Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@04:13:48 GMT

طلب علم مبتنی بر بصیرت منجر به عمل صالح می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۰۱۲۳

طلب علم مبتنی بر بصیرت منجر به عمل صالح می‌شود

حجت‌الاسلام قاضی دزفولی با بیان اینکه خطا و آزمون در تحقیق و پژوهش، مبتنی بر شکی است که در مسیر هدایت قرار دارد گفت: طلب علم باید مبتنی بر بصیرت باشد که منجر به عمل صالح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» شب گذشته در  دوازدهمین جشنواره علامه حلی (ره) در مرحله شهرستانی، در آخرین روز از هفته پژوهش در مدرسه علمیه آیت الله قاضی (ره) دزفول که با حضور اساتید و طلاب برگزار شد با  بیان اهمیت علم و تاثیر پژوهش در بالندگی علمی طلاب اظهار کرد: خوشبختانه این مدرسه در سال های اخیر در زمینه علمی و غنای اساتید رشد خوبی داشته و می توان گفت در تراز برخی مدارس و اساتید قم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جمعه دزفول با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تولید علم افزود: باید همانند علمای پیشین دزفول که در کسب علم و همراهی و همدلی با مردم زحمات بسیاری را متحمل شدند و باعث افتخار شدند طلاب جوان نیز با همت و پشتکار و برای بالندگی شیعه این مسیر را ادامه دهند.

 

وی تصریح کرد: دشمن تصور می‌کند که با شهادت دانشمندانی چون فخری زاده می‌تواند مانعی بر سر راه مسیر نورانی انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور باشد ولی زهی خیال باطل.

 

حجت الاسلام قاضی دزفولی در بیان جایگاه و خاستگاه پژوهش به روایاتی از امام علی (ع) اشاره کرد و ادامه داد: کامل ترین تعریف پژوهش از منظر امام علی (ع) این روایت است که می‌فرماید هر ظرفی با مظروف خود پر می‌شود جز ظرف علم که به واسطه علومی که در آن قرار می‌گیرد نه تنها پر نمی‌شود بلکه توسعه می‌یاید.

 

وی اضافه کرد: در روایتی از امام علی (ع) آمده است که دین انسان کامل نمی‌شود مگر با طلب علم، و عمل به آن، ولی باید طلب علم مبتنی بر بصیرت باشد که منجر به عمل صالح شود.

 

امام جمعه دزفول ابراز کرد: خطا و آزمون در تحقیق و پژوهش، مبتنی بر شکی است که در مسیر هدایت قرار دارد و هدایت نیز که از نعمت های الهی است دارای مراتبی بوده و بنا به مصلحت، به افراد عطا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین جرقه پژوهش، در فکر و ذهن انسان صورت می‌گیرد و پاسخ به سؤالات و شک و شبهه‌هایی است که در ذهن ایجاد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قاضی عنوان کرد: شک بعد از علم و پژوهش علل و عواملی دارد و غالبا از بی بصیرتی و غفلت از نعمت هدایت است؛ اگر انسان قدر هدایت را نداند و مراقبت نکند، با وسوسه‌های شیطان آن را از دست می‌دهد؛ اگر انسان از چشم سر نابینا باشد آسان تر از این است که بصیرت نداشته باشد.

 

وی یاد آور شد: امام علی (ع) می‌فرماید اگر کسی از نعمت های الهی غفلت ورزد شک را در جان خود کاشته است، نعمتی که قدر آن شناخته نشود و از آن استفاده نشود همانند گناهی است که بخشیده نمی‌شود، این سخنان برای مسئولان و دست اندرکاران کارهای علمی مسئولیت آور است.

 

پایان پیام/589

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام قاضی دزفولی امام جمعه دزفول شهرستان دزفول دزفول هفته پژوهش حجت الاسلام امام علی طلب علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش بصیرت، بهترین ابزار مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان است

حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی در دیدار با جمعی از معلمان به مناسبت هفته معلم، دانش آموزان را سربازان خط مقدم جنگ نرم دانست و بر لزوم هوشیاری آنها در برابر شگرد‌های هنجارشکنانه دشمنان تاکید کرد.

وی افزود: نگاه دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم در جنگ نرم، به نسل جوان و دانش آموزان است. 

امام جمعه مهریز ادامه داد: امروزه هدف اول دشمن، نوجوانان و جوانان بوده و بهترین ابزار و وسیله مقابله با جنگ فرهنگی دشمن، افزایش بصیرت است.

محی الدینی جنگ امروز را جنگ عقیدتی توصیف کرد و اظهار داشت: دشمن به شدت بر اعتقاد و فرهنگ ما کار می‌کند و باید بیشتر مراقب و مواظب باشیم.

وی گفت: مردم جمهوری اسلامی ایران با تلاش و همت مضاعف پشت سر رهبری و گوش به فرمان و تذکرات ایشان در مسائل فرهنگی، نشر معارف دین و آموزه‌های اسلام به وظیفه خود عمل می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • محور بندر امام به آبادان بازگشایی شد
  • باز بودن محور بندر امام خمینی به آبادان
  • سقوط دکل‌های برق در شادگان بر اثر طوفان
  • واکنش قاضی‌عسکر به اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا
  • صالح آبادی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشستند + فیلم و تصاویر
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • عزت و اقتدار یک کشور در گرو هدایت صحیح نوجوانان وجوانان است
  • گسترش بصیرت، بهترین ابزار مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان است
  • «با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود