Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از گسترش همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با کشورهای اکو خبر داد.

احمد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با میزان همکاری‌های مناطق آزاد و کشورهای اکو به اجلاس پیش‌روی روسای مناطق آزاد و ویژه کشورهای عضو اکو و مناطق آزاد ایران که در هفتم ژانویه به میزبانی ایران برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: آنچه ما در این اجلاس آن را دنبال می‌کنیم تبادل نظر و افزایش میزان همکاری‌های بین کشورهای عضو است که محور اصلی آن بر پایه سرمایه گذاری، تجارت و زنجیره تولید قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حال است که دبیرخانه اکو موضوع زنجیره تولید و شبکه‌ سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو را مورد تاکید قرار داده و در اجلاس پیش‌رو این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با چرایی اهمیت همکاری با کشورهای عضو اکو اظهار کرد: به هر صورت با توجه به گسترش مناطق آزاد و فعالیت‌های آنها در حوزه‌های تجارت، سرمایه گذاری و توریسم و همچنین زنجیره تامینی که بین مناطق آزاد به ایران وجود دارد می‌تواند  فرصت مناسبی برای مناطق آزاد باشد.

وی ادامه داد: جمعیت کشورهای عضو اکو به حدود ۵۰۰ میلیون نفر می رسد که این می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای را برای تبادل همکاری ایجاد کند. از سویی گزارش‌های رسمی نشان‌دهنده مبادلات تجاری ۵.۸ میلیارد دلاری ایران و  کشورهای عضو در هشت ماه گذشته بوده است که با افزایش همکاری ها مناطق آزاد می‌توانند نقش مناسبی در این تبادلات داشته باشند.

جمالی درباره‌ میزان همکاری فعلی مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو نیز گفت: تاکنون عمده همکاری‌ها در سطح ملی بوده و موافقت‌نامه‌های حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری در سطح ملی اتفاق افتاده و این حوزه کمتر مورد توجه بوده است، در عین حال با توجه به خلاء شبکه سازی بین مناطق آزاد  کشورهای عضو  و یا نبود زنجیره تولید، این همکاری وجود نداشته است، اما امیدواریم بتوان با تبادل نظر این شکاف را پر کرد و ارتباط ایجاد شده کمکی در راستای توسعه باشد. 

به گزارش ایسنا، اخیرا گمرک ایران اعلام کرد که تجارت خارجی ایران و مجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو طی هشت ماهه امسال به بیش از پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۳۵ هزار دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۱۱ هزارو ۷۲۷ تن کالا بوده است.

همچنین سهم صادرات ایران به کشورهای عضو اکو بالغ بر دو میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۹ دلار وبرابر با هفت میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۲۳ تن کالاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مناطق آزاد كشورهاي عضو اكو کشورهای عضو اکو مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان در محل برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با عبدالله جوپ وزیر خارجه مالی گفت و گو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه از صبح امروز با وزرای خارجه مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، بنگلادش، سودان و همچنین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرده است.

رایزنی‌های امروز امیرعبداللهیان با سامح شکری و فیصل بن فرحان همتایان مصری و سعودی بیش از دو ساعت به طول انجامید.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص جزئیات سفر خود به گامبیا و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی نوشت: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه جدی‌تر شده است.

کد خبر 6096733

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • مصائب فلسطینیان خواهد گذشت، اما چگونگی نقش‌آفرینی دولت‌های مسلمان در تاریخ ثبت می‌شود
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است