Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@21:10:28 GMT

نمایش تاریخ چندهزار ساله کرمانشاه در ایتالیا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۲۷۹۶

نمایش تاریخ چندهزار ساله کرمانشاه در ایتالیا

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا از برگزاری نمایشگاه میراث باستان شناسی کرمانشاه با عنوان "دروازه ماد" در سالن هنرهای کلاسیک رم ایتالیا خبر داد.

مرتضی گراوند در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به تفاهم نامه سه جانبه سال گذشته بین وزارت میراث فرهنگی، دانشگاه ساپینزا رم و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، اظهارکرد: طبق این تفاهم نامه قرار بود گروهی از باستان شناسان این دانشگاه روی تعدادی از آثار تاریخی محور ساسانی کرمانشاه همچون معبد آناهیتا، قلعه یزدگرد، زیج  منیژه و عمارت خسرو مطالعات و مستندنگاری های باستان شناسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: فاز اول این مطالعات روی معبد تاریخی آناهیتا به مدت حدود یک ماه انجام گرفت و پس از آن مقرر شد که این گروه برای فاز دوم مطالعات به کرمانشاه بازگردند.

مدیرپایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا اضافه کرد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا اجرای فاز دوم مطالعات این گروه باستان شناسی را متوقف کرد، لذا بنا به نظر مسئولین این دانشگاه به منظور تداوم همکاری‌ها برنامه برپایی یک نمایشگاه از آثار تاریخی محورساسانی کرمانشاه در ایتالیا در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی قرار بود این نمایشگاه آبان ماه در رم ایتالیا گشایش پیدا کند، اما به دلیل شیوع کرونا کمی با تاخیر در اواخر هفته گذشته با عنوان "دروازه ماد" افتتاح شد.

گراوند تصریح کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه بیان نقش کرمانشاه در تحولات فرهنگی از هزاره اول قبل از میلاد تا دوره ساسانی و نقش ترانزیتی جاده ارتباطی ابریشم که شرق را به غرب (فلات ایران به بین النهرین) متصل می کرد و نمایش آثار تاریخی که در این محور واقع شده‌اند، است.

وی یادآورشد: علاوه بر نمایش تاریخ چندهزار ساله از شرق تا غرب استان، بخشی از فعالیت های مطالعاتی و باستان شناسی که دانشگاه ساپینزا تاکنون در ایران داشته نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده، اما تمرکز روی آثار فرهنگی و تاریخی استان کرمانشاه است.

مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا در ادامه با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت یک ماه در سالن هنرهای کلاسیک رم که یکی از نمایشگاه های بزرگ و معروف اروپا است، دایر خواهد بود، اعلام کرد: طبق توافقی که قبلا با مسئولین دانشگاه ساپینزا داشته ایم، بنا داریم این نمایشگاه را در موزه ملی ایران و یا در کرمانشاه هم برپا کنیم، اما هنوز زمان آن مشخص نشده است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نمایشگاه عکس آثار تاریخی كرمانشاه ایتالیا معبد تاریخی آناهیتا باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۲۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی