Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@19:16:03 GMT

لوله مانیسمان (بدون درز) یا Seamless Pipe چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۰۷۱۸

لوله مانیسمان (بدون درز) یا Seamless Pipe چیست؟

نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که ... - اخبار بازار -

نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که در فرایند تولید به زبان ساده شمش برش دهی، گرمادهی و حالت دهی (میله ای) میشود سپس به وسیله سمبه ای حفره ای درون میله ی سرخ شده از حرارت میشود تا لوله مانیسمان حاصل گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکنولوژی تولید لوله مانیسمان در سال 1886 توسط فردی به نام مانیسمان و همکارش در آلمان به وجود آمد، از اولین کاربردهای لوله مانیسمان در بخش اکتشاف و حفاری میتوان نام برد.

لوله مانیسمان یا بدون درز با حرارت دادن یک شمش فولادی و سپس خالی کردن آن با یک سوراخ کننده گلوله ای شکل تولید می شود که فولاد روی آن کشیده شده است. به دنبال آن گرد کردن و شکل دهی برای تولید در ابعاد مورد نظر انجام می شود. محصول نهایی لوله مانیسمان به صورت هیدرواستاتیک تست شده ، بازرسی می شود و در صورت لزوم پوشش داده می شود.

پترو کالوج وارد کننده و انباردار لوله بدون درز:

جهت استعلام قیمت به وب سایت petrokalooj.com مراجعه فرمایید.

 

کاربرد لوله مانیسمان در فشارهای بالا ، در اکثر نقاط حساس و بحرانی و در شدیدترین شرایط کار استفاده می شود. لوله مانیسمان مطابق استاندارد های ASTM A53 ، A106 ، A333 ، A312 ، A358 و... و لوله API 5L ارائه می شود.

سایز لوله مانیسمان های فولادی 1/8 ″ (3.175 میلی متر) تا 26 ″ (660.4 میلی متر) OD. کمتر از (60.325 میلی متر) OD به عنوان لوله فشار شناخته می شود که دارای استانداردهای ابعادی مختلف (ضخامت و قطر دیواره) است. لوله مانیسمان ، در صورت وجود در تاسیسات تولید نفت و گاز در خشکی و یا دریایی (غیر از خطوط انتقال) کمتر از 26 ″ (660.4 میلی متر) OD استفاده می شود.

در مقایسه با انواع دیگر لوله کشی ، لوله مانیسمان یا بدون درز به هیچ گونه جوشکاری یا اتصالی احتیاج نداشته و به سادگی توسط بیلت های جامد گرد تشکیل می شود که به مقاومت آن و سایر مشخصات از جمله مقاومت در برابر خوردگی می افزاید. طبق ASME ، لوله مانیسمان در مقاومت در برابر فشار مکانیکی نیز موثر تر بوده و فشار عملیاتی بالاتری نسبت به لوله های جوش داده شده دارند که به لوله های درز دار معروف هستند.

به طور کلی، کاربرد لوله مانیسمان های به ضخامت دیواره لوله بستگی دارد. تولید لوله هایی با دیواره ضخیم تر، برای استفاده در دمای بالاتر انجام می شود که مقاومت در برابر تغییر شکل را کاهش می دهد.

تاریخچه لوله مانیسمان

تاریخچه لوله مانیسمان یا لوله های فولادی بدون درز تقریباً به 100 سال قبل باز می گردد.

استفاده از لوله های فولادی توسط یک مخترع اسکاتلندی در سال 1815 برای اتصال لوله ها در انتقال گاز به چراغ ها آغاز شد. در سال 1836 ، انگلستان حق اختراع تولید لوله بدون درز به روش اکستروژن را داشت ، اما در سال 1885 بود که برادران مانیسمان آلمانی روند تولید مستقیم لوله مانیسمان یا بدون درز از فولاد استوانه ای را اختراع کردند.

در دهه 1970 ، لوله های بدون درز و لوله های جوش داده شده دست به دست هم دادند و تولید لوله های فولادی جهان با نرخ سالانه بیش از 5٪ در حال افزایش بود. پس از سال 1953 ، چین اهمیت زیادی به توسعه صنعت لوله مانیسمان یا بدون درز داد و توانست یک سیستم تولید برای نورد لوله های مختلف بزرگ ، متوسط و کوچک ایجاد کند.

مقایسه لوله مانیسمان(بدون درز) با لوله درزدار

لوله مانیسمان یا بدون درز همزمان در هنگام شکل دهی تشکیل می شود اما لوله درزدار معمولاً با جوش مارپیچ یا جوشکاری مستقیمم، باید جوش داده شود. در نتیجه عملکرد لوله مانیسمان یا بدون درز بهتر بوده و البته قیمت آن نیز بالاتر است.

تفاوت لوله مانیسمان و درز دار در روش تولید خلاصه می شود اما این تفاوت باعث ایجاد ویژگی های بسیار متفاوتی در این لوله ها شده است. لوله درزدار ارزان تر و در دسترس تر است و کاربرد های خود را دارد و لوله مانیسمان نمی تواند جایگزینی برای لوله درزدار باشد هر چند که پیشرفته تر تولید شود.

در مقایسه لوله گاز خانگی و لوله مانیسمان رده 4   باید گفت، لوله گاز خانگی نوعی از لوله فولادی درزدار بوده که ضخامت زیادی دارد و برای لوله کشی گاز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در مقایسه با لوله مانیسمان رده 4 باید گفت به طور کلی لوله مانیسمان بصورت بدون درز ساخته می شود در حالی که لوله گاز خانگی بصورت جوشی و درزدار تولید می شود و لوله گاز خانگی برای تحمل فشار پایین گاز طراحی شده در حالی که لوله مانیسمان رده 4 فشار بالاتری را می تواند تحمل کند.

از پر کاربردترین انواع لوله مانیسمان یا لوله بدون درز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله مانیسمان API 5Lدر صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز که بر اساس استاندارد NACE نوع PSL2 آن در شرایط گاز ترش و نوع PSL1 آن به طور معمول در سایر موارد مصرف در صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. لوله A106 در شرایط دمایی بالا در بخش وسیعی از صنعت و به ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو مورد استفاده است. لوله استنلس استیل 304 و لوله 304L برای انتقال سیال با خوردگی و دمای کم در داخل تجهیزات فرایندی لوله استنلس استیل 316 و لوله 316L برای انتقال سیال های خورنده و لوله های آلیاژی برای شرایط با خوردگی و دمای خیلی بالا مورد استفاده است. همچنین از لوله های پر مصرف مورد نیاز در صنعت و ساختمان میتوان به لوله آهنی یا لوله ST37نام برد که خود در اصطلاح بازاری آن به انواع لوله ST37 تست آب و لوله ST37 تست گاز (که خوردگی کمتری دارد) نام برد.

مهم ترین کاربرد  لوله مانیسمان  در صنعت نفت و گاز است. پس از آن صنایع دریایی در کشتی سازی و دیگ های بخار از لوله مانیسمان بهره می برند. تجهیزات هیدرولیک و ذخیره و انتقال هیدروژن از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان است.

مزیت اصلی لوله مانیسمان یا لوله بدون درز نسبت به انواع لوله درزدار میتوان به مقاوت بیشتر آن به نشتی و خوردگی و نهایتا طول عمر بیشتر عملیاتی آن اشاره کرد.

مزایای لوله مانیسمان، (لوله بدون درز) یا Seamless Pipe

مهمترین مزیت لوله مانیسمان یا لوله بدون درز این است که خط جوش ندارد. خط جوش معمولا به عنوان نقطه ضعف لوله ها محسوب می شود که بیش از هر جای دیگری امکان خوردگی یا نشتی دارد. تا سال ها همه با این مشکل کنار می آمدند، تا زمانی که لوله مانیسمان (بدون درز) لوله سیملس ساخته شد و این مشکل را رفع کرد. هرچند در سال های اخیر روش های نوین ساخت لوله های درزدار (لوله جوشی یا لوله درز جوش) نیز تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده و باعث شده است این نقطه ضعف تا حد خیلی زیادی برطرف شود.از لحاظ شکل ظاهری، لوله مانیسمان (بدون درز) لوله سیملس گردتر و کم نقص تر از لوله درزدار (لوله جوشی یا لوله درز جوش) است.لوله مانیسمان (بدون درز) لوله سیملس برای فشارهای بالا کاربرد گسترده ای دارد و از استقامت زیادی نیز برخوردار است.

3 نکته مهم در رابطه با لوله مانیسمان(بدون درز)

١.لوله مانیسمان به علت ویژگی های فراوانی که دارد بزرگترین سهم را در بازار لوله را نیز در اختیار دارد.

٢.یکی از پر مصرف ترین صنایع در زمینه لوله مانیسمان صنعت دریایی است که تخمین زده می شود سالانه 45 میلیون تن لوله مانیسمان در این بخش مصرف می شود.

٣.یکی از حساس ترین استفاده های لوله مانیسمان در زمینه انتقال هیدروژن بوده که به دلیل نشتی صفر و تحمل و مقاومت بسیار بالا از آن در این بخش هم استفاده می شود.

انواع لوله مانیسمان یا Seamless بر اساس شیوه ساخت:

به طور کلی دو روش برای ساختلوله مانیسمان (لوله بدون درز) Seamless pipeوجود دارد: روش اکستروژن سرد و روش رولینگ گرم. روش اسکتروژن سرد پیچیده تر از نوع رولینگ گرم است. ولی معولا برای سایزهای کوچکتر از روش سرد استفاده می شود و قطر لوله مانیسمان یا لوله سیملستولید شده به این روش نیز عموما کمتر از نوع رولینگ گرم است. در روش رولینگ گرم، برای ساختلوله مانیسمان به دمای بسیار زیادی نیاز است که همین نکته باعث پایین آمدن مقاومت فولاد برای تغییر شکل می‌شود.

انواع لوله مانیسمان از نظر کشور تولید کننده:

با وجود آنکه اختراعلوله مانیسمانتوسط آلمان ها صورت گرفت اما سهم اصلی بازار این محصول در جهان در اختیار بلوک شرق یعنی چین و اروپای شرقی است. خوشبختانه کشور ما نیز در ضمره تولید کنندگان این محصول قرارد دارد.

لوله مانیسمان داخلی یا لوله مانیسمان ایرانی:

هرچند کهلوله های مانیسمانساخت ایران حداکثر تا سایز 6 اینچ است اما تجهیزات و شیوه تولید مطابق با بالاترین سطح استانداردهای جهانی است و تولیدات کشورمان از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار است. از جمله تولید کنندگان عمده لوله های داخلی میتوان به گروه ملی فولاد اهواز که محصولات آن به لوله اهواز شهرت دارد و شرکت کاوه دقیق که محصولات آن به لوله کاوه شهرت دارد نام برد.

لوله اهواز یا لوله مانیسمان اهوازلوله کاوه یا لوله مانیسمان کاوه

لوله مانیسمان اروپایی

لوله مانیسمان روسی

لوله مانیسمان اکراینی

لوله مانیسمان رومانیایی

لوله مانیسمان چینی

لوله مانیسمان ژاپنی

لوله مانیسمان کره ای

جدول سایز لوله (قطر خارجی، رده و ضخامت):

لوله مانیسماندر سایزهای 1/8تا 24 اینچ تولید می گردند. همانطور که در بالا بیان شد تولیدکنندگان داخلی لوله مانیسمان توانایی ساخت تا سایز 6 اینچ را دارند. در زیر به تفضیل به اندازه قطر خارجی و ضخامت انواع رده های لوله مانیسمان اشاره شده است که این بخش میتوان به خرید و بازرسی شهودی لوله کمک زیادی کند به جدول زیر جدول سایز لوله گفته میشود.

 

 

فرمول اختلاف سایز واقعیبه نسبت استاندارد مجاز بر اساس استانداردASTM A530برای لوله مانیسمان و درزدار:

اندازه اسمی لوله

تا 4 (اینچ) = 0.75± میلی متر | 5 تا 8 (اینچ) = 1.58+ میلی متر/ 0.79- میلی متر

10 تا 18 (اینچ) = 2.37+ میلی متر/ 0.79- میلی متر | 20 تا 24 (اینچ)= 3.18+ میلی متر / 0.79- میلی متر

 

ضخامت جدار

قطر همه = %12.5-

+ قدرت تحمل نا مشخص

طول

6.40+ میلی متر / 0- میلی متر

وزن

10%+ / 1.5%-

 

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز

سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه‌ای در عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، دو کارگر جانشان را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، رضا جاویدی، امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ با بیان اینکه اشاره به فوت دو کارگر حین حادثه‌ای که پیش از ظهر امروز رخ داده است، اظهار کرد: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه پنج حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاک‌برداری دچار حادثه شدند.

وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده داغدار کارگران فوت شده، افزود: با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد اما متأسفانه با وجود انجام عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.

سخنگوی شهرداری شیراز با ابراز تأسف از وقوع این حادثه، ادامه داد: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضائی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوطه شده است.

لازم به ذکر است که شهرداری شیراز در راستای توسعه شبکه دفع آب‌های سطحی به منظور جلوگیری از آب گرفتگی معابر و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات انجام شده، اقدام به اخذ پیمانکار جهت اجرای پروژه لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی این محل کرده است.

کد خبر 748421

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • اطلاعیه قطع آب در شهر لیکک