Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: آن روز پدر بیمار از ته دل چنان دعای خیری برایم کرد که همه خستگی از تنم خارج شد‌‌ و نهایتا ساعت ۳شب به گچساران برگشتم و دوباره به بخش رفتم و شروع کردم به نوشتن پرونده بیماری دیگر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس نعیم عبدی از جوانان گچسارانی است که بعد از ادامه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رشته مراقبت های ویژه(ICUوCCU)، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شده و هم اکنون به عنوان مدیر گروه هوشبری دانشگاه به عنوان یک معلم در حال آموزش به دانشجویان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بعد از حدود 10سال خدمت بالینی(پرستاری) در بیمارستان های شهید رجایی و شرکت نفت گچساران از سال 97 نیز عضو هیات علمی دانشگاه شده است.

به بهانه "روز پرستار" گفت‌وگویی خواندنی با وی ترتیب داده ایم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

*نظر خانواده تان نسبت به انتخاب شغل و رشته تحصیلی 

خانواده ام از اینکه این مسیر را انتخاب کردم به جهت اینکه بتوانم به مردم شهرم، استانم و کشورم خدمت کنم و دردی از دردهای آنها کم کنم ،بسیارخوشحال هستند.

*اگر پرستار نمی شدم چه شغلی را انتخاب می کردم

علاقه زیادی به امر آموزش دارم، حتی زمانی که به عنوان پرستار در بیمارستان مشغول بودم در کنار آن به کار آموزش سایر همکاران می‌پرداختم و مطمئن باشید اگر پرستار نمی‌شدم حتما معلمی را انتخاب می کردم هرچند کار آموزش بی شباهت به معلمی هم نیست.

پرستار باید دارای این ویژگی ها باشد

برای پرستار شدن ویژگی های زیادی از جمله صبوری، عطوفت ،مهربانی، تعامل و ارتباط با بیماران و خانواده بیماران و سایر همکاران بسیار حایز اهمیت است ‌،هرچند هر پرستاری هم باید از علم و دانش پرستاری روز هم برخوردار باشد،بنابراین در کنار دیگر شاخص ها آشنایی با گایدلاین ها و استانداردهای پرستاری ، وجود انگیزه ، عشق و علاقه ، صداقت و  نیزمحرم اسرار بیماران بودن هم ضروری است که هیچ کدام را نمی توان برتر دانست چرا که همه ویژگی ها در کنار هم و مکمل هم خواهند بود.

در صورت داشتن علاقه به کار در بالین و داشتن ویژگی های ذکر شده حتما توصیه می کنم ،چرا که آینده خوبی در انتظار پرستاران خواهد بود.

باید توجه داشت که پرستاری ترکیبی از علم و دانش پایه، خلاقیت و نوآوری ، داشتن مهارت های روانی حرکتی، اقدام بر اساس احترام به فرهنگ و مذهب و سنت بیماران، توجه به معنویت به خصوص برای بیمارانی که در مراحل پایانی و در حال احتضار هستند،خواهد بود درنتیجه توجه به احساسات و عواطف و علایق بیماران که همان عمل انسان گرایانه است و همچنین تطابق و سازگاری با شرایط مختلف همگی در قاب مقام پرستار تعریف می شوند،بنابراین این ویژگی ها حتی ممکن است با هم نیز همپوشانی داشته باشند و بر بالای سر یک بیمار همزمان به کار گرفته شوند.

 در مراقبت از بیماران احساس مسئولیت وجود دارد

در بُعد اخلاق پرستاری ویژگی های مختلفی از جمله اجرای عدالت ، محرمانگی و راز نگهداری، تعهد و وفاداری به انجام وظایف در هر شرایطی و نهایتا مسئولیت پذیری؛ مسئولیت پذیری یعنی انجام صحیح و منطقی و علمی اقدامات پرستاری که منجر به جلب اعتماد و اعتبار از طرف بیمار و سازمان به سوی پرستار شود و قصعا یکی از دغدغه های اصلی پرستاران جلب اعتماد و اعتبار خواهد بود و لذا در این بعد با همه وجود تلاش و همت می کنند.

*دید بیماران را نسبت به پرستار 

بیماران وقتی پرستار را به موقع بر بالین خود می‌بینند که برای برطرف کردن نیازهای و مشکلاتشان تلاش می کنند حس اعتماد و آرامش در آنها شکل گرفته و همین امر باعث می‌شود که ارتباط موثرتری با پرستار داشته باشند و حتی کوچکترین مشکلات خود و خانواده را هم با پرستار در میان بگذارند.

*جایگاه پرستاران در کشور ما چگونه است؟

ذکر این نکته مهم است که جایگاه اصلی پرستار در جامعه ما هنوز هم ناشناخته مانده است،متاسفانه با همه اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان پرستاری و وزارت بهداشت، پرستاری هنوز به آن جایگاه واقعی خود نرسیده، ولی این امید می رود که بزودی به آن چیزی که شایسته آنها است برسند،هرچندبا توجه به علم گسترده پرستاری که همانند یک دریای عمیق و بی انتهاست انتظار می رود که در تصمیم گیری های کلان کشوری در حوزه بهداشت و مراقبت و درمان از نخبه گان این علم بیشتر استفاده گردد.

من به مدت حدود 10 سال در حوزه بالین به مردم خدمت کردم و افتخار می کنم که عمرم را در این مسیر سپری کردم، در کنار کار بالین به امر آموزش نیز علاقه داشتم که بعد از ادامه تحصیل و فارغ شدن از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این افتخار نصیبم شد که به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خدمت مردم باشم که در حال حاضر به عنوان مدیر گروه هوشبری دانشگاه در حال آموزش علم به دانشجویان کشورم در این حوزه هستم.

*به نظر شما پرستار نمونه کیست؟

پرستاران همه نمونه هستند و یک پرستار بیشتر از اینکه در منزل باشد در محیط کار و در حال خدمت به مردم است، ولی اگر بخواهیم از کمالات یک پرستار نمونه بگوییم، کسی است که با اخلاق نیکو و صبر و استقامت و تعامل با بیماران و خانواده ها به درد و رنج آنها گوش داده و همکاری و مشارکت آنها بهترین و کم هزینه ترین اقدامات را برای حل کردن مشکلاتشان انتخاب کندو همچنین در امر آموزش و پژوهش و مدیریت و رهبری یک تیم برای رسیدن به بهترین نتایج تلاش کند.

یک خاطره ناب از دوران خدمتتان بفرمایید.

هر لحظه پرستاری خودش یک خاطره است، سال 92 در بخش آی سی یو بیمارستان شهید رجایی گچساران در یک شیفت عصر شلوغ و پر استرس با بیماران بسیار بد حال شیفت بودم، بیماری داشتیم که به علت مصرف یک سری داروها دچار خونریزی های متعددی در سیستم های گوارشی و تنفسی شده بود.

به هرحال تنفس بسیار ضعیفی داشت و تنفس مصنوعی از طریق دستگاه ونتیلاتور برای بیمار برقرار شده بود، فردبیمار قراربود که به شیراز اعزام شود و پدرش آرام و قرار نداشت و بسیار نگران و عصبانی از وضعیت پیش آمده و زمانی  هم که نیروهای اعزام آمدند و خواستند بیمار را جابجا کنند روی تخت آمبولانس دستگاه ونتیلاتور آمبولانس قادر به تنفس دادن به بیمار نبود و اکسیژن خون بیمار پایین آمده بود ‌که بنده را صدا زدند و رفتم دستگاه را مجدد تنظیم کردم که بهتر شد‌‌. پدر با همان تُن صدای لرزان و نگران از من خواست که همراه فرزندش تا شیراز بیایم. که در جواب خدمت‌شان عرض کردم که شیفت بیمارستان هستم و دیگر همکاران بیمار را اعزام و مراقبت خواهند کرد.

بازهم توضیح دادم که نمی توانم اینجا را رها کنم از طرفی هم قانون بیمارستان به بنده اجازه اینکا را نمی دهد، گفت تمام زندگیم را به تو می دهم ولی بیا. خلاصه پدر را قانع کردم که اجازه اینکار را ندارم. آمبولانس راه افتاد سر چهار راه بیمارستان مجدد تنفس دچار مشکل شد. تکنسین اعزام به من زنگ زد من از آی سی یو تا محل آمبولانس دویدم، وارد کابین شدم دیدم فشار اکسیژن ‌پایین آمده و بیمار وضعیت مناسبی ندارد.

فقط به راننده گفتم سریع برگرد بیمارستان و بیمار را منتقل کنید داخل آی سی یو . کمی پدر را آرام کردم در حالی که داشت بد و بیراه به تکنسین بیچاره و دستگاه های خراب بیمارستان می داد. گفتم نه مشکل از دستگاه است نه مشکل از آن بنده خدا(تکنسین). مشکل از ریه بیمار است که مدام در حال خونریزی و ترشح است و مسیر تنفسی دستگاه را مسدود می‌کند. پدر شخص بیمار را آوردم داخل آی سی یو گفتم همینجا بمان و نگاه کن.

می دانستم که لوله تنفسی که داخل نای بیمار بوده احتمالا توسط لخته مسدود شده و اجازه ورود هوا را نمی‌دهد‌. از طرفی هم با توجه به شناختی که از بیمار داشتم می دانستم خارج کردن لوله و جایگزاری لوله جدید در این بیمار بسیار دشوار است. دست تنها هم بودم چون همکار دیگرم هم درگیر سایر بیماران بدحال بود (کلا ۲نفر بودیم) .

چاره ای جز عوض کردن لوله در سریع ترین زمان ممکن نداشتم. خونسردی خودم را حفظ کردم و لوله را خارج کردم. وقتی لوله را بیرون آوردم دیدم لخته بسیار بزرگی دهانه لوله را مسدود کرده و لوله را به پدر بیمار دادم و خودم خداراشکر لوله را بسیار سریع جایگزین کردم و تنفس برقرار شد‌. پدر با دیدن این صحنه کمی آرامتر شد و گفت دیشب  ۵نفر آمدن و رفتن و نتوانستن لوله را عوض کنند تو چطور اینکار را تنهایی کردی؟؟ گفتم خدا کمک کرد.

مجدد بیمار به تخت آمبولانس منتقل شد. ناگهان پدر بیمار گفت این تخت از اینجا بیرون نمی رود مگر اینکه تو همراه بیمار بیایی در حالی که هنوز داشت چپ چپ به تکنسین اعزام نگاه می کرد. با سوپروایزر تماس گرفتم و ایشان هم یک نفر جایگزین با زحمت پیدا کردند و من همراه آمبولانس تا شیراز رفتم و بیمار را سالم به اتفاقات نمازی تحویل دادم. پدرش از ته دل چنان دعای خیری برایم کرد که همه خستگی آن روز از تنم خارج شد‌‌ و نهایتا ساعت ۳شب برگشتم گچساران و دوباره رفتم بخش و شروع کردم به نوشتن پرونده بیمار دیگر، تقریبا صبح شده بود که به منزل رسیدم.

*مشکلاتی که پرستاران با آن دست و پنجه نرم می کنند

به هرحال بسیاری از وعده های مسئولین برای پرستاران هم عملی نشده است که از عمده ترین مشکلات پرستاری عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است ، علی رغم اینکه این قانون ۱۴سال پیش در مجلس شورای اسلامی مصوب شده ولی هنوز دولت آن را اجرا نکرده و این یکی از خواسته های اصلی پرستاران است،اگرچه  با اینکار دیگر پرستاران مجبور نیستند که چندین بیمارستان و شیفت های فشرده نیزکار کنند ‌و مشکل دیگر هم کمبود نیروی پرستار است چراکه کمبود نیرو ارتباط مستقیمی با کیفیت مراقبت های پرستاری دارد.

*نقش پرستاران را در جامعه 

پرستاران نقش مهمی در سلامت جامعه برعهده دارند و در واقع پرستاری ، از ارزشمندترین و حتی از سخت ترین حرفه‌هاست و این قشر بدون هیچ چشم داشتی از بیماران مراقبت می کنند،بنابراین مراقبت از بیمار و خدمت به هموطنان نیازمند عشقی خالصانه است که پرستاران توانسته‌اند این ویژگی را به معنای کامل تفسیر کنند.

باید توجه داشت که با تمام کاستی هایی که پرستاران دارند ،ولی با روحیه عالی و نشاط در محیط کارشان تسکین دهنده ناراحتی های بیماران هستند و این روحیه در جای خودش هم قابل ستایش است،امروزه با پرستاری در منزل نیاز به حضور در بیمارستان ها به تبع هم کاهش و از بستری های مکرر جلو گیری می شود چرا که پرستاران می‌توانند در منزل اقدامات پرستاری و درمانی را انجام دهند و وضعیت بیماران را پیگیری کنند و البته این امر مستلزم پوشش بیمه سلامت است تا مردم دغدغه ای از بابت مخارج هم نداشته باشند.

*سخن پایانی

در پایان ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار را خدمت تمام پرستاران که با همه وجود و علی رغم داشتن مشکلات شخصی ، با نگرانی های بیماران همدم شده و در کمک به برطرف کردن نیازهای آنان بدون چشم داشتی تلاش می کنند تبریک عرض می کنم. پرستارانی که در این روزهای سخت از خانواده خود، فرزندان خود برای حفظ جان مردم دور شده اند که انشاءالله همیشه سالم و موفق باشند. از مردم  هم خواهش می کنم که با پوشیدن یک ماسک ساده و تجمع کمتر کمک کنند تا هر چه زودتر این بیماری کرونا از جامعه رخ بربندد و فشار ناشی از آن روی سیستم های بهداشت و درمان و پرستاران کاهش یابد.

در پایان از نعیم عبدی،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان به جهت شرکت در این گفت و گو صمیمانه تشکر و قدرانی می کنیم.

 

انتهای پپام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ویژگی ها آی سی یو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به برداشت اعضای بیمار مرگ مغزی در بیمارستان دشتستان، گفت: در این راستا بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد. - اخبار استانها -

نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتستان، با اشاره به اینکه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی به دیگر بیماران نیازمند به اعضا جان می‌بخشد از اهدا عضو بیمار مرگ مغزی یک بانوی دشتستانی خبر داد و اظهار داشت: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوع دوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

وی تصریح کرد: این بانوی 50 ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شد که بعد از انجام آزمایشات تشخیصی لازم، خون‌ریزی در بطن‌های مغزی به علت فشار خون کنترل نشد و متأسفانه همین امر باعث مرگ مغزی این بانو شد.

شکیب آزاد اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربانش، کلیه‌ها و کبد آن برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زحمات کارکنان بخش ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان در همراهی این عمل خاطرنشان کرد: این 117 همین برداشت عضو استان بوشهر و دومین برداشت اعضای بیماران مرگ مغزی سال جاری است.

وی اضافه کرد: تاکنون 7 قلب بیماران مرگ مغزی از استان بوشهر با پرواز به تهران و شیراز برای پیوند به بیماران انتقال داده شده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • هرساعت اضافه‌کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان است/احتمال افزایش مبلغ
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست