتری با بیمار و همراهان دارند، است، اما با این تفاسیر تمام تلخی‌ها و ناملایمات موجود در این حرفه با مشاهده روند بهبودی بیمار و رفع بحران به شیرینی تبدیل خواهد شد.

جعفری افزود: در این روزها که ویروس کرونا نفس کشیدن را بر مردم دنیا سخت کرده، کادر درمان در خط مقدم این جبهه قرار دارند و کالبد انسان در دستان پرستاران و کادر درمان به مثابه تنگ بلوری است که بخاطر کرونا نازک‌تر و شکننده‌تر شده و نیازمند توجه و اهتمام بیشتری خواهد بود و این موضوع مهم فشار زیادی بر دوش کادر درمان قرار داده است.

وی اضافه کرد: تعداد نیروهای موجود در بخش‌های بیمارستان جوابگوی حجم بالای مراجعین نیست و نیروها نیز به سبب شیفت‌های زیاد و لباس‌های طاقت فرسای مقابله با کرونا دچار فرسودگی شده‌اند که در آینده این فرسودگی نمود پیدا خواهد کرد و متاسفانه عزیزان زیادی نیز از گروه کادر درمان در راه خدمت رسانی به مردم و مبارزه با کرونا به درجه رفیع شهادت رسیدند.

جعفری یادآور شد: به واسطه ارتباط مستقیم و نزدیک کادر درمان با افراد مبتلا به کووید ۱۹ استرس بیشتری به کادر درمان و خانواده آنها وارد است به صورتی که بسیاری از اطرافیان و آشنایان بخاطر شرایط موجود، مرا تشویق به تاخیر در ورود به این حرفه می‌کردند چون به هر حال بیماری کرونا با کسی تعارف ندارد.

بواسطه تماس مستقیم کادر درمان با بیماران ریسک بزرگی آنها را تهدید می‌کند اما با مشاهده رشادت‌ها و فداکاری‌های همکاران شاغل در بیمارستان انگیزه ام برای شروع به کار در ایام کرونا بیشتر شد و با ایمان به آیه «وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ کَفی‌ بِاللَّهِ وَکِیلًا» و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول خدمت شدم.

وی به خاطرات تلخ و شیرین حرفه اش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: طبیعتا خاطرات شیرین حرفه پرستاری مربوط به روند بهبودی بیماران خواهد بود که خاطره من نیز مربوط به پسر جوانی است که بواسطه تصادف و آسیب‌های متعدد در ای سی یو بستری بود و بعد از حدود یکماه با لطف خدا و زحمات کادر درمان با پای خودش از بخش ما ترخیص شد و در اولین صحبت‌هایش بعد از بهبودی از پرسنل بخش قدردانی کرد.

این پرستار جوان افزود: خاطرات بد این حرفه بیمار مربوط به مرگ بیمارانی است که از هزاران امید و آرزوی خود برای ما صحبت کرده‌ و سخت‌ترین بخش کار ما اطلاع به خانواده فرد متوفی است که در روزهای سخت کرونا به دفعات مجبور به این کار می‌شویم و در بسیاری از مواقع همکار تماس گیرنده نیز با خانواده متوفی به گریه افتاده و همدردی می‌کند.  

او گفت: هم‌اکنون کنترل شرایط و بحرانی که به واسطه کرونا به وجود آمده مستلزم همکاری و همدلی آحاد مردم جامعه است و در شرایط حال حاضر از مردم درخواست داریم به شایعات و اخبار نادرست و غیر علمی توجهی نداشته باشند و اخبار و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را از طریق کانال‌های رسمی و معتبر دنبال کرده و از مصرف خودسرانه داروی تقلبی کرونا بپرهیزند.

جعفری تاکید کرد: باتوجه به نزدیک بودن شب یلدا به عنوان یک نفر کادر درمان از مردم درخواست دارم  برای محافظت از خودشان و عزیزانشان و کمک و همدلی با کادر درمان از مهمانی‌ها و سفرهای غیرضروری دوری کنند تا با یاری هم از  این بحران به سلامت عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات متعددی بر پیکر خسته کادر درمان سنگینی می‌کند از جمله معوقات چندین ماهه، مزایا و پرداختی‌های کادر درمان، کمبود قابل توجه نیرو و عدم جذب نیرو، عدم تحقق وعده های تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که از مسوولان ذیربط انتظار می‌رود در این شرایط که کادر درمان بخاطر کرونا تحت فشار و استرس هستند حق و حقوق خود پرستاران را طبق قانون عملی کنند تا بیش از این شاهد مهاجرت کادر درمان  این سرزمین به کشورهای مجاور نباشیم.

عشق اولین آیتم پرستاری 

هوشیار کشوری یکی دیگر از پرستارانی است که هشت سال سابقه فعالیت در اورژانس‌های سیدالشهدایی،  بعثت و کوثر سنندج را دارد و هم‌اکنون مسوول بخش اورژانس حاد یک بیمارستان کوثر است،  معتقد است، پرستار یعنی علم، هنر و  مهارت حرفه‌ای در زمینه مراقبت و درمان و آموزش بیماران و یکی از رکن‌های اصلی تیم پزشکی به شمار می‌رود.

می‌گوید: با وجود تمام سختی‌هایی که پرستاری دارد آن را با عشق و علاقه انتخاب کرده و قرار باشد به دوران کنکور برگردد باز این رشته و حرفه را انتخاب می‌کند.

این پرستار کردستانی با بیان اینکه‌ هر کسی بدون شناخت، عشق و علاقه قلبی وارد این حرفه شود یک ماه هم دوام نمی‌آورد، اظهار داشت: از سختی‌های این حرفه هرچی بگویم کم است چرا که همواره با جان آدم‌ها سر وکار داریم و از روزهای خوب و خوش زندگیمان مثل عیدها و مراسم می‌گذریم و به دور از خانواده مشغول خدمت رسانی هستیم.

وی یادآور شد: در طول شیفت مخصوصا شب‌ها اگر به اورژانس‌ها سری بزنید می‌بینید فرصت نشستن هم نیست، از یک طرف مریض بدحال، از طرفی شلوغی و سر وصدا و حتی گاهی فحش و دعوای همراهان بیمار را به جان می شنوید تازه متوجه می‌شوید پرستاران چه صبری دارند.

کشوری با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سختی کار پرستاران را چند برابر کرده است، گفت: در حال حاضر با بحران سختی روبرو هستیم و هر روز جلوی چشمانمان افرادی جانشان را از دست می‌دهند و با صحنه‌هایی روبرو هستیم که زندگی به کام‌مان تلخ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه استرس این روزهای بیمارستان را به خانواده منتقل می‌دهید، افزود: استرس عامل زمینه ای تمام بیماری‌ها است و بنده به شخصه هیچ استرسی را وارد زندگیم نمیکنم و از درب بیمارستان که خارج می‌شوم انگار زندگی جدیدی دارم و کلا همه چی رت فراموش می‌کنم.

این پرستار جوان یادآور شد: در این دوران هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش می‌کنم خود و خانواده دام را از مبتلا شدن به این ویروس منحوس دور نگه دارم و به نظر من استرس قبل از مبتلا شدن و بعد از آن واقعا آدم را له سمت یک بیماری غیر قابل درمان می‌کشاند.

وی به خاطرات تلخ و شیرین این روزهای خود در بیمارستان اشاره کرد و گفت: مسأله ای من به خاطره تلخ دوران کرونایی ما تبدیل شده است است که تک‌تک همکاران بخش ما دچار کرونا شده و دو هفته در کنارشان نبودند و یا اینکه بیمارهایی را در این مدت دیده ‌ام که با پای خود وارد بیمارستان شده و بستری شدند اما در آخر جنازه اش را بیرون برده‌اند.

کشوری شیرین‌ترین خاطره این روزهای خود را نیز بهبودی بیماران کرونایی و برگشتن به آغوش خانواده‌هایشان دانست و به مردم توصیه کرد حداقل بخاطر خانواده‌هایشان پروتکل‌ها را رعایت کرده و با زدن حتی یک ماسک ساده به قطع این زنجیره انتقال کمک کنند.

این پرستار کردستانی به مشکلات این حرفه نیز اشاره کرد و گفت: از مشکلات و موانع شغل ما عدم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری است که سالهاست تصویب شده و خاک می‌خورد و همچنین عدم پرداخت اضافه کار و کارانه به مدت ۹ ماه که استان کردستان در این زمینه واقعا کوتاهی کرده است.

بهبودی مادرم شیرین ترین خاطره دوران کرونا

شیوا محمدی پرستاری که ۱۸ سال از عمر خود را در این حرفه مقدس سپری کرده و هم ‌اکنون نیز با تمام قدرت ارائه خدمت می‌کند،  در اتاق عمل جراحی قلب و دفتر پرستاری بیمارستان توحید سنندج مشغول به فعالیت است.

وی می‌گوید: زندگی یک پرستار زندگی معمولی نیست و یک فرد پرستار با استرس‌های فراوانی روبرو است، گاهی باید شب‌ها را دور از خانواده بگذارند، روزهای تعطیل و حتی سال تحویل را در منزلش نباشد و قطعا تا پرستار نباشی نمی‌توانی سختی‌های آن را تصور کنی.

این پرستار کردستانی اظهار داشت: با وجود تمام سختی‌هایی که این حرفه دارد هر لحظه که یک پرستار بتواند درد مریضی را ساکت کرده و یا به وی روحیه بدهد برایش شیرین‌تربن لحظه است ‌

وی به دوران شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: واقعا این دوران بخصوص در ابتدای شیوع کرونا دوران استرس آور و ترسناکی بود و مرکز جراحی قلب اولین مرکز در سنندج برای بستری این بیماران بود و ما هم اولین پرستارهای این بیماران بودیم و با وجود تمام استرسی که داشتیم باید به وظیفه‌مان عمل می‌کردیم.

محمدی یادآور شد: هر فرد با توجه به روحیات خود و کمک خانواده و همکاران با این استرس مقابله می‌کند و چون کار گروهی بود این موضوع از استرس پرستارها نیز کم می‌کرد، هر چند تا به امروز حدود ۹۰ درصد پرستارها و سایر گروههای پیرا پزشکی و پزشکی مبتلا به این بیماری سخت شده اند.

وی تلخ‌تربن خاطره خود را مبتلا شدن تمام اعضای خانواده اش به ویروس کرونا و حال وخیم مادرش اعلام کرد و گفت: شیرین‌ترین خاطره‌ام نیز بهبودی خانواده بخصوص مادرم بود.

الناز زندی نیز یکی دیگر از پرستارانی است که مدتی را در بخش کرونا خدمت‌رسانی کرده و می‌گوید: با وجود تمام استرسی که به جامعه و به تبع آن پرستاران وارد است افراد زیادی هستند که داوطلبانه به بیماران کرونایی خدمات رسانی می‌کنند.

وی از پرستاران به عنوان فرشته‌های زمینی نام می‌برد و می‌گوید: رسالت ما انجام تمام پروسه‌های درمان به بیشترین دقت و خدمات رسانی به بیماران است اما در این شرایط بحرانی از مردم انتظار می‌رود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حداقل با جان خود و خانواده‌هایشان بازی نکنند.

فعالیت بیش از چهار هزار پرستار در کردستان 

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۲۲نفر کادر پرستاری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.

حیدر ایزدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد پرستار در ۲۰ مرکز درمانی بیمارستانی شامل ۱۶ مرکز دولتی و چهار مرکز غیردولتی به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای تعریف شده در سطح استان حدود ۲برابر وضعیت فعلی نیاز به رده شغلی پرستار است، اظهار داشت: با این حال در این دوران بحران کرونا بویژه زمانی که پیک بالا بود با برنامه‌ریزی های مختلف این کمبودها حدود ۲۰ درصد جبران شده است.

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد:تمام کادر درمان بویژه پرستاران در این دوران بحرانی با جان و دل به بیماران خدمات ارائه می‌دهند ضمن اینکه خود نیز مشکلات و موانع زیادی دارند که امید می‌رود با همت و توجه مسوولان رفع شود.

وی همچنین به مردم توصیه کرد، با بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی زحمات کادر درمان را هدر ندهند چرا که بالاخره روزهای خوش فرا خواهد رسید فقط اندکی صبر و تحمل بیشتر می‌خواهد.

ابتلای ۶۵۰ پرستار به کرونا 

عضو هیات نظام پرستاری سنندج اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون  ۶۵۰ نفر از کادر پرستاری استان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد متاسفانه یک نفر از کادر پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی سقز  «رضا کریمی نسب»  بدلیل ابتلای به ویروس کرونا شهد شهادت نوشید.

لقمان شریفی افزود: از زمان شیوع این ویروس نظم شغلی کادر پرستاری با اختلال مواجه شده و در بعضی مراکز درمانی استان مرخصی استعلاجی به دلیل بیماری کرونا باعث فشار کاری مضاعف بر همکاران شده است که در این میان نیز تعداد زیادی از پرسنل به دلیل خدمت در بخش های کرونا چندین ماه است که در قرنطینه ی خانوادگی ‌به سر میبرند

وی افزود: علیرغم تمام این مشکلات، گروه های پرستاری کما فی السابق و بدون توجه به دشواری های موجود با همت و تلاش مثال زدنی در حال خدمت در مراکز درمانی هستند

شریفی در پاسخ به سوال «تعریف تان از شغل پرستاری چیست؟» گفت: نمی توان از پرستاری به عنوان شغل نام برد چرا که در واقع پرستاری یک حرفه است، حرفه‌ای که آمیخته از علم، هنر و تجربه است که  پایه و اساس کلیه خدمات پرستاری است

وی که مدیر روابط عمومی سازمان نظام پرستاری سنندج نیز است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از چهار هزار کادر پرستاری در سطح استان مشغول به خدمت هستند که بیش یک هزار و ۵۰۰ نفر از آنها عضو سازمان نظام پرستاری سنندج می باشند.

شریفی به مشکلات پرستاران نیز گریزی زد و گفت: مشکلات این قشر در سطوح استانی و کشوری است که بحث استانی آن بیشتر مباحث مالی و معوقات است که تغییرات مدیریتی متعدد در سال‌های اخیر در دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاثیر خود را بر پرداخت معوقات مالی گذاشته به صورتی که دانشگاه علوم پزشکی کردستان که روزی به عنوان الگو در سطح منطقه و کشور از آن یاد میشد در حال حاضر با مشکلات مالی و پرداخت معوقات دست و پنجه نرم می کند 

وی یکی دیگر از مشکلات این قشر را مربوط به نیروهای شرکتی دانست و اعلام کرد: از اسفند سال ۹۸ امتیازات فصل دهم قانون خدمات کشوری برای نیروهای طرف قرارداد با وزارت بهداشت اجرایی شده است که نیروهای شرکتی با توجه به قرارداد با شرکت خصوصی بهره‌ای از آن نبردند، و برای جبران این اختلاف و افزایش حقوق نیروهای شرکتی قرار بود در سراسر کشور حقوق نیروهای شرکتی  ۳۵ درصد  افزایش یابد که متاسفانه پس از سپری شدن ۹ ماه از سال ۹۹ تاکنون در کردستان اجرایی نشده است.

شریفی یادآور شد: مشکلات کشوری این قشر نیز کمبود نیروی انسانی و کمبود استخدام پرستار فارغ‌التحصیل این رشته است در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش می‌یابد اما استخدام فارغ‌التحصیل پرستاری با جذب دانشجویان این رشته همخوانی ندارد بطوریکه در بحران کرونا و با توجه به کمبود نیرو، وزارت بهداشت پرستاران را به صورت ۸۹ روزه جذب کرد که با انتقادهای شدیدی در سطح کشور مواجه شد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات پرستاری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که پس از گذشت ۱۴ سال از تصویب آن در مجلس هنوز اجرایی نشده است.

شریفی همچنین به توصیه مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران مبنی بر اینکه «به پرستاران هویت بدهید»  اشاره کرد و گفت: هویت پرستاران اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که ۱۴سال است خاک می‌خورد و اقدامی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

این عضو سازمان نظام پرستاری سنندج ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و روز پرستار از همشهریان تقاضا کرد: که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی علل الخصوص در شب یلدا و پرهیز از دید و بازدید خانوادگی کادر درمان را در جهت کاهش اپیدمی کرونا یاری کنند.  

راه پرستاری یعنی طریق عشق و جبران خلیل جبران چه زیبا بیان می‌کند که:  راه عشق سخت است و دشوار، هنگامی که عشق تو را به اشارتی فرا می‌خواند رهرو عشق باش، عاشق شو ...

بی شک ارج نهادن به این همه فداکاری و ایثار پرستاران در این دوران بحرانی فقط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و دورهمی های خانوادگی امکانپذیر است.

۳۰ آذر مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار است و از ۲۶ آذر تا دوم دی ماه هفته پرستار نامگذاری شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا کردستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کردستان ویروس کرونا کردستان اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی کردستان رعایت پروتکل های بهداشتی قانون تعرفه گذاری اشاره کرد و گفت خدمات پرستاری نیروهای شرکتی کادر پرستاری وجود تمام دوران بحران ویروس کرونا خدمات رسانی یکی دیگر حال حاضر کادر درمان یادآور شد سختی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۹۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوابگاه دانشجویی ملکی پسرانه دانشکده پرستاری طبس به همت صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با هزینه ۲ میلیارد تومان بهسازی شد.


صالحی نیا افزود: این خوابگاه با زیربنای تقریبی ۷۰۰ مترمربع دارای ۱۴ سوئیت است که اکنون ۸۴ دانشجوی پسر دانشکده پرستاری طبس، در آن مستقر شدند.

دیگر خبرها

  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • از روان تا درمان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس