Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان یک متخصص طب سنتی، امیدواری را مهمترین پیام شب یلدا دانست و متذکر شد: یلدا نمودی از طولانی ترین تاریکی شب سال است و لذا ایرانیان در تاریکی به دنبال روشنایی بودند و گذر از این مرحله را آسانتر می نمودند.

دکتر محمدرضا مسرورچهر، متخصص طب سنتی در گفت وگو با ایسنا، شب یلدا را آخرین شب پاییز دانست و اظهار کرد: شب یلدا بلندترین شب سال است و بعد از آن کم کم شب کوتاه و روز بلند می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در طب سنتی شب یلدا مصادف با انقلاب زمستانی است، افزود: در شب یلدا تاریکی به بیشترین میزان خود می رسد و با در کنار یکدیگر بودن و تبدیل آن به مراسم جشن شب یلدا گذر از آن شادتر و دلپذیرتر خواهد شد لذا فلسفه دورهمی های شب یلدا همین است.

این متخصص طب سنتی، شب یلدا را جشنی برای فرارسیدن نور و روشنایی دانست و تصریح کرد: طبق آداب و سنن گذشته مردم در شب یلدا حول محور بزرگترها دور هم جمع می شدند و با تازه کردن دیدارها بر شادی این شب می افزودند.

دکتر مسرورچهر، یلدا را به معنی تولد و زایش دانست که ایرانیان از آن تعبیر به مهر و خورشید دارند و عنوان کرد: در فرهنگ ایران زمین کهنسالان جایگاه ویژه ای دارند و نماد خرد و تجربه هستند لذا شب یلدا فرصتی برای توجه به داشته های فرهنگی و قدردانی از سالمندان خردمند خانواده است.

وی شاهنامه خوانی و حافظ  خوانی و نقل افسانه های کهن توسط کهنسالان را برای افزایش دانش و تجربه جوان ترها دانست و گفت: شب یلدا فرصت خوبی برای انتقال فرهنگ به وسیله بیان داستان های حکمت آموز بود.

این متخصص طب سنتی، امیدواری را مهمترین پیام شب یلدا دانست و متذکر شد: یلدا نمودی از طولانی ترین تاریکی شب سال است و لذا ایرانیان در تاریکی به دنبال روشنایی بودند و گذر از این مرحله را آسانتر می نمودند.

وی سفره شب یلدا را گویای فرهنگ غذاهایی هر منطقه و میوه های فصل و محلی دانست و اضافه کرد: هر منطقه جغرافیایی بنا به فرهنگ خودش سفره خاص یلدا داشته و بانوی خانه با هنر و سلیقه خود اقدام به تهیه خورشت ها و شیرینی های شب یلدا می کرد.

دکتر مسرورچهر، با بیان اینکه سفره شب یلدا سرشار از خوراکی های مفید و رنگارنگ است که موجب شادی روح و سلامت جسم اعضای خانواده می شود، گفت: انواع خورشت ها و آش ها و حلواها و میوه ها مانند انار و هندوانه و کدو در سفره یلدا جای دارد.

این متخصص طب سنتی، مصرف میوه های دانه دار مانند انار و هندوانه را نشانه باروری و برکت شب یلدا دانست و اضافه کرد: آجیل و خشک بار شب یلدا پیام آور شادی و نشاط است، زیرا آجیل مخلوطی از انواع مغزهاست و مغزها یکی از مقوی ترین خوراکی های دارای حجم کم و انرژی زیاد است. گردو، فندق، پسته، نخود، کشمش، برگه زردآلو، توت خشک و انجیر خشک و برنج برشته نیز در سفره های شب یلدای مردم گیلان دیده می شود که نشات گرفته از فرهنگ غذایی منطقه ماست.

وی سیب و پرتقال و ازگیل و خرمالو و انگور را از دیگر میوه های فصل دانست که زینت بخش سفره یلداست و عنوان کرد: شیرینی های شب یلدا اغلب با چاشنی های گرم مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا هوا در حال سرد شدن است و با مزاج گرم ادویه جات موجود در حلواها و شیرینی جات و دوشاب های محلی می توانیم بر این سرما غلبه کنیم.

دکتر مسرورچهر، خیساندن ازگیل خام در آب نمک را یکی دیگر از تنقلات ویژه شب یلدا در گیلان دانست و یادآور شد: مزاج سرد و خشک ازگیل مقوی معده در فصل زمستان است، زیرا با توجه به افزایش غذاهای مقوی در فصل زمستان، معده نیاز به تقویت دارد.

این متخصص طب سنتی، نارپلو را ترکیبی از برنج و انار و کشمش و خلال پسته و... دانست که به واسطه شادی آور بودن در شب یلدا سر سفره ها قرار می گیرد و تصریح کرد: انار جزو میوه های خورشتی ماست و در انواع غذاها مانند فسنجان و اناربیج و ناردون وجود دارد. خورشت انار و بادمجان نیز در برخی از مناطق به چشم می خورد.

وی بخشی از طب سنتی را وابسته به فرهنگ غذایی مناطق دانست و یادآور شد: شب یلدا فرصت خوبی است تا نسبت به اهمیت انواع غذاها در سلامتی جسم و روح اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

دکتر مسرورچهر، شب یلدای امسال را متفاوت از سال های گذشته دانست و تصریح کرد: ویروس کرونا محدودیت هایی را برای مردم دنیا ایجاد کرده و شرایط ایجاب می کند که در کنار هم نباشیم، اما می توانیم از طریق شبکه های اجتماعی و با استفاده از نرم افزارهای مختلف با یکدیگر ارتباط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگرچه همه گیری کرونا دورهمی های شب یلدا را بر هم زده است، اما با درس گرفتن از فلسفه شب یلدا باید به پروتکل های بهداشتی احترام بگذاریم، گفت: باید خودمان را با شرایط بیماری تطبیق دهیم تا با گذر از این برهه تاریک آماده همنشینی های لذت بخش در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا شب یلدا متخصص طب سنتی شب یلدا شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۵۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه عصر جمعه در آئین سنتی بیل گردانی شهر نیم‌ور محلات، اظهار کرد: حضور باشکوه مردم، جلوه ویژه ای به این آئین سنتی ۲ هزار ساله بخشیده است.

وی افزود: بیل گردانی نمادی از آئین‌های تمدنی کشور، استان و این منطقه است و از جشن‌های باستانی و پهلوی این خطه محسوب می‌شود.

مدیر بخش فرهنگ یونسکوی ایران نیز در این آئین گفت: این آئین سنتی ۲ هزارساله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

عبدالمهدی مستکین افزود: یکی از پیش شرط‌های این آئین در یونسکو، حفظ شکل سنتی بیل‌گردانی بدون افزودن بخش دیگری به آن است.

آئین بیل گردانی در ماه ۸۹ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز با اشاره به ضرورت تبیین فرهنگ ایران برای نسل‌های بعد گفت: فرهنگ ما از قدمت بسیاری برخوردار است که به پاس نزول نعمت خداوند، جشن می‌گیریم و برخلاف بسیاری از جشن‌ها در آن گناه صورت نمی‌گیرد و ایرانیان با آئین‌های پهلوانی آن را پاس می‌دارند.

محمود مرادی نراقی گفت: این آئین سنتی در ۲۰ دی ماه سال ۸۹ به عنوان یک جشن آئینی و ورزش پهلوانی و نمادی از همدلی و تعاون در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

سجاد صفری، شهردار نیم‌ور نیز با اشاره به قدمت دو هزار ساله شهر نیم‌ور و ریشه بیل‌گردانی در فرهنگ و آئین پهلوانی و ورزشی نیم‌ور گفت: نیم‌ور به عنوان یکی از اولین بهره‌برداران آب رودخانه لعل‌بار، در حال حاضر تبدیل به یکی از آخرین بهره‌برداران این رود تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کشاورزان با فراخوان میراب نیم‌ور برای انجام لایروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین آنان انجام شد، میراب شهر بر کار لایروبان نظارت کرده و با اعلام پایان لایروبی، کشاورزان را به انجام بیل‌گردانی فرا خواند.

فرمانده بیل‌گردانان علت خشکی زمین‌های اطراف رودخانه لعل‌بار و دشت نیم‌ور را، نرسیدن آب رودخانه به منطقه و احداث سد بر روی آن دانست.

در پایان این آئین سنتی، امیرعلی برزکار، صادق حسینی و امیرعلی عمادی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

از لوح ثبتی بیل‌گردانی در رویدادهای گردشگری کشور در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ رونمایی شد.

آئین سنتی دو هزار ساله بیل‌گردانی شهر نیم‌ور عصر جمعه با حضور پیشکسوتان این رشته، جمعی از مسئولین استانی و استقبال باشکوه مردم برگزار شد.

کد خبر 6089347

دیگر خبرها

  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور افتتاح شد
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان