Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@02:19:24 GMT

با جشنواره «سینماحقیقت» به ایران سفر می کنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۴۳۳۷

با جشنواره «سینماحقیقت» به ایران سفر می کنیم

کارگردان مستند «ایساتیس» معتقد است برگزاری «حقیقت آنلاین» فرصتی برای گشت و گذاری مجازی در ایران و دیدن مسائل مردم در مناطق مختلف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»، «علیرضا دهقان»، کارگردان مستند «ایساتیس» که در بخش فیلم‌های بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد از مضمون این فیلم گفت: «ایساتیس» روایت مردمی است که از نیستی به هستی رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر روایت اندیشه‌های نو در رانش آب، منزلت حقیقی آب، گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز ادیان و میراث ایران است و شهری را روایت می‌کند که که مثل نگین سال‌هاست که در دل کویر ایران می‌درخشد. «ایساتیس» چهار عنصر حیات آب، باد، خاک و آتش را روایت می‌کند و از هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت می‌گوید.

 

وی ادامه داد: خوشحالم امسال جشنواره «سینما حقیقت» برپاست و این امکان فراهم شد که در سامانه‌ها مخاطبان بیشتری بتوانند فیلم‌ها را ببینند.‌ شاید کیفیت فیلم‌ها به اندازه پرده سینما نباشد اما مخاطبان بیشتری می‌توانند جشنواره را دنبال کنند، از سینمای ایران لذت ببرند و در این روزها که همه باید درخانه بمانیم و قرنطینه را رعایت کنیم، بتوانیم از طریق جشنواره سفر مجازی به اقصا نقاط ایران داشته باشیم تا موضوعات مختلفی که رخ داده و توسط دوربین مستندسازان ضبط شده را دنبال کنیم.

 

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا دوم دی 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، در حال برگزاری است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشنواره سینماحقیقت علیرضا دهقان سفر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۴۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد


احسان حجتی منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، درباره نحوه پرداخت فیلم های سینمایی به موضوع زندان و زندانی ها گفت: فیلم های مختلفی مثل زندان زنان ساخته شدند که قصه آنها را چند موقعیت در زندان تشکیل می داد یعنی اصل روایت برای داخل زندان نیست؛ قصه هایی هستند که خارج از زندان رخ داده اند اما ادامه آنها به زندان رسیده است.

وی افزود: بسیاری از کارگردان ها با گویش های متفاوت در قصه های حقوقی مشکل دارند؛ آنها نگران استقبال مخاطب هستند اما برخی از فیلم ها نشان داد که می توان با روایت های امیدوارکننده هم مخاطب فیلم های جنایی و معمایی را حفظ کرد.

حجتی با تاکید بر اینکه سینما می تواند در فیلم های حقوقی، جریان زندگی در زندان را نشان دهد، اظهار داشت: متاسفانه در اکثر فیلم ها، نویسنده زندان را پایان خط ترسیم می کند و گویی زندانی ها وارد دنیای ترسناکی می شوند. البته لازم به ذکر است که موضوعاتی مانند قتل یا قصه های معمایی کشش داستانی دارند و باعث جذابیت می شوند اما این همه ماجرا نیست. نقطه مجهول فیلم های امروز سینمای ایران، نپرداختن به اخلاقیات زندان است. باید کمی کارگردان ها خلاقیت صرف کنند تا بتوانند مدل قصه گویی را تغییر دهند.

وی بیان کرد: سینما روایت گر جامعه است اما روایت های فعلی در فیلم ها هم روایت های مستند نیستند؛ سینما درونیات و احوالات جامعه را داخل یک قصه دیگر می ریزد. روایت یک قصه مرسوم نامش سینما نیست؛ سینما باید افق دید ایجاد کند و مسیر را نشان دهد. 

دیگر خبرها

  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد