Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) علاوه بر پرستاری امام سجاد(ع) در کربلا، به عنوان یک سیاست‌مدار دینی، پیام عاشورا را به دقیق ترین و جامع ترین صورت بیان کرد، گفت: نقش پرستاران در دفاع از سلامت مردم نباید مغفول بماند.

آیت‌الله «رضا رمضانی» همزمان با میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار کرد: حضرت زینب(س) شخصیتی ممتاز با ویژگی‌های خاص در تاریخ اسلام بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به القاب حضرت زینب(س) از جمله عالم، عاقل، فهیم و ام‌المصائب اشاره کرد و افزود: این حضرت، از شخصیت‌های برجسته و بزرگ عالم اسلام بودند.

 

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بی‌مهری‌های زیادی نسبت به جایگاه زن شده است، تصریح کرد: اسلام از مدافعان جدی حقوق زن بوده و در صدر اسلام با مصائبی که در رابطه با زنان وجود داشته، پیامبر(ص) دفاع و استیفای حقوق زن را جز رسالت‌های خود می دانستند.

 

آیت‌الله رمضانی به وجود سوره‌ای در قرآن کریم به نام زنان اشاره و خاطرنشان کرد: نام زنان مشخص و مومنه‌ تاریخ بر روی سوره‌هایی از قرآن و همچنین اختصاص محتوای سوره‌ای در رابطه با حضرت زهرا(س)، نشان دهنده توجه اسلام به جایگاه زن و دفاع قاطعانه از حقوق زنان است.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه تاکید کرد: امروزه عده‌ای با یک نگاه افراطی و تفریطی که سابقه دیرینه دارد، معتقدند که زن فقط باید به کار منزل بپردازد و در عرصه اجتماعی هیچ حضوری نداشته باشد و در مقابل برخی هم اعتقاد دارند، زن بدون اینکه در عرصه تربیتی در منزل نقش ایفا کند، باید در جامعه حضور اجتماعی داشته باشد.

 

وی اظهار کرد: اسلام تاکید دارد که زن با مجموعه شرایط، علاوه بر اینکه مدیریت خانه را به لحاظ تربیتی عهده‌دار بوده، بهترین کسی است که می‌تواند فرزند را در چند سال اول تربیت کند.

 

آیت‌الله رمضانی افزود: اسلام همچنین تاکید دارد، زن در عرصه‌های اجتماعی نیز به عنوان یک فعال تربیتی و اجتماعی می‌تواند نقش ایفا کند و نقش تعلیمی و تربیتی آن در جامعه نباید مغفول باشد.

 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروزه شاهد نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و حوزه‌های مختلف علمی، معنوی، تربیتی و فعالیت‌های اجتماعی هستیم، افزود: نقشی که امروزه پرستاران ما در دفاع از سلامت از خود برجای گذاشتند نباید مغفول بماند.

 

وی با تاکید بر اینکه پرستاران، دانش آموختگان مکتب حضرت زینب(س) هستند، گفت: تعدادی از پرستاران کشور در دوران کرونا برای حفظ سلامت جامعه به شهادت رسیدند که باید یاد آنها همیشه گرامی داشته شود.

 

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه زن می‌تواند نقش برجسته‌ای را در عرصه‌های اجتماعی داشته باشد که آثار آن امروزه در جامعه ظهور و بروز کرده است، افزود: این امور از کارهای ارزشمندی است که اسلام همواره به آن تاکید می کند.

 

وی با بیان اینکه زن به عنوان مادر، مربی برای تربیت فرزندان است و به عنوان همسر می‌تواند با وفاداری، کانون خانواده را گرم نگه‌دارد، اظهار کرد: زن و شوهر، دو رکن اصلی خانواده هستند که زمینه سلامت جامعه را فراهم می‌آوردند.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به خصوصیات برجسته حضرت زینب(س) اشاره و تاکید کرد: آن حضرت به غیر از بعد روحی و معنوی که داشتند، به عنوان یک مادر، بهترین فرزندان را تربیت کرده و همچنین همسری وفادار برای شوهر خود بودند.

 

وی اضافه کرد: حضرت زینب(س) در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی فعال بودند و زمانی نقش پرستار را برای امام سجاد(ع) داشتند و در جای دیگر توطئه دشمنان را برای مردم افشا کردند.

 

آیت‌الله رمضانی به نقش برجسته پرستاری حضرت زینب(س) در کربلا اشاره و خاطرنشان کرد: آن حضرت، خدماتی را به اسرای اهل بیت(ع) ارائه داشتند و همه را دلبسته و دلداده خود کردند.

 

وی اضافه کرد: سخنرانی عمیق و فصیح حضرت زینب(ص) در کوفه که سبب گریه مردان شد و اتفاقی که در مجلس یزید افتاد، نشان دهنده صلابت علمی و شجاعتی بوده که از پدر و جد خود به ارث گرفته بودند.

 

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) به عنوان یک فعال اجتماعی در سخت‌ترین عرصه‌ها حضور پیدا کرد و علاوه بر مدیریت اسرای اهل بیت(ع)، حجت خدا را پرستاری کرد و به عنوان یک سیاست‌مدار دینی و کسی که به فکر اصلاح جامعه بشری است، پیام عاشورا را به دقیق ترین و جامع ترین صورت معرفی و ابلاغ کرد.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه شناخت حضرت زینب(س) به عنوان شخصیت ممتاز عالم اسلام، بسیار مهم است، تصریح کرد: زنان و دختران جامعه باید بتوانند در عرصه‌های مختلف از حضرت زینب(س) الگو بگیرند.

 

وی اذعان کرد: شناخت عرصه‌های مختلف فعالیت حوزه زنان، در بخش‌های تربیت، همسری، مادری و حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، موضوعات مهمی است که جای تحقیق، بررسی بیشتر و الگو برداری دارد.

پایان پیام/164

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله رمضانی گیلانی روز پرستار میلاد حضرت زینب س عرصه های اجتماعی آیت الله رمضانی نباید مغفول عنوان یک حضرت زینب س اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان 28 میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان 34 میلیون نفر است یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری 230 هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت 550 هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد.

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه 15 هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا 90 درصد پرستاران را بانوان و 10 درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و 75 درصد پرستاران بانوان و 25 درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان 8 درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به 11 درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما 3 تا 5 درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به 3 تا 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده 85 درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • تعداد پرستاران زن در ایران، ۷۵درصد بیش از پرستاران مرد است
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد