Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:17:11 GMT

بایدها و نبایدهای اوپک زیر سایه اختلاف‌ اعضا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۲۹۰۹

بایدها و نبایدهای اوپک زیر سایه اختلاف‌ اعضا

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، عربستان اخیرا از کمیته نظارت مشترک در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) کنار کشیده است؛ منابع اوپک دلیل این اقدام ریاض را مخالفت دوحه با دیدگاه این کشور برای کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی عنوان می‌کنند و می‌گویند اقدام قطر منجر به سرخوردگی عربستان شده است.

بر همین اساس، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی سعودی از پست خود به عنوان معاون رئیس کمیته نظارت مشترک وزیران نفت در اوپک کناره‌گیری کرد و این پست به امارات پیشنهاد شد، اما این کشور تمایلی نسبت به آن از خود نشان نداده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته روز یکشنبه روزنامه «الوطن» الجزایر، وزیر انرژی این کشور پیش‌بینی کرده که صادرات نفت الجزایر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال میلادی جاری، ۱۲ درصد افزایش یابد.

الجزایر در شرایطی از افزایش صادرات نفت سخن می‌گوید که امارات معتقد است کشورهای دارای تولید مازاد باید به کاهش‌های در نظر گرفته شده برای تولید و عرضه نفت پایبند باشند و لازم است کاهش درآمد حاصل از تولید مازاد نفت را از قبل جبران کرده باشند.

کشورهای اصلی در ائتلاف «اوپک پلاس» (کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تولید کننده نفت) همچنان بر سر میزان تولید نفت با یکدیگر اختلاف نظر دارند . این در حالی است که سطح تقاضا در جهان برای خرید این فرآورده به دلیل همه‌گیری «ویروس کرونا» کاهش یافته است.

«عبدالمجید عطار» وزیر نفت الجزایر که ریاست دوره‌ای اوپک را هم بر عهده دارد، به رغم اختلاف‌ها میان برخی اعضای اوپک بر سر کاهش تولید، در گفت و گو با «بلومبرگ» گفت، اوج ابتلا به کرونا در بسیاری از نقاط جهان به نظر می‌رسد که افزایش یافته و تقاضای نفت در آسیا بویژه در چین و هند همچنان با رشد مطلوبی ادامه دارد.

این پیش‌بینی افزایش صادرات نفت در حالی مطرح می‌شود که وزیر انرژی الجزایر پیشتر و در ۳۱ تیر امسال در رادیو دولتی این کشور اعلام کرد که انتظار دارد درآمد نفت و گاز الجزایر ۱۰ میلیارد دلار کاهش یابد و از ۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۳ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۰ برسد.

وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس به‌تازگی تصمیم گرفتند، توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کمتر کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند.

بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان اعضای ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

ایران، ونزوئلا و لیبی نیز از هرگونه کاهش تولید کنار گذاشته شده‌اند.

به تازگی روسیه و عربستان سعودی دو کشور عمده تولید کننده نفت و عضو اوپک پلاس در مورد تمدید توافق «فریز نفتی» (کاهش تولید نفت) تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به تفاهم رسیدند.

خبرگزاری «تاس» به نقل از دو مقام کشورهای عضو اوپک پلاس اعلام کرده که روسیه و عربستان سعودی، موضع واحدی در مساله تمدید توافق موجود در مورد سطح کاهش تولید نفت در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۱ دارند.

برچسب‌ها اوپک سازمان كشورهای صادركننده نفت ابوظبی دوحه الجزایر ونزوئلا ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوپک سازمان كشورهای صادركننده نفت ابوظبی دوحه الجزایر ونزوئلا ایران اوپک سازمان كشورهای صادركننده نفت ابوظبی دوحه الجزایر ونزوئلا ایران اخبار کنکور کاهش تولید تولید نفت هزار بشکه اوپک پلاس سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وطن من| سایه خوش

این پهنه بیابانی برعکس بیابان‌های دیگر جایی برای رفاقت میان آب و خاک پهنه‌ای در کناره سواحل نیلگون خلیج فارس.

    

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075498 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • واکنش باخ به دوپینگ شناگران چینی
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • وطن من| سایه خوش
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)