Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:41:21 GMT

برگزاری مراسم‌ در تالارها خیانت به سلامت مردم است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۲۱۳۰

برگزاری مراسم‌ در تالارها خیانت به سلامت مردم است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تالارها و رستوران‌هایی که مجوز بازگشایی ندارند و به‌صورت غیرقانونی مراسم‌های عروسی، عقد و شب یلدا را برگزار می‌کنند، در حق سلامت جامعه خیانت می‌کنند.

مهدی قلیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت شهر مشهد از نظر شیوع ویروس کرونا نارنجی است و تا پایان هفته نیز نارنجی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه روند نزولی که از هفته گذشته اتفاق افتاده، در حال ادامه است که امیدواریم وضعیت همینطور روند نزولی داشته باشد. در مشهد محدودیت‌ها به مدت سه هفته ادامه داشته است.

اگر مردم رعایت کنند می‌توان برخی دیگر از صنوف را باز کرد

وی عنوان کرد: پیشگیری و روند نزولی که اتفاق افتاده با همکاری همه مردم بوده است. صنوف در این مدت همکاری کردند و برخی از آن‌ها مانند استخرها از اسفندماه تعطیل هستند. با این وضعیت اقتصادی، بسیاری مغازه خود را بستند و این مسئله سبب شد تا روند ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند. اگر رعایت مردم در خانه، محل کار، محیط بیرون و... ادامه پیدا کند، حتی باوجود کرونا می‌توان برخی از صنوف دیگر را باز کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این مسئله به رعایت مردم برمی‌گردد. ویروس کرونا تابعی از رفتار مردم است. هر زمان که مردم رعایت پروتکل‌ها را رها کردند، ویروس خود را بیشتر نشان داده است.

قلیان افزود: وقتی آمار بالا برود و جامعه درمان پاسخگوی نیاز مردم نباشد، دولت محدودیت و تعطیلی برخی از صنوف را اجرا می‌کند تا آمار کاهش یابد. نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص محدودیت و کرونا تابع رفتار و رعایت مردم هستند. وضعیت فعلی مشهد شکننده است؛ یعنی هم می‌تواند بشکند و به سمت زرد برود و هم می‌تواند بشکند و به سمت قرمز پیش برود. مردم باید رفتاری که در بین‌شان نهادینه شده را ادامه دهند.

امسال شیوع آنفلوآنزا بهتر بوده و رشدی نداشته است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تاثیر کرونا بر شیوع آنفلوآنزا عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت شیوع آنفلوآنزا امسال بهتر بوده و رشدی نداشته است. مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده می‌کنند. شما در هیچ پاییز سال‌های گذشته ندیده‌اید که حدود ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده کنند. این اصول در پیشگیری از آنفلوآنزا بسیار موثر است.

قلیان تشریح کرد: باوجود اینکه در ابتدای پاییز واکسن کرونا در اختیار همه مردم قرار نگرفت و تنها به گروهی از افراد پرخطر جامعه واکسن تزریق شد، با این وجود میزان بروز آنفلوآنزا در حال حاضر بسیار کم است. با همین روال رعایت مردم، ان شاء‌الله پیک شیوع آنفلوآنزا را نخواهیم داشت.

کودکان بمب‌های متحرک کرونا هستند

وی تاکید کرد: کودکان می‌توانند منشأ انتشار بیماری باشند که ممکن است افراد کم‌تر به آن توجه کنند. کودکان در محافل عمومی جابه‌جا می‌شوند و ممکن است آن‌ها علائمی نداشته باشند اما ویروس را منتشر می‌کنند. به نوعی کودکان بمب متحرک هستند.

در دورهمی‌ها از ماسک استفاده کنید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دورهمی‌ها نباید برگزارشود اما اگر عده‌ای می‌خواهند دورهمی برگزارکنند، باید از ماسک استفاده شود، افزود: مجلس عروسی نباید برگزار شود. در مراسم عروسی مطمئناً از ماسک استفاده نمی‌شود. استفاده نکردن از ماسک خود سبب انتشار بیماری می‌شود. شنیده می‌شود که برخی از هموطنان و همشهریان ما در باغ تالارهای غیر رسمی مجالس عروسی و عقد برگزار می‌کنند، این کار سبب انتشار ویروس کرونا می‌شود.

قلیان درخصوص شب یلدا، اظهار کرد: خانواده نو عروس و دامادها در این شب برای مراسم شب‌چلگی در کنار هم جمع شده و مراسم برگزار می‌کردند. برخی افراد به دلیل ویروس کرونا مراسم مختصری می‌خواهند بگیرند و می‌گویند تنها خانواده خودمان هستیم. جمعیت این خانواده‌ها که شامل بچه‌ها، عروس، داماد و نوه هستند از ۱۰ نفر بیشتر و حداقل ۴۰ نفره است. همه این افراد تاکنون در سطح جامعه پخش بودند. به این معنا که ارتباط شغلی، فامیلی و... داشتند. آن‌ها در یک خانه دور هم جمع می‌شوند و می‌گویند همه ما خانواده‌ و سالم هستیم. اگر یک نفر از آن‌ها مبتلا و علائمی نداشته باشد، ویروس را منتشر کرده است.همه افراد خانواده با وجود همان یک نفر مبتلا و بیمار می‌شوند.

وی ادامه داد: تالارها و رستوران‌هایی که مجوز بازگشایی ندارند و به صورت غیرقانونی مراسم برگزار می‌کنند، در حق سلامت جامعه خیانت می‌کنند. این تالارها باید بدانند با این کار خود حق الناس کرده و به سلامت کل جامعه خیانت می‌کنند. اگر  این تالارها و رستوران‌ها مجوز داشته باشند، اماکن و اصناف با آن‌ها برخورد جدی می‌کند. به مردم توصیه می‌کنم این شب یلدا را همانند سیزده‌به‌در که در خانه ماندیم، دورهم جمع نشده و آن را جدی گرفتیم، این شب یلدا را جدی‌تر بگیریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سیزده‌به‌در امکان داشت خانواده‌ها به دامن طبیعت بروند و در یک مکان باز این مراسم را برگزار کنند. شب یلدا را خانواده‌ها در یک آپارتمان ۱۰۰ متری که فضای بسته دارد و در و پنجره‌ای که باز نیست برگزار می‌کنند که ویروس در این مکان راحت‌تر منتقل می‌شود. شب یلدا از سیزده به در بسیار مهم‌تر است. محدودیت‌ها برای این شب از ساعت ۲۰ است. همچنین همه صنوف به غیر از صنوف شماره یک نیز از ساعت ۱۸ به بعد تعطیل هستند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا یلدای مجازی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ماسک استفاده شیوع آنفلوآنزا برگزار می کنند ویروس کرونا رعایت مردم شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۲۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه آماده برگزاری مراسم سالروز عملیات بازی‌دراز

جانشین سپاه‌ حضرت نبی‌اکرم(ص) استان کرمانشاه گفت: مراسم سالروز عملیات بازی‌دراز، ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت برگزار و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنان در این برنامه شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مسعود قنبری امروز _ شنبه پانزدهم اردیبهشت _با اشاره به لغو برنامه مراسم سالگرد عملیات بازی‌دراز با توجه به شرایط جوی استان، اظهار کرد: مراسم گرامیداشت حماسه غرورآفرین با حضور کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور قرار بود سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت برگزار شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هزار و ۴۲۰ نفر به ارتفاعات بازی دراز صعود داشتند، ادامه داد: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر وضعیت نامساعد جوی مبنی بر بارش شدید باران و رعدوبرق، در راستای حفظ سلامتی زائران برنامه را به ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه موکول کردیم.

جانشین سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه در توضیح برنامه‌های گرامیداشت حماسه غرورآفرین بازی‌دراز، تصریح کرد: روز چهارشنبه یادواره شهید شیرودی در یادمان این شهید بزرگوار و همچنین یادواره شهدا در کنار حرم مطهر احمد بن اسحاق برگزار و روز پنجشنبه هم از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح صعود به ارتفاعات بازی‌دراز را خواهیم داشت.

وی از پیش‌بینی حضور بیش از ۴۰ هزار نفر از ۲۵ استان در این مراسم سخن گفت و افزود: آمادگی لازم را برای برگزاری این مراسم داریم.

قنبری، از آمادگی شهرستان‌های دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب برای اسکان زائران خبر داد و تصریح کرد: پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس هوایی و معاونت بهداری سپاه از ورودی استان تا ارتفاعات بازی‌دراز مستقر خواهند شد و تمامی بیمارستان‌ها در آماده‌باش هستند.

وی در بحث موکب و خدمات‌رسانی به زائران، گفت: همچنین از ورودی استان تا ارتفاعات بازی‌دراز موکب‌های به صورت خودجوش برپا خواهد شد.

جانشین سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه در پایان، گفت: در برگزاری مراسم گرامیداشت عملیات بازی‌دراز به دنبال تبادل فرهنگ بین کرمانشاه و دیگر استان‌های کشور هستیم.

کد خبر 750464

دیگر خبرها

  • جزئیات برگزاری مراسم سالروز عملیات «بازی دراز» اعلام شد
  • ۳۰ عنوان ویژه برنامه هفته هلال احمر در استان سمنان برگزار می‌شود
  • آماده‌سازی مصلای وحدت گرگان برای برگزاری یادواره شهدای گلستانی مدافع حرم و امنیت + فیلم
  • اعلام زمان برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتسال
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز، سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز سردار ایافت در مشهد برگزار شد
  • مراسم تشییع جانباز سرافراز؛ سردار ایاف در مشهد برگزار شد
  • کرمانشاه آماده برگزاری مراسم سالروز عملیات بازی‌دراز
  • اجتماع بزرگ صادقیون همراه با تشییع پیکر شهید تازه تفحص شده در مشهد برگزار شد
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در چهاربرج + فیلم و تصاویر