Web Analytics Made Easy - Statcounter

عارف خدرلو روز یکشنبه در آیین تجلیل از پرستاران نمونه مهاباد اظهار داشت: پس از شیوع ویروس کرونا مشغله پرستاران به منظور مراقبت و نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا بسیار بیشتر از گذشته شده و شهروندان برای ارج نهادن به این همه تلاش و جانفشانی پرستاران از برگزاری دورهمی یلدا باید خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در این مدت بسیاری از پرستاران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و برخی نیز همکاران خود را به خاطر این بیماری از دست دادند و از لحاظ جسمی هم خسته و نیاز به یک دوره استراحت کوتاه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست فرمانداری مهاباد گفت: شیوع کرونا و اعمال تحریم‌های غرب، باعث شده که بیشترین آسیب بر بازاریان وارد شود و برای جلوگیری از محدودیت‌های بیشتر در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹، بازاریان هم از برگزاری دورهمی شب یلدا خودداری کنند.

وی اظهار داشت: در صورت سهل‌نگاری شهروندان امکان دارد ویروس کرونا دوباره جولان کند و وارد پیک چهارم شیوع این ویروس شویم که طبق نظر کارشناسان پیک چهارم بسیار سخت‌تر و گسترده‌تر از سه پیک قبلی خواهد بود.

خدرلو گفت: همه ما دوست داریم در این شب به دیدار بزرگانمان برویم و عرض ادب کنیم اما در شرایط کنونی نرفتن و به خطر نیانداختن جان سالمندان اولویت بیشتری دارد که مردم باید به این دغدغه پرستاران توجه کنند.

امام جمعه مهاباد نیز در این آیین با اشاره به شخصیت حضرت زینب (س) گفت: در بین مسلمانان حضرت زینب (س) هم به لحاظ پرستاری از زخمی شدگان واقعه عاشورا و هم مبارزه سیاسی پس از این واقعه از جایگاه والایی برخوردار است.

ماموستا عبدالاسلام امامی با بیان اینکه نامگذاری سالروز ولات حضرت زینب (س) به عنوان روز گرامیداشت مقام پرستار، بسیار مبارک و نامگذاری بجایی است افزود: شیوع کرونا نشان داد که پرستاران با تمام توان خود برای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مراقبت کردند و خودشان هم به این بیماری مبتلا شدند.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا نشان داد که بیمارانی که حتی خانواده‌های خودشان هم نمی‌توانستند از آنان مراقبت کنند در طول شبانه‌روز توسط پرستاران مراقبت می‌شدند.

وی اظهار داشت: تعدادی از پرستاران در هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و قرار گرفتن در محیط آلوده به ویروس کرونا، به این ویروس مبتلا شده و به کاروان مدافعان سلامت کشور پیوستند و هم اکنون همکاران آنان این راه را دنبال می‌کنند.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد هم در این آیین در خصوص وضعیت بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا این بیمارستان تنها یک دستگاه اکسیژن ساز و ۲۵ کپسول اکسیژن داشت و خطر کمبود اکسیژن بیماران را تهدید می‌کرد.

امید بهزاد افزود: اکنون سه دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان مهاباد نصب شده و ۱۳۵ کپسول ۴۰ لیتری و ۷۲ کپسول ۳۰ لیتری اکسیژن با کمک خیرین برای آن تهیه شده اما نبود کارخانه اکسیژن در مهاباد یکی از نیازهای این شهرستان است و باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در صورت افزاتیش تعداد بیماران بستری در بیمارستان مهاباد و نیاز به اکسیژن بیشتر از هزار و ۸۰۰ لیتر در دقیقه باید از کپسول اکسیژن استفاده کنیم و در صورتی که در داخل شهرستان کارخانه اکسیژن راه‌اندازی نشود باید از شهرهای همجوار این امر تامین شود.

وی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در مهاباد گفت: هم اکنون ۲۶ بیمار در بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد بستری هستند که ۱۴ نفر مشکوک به بیماری و ۱۲ نفر کرونا مثبت هستند که از بین آنان ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در پایان این آیین از سه پرستان نمونه استانی شامل نجمه کابانی، روژان صفایی و فتاح آذر افزا و سیدکمال حسنی پرستار نمونه کشوری قدردانی شد. 

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای یک بیمارستان، ۶۷ خانه بهداشت روستایی، ۱۸ مرکز سلامت روستایی و شهری، ۱۱ پایگاه سلامت و بیش از ۲۰۰ مطب خصوصی دارای پروانه فعالیت است و ۴۰۰ پرستار در مراکز درمانی و بیمارستانی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

روز پرستار امسال پنجم جمادی الاولی زادروز حضرت زینب کبری (س) برابر با یک‌شنبه، ۳۰ آذرماه است. 

برچسب‌ها مهاباد روز پرستار یلدای متفاوت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد روز پرستار یلدای متفاوت مهاباد روز پرستار یلدای متفاوت اخبار کنکور ویروس کرونا حضرت زینب کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۴۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست

یوسف رحیمی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با تعرفه ترجیحی پرستاران در مناطق محروم اظهار کرد: تعرفه ترجیحی با هدف نگه داشت پرستار در مناطق محروم ایجاد شده است. در این طرح تعرفه پرستاران با توجه به میزان محرومیت منطقه‌ای که در آن حضور دارند افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مناطق محروم تعرفه خاص خودشان را دارند و همه به یک شکل نیستند. تعرفه‌های پزشکی براساس محرومیت شهرها و میزان برخورداری آن ها با یک دیگر متفاوت است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: بخشی از نیرو‌های مناطق محروم را نیرو‌های بومی تشکیل می‌دهند، اما قالب ارائه دهندگان خدمت سلامت در این مناطق بومی نبوده و به صورت اجباری، برای گذراندن طرح یا به صورت اختیاری در آن مناطق حضور دارند. بنابراین وزارت بهداشت برای نگه داشت پرستاران درمناطق محروم باید جذابیت‌های لازم را ایجاد کند که طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم، یکی از همین جذابیت‌ها است.

رحیمی با بیان اینکه بیمارستان‌های مناطق محروم ضریب اشغال کمی دارند افزود: منظور از ضریب اشغال تعداد بیمارانی است که در یک ماه بستری می‌شوند؛ باتوجه به این موضوع اگر به پرستاران این مناطق تعرفه ترجحی هم اضافه شود باز هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

وی تصریح کرد: در مناطق کمبرخوردار تجهیزات پزشکی به اندازه لازم وجود ندارد بنابراین مردم به شهر‌های بزرگ‌تر رفته تا خدمات درمانی دریافت می‌کنند در نتیجه تعداد بیماران بیمارستان‌های مناطق محروم کم و سپس تعرفه نیز کاهش می‌یابد اکنون اگر تصور کنیم که تعرفه‌های ترجیحی در همه جا ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد بازهم پاسخگوی هزینه‌زندگی پرستاران نیست. ضریب اشغال در بیمارستان‌های تهران بیشتر از ۷۰ یا ۸۰ درصد است درحالی که همین آمار در مناطق محروم به ۳۰ یا ۴۰ درصد می‌رسد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: طرح تعرفه ترجیحی مناطق محروم یک طرح خوب و روبه جلو است؛ اما به عقیده بنده تاثیر مثبتی در جهت حفظ و نگه داشت پرستار در مناطق محروم نخواهد داشت. البته که الان برای قضاوت قطعی بسیار زود است و باید صبر کرد تا نتیجه خروجی سامانه‌های پرداخت مشخص شود.

رحیمی با اشاره به اسکان پرستاران در مناطق محروم یادآور شد: طبق قانون باید اسکان نیروی طرحی با محل کار باشد؛ اما قالباً این قانون اجرا نشده و پرستار مجبور است خانه‌ای اجاره کرده و هزینه اسکان را پرداخت کند. یکی از اقداماتی که می‌تواند ماندگاری پرستار را در مناطق محروم بیشتر کند اسکان است.

وی در پایان به معضل اسکان در شهر تهران اشاره کرد و گفت: حتی در مناطق برخوردار مانند تهران، معضل اسکان وجود دارد. اکنون تعداد پرستاران تهران هم پاسخگوی نیاز این کلانشهر نیست. اگر بخواهیم از شهر‌های دیگر پرستار جذب کنیم، حتما باید به فکر اسکان آنها باشیم. یکی از دلایل کمبود پرستار همین موضوع اسکان است، زیرا تامین مسکن در شهر‌های بزرگ بسیار سخت است، زیرا نسبت به شهر‌های کوچک‌تر اجاره خانه بیشتری را باید پرداخت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد اختصاص یافت
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان