Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:43:09 GMT

زندگی زیر سایه کرونا به روایت پرستاران

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۳۵۴۲

ایسنا/خراسان شمالی این روزها بیمارستان‌ ها مملو از بیمارانی است که بالای سر تخت ‌های آنها نام کرونا نوشته شده است، این بیماران به حمایت تمام‌قد پرستارانی نیاز دارند که خودشان این روزها زیر بار کرونا خم شده‌اند.

برزخ کرونا تاب پرستاران را گرفته است، دفتر این روزهای زندگی آن ها از خاطراتی پر شده که رنگ‌وروی غم دارد و سال ‌ها از گوشه ذهن‌شان پاک نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها نمی‌توانند مرگ مرد و زنی را فراموش کنند که در فاصله چند ساعت از هم از دنیا رفتند و بچه های خردسالشان تنها گوشه بیمارستان ضجه می‌زد. آنها نمی‌ت وانند مرگ مادر و پسری را از یاد ببرند که چشمان پیرزن تا زمانی که برای همیشه بسته شد، پر از دعا برای پسرش بود که زنش هنوز بارش را روی زمین نگذاشته بود. آنها مرگ زن بارداری که پس از 15 سال دامنش سبز شده بود و کرونا سبزی زندگی را برایشان به سیاهی کشاند، نمی‌توانند از خاطر پاک کنند، آنها پرستاران بخش کرونا هستند، همان‌ها که کرونا علاوه بر آنکه به پیکره جسم‌شان ضربه‌زده روح‌شان را هم زخمی کرده است. اینها همان سفیدپوشانی هستند که چند ماه قبل تمام در و دیوار شهر از رد ماسک روی صورت‌شان و خستگی‌شان از شب بیداری‌ها حکایت داشت. اما آنها از این همه تلخی خسته شده‌اند .

اینها همان پرستارانی هستند که نام مدافع سلامت برایشان انتخاب شد، قرار بود مدافع جان هزاران بیماری شوند که کرونا جان‌شان را تهدید می‌کند، اما آنقدر کرونا بی‌رحمانه تاخت که حالا تعداد زیادی از آنها در محاصره این ویروس قرار گرفته‌اند، عده‌ای شهید شدند و عده‌ای خسته همچنان در بیمارستان به کرونا می‌تازند

برزخ کرونا تاب پرستاران را گرفته است، آنها بیشتر از توان‌شان مایه گذاشته‌اند، خیلی‌هایشان جان دادند و تعداد زیادی از آنها نیز روی همان تخت‌ها خوابیده‌اند و برای دم و بازدمی که در سینه‌هایشان حبس شده است، می‌جنگند.

مردم به پرستاران رحم نمی کنند به حال خودشان رحم کنند

مردم اگر به ما پرستارها و پزشکان رحم نمی کنند به حال خودشان رحم کنند این را مرضیه برزنینی یکی پرستاران بخش کرونای بیمارستان امام حسن(ع) در گفت و گو با ایسنا می گوید و ادامه می دهد: درست است که پرستارها از فشار کاری خیلی زیاد خسته شده اند و توان از تعدادی از آن ها گرفته شده است اما کرونا ویروس بی رحمی است و جان تعدادی از انسان ها را در عین ناباوری می گیرد.

سخت ترین روزهای کاری ام در دوران شیوع ویروس کرونا روزهای ابتدایی شیوع این ویروس بود که استرس و اضطراب خیلی زیادی داشتم که مبادا مبتلا شوم که البته این استرس برای خودم نبود بلکه پدر و مادرم هر دو بیماران فشار خونی و دیابتی بودند و می ترسیدم که آن ها را نیز مبتلا کنم.

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا دخترم حدود یک سال و نیم بود و همیشه هنگامی که بر سر کار می رفتم مادرم از او نگهداری می کرد؛ می ترسیدم که این ویروس از من به دخترم منتقل شود و او ناقل باشد و پدر و مادرم درگیر این ویروس شوند.

در همان روزها دانشگاه علوم پزشکی استان بیمارستانی را برای پرستاران بخش کرونایی در نظر گرفت تا افراد به عنوان قرنطینه در آنجا گذران کنند که من به خاطر اینکه دخترم کوچک بود قبول نکردم ولی تعدادی از همکارانم بعد از اینکه شیفت آن ها به پایان می رسید به آن هتل می رفتند.

وی با اشاره به اینکه همسرش نظامی است، ادامه می دهد: بالاخره تصمیم بر این گرفتیم تا شیفت های خود و همسرم را به گونه ای بچینیم که همدیگر را نبینیم و هر کدام در شیفتی که در منزل هستیم از دخترمان نگهداری کنیم.

روزی که همه پرستارهای بخش کرونا برای فرد فوت شده گریه کردند

برزنینی از یکی از روزهای سخت کاری خود می گوید: آن روز شیفتم شب بود که در فاصله آن شب تا صبح سه نفر فوت شدند و هیچ گاه آن روز را از یاد نخواهیم برد یکی از آن ها از ابتدای شب و دو نفر دیگر همزمان حدود ساعت چهار صبح بود که فوت شدند.

خستگی ناشی از کار از یک سو و فوت بیماران از سوی دیگر بر روی پرستاران تاثیرات بدی گذاشته است و هیچ گاه از یاد نمی برم که در فوت یکی از بیماران تمام پرستاران آن روز که در شیفت بودند برای آن بیمار گریه کردند چراکه شخص فوت شده چند فرزند خردسال داشت.

این ویروس به پیر و جوان رحم نمی کند و با دیدن فرصت جان ها را می گیرد و برایش فرقی نمی کند که 30، 50 سال باشی و یا 70 ساله.

فیش های بی فروغ پرستاران

حجم کاری پرستاران در این رئزهای کرونایی بسیار زیاد شده اما حقوقی که آن ها دریافت می کنند به هیچ عنوان جالب نیست.

تا هشت شب شیفت هستیم و روز و یا از هشت شیفت ها شروع می شوند تا صبح و درست است که در روز را در منزل سپری می کنیم اما آن هم چه روزی؟ روزی پر از خستگی که نای انجام هیچ کاری برای ما وجود دارد.

وضعیت از روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا کمی بهتر شده اما به هیچ عنوان کافی نیست چراکه پرستارها در خط مقدم این بیماری قرار دارند و ممکن است با ابتلای آن ها، تمامی خانواده شان درگیر شوند.

پرستاران در این بخش هر روز ناراحت می شوند

یکی دیگر از پرستاران بخش کرونایی بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پرستاران با تمام خستگی در بخش برای مراقبت از بیماران حاضر می شوند اما مردم نیز به این قشر خدوم با رعایت نکات بهداشتی توجه ویژه کنند تا خستگی از تن آن ها به در شود، با یادآوری بدترین خاطرات در دوره زمانی شیوع ویروس کرونا می گوید: متاسفانه پرستاران در این بخش هر روز شوکه و ناراحت می شوند.

فرد جوان بدون علائم به این بخش ارجاع داده می شود و کادر درمانی هر کاری که از دستش بر می آید انجام می دهد، تمام علم خود را به کار می گیرد تا جان آن را نجات دهد ولی با یک ویروس ناشناخته سروکار دارد و هیچ کدام از تلاش هایی که انجام داده کارساز نیست و مریض جلوی چشم کادر درمانی می میرد و این به عنوان بدترین خاطره برای همیشه در ذهن آن ها ثبت می شود؛ اما می شود که کار فقط با رعایت ساده ترین نکات مثل زدن ماسک و ... به آنجا نرسد.

دورهمی، شب نشینی و مهمانی هم اکنون بلای جان مردم شده اما نمی دونم چرا گوشی بدهکار نیست؛ همه مسئولان و کادر سلامت داد می زنند که مردم رعایت کنید ولی چرا تعدادی از افراد بی اعتنا به این موضوع هستند؟!

کرونا بیخ گوش همه مردم و پرستاران قرار دارد بنابراین مردم می توانند فقط با رعایت نکات خیلی ساده هم سلامتی خود را حفظ کنند و هم استراحتی به پرستاران بدهند.

برگزاری مراسم یلدا به صورت مجازی

علیرضا نیکزاد رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه به همزمانی روز پرستار و شب یلدا تاکید می کند: در حال حاضر فضای مجازی این امکان را برای افراد فراهم کرده است تا افراد به صورت مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بنابراین برگزاری دورهمی ها به خصوص در شب یلدای امسال به هیچ عنوان به صلاح نیست و مخاطره ای بزرگ برای سلامتی افراد است.

وی با بیان اینکه صله رحم در شب یلدا یکی از بهترین رسوماتی است که طی این شب انجام می شود، می گوید: اما می توان این رسم پسندیده را امسال از طریق مجازی و با تماس های صوتی و تصویری انجام داد تا بار ابتلا به این ویروس کاهش یافته و کادر درمان هم نفسی تازه کنند.

نیکزاد می افزاید: از سوی دیگر ممکن است برای تعدادی از افراد امکان برقراری ارتباط مجازی نیز مهیا نباشد در نتیجه افراد می توانند با تماس تلفنی جویای احوال بزرگترهای فامیل شو ند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم چله گی عروس طی شب یلدا نیز اظهارمی دارد: متاسفانه برگزاری برخی از مراسمات سنتی ستاد کرونا را نیز با چالش مواجه کرده است.

این مقام مسئول تصریح می کند: افراد می توانند برگزاری چنین مراسم هایی را به تعویق بیندازند چراکه حفظ سلامتی افراد بسیار مهمتر از برگزاری آن ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا پرستاران خراسان شمالي پرستاران بخش کرونا شیوع ویروس کرونا شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • فیلم/ جنگ سایه‌ها بین ایران و اسرائیل
  • ۲ دهه خدمت در منطقه محروم / روایت معلم غلامانی از زندگی معلمی
  • انتشارات بین‌الملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش