Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:22:10 GMT

کشمکش کشمش ابهر برای دیده شدن

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۳۳۸۵

کشمکش کشمش ابهر برای دیده شدن

ایسنا/زنجان ابهر پس از زنجان دومین شهرستان بزرگ استان محسوب می‌شود که از قابلیت‌های بسیاری در همه حوزه‌ها برخوردار بوده، تا جایی که نقش آن در اقتصاد استان زنجان غیرقابل انکار است.

از قابلیت‌های صنعتی ابهر که بگذریم، این شهرستان در حوزه تولید محصولات کشاورزی نیز همواره جزو شهرستان‌های پیشگام و تعیین‌کننده استان است، تا جایی که ابهر در تولید محصولاتی از قبیل انگور، کشمش و حبوبات از  قطب‌های اصلی زنجان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه کشاورزی ابهر نیز از گزند مشکلات مربوط به این بخش در امان نمانده است. مشکلاتی که هر یک به نوبه خود سبب ایجاد گره‌های کور در اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند، می‌شود. گاهی آفت یقه محصولات را می‌گیرد، گاهی کم‌آبی، گاهی کسادی بازار و گاهی هم دلالان که رنج کشاورزان را گنج خود می‌کنند.

تولید ۸۰ درصد کشمش استان توسط ابهری‌ها

ابهر در کنار خرم‌دره از قطب‌های اصلی تولید انگور در استان محسوب می‌شود تا جایی که در سایه تلاش تاکداران این منطقه، امسال ۱۲۰ هزار تن ارقام مختلف انگور تولید شد که ۷۰ درصد از انگور تولید شده شهرستان به تولید کشمش اختصاص یافت که حاصل آن ۲۴ هزار تن کشمش تیزابی است.

هر چند ابهری‌ها امسال ۸۰ درصد کشمش استان را تولید کردند اما با مشکلاتی نیز مواجه بودند که یکی از این مشکلات، دغدغه فروش تیزاب است که در همین رابطه نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری موضوع کشمش از طریق وزیر جهادکشاورزی، می‌گوید: ابهر و خرم‌دره یکی از قطب‌های تولید کشمش کشور هستند اما امسال با توجه به افت قیمت کشمش که از ۲۱ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان و حتی زیر این قیمت نیز رسیده است، تاکداران با مشکلاتی مواجه شدند.

ردپای دلالان در نوسان قیمت کشمش

این مسئول با اشاره به ردپای دلالان در نوسان قیمت کشمش منطقه، بیان می‌کند: برخی از کشاورزان تنها از طریق کشاورزی و تولید انگور ارتزاق می‌کنند که این نوسان قیمت‌ها معیشت آن‌ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه طبق رایزنی انجام‌ شده با وزیر جهادکشاورزی بنا است تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌های کشمش قرار گیرد، اضافه می‌کند: این امر سبب می‌شود کارخانه‌ها نسبت به خرید کشمش با قیمت متعادل که سود کشاورز نیز در آن دیده شده باشد، اقدام کنند.

این مسئول با اشاره فعال بودن صندوق کشاورزی  در منطقه، تصریح می‌کند: موجودی این صندوق ورودی کمی بود، به همین خاطر از وزیر جهادکشاورزی درخواست شد به این صندوق کمک شود تا بتواند به بخشی از بار خرید کشمش کمک کند.

سایه کرونا بر بازار کشمش

رئیس نظام صنفی کشاورزی ابهر نیز در این رابطه با بیان اینکه کشورهای انگورخیز دنیا امسال مازاد تولید داشتند که کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبود، متذکر می‌شود: همین امر سبب شد بازار کشش تیزاب و کشمش را نداشته باشد.

محمد نوروزی یکی دیگر از دلایل سستی بازار محصول تیزاب را کرونا عنوان کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها محدودیت‌هایی در رفت و آمدها داشتند و در برخی از کشورها نیز به دلیل شیوع کرونا قرنطینه اعمال شده بود، همین امر نیز به یکی از دلایل استقبال نکردن از تیزآب تبدیل شد.

اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه‌داران فعال در حوزه کشمش

رئیس نظام صنفی کشاورزی ابهر با اشاره به برگزاری جلسه در زمینه مشکل تاکداران منطقه با وزیر جهادکشاورزی، عنوان می‌کند: با تلاش‌های انجام شده، موافقت در اختیار قرار دادن ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کارخانه‌دارانی که تحت نظر نظام صنفی در حوزه کشمش فعال هستند، برای ایجاد زنجیره تولید و عرضه کشمش استان زنجان که بیشتر متعلق به ابهر و خرم‌دره است، صورت گرفت.

وی با بیان اینکه به زودی خرید تیزاب با قیمت مصوب  از کشاورزانی که دارای پروانه فعالیت نظام صنفی هستند انجام خواهد شد، تصریح می‌کند: با توجه به این موضوع از کشاورزان درخواست می‌شود نسبت به تمدید پروانه‌های خود اقدام کنند. همچنین نمونه محصول خود را برای خرید به نظام صنفی تحویل دهند.

نوروزی با تاکید بر این مطلب که با چند صادرکننده نیز در این حوزه رایزنی شده و به زودی مشکل حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: از باغ‌داران درخواست می‌شود قبل از فروش محصول خود با نظام صنفی هماهنگ باشند تا در دام دلالان نیفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان كشمش وزیر جهادکشاورزی نظام صنفی خرم دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ

کاهش قیمت زغال‌سنگ به دلیل عرضه بیش‌از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های تولید برق هند قابل دسترس‌تر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق توسط نیروگاه‌های هندی که با زغال‌سنگ وارداتی کار می‌کنند در سه هفته اول آوریل نسبت به سال قبل دو برابر شده، زیرا قیمت جهانی این سوخت آلاینده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول به دلیل عرضه بیش از حد زغال‌سنگ در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده جهان است که با پایین آوردن قیمت جهانی زغال‌سنگ، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های هند قابل دسترس‌تر کرده است.

شرایط پیش‌آمده در بهترین زمان برای هند رخ داد، زیرا این کشور قرار است به‌دلیل گرمای بالای هوا در سال جاری شاهد بالاترین تقاضای برق خود باشد و از رکوردهای سال گذشته پیشی بگیرد. برآوردهای اداره مرکزی برق نشان می‌دهد که اوج تقاضای برق هند ممکن است تا سپتامبر به ۲۶۰ گیگاوات برسد که کاهش قیمت زغال‌سنگ این امر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش تولید برق در هند

حدود ۵۵ درصد از تولید کل برق هند برعهده نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که هشت درصد از آن را نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ وارداتی برعهده دارند. این نیروگاه‌ها در صورت بالا بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ به آن‌ها امکان داده است تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

نیروگاه‌های تولید برق که با زغال سنگ داخلی کار می‌کنند نیز با توجه به تولید کافی زغال‌سنگ در کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. دولت این نیروگاه‌ها را موظف کرده بود تا برای اطمینان از تأمین برق کافی در تابستان سال جاری، ۶ درصد زغال‌سنگ وارداتی را با محصولات داخلی خود ترکیب کنند، اما در دسترس بودن سوخت کافی، این ضرورت را برطرف کرد.

در فاصله دسامبر سال گذشته تا فوریه سال جاری نیز واردات زغال‌سنگ حرارتی به هند از ۳۶.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد. بنابراین تولید برق توسط نیروگاه‌های زغال سنگ وارداتی از یکم تا بیست‌وسوم آوریل حدود ۹۰ درصد افزایش داشته و به ۶.۵۱ میلیارد واحد رسیده است. در همین مدت تولید برق توسط شرکت‌ها با استفاده از زغال‌سنگ داخلی نیز با ۵.۰۳ درصد افزایش به ۷۸.۵۱ میلیارد واحد رسیده است.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند ۴۶.۸۸ میلیون تن است که برای حدود ۱۹ روز فعالیت کافی و بالاتر از ۳۳.۷ میلیون تن ذخایر موجود برای نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر هند با هیچ‌گونه کاهش عمده ذخایر زغال‌سنگ مواجه نخواهد بود و این ذخایر برای تقاضای فزاینده سال جاری به‌دلیل افزایش دما نیز کافی است. کل ذخایر زغال‌سنگ در هند در حال حاضر ۱۵۴.۳۷ میلیون تن است که ۲۹.۴ درصد بیشتر از ۱۱۹ میلیون تن موجود در دوره مشابه سال گذشته است.

کد خبر 749414

دیگر خبرها

  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • آغاز بهسازی محور ابهر_ مرشون به طول ۸ کیلومتر
  • حریت، آزادگی و تضارب آرا لازمه دانشگاه‌هاست
  • حریت، آزادگی و تضارب آرا لازمه دانشگاهاست
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند