Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن درویش‌وند» روز یکشنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت: روز ۲۹ آذر ۱۳۹۹ (۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) یک روز به یاد ماندنی در روابط تاریخی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان محسوب می‌شود و در یک تحول تاریخی دومین مرز رسمی میان دو کشور گشایش یافت.

وی با تاکید بر اهمیت مرز ریمدان-گبد که سرانجام پس از سال ها فراز و نشیب افتتاح شد، افزود: برای این که اهمیت این اقدام مهم را دریابیم باید نگاهی کوتاه به روابط  همیشه دوستانه و برادرانه دو کشور و توانمندی های تجاری و اقتصادی مشترک داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درویش‌وند یادآور شد: ایران اولین کشوری بود که تاسیس کشور پاکستان را در سال ۱۹۴۷ میلادی به رسمیت شناخت. در همین چارچوب ایران باز هم اولین کشوری بود که سفارت خود را در شهر کراچی تأسیس کرد. همچنین در تحولات تاریخی پاکستان و سختی ها و ناملایمات رخ داده برای این کشور از جمله جنگ های ویرانگری که به وقوع پیوسته و فجایع طبیعی که روی داده و رنج های فراوانی برای مردم پاکستان به دنبال داشته، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم پاکستان بوده است. به همین ترتیب پاکستان نیز در حمایت و همنوایی با دولت و ملت ایران هیچگاه کوتاهی نکرده است به گونه ای که پاکستان جزء اولین کشورهایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را تبریک گفت. 

مرزهای برادری و دوستی

سرکنسول ایران در کویته گفت: ایران و پاکستان دارای مرز مشترک طولانی بیش از ۹۰۰ کیلومتری هستند. این مرز در پرتو مشترکات تاریخی دو ملت، همواره از باثبات ترین و اطمینان بخش ترین مرزهای مشترک میان دو کشور بوده و ناملایمات روزگار هیچگاه نتوانسته در این حلقه ی پیوند دوستی و محبت، خللی وارد کند.

توانمندی‌های تجاری-اقتصادی دوهمسایه

وی افزود: هر دو کشور به طور مجموع بالغ بر سیصد میلیون نفر جمعیت را تشکیل می دهند. این جمعیت عظیم بازار بسیار بزرگی را در منطقه پدید آورده که می تواند به صورت یک اتحادیه بزرگ اقتصادی عمل کرده و به صورت موتور محرک پویایی و رشد اقتصادی منطقه باشد. 

حسن درویش‌وند تاکید کرد: مشترکات عظیم فرهنگی، عمق گسترده اقتصادی، موقعیت بی بدیل ژئوپلتیک و ژئواکونومیک و مکمل بودن اقتصادهای دو کشور و مرزهای مشترک طولانی، از ویژگی های بسیار مهم و برجسته ای است که دو کشور از آن برخوردارند و می توانند در توسعه روابط فی مابین از آن بهره برداری کنند.

لزوم شناسایی ضعف‌ها و تقویت زیرساخت‌ها

این دیپلمات ایرانی گفت: علیرغم آن چه گفته شد اقتصادهای دوکشور نتوانسته اند عملأ از مزیت‌های نسبی اشاره شده بهره برداری کنند. براساس آمارهای رسمی منابع ذیربط در ایران، مجموع مبادلات تجاری رسمی دو کشور در بهترین شرایط هیچگاه از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور نکرده، این درصورتی است که منابع رسمی پاکستانی این آمار را بسیار کمتر و در حد پانصد میلیون دلار ذکر می کنند. 

وی افزود: صرف نظر از تفاوت چشمگیر آمار رسمی مبادلات دو کشور که در جای خود باید مورد بررسی قرار بگیرد، این حجم از مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان به هیچ وجه با توانمندی های موجود هماهنگی نداشته و نمی‌تواند مایه خرسندی دولت های دو کشور و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

سرکنسول ایران اظهار داشت: گرچه دو کشور سال ها پیش حجم مبادلات پنج میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده‌اند اما واقعیت آن است که طی سال‌های گذشته هیچ تحول چشمگیری در حجم مبادلات دو کشور رخ نداده و روابط تجاری فیمابین در همان سطوح سنتی باقی مانده است.

وی تاکید کرد: بازگشایی دومین مرز رسمی بر این مهم تاکید دارد که باید فقدان تقویت زیرساخت‌های لازم جهت رفع مشکلات در همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری دو کشور را جبران کرد.

اهمیت گشایش دومین مرز رسمی ایران و پاکستان

سرکنسول کشورمان در کویته گفت: اهمیت واقعی مرز و گمرک جدید میان دو کشور همسایه زمانی درک می‌شود که به موقعیت جغرافیایی منطقه ریمدان-گبد- توجه کنیم.

وی افزود: ایران و پاکستان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به سواحل خود در خلیج فارس و دریای عمان کرده‌اند. احداث دو بندر بین‌المللی چابهار در ایران و گوادر در پاکستان دلیل روشنی بر این نگاه جدید دو کشور است.

حسن درویش‌وند اظهار داشت: براساس برنامه‌های مدون در دو کشور، پروژه های عظیم و راهبردی در سواحل ایران و پاکستان در حال اجرا هستند. شواهد میدانی گویای آن است که طولی نخواهد کشید که مناطق ساحلی دو کشور در غرب و شرق گمرک ریمدان-گبد در آینده‌ای نه چندان دور به قطب‌های جمعیتی، صنعتی، خدماتی و تجاری منطقه ای و بین المللی تبدیل خواهند شد.

وی افزود: در اهمیت اقتصادی اروپا و شبه قاره کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران به منزله پلی تاریخی میان این دو قطب عظیم اقتصادی واقع شده است. افتتاح مرز جدید ایران و پاکستان تنها حرکتی کوچک اما مهم در تکمیل این پازل عظیم اقتصادی می باشد.

حلقه‌های تکمیلی 

سرکنسول ایران در کویته گفت: حزب جنبش عدالت به عنوان حزب حاکم پاکستان در دو سال گذشته حسن نیت خود را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران نشان داده است. دولت پاکستان به خوبی ضرورت این موضوع و نقش آن در پویایی اقتصاد کشور را درک کرده و در طی این مسیر جدی به نظر می رسد.

وی افزود: افتتاح گمرک جدید ریمدان-گبد پس از ده سال فراز و فرود یکی از نشانه‌های این رویکرد راهبردی است و نباید در همین جا متوقف گردد.

درویش‌وند در عین حال هشدار داد که دست‌های پنهان و آشکاری در کار است تا روابط دو کشور برادر و همسایه را مختل کند، همچنان که در سال‌های گذشته شاهد تلاش آشکار و پنهان فراوانی بوده‌ایم که چابهار و گوادر را دو بندر رقیب معرفی نمایند در حالی که این دو بندر می توانند مکمل یکدیگر و نقطه اتصال دو اقتصاد شکوفای ایران و پاکستان باشند.

وی تاکید کرد: از این رو ایران طرح اتصال ریلی و جاده ای دو بندر را مطرح و پیگیری کرده است. این طرح یک ایده راهبردی می باشد که قطب های صنعتی و جمعیتی در سواحل طولانی دو کشور را به یکدیگر متصل کرده و نهایتا شبه قاره و چین را (از طریق طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین) از راه ایران به شرق مدیترانه و اروپا پیوند می دهد. این طرح افقی بسیار روشن و امیدبخش برای اقتصادهای منطقه نوید می‌دهد و می تواند سایه شوم جنگ‌ها، ویرانی‌ها، محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی و تروریسم ویرانگر را از میان برداشته و به جای آن شکوفایی اقتصادی، پویایی فرهنگی و امید و نشاط اجتماعی و ثبات و بالندگی سیاسی تولید کند.

مزایای بازارچه‌های مرزی و اهمیت اقتصادی آن

حسن درویش‌وند گفت: فقر، بیکاری، قاچاق و ناهنجاری‌های اجتماعی در طول مرزهای دو کشور چهره کریه و زشت خود را به نمایش گذاشته و سابقه تمدن درخشان ملت‌های ما را مخدوش کرده است اما احداث و توسعه بازارچه‌های مرزی اولین اقدام موثر برای مبارزه با فقر، قاچاق و بیکاری گسترده در این منطقه می باشد.

وی افزود: ایران از سال پیش اقدام به ایجاد بازارچه‌های مرزی کرده اما فقدان بازارچه‌های مشابه در طرف پاکستانی مرز، از کارایی لازم این بازارچه ها کاسته و آن گونه که باید و شاید نتوانسته نقش مهم خود را ایفا کند. خوشبختانه در ماه های اخیر شاهد جدیت دولت فدرال و دولت ایالتی بلوچستان برای فعال کردن بازارچه های مرزی بوده ایم به گونه ای که "عمران‌خان" نخست وزیر پاکستان چندی پیش دستور موکد برای تأسیس بازارچه‌های مرزی در طرف پاکستانی مرز را صادر کردند.

وی یادآور شد: دیدار دو هفته پیش سروزیر ایالت بلوچستان و فرماندهان عالی رتبه نظامی منطقه از نقاط مرزی و تاکید بر تأسیس سریع بازارچه های مرزی، اقدام نوید بخشی برای مردم منطقه به ویژه جوانان جویای کار است.

سرکنسول کشورمان افزود: دو کشور ایران و پاکستان از توانمندی های بسیاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی برخوردارند. فراهم کردن زیرساخت های لازم برای عملیاتی نمودن این توانمندی های بالقوه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 

وی تاکید کرد: افتتاح رسمی مرز ریمدان-گبد اولین اقدام مهم در این راستا تلقی می شود. این گذرگاه در منطقه‌ای واقع شده است که اولویت‌های توسعه اقتصادی دو کشور در شرق و غرب آن واقع شده و در تکامل اقتصادهای دو کشور و پیوند دادن دو منطقه عمده تجاری جهان یعنی اروپا و شبه قاره می تواند نقش اساسی ایفا کند. علاوه بر این با تکامل این مسیر پروژه عظیم اقتصادی سیپک از بن بست خارج شده و چین را از طریق ایران به شرق مدیترانه، قفقاز و اروپا وصل می‌کند.

حسن درویش‌وند افزود: افتتاح دومین مرز رسمی ایران و پاکستان آغاز یک فرایند مهم در تکامل دو اقتصاد شکوفای منطقه می باشد که باید با گام‌های دیگری چون راه اندازی و تقویت بازارچه های مرزی، اتصال خطوط ریلی، هوایی، دریایی و زمینی، ارتباطات بانکی، سرمایه گذاری‌های مشترک و توجه به صنعت گردشگری تکمیل و تقویت شود.

به گزارش ایرنا، مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان روز گذشته با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان، استاندار سیستان و بلوچستان و مسوولانی از وزارتخانه‌های کشور، خارجه و صنعت و معدن به صورت رسمی افتتاح شد.

با افتتاح مرز رسمی ریمدان تبادل کالا به صورت قانونی و تردد مسافر نیز با گذرنامه انجام خواهد شد.

برچسب‌ها بازارچه مرزی ریمدان منطقه مرزی کویته سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران پاکستان عمران خان خلیج فارس پروندهٔ خبری افتتاح مرز رسمی ریمدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازارچه مرزی ریمدان سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران پاکستان عمران خان خلیج فارس بازارچه مرزی ریمدان سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران پاکستان عمران خان خلیج فارس اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران بازارچه های مرزی ایران و پاکستان سرکنسول ایران دو کشور بازارچه ها ریمدان گبد دومین مرز دو کشور مرز رسمی دو بندر سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد

از شبکه‌های خبری پاکستان، سناتور محمد اسحاق دار طی گفتگو با خبرنگاران در پارلمان در اسلام‌آباد گفت: سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پاکستان بسیار حائز اهمیت است و دولت به زودی رهبران جناح اپوزیسیون را در جریان کامل جزئیات و دستاورد‌های این سفر قرار خواهد داد.

وی درباره طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان نیز افزود که ما نیازی به پنهان کاری نداریم و اگر سوء تفاهم‌های اخیر میان دو کشور حل نشده بود پس چرا رئیس جمهور ایران باید به پاکستان سفر کند.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: اینکه در بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر آیت‌الله رئیسی اشاره‌ای به مذاکرات خط لوله گاز نشده است، مساله‌ای نیست؛ بحث اصلی این است که ما اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد: پاکستان هر آنچه که مطابق با منافع ملی خود باشد را انجام خواهد داد و ما اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهیم.

سناتور اسحاق درباره گزارش حقوق بشری وزارت امور خارجه آمریکا علیه پاکستان نیز گفت که ما این بیانیه را رد کرده و پاسخ مناسبی به آن داده‌ایم.

پیش از این وزیر دفاع پاکستان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را بسیار حائز اهمیت و موفقیت آمیز خوانده و تاکید کرده بود: ما به یافتن راهی برای پیشبرد پروژه مشترک گازی با تهران خوشبین هستیم.

خواجه محمد آصف با اشاره تلویحی به آمریکا که اخیرا نسبت به تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده است، افزود: ما اهمیتی به مخالفت‌های خارجی نمی‌دهیم، لذا اگر کسی در پی سفر آیت‌الله رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه سوم اردیبهشت وارد اسلام‌آباد شد. رئیس جمهور ایران همچنین از شهر‌های لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدار‌های دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اهمیت توافقات اخیر با جمهوری اسلامی ایران به ویژه برای تسریع نهایی‌سازی قرارداد تجارت آزاد و مذاکرات درباره خط لوله گاز، تاکید کرد: سفر آیت‌الله رئیسی فرصتی برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه ما با ایران بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد