Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:25:00 GMT

پشت‌بام‌ها، ناجی زیست‌محیط

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۵۰۳۵

پشت‌بام‌ها، ناجی زیست‌محیط

خبرگزاری فارس- ساسان نیک‌رفتار خیابانی، سال‌‌هاست سرانه‌ی مصرف آب، برق، گاز، و ... در کشور بالاتر از میانگین جهانی است. ریشه‌های این رفتار ایرانیان را باید در بستر فرهنگی جستجو کرد؛ لذا راهکار آن نیز فرهنگی است. شرکت توانیر با اجرای طرح برق امید، سعی دارد مصرف برق مشترکان را مدیریت کند. با تقسیم‌بندی مصرف برق مشترکان، ضریبی برای میزان قبض پرداختی مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق این طرح، مشترکان کم‌مصرف با تخفیف صددرصدی مواجه شده و متقابلا قبض مصرفی مشترکان پرمصرف، با تعرفه‌ی بالا محاسبه می‌شود. در این طرح برای اینکه مشترکان پرمصرف از حق آزادی در مصرف برخوردار بوده و در عین حال میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند، راهکاری چاره‌جویی شده است. در این راستا برای اینکه مشترکان با مصرف بالا، با هزینه‌های بالایی مواجه نشوند، طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی» راه‌اندازی شده است. با اجرای این طرح، همه‌ی مشترکان برق می‌توانند با بهره‌مندی از تسهیلات و با نصب پنل خورشیدی، برق خود را به‌سادگی تامین کنند.

هرچند مشترکان پرمصرف خانگی حدود 15 درصد از کل مشترکان را شامل می‌شوند اما گاهی مصرف کل آنها 9 برابر و چه بسا بیشتر از مشترکان کم‌مصرف است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مشترکان با انجام چند راهکار ساده می‌توانند بخش قابل توجهی از مصرف غیرضروری خود را کاهش دهند و اینگونه برق غیرضروری در بخش‌های مولد کشور از جمله صنعت مصرف می‌شود. این کاری است که کشورهای پیشرفته‌ی دنیا سال‌ها پیش انجام داده‌اند. این دسته از مشترکان می‏توانند علاوه بر اجرای اقدامات بهینه‏‌سازی مصرف، با نصب یک مولّد خورشیدی خودتأمین، آن مقدار مصرف مازادی که واقعا قابل کاهش نیست را تأمین کنند.

به طور نمونه با نصب یک مولّد خورشیدی کوچک، حداقل 20 درصد مصرف برق مشترک پرمصرف می‏تواند کاسته شود. این مولّد خورشیدی فضای کمی را اشغال می‏کند. ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) با پرداخت یارانه‌ی سود تسهیلات، این مولّد را در اختیار متقاضی قرار می‏دهد. در این شرایط، مشترک ماهیانه مبلغی را در ظرف مدت 3 سال پرداخت خواهد کرد.

این طرح فرصتی است برای ایجاد یک فرهنگ در میان مردم تا نه با دستوری فرمایشی بلکه با اراده و انتخاب خود مردم، پشت‌بام‌ها به مکانی جهت تولید انرژی‌های پاک و مستمر تبدیل شود. این طرح تیری با چند نشان است. هم خود مشترکان و مردم را برای استفاده از انرژی‌های پاک ترغیب می‌کند، هم اقدامی است که تا سال‌ها قابلیت استفاده و بهره‌برداری دارد. در کنار آن محیط‌زیست کشور و کره‌ی زمین را به سمت مسیری پایدارتر و پاک‌تر سوق می‌دهد.

اجرای طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی» راهکاری امن، مطمئن و مستمر برای تأمین برق مازاد پرمصرفان برق است. با فرهنگ‌سازی و نصب این مولدهای خورشیدی، سهم و میزان مصرف انرژی پاک در کشور افزایش می‌یابد. انرژی خورشیدی در کنار اینکه بدون آلاینده است، یک انرژی مستمر، پایان‌ناپذیر و طبیعی است. این انرژیِ مقرون به صرفه با یک سرمایه‌ی اولیه و قابلیت سال‌ها استفاده است. همچنین این پنل‌های خورشیدی قابلیت نصب بر روی کولر روی پشت بام منزل را نیز دارند.

بیاییم تا با پیوستن به طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی»، پشت‌بام‌های خود را به مکانی جهت نجات زیست‌محیط تبدیل کرده و نقشی مستقیم در سلامت آینده‌ی زیست‌کره داشته باشیم.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: مصرف برق محیط مصرف برق پشت بام ی مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۵۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت اختیاری در طرح‌های تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تامین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتور‌های پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیر‌ها و... از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی کاهش ناترازی برق به ۱۱ هزار مگاوات
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • پرداخت بیش از ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها در قزوین
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به کم مصرف‌ها
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست