Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:30:14 GMT

تزیین و طرز تهیه کلم پلو + نکات آشپزی

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۱۰۲۱

تزیین و طرز تهیه کلم پلو + نکات آشپزی

کلم پلو از غذاهای معروف استان فارس و شهر زیبای شیراز است که طعم بی‌نظیر این غذا آن را به یکی از محبوب ترین غذاهای محلی شیراز تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آف دکور، برای پختن این غذا کافیست مواد اولیه برای تهیه کلم پلو شیرازی را آماده کنید و با دستور پخت بسیار آسانی که دارد این غذا را تهیه کرده و در کنار خانواده میل کنید و از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داخل کلم پلوی شیرازی از سبزی های معطر استفاده می شود و بوی مطبوعی که این سبزی‌ها دارند همه فضای خانه شما را عطرآگین خواهد کرد و طعم دلچسب و فوق‌العاده این غذا شما را مجذوب خود می‌کند.

در ادامه با طرز تهیه کلم پلوی شیرازی آشنا می شوید و مواد لازم برای تهیه کلم پلو را مشاهده می­ کنید. البته مقدار مواد اولیه ای که در این دستور پخت برای شما در نظر گرفته شده برای ۵ نفر ترتیب داده شده و نسبت ها حائز اهمیت هستند.

در واقع اگر بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت ها، مقدار مواد را تغییر دهید تا تاثیر منفی روی طعم‌ نهایی غذا نداشته باشد.

کلم پلوی شیرازی جزو پلوها و چلوها محسوب می‌شود که یک ساعت زمان برای آماده‌سازی این غذا نیاز است و یک ساعت و نیم هم برای جا افتادن و پختن این غذا به زمان نیاز دارید و می‌توانید به عنوان یکی از وعده‌های غذایی اصلی که بسیار هم مقوی می باشد در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو

پودر لیمو عمانی : به مقدار لازم

گوشت : ۴۰۰ گرم چرخ کرده 

نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

برنج : ۴ پیمانه 

کلم : ۷۰۰ گرم

آرد نخودچی : ۲ قاشق غذاخوری 

پیاز : ۲ عدد متوسط

پیاز داغ : ۴ قاشق غذاخوری 

سبزی معطر : ۲۵۰ گرم (ریحان، تره، ترخون و شوید)

طرز تهیه کلم پلو

در مرحله اول برای پختن کلم پلوی شیرازی باید یک پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و داخل ماهیتابه بریزید و کمی روغن و نمک و فلفل هم به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز داغ درست شود و بعد کلم‌ ها را هم که به صورت رشته ای خرد کرده اید داخل تابه اضافه کنید و مجددا آنها را هم کنار پیاز تفت دهید و شعله گاز را در حالت ملایم قرار دهید که کم‌ کم محتویات نرم شوند و بپزند.

وقتی‌که کاملاً همه با هم ترکیب شدند، حدود دو سوم لیوان آب به آن اضافه کنید و در ظرف را ببندید که خوب بپزند و با بخار آب کلم ها نرم تر شوند. وقتی که کلم نرم شد و کمی پخت، باید در ظرف را بردارید که باقیمانده آب هم تبخیر شود.

سپس ۲ قاشق غذاخوری سبزی معطر از روی سبزی هایی که آماده کرده اید بردارید و هرچه باقیمانده را به همراه پودر لیمو عمانی و نمک درون تابه ریخته و خوب مخلوط کنید و تفت دهید. البته تفت دادن باید تا جایی ادامه پیدا کند که فقط محتویات کمی سرخ شوند و تفت بیش از حد سبزی را تلخ میکند.

سپس باید پیازها را هم رنده کرده و آب آن را بیرون بریزید و داخل یک کاسه گوشت‌چرخ کرده، سبزی معطر، نمک و فلفل و پیاز و آرد نخودچی بریزید و کاملاً با هم ورز دهید تا یکنواخت و یکدست شود.

بعد از روی محتویاتی که تهیه کرده اید به اندازه گلوله‌های کوچک بردارید و قلقلی کنید و داخل یک ماهیتابه درون روغن تفت دهید و به قدر قلقلی های گوشت را تفت دهید که بوی خامی آنها گرفته شود و در نهایت در ماهیتابه را بگذارید تا گوشت ها کاملا بپزند و مغز پخت شود.

برای این غذا باید برنج آبکشی درست کنید. پس بهتر است حداقل از ۴ ساعت قبل برنج را با آب و نمک بخیسانید و بعد از گذشت این زمان آب و نمک آن را خالی کرده و در قابلمه حاوی آب جوش بریزید و وقتی که برنج شما آماده آبکش کردن شد آن را آبکش کنید و با مایع کلم و روغن ماهی تابه ای که گوشت را با آن سرخ کرده بودید مخلوط کنید و داخل یک قابلمه به صورت لایه لایه برنج و گوشت قلقلی را قرار دهید و در ظرف را بگذارید که بخار داخل آن بپیچد و دم کنی آن را بگذارید و فرصت دهید که کلم‌پلو شما جا بیفتد و خوب بپرد.

برای اینکه بخار داخل غذا بپیچد چند سوراخ هم روی برنج ایجاد کنید و بعد در آن را بگذارید.

تزیین کلم پلو

برای تزیین کلم پلوی شیرازی می‌توانید گوشتهای قلقلی که تهیه کرده بودید را کنار غذا بچینید و یا کمی برنج ساده را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و به عنوان تزیین روی غذا بگذارید و یا سیب زمینی ها را به صورت مدل دار بعنوان ته دیگ غذا قرار دهید و در نهایت غذا را که سرو می‌کنید این ته دیگ ها را برای تزیین روی کلم پلو بچینید.

یا می­ توانید از سبزی برای تزیین کلم پلوی شیرازی استفاده کنید و تمام این موارد به ذائقه و سلیقه شما وابسته است و محدودیتی برای تزیین غذای خود ندارید.

دستورپخت کلم پلو در مجله آشپزی آف دکور

شما می ‌توانید با مراجعه به مجله آشپزی آف دکور به آدرس offdecor.com/cook لیستی از دستور پخت و طرز تهیه غذاهای ایرانی و بین‌المللی را در دسته ‌بندی‌ های مختلف غذای ایرانی، پیش‌غذا، سالاد، کیک و شیرینی و غذای بین ‌الملل را مشاهده کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طرز تهیه کلم پلو کلم پلو کلم پلوی شیرازی تهیه کلم پلو برای تزیین قرار دهید طرز تهیه تفت دهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح زیر اعلام کرد؛

هر کیلوگرم بادمجان ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم بادمجان دلمه و لامپی ۱۴ هزار تومان

هر کیلوگرم پیاز سفید صدفی نو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم پیاز زرد ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم پیاز قرمز ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم انواع پیاز ریز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم تره فرنگی ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم ذرت شیرین ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم ذرت معمولی ۱۴ هزار تومان

هر کیلوگرم سبزی پاک کرده ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع سبزی جور ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان

سبزی خوردن پاک کرده بسته بندی ۳۰۰ گرم ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم نعنا جعفری ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان

هر کیلوگرم سیب زمینی ریز ۱۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیر تازه با برگ ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل دلمه‌ای رنگی ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل دلمه سبز ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع فلفل ریز (شیرین، تند، کبابی و غیره) ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم فلفل کاپی و شمشیری ۳۳ هزار تومان

هر کیلوگرم کاهو پیچ (سالادی) ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم کاهو رسمی پاک کرده ۱۶ هزار تومان

هر بسته کاهو فرانسوی ۲۷ هزار تومان

هر کیلوگرم کدو مسمایی ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم کرفس ۱۲ هزار تومان

هر کیلوگرم کلم بروکلی ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم کلم سفید ۷,۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم کلم قرمز ۷,۵۰۰ هزار تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته رس ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای و خوشه‌ای ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم گوجه فرنگی گیلاسی، زیتونی، ریز فله و غیره ۴۵ هزار تومان

هر کیلوگرم لوبیا سبز قیطونی ۳۲ هزار تومان

هر کیلوگرم هویج فرنگی و ایرانی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان

کد خبر 6090959

دیگر خبرها

  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • جریمه ۶ میلیاردی سزای گرانفروشی سبزی در اردبیل
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • 0 تا 100 ایستگاه پمپاژ فاضلاب؟ تجهیزات و قیمت | مزایا و نکات مهم در انتخاب
  • نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها