Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، تقریباً حدود یک سال است که از بروز بحران زیستی ویروس منحوس کرونا که سلامت مردم ما را هدف قرار داده در کشور می‌گذرد همه مردم در این بحران دچار آسیب‌هایی ازنظر سلامتی و اقتصادی شده‌اند اما قشری که بیشتر در معرض آسیب و فشارهای روحی و روانی بوده کادر بهداشت و درمان کشور به‌عنوان مدافعان سلامت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تقویم کشورمان سالروز ولادت حضرت زینب (س) به‌عنوان روز پرستار نام‌گذاری شده و پرستاران ما با الگوپذیری از صبر، استقامت و فداکاری این بزرگ بانوی اسلام برای سلامت جامعه و نجات جان بیماران در ایام کرونا بار دیگر فداکاری دوران هشت سال دفاع مقدس را به تصویر کشیدند که در مبارزه با ویروس منحوس کرونا در خط مقدم این مبارزه قرار گرفتند.

پرستاری شغل مقدسی است طوری که حضرت رسول برای گرامیداشت این مقام، پرستار را هم‌نشین ابراهیم خلیل (س) در روز قیامت دانسته و رهبر معظم انقلاب پرستاران را همانند فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی می‌دانند که برای ارائه خدمت به هم نوعان خود و کم کردن دردها و آلامشان فداکاری و ازخودگذشتگی می‌کنند طوری که در میدان جهاد کرونا و عرصه خدمت‌رسانی به بیماران، شهدای سلامت زیادی را تقدیم کردیم.

روز پرستار امسال به‌پاس قدردانی از جان‌فشانی و ایثار بی وصف پرستاران که جلوه‌های عشق و ایمان را به نمایش گذاشتند سری زدیم به بیمارستان شهید انصاری رودسر و گفت‌وگویی با تعدادی از پرستاران داشتیم.

«سمیه سرائی» سوپروایزر آموزشی بیمارستان شهید انصاری رودسر سخنش را با این جمله شروع کرد «بدترین روزهای کاریم زمانی است که بخواهم آمار فوتی‌ها را اعلام کنم» وی معتقد است که با شیوع ویروس کرونا کادر بهداشت و درمان و به‌ویژه پرستاران کشورمان ایام سختی را می‌گذرانند همکاران ما با تمام توان و نوبت‌های کاری سخت، برای بهبود بیماران کرونایی تلاش می‌کنند.

ورود سپاه و بسیج برای مقابله با کرونا

وی با اشاره به نخستین روزهای بروز بیماری کرونا و اینکه وحشت و اضطراب زندگی مردم و حتی کادر درمان را تحت‌الشعاع قرار داده بود، افزود: روزهای آغازین شیوع این ویروس تمام تخت‌های بیمارستان پرشده بود از بیمار در شرایطی که این بیماری ناشناخته بود و کادر درمان ما هم آمادگی چنین بحرانی را نداشت و همچنین بیمارستان شهید انصاری ازنظر تجهیزات بسیار ضعیف بود، خوشبختانه با ورود خیرین برای تجهیز بیمارستان و نیروهای سپاه پاسداران و بسیج برای کمک به کادر درمان، خیلی زود همکاران ما توانستند برای ارائه خدمت بهتر به بیماران، وضعیت بیمارستان را به حالت عادل برگردانند به‌طوری‌که امروز فقط بخش داخلی بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است.

آرزوی بغل کردن دخترم رادارم

پرستاران برای نجات جان بیماران از جان خود مایه می‌گذارند و در شرایطی که بیماران چشم امیدشان بعد از خدا به پرستاران می‌شود سرائی در این خصوص می‌گوید از 168 پرستار بیمارستان شهید انصاری رودسر بیش از 80 پرسنل درگیر این بیماری شدند و همه ما به دلیل در تماس بودن با بیماران کرونایی هرلحظه فکر می‌کنیم که علائم این بیماری را داریم بنابراین بعد از شیفت کاری که به خانه برمی‌گردیم به‌رغم رعایت همه نکات بهداشتی و اینکه مبادا ناقل بیماری باشیم از نزدیک شدن به خانواده پرهیز می‌کنیم و امروز بغل کردن دختر هشت‌ساله‌ام برایم آرزو شده است.

ما ماندیم تا مردم احساس تنهایی نکنند

وحشت کرونا سبب شد تا بسیاری از کسب‌وکارها حتی دانشگاه‌ها، مدارس و عروسی‌ها به تعطیلی کشیده شود اما پزشکان و پرستاران کشورمان به‌عنوان مدافعان سلامت در این شرایط ناآرام ماندند تا برای حفظ سلامت جامعه از جان خود مایه بگذارند سرائی دراین‌باره می‌گوید: نه‌تنها خانواده‌های ما بلکه خودمان هم برای حفظ سلامتی‌مان استرس داشتیم اما اگر از ترس جان خود میدان را ترک می‌کردیم چه بلایی بر سرسلامتی مردم می‌آمد ما در آن شرایط وحشت و اضطراب ماندیم تا مردم احساس تنهایی نکنند و نگران سلامتی خود نباشند.

«کبری نصرالله زاده» سوپر وایزر واحد کنترل و عفونت بیمارستان شهید انصاری رودسر یکی از پرسنلی که در ایام کرونا درگیر این بیماری شد در خصوص حال و هوای بیماری خود می‌گوید «همه باید قدردان سلامت خود باشیم وقتی فردی درگیر کرونا می‌شود دستش از همه‌جا و همه‌کس کوتاه می‌شود حتی خانواده نمی‌تواند بالای سرت باشد احساس تنهایی تمام وجودت را فرامی‌گیرد و این احساس بسیار وحشتناک است».

پرهیز جدی از دورهمی های خانوادگی و اجتماعی

رئیس شبکه بهداشت رودسر نیز در این گفت‌وگو با تبریک روز پرستار به پرستاران فداکار کشورمان و اجرای طرح شهید سلیمانی در شهرستان رودسر گفت: خوشبختانه با کمک نیروهای بسیج و کادر بهداشت و درمان این شهرستان بیش از ۸۰ درصد از جمعیت ۵۱ هزار و ۵۶۸ خانواری این شهرستان غربالگری شده و این امر به برنامه‌ریزی جهت مقابله با ویروس کرونا کمک بزرگی می‌کند. 

علی میرهاشمی با بیان اینکه محدودیت رفت‌وآمدها در سیر نزولی کرونا تأثیرگذار بوده است، افزود: زندگی کادر بهداشت و درمان بیش از سایر افراد جامعه تحت‌الشعاع بیماری کرونا است و اینکه کادر درمان ما در طی این مدت حدود یک سال که در مبارزه با بیماری کرونا در خط مقدم بودند بسیار خسته شدند برای اینکه مردم به پزشکان و پرستاران ما کمک کنند سعی کنند از دورهمی ها به‌ویژه در شب یلدا پرهیز کنند و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، مهربانی و ازخودگذشتگی کادر درمان احترام بگذارند و قوت قلبی برای زحمت کشان عرصه سلامت جامعه شوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: پرستاران درمان سلامت بیماران بیمارستان شهید انصاری رودسر کادر بهداشت و درمان کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است