Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در سال‌جاری بواسطه تشدید فشارهای اقتصـــــــادی، فضــــــای اقتصاد ایران نیز دستخوش تغییر شد و با جهش نرخ ارز بخصوص درنخستین ماه‌های سال، رقابت میان بازارها برای جذب سرمایه و نقدینگی افزایش یافت. درحالی که در سال گذشته بازار سهام به تنهایی در بازدهی یکه تاز بود و بازارهای ارز و طلا و به‌دنبال آن مسکن در رکود نسبی به سر می‌بردند، اما تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی کشور باعث شد تا دوباره ارز به مدار صعودی خود بازگردد، اتفاقی که روی تمام بازارها تأثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین میان به‌دلیل رشد نرخ ارز، قیمت در بازارهای کالایی مانند خودرو، فلزات، لوازم خانگی و حتی کالاهای اساسی و مواد غذایی با رشد قابل توجهی همراه شد و به همین علت به‌صورت موقتی و همانگونه که در سال‌های پیش از این تجربه شده بود، برخی از این بازارها بخصوص خودرو نیز در قالب یک بازار برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی نقش بازی کرد.

با این حال رقابت اصلی میان بازارهای اصلی سرمایه‌گذاری جریان داشت. درشرایطی که بازار سرمایه در چهارماهه نخست سال بازدهی خود را به 300 درصد رسانده بود، از دهه پایانی مرداد ماه ورق دراین بازار برگشت و برای چندین ماه با ریزش و نوسان بالایی همراه شد. درعین حال رشد نرخ ارز هم موجب شد تا برخی از سرمایه‌گذاران یک بار دیگر راهی بازار ارز و طلا شوند.

رتبه‌بندی بازارها در بازدهی

بررسی شاخص‌های قیمتی بازارهای پنجگانه شامل بازارسهام، ارز، طلا، مسکن و پول (سپرده‌های بانکی) در 9 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد با وجود نزدیک شدن رقابت این بازارها در میزان بازدهی، همچنان بازار سرمایه در صدر بازدهی ایستاده و رتبه نخست خود را همانند فصول گذشته حفظ کرده است.

در این بازه زمانی شاخص بورس اوراق بهادار تهران با 180.5 درصد، بالاترین بازدهی را به‌صورت متوسط برای سهامداران خود به همراه داشته است. درحالی که در آخرین روز سال گذشته شاخص کل بورس عدد 512 هزار و 900 واحد را نشان می‌داد در آخرین روز فصل پاییز و دیروز این عدد با وجود ریزش‌های روزهای اخیر به یک میلیون و 439 هزار و 55 واحد رسید که 926 هزار و 155 واحد رشد نشان می‌دهد.

باوجودی که بهای طلا در بازار ایران به‌صورت عمده تحت تأثیر نرخ ارز قرار دارد، اما به‌دلیل نگاه سرمایه‌گذاران و ریسک کمتر طلا نسبت به ارز، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای خرید و نگهداری سکه و طلا دارند. برهمین اساس در 9 ماهه سال‌جاری سکه تمام بهار آزادی به‌عنوان معیار اصلی این بازار با بازدهی 95.7 درصدی رتبه دوم سودآوری را از آن خود کرده است. بدین ترتیب قیمت 6 میلیون و 28 هزار تومانی هر قطعه سکه طرح جدید در روز پایانی سال گذشته به 11 میلیون و 799 هزار تومان درپایان پاییز رسیده است و رشد 5 میلیون و 771 هزار تومانی داشته است.

درهمین حال هر گرم طلای 18 عیار نیز با افزایش بیش از 529 هزار تومانی از 602 هزار و 600 تومان درپایان اسفند 98 به یک میلیون و 131 هزار و 900 تومان در30 آذرماه امسال رسیده است که بدین ترتیب بازدهی آن به 87.8 درصد می‌رسد.

گرچه نرخ ارز درماه‌های گذشته با رسیدن به بیش از 30 هزار تومان رشد بالایی را تجربه کرد، اما درمجموع بازارمسکن رتبه سوم بازدهی را درمیان بازارهای سرمایه‌گذاری کسب کرده است. با توجه به این که هنوز آمار رسمی معاملات مسکن درآذرماه منتشر نشده است، اما با لحاظ کاهش شتاب رشد قیمتی دراین بازار با فرض متوسط قیمت 27 میلیون و 190 هزار تومانی هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آبان ماه امسال و مقایسه آن با قیمت 15 میلیون و 628 هزار تومانی اسفند سال گذشته که از سوی بانک مرکزی گزارش شده است، شاهد بازدهی 73.9 درصدی دراین بازار هستیم. بدین ترتیب متوسط قیمت مر متر مربع واحد مسکونی در 9 ماهه امسال 11 میلیون و 562 هزار تومان رشد داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی، در آبان ماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 4.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 48.4 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 271.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 1.8 و 118.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار ارز نیز با بازدهی 70.7 درصدی جایگاه چهارم بازدهی را داشته است. در حالی که قیمت هر دلار امریکا درآخرین روز سال گذشته 14 هزار و 903 تومان بوده این رقم روزگذشته به 25 هزار و 449 تومان رسیده است که نشان دهنده رشد 10 هزار و 546 تومانی نرخ این ارز است. قیمت یورو نیز دراین مدت با رشد 84.5 درصدی افزایش بیشتری نسبت به دلار داشته است. به طوری که قیمت این ارز از 16 هزار و 903 تومان درپایان سال قبل به 31 هزار و 196 تومان در روزگذشته رسیده است.

در انتهای جدول بازدهی بازارها همانند سال‌های گذشته، بازار پول یا همان سپرده‌های بانکی قرار دارد که بواسطه نرخ سود ثابت و بدون ریسک مورد توجه سرمایه‌گذاران ریسک گریز قرار داشته است. طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی یکساله 16 درصد و برای سپرده‌های دوساله 18 درصد تعیین شد.

حال با درنظر گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که به طور معمول بازدهی بین 18 تا 22 درصد دارند، می‌توان متوسط نرخ سود بانکی را 20 درصد درنظر گرفت که بدین ترتیب در 9 ماهه امسال سپرده‌گذاران بانکی 15 درصد بازدهی کسب کرده‌اند.

پربیننده ترین انسولین هست اما در بازار سیاه پیش بینی کاهش قیمت میوه برای شب یلدا/ هندوانه در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۲۶۰۰تومان ۹هزار خودروی دپوشده در گمرک ترخیص شد ممنوعیت صادرات؛ ابزار کنترل قیمت یا نابودی تولید/ چرا صادرات کالاها ممنوع می‌شود؟ جزییات ممنوعیت‌های شب یلدا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن نرخ ارز قیمت دلار واحد مسکونی بازار ارز سرمایه گذاران سرمایه گذاری واحد مسکونی هزار تومانی نشان می دهد بدین ترتیب هزار تومان سال گذشته نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد با بیان اینکه آزمایشگاه‌های کشور دو مشکل عمده درباره تعرفه و خدمات بیمه دارند گفت: مشکل اول این است که در ۱۰ سال اخیر در دو سال متوالی افزایش تعرفه‌ای در خدمات آزمایشگاهی نداشتیم و در سال‌های بعد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را در این باره شاهد بودیم که در این صورت از تورم جاری عقب ماندیم.

وی افزود: تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی در خرید مایحتاج متفاوت و بسیار بالاتر است لذا این مشکل برای آزمایشگاه‌ها به وجود آمد و با افزایش قیمت ارز تجهیز آزمایشگاه‌ها با مشکل روبرو شد لذا آزمایشگاه‌ها نتوانستند با پیشرفت‌های کشورهای دیگر و تجهیزات جدید، خود را به روزرسانی کنند.

همتی بیان کرد: این موضوع در نهایت به نظام سلامت برمی گردد زیرا ۵ درصد بودجه سلامت در بخش آزمایشگاه مصرف و ۹۵ درصد بودجه در بخش درمان و بستری صرف می‌شود اما با تجهیز آزمایشگاه‌ها و ایجاد تعرفه و به روزرسانی خدمات، پوشش بیمه‌ای تسهیل داده می‌شود.

وی تاکید کرد: در نظام سلامت مبتنی بر ارزش، ارزش گذاری به خدمات آزمایشگاه‌ها می‌تواند بودجه نظام سلامت را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: از متولیان امر درخواست داریم دید دیگری به آزمایشگاه‌ها داشته باشند؛ ۷۰ درصد تشخیص، پیشگویی و درمان بیماری‌ها نقش مهم آزمایشگاه را نشان می‌دهد لذا آزمایشگاه به روز و پیشرفته به راحتی می‌تواند یک بیماری را تشخیص و درمان بیمار آغاز شود.

همتی بیان کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی به روز نیست و از تورم عقب هستیم تأخیر در پرداخت بیمه‌ها نیز مشکل دیگری است که باید حل شود اکنون مردم باید ۳۰ درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را پرداخت کنند اما بیمه‌ها این تعرفه را پوشش نمی‌دهند و مردم ۷۰ درصد، پرداختی دارند این ارتباط مالی بین آزمایشگاه‌ها و بیمار نباید اختلاف داشته باشد تا بتوان ارتباط خوبی بین آزمایشگاه‌ها و بیمار برقرار کرد.

وی اظهار کرد: دو خواسته در این بین مطرح است؛ یک اینکه تعرفه‌ها منطقی شوند اکنون قیمت تمام شده تست‌ها آماده شده و قیمت‌های واقعی در قالب یک نرم افزار به زودی در اختیار مرجع سلامت قرار می‌گیرد در این راستا قیمت یک تست مشخص است.

وی در پایان یکی از بازوان مهم نظام سلامت را آزمایشگاه‌ها دانست.

در ادامه، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنگره، گفت: توجه به خدمات آزمایشگاه‌ها، پرهیز از صنف گرایی، استفاده از افراد متخصص، انتشار علم علوم آزمایشگاهی و شناساندن آن به جامعه دانش آموزی برای انتخاب رشته، معرفی چهره‌های ماندگار، حرکت روبه آینده از دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

همچنین غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی این رویدا اظهار کرد: «کیفیت را پایانی نیست» شعار کنگره امسال بود سعی کردیم در این راستا حرکت کنیم، همچنین استفاده از بسترهای الکترونیک در کنگره امسال، از دیگر مزایای برگزاری کنگره بود.

بر اساس این گزارش، قطع نامه پایانی کنگره امسال، توسط دکتر فریبا شایگان مدیر روابط عمومی انجمن، قرائت شد.

در روز پایانی برگزاری این کنگره، که به مدت ۴ روز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، محمدامین واعظی در بخش پوستر برگزیده کنگره امسال شد.

فرزانه عزیزمحسنی مسئول پنل محققین جوان و پوسترهای کنگره از ۱۱۳ پوستر پذیرفته شده در کنگره امسال، ۹۰ ارائه وجود داشت که با توجه به امتیازات از بین ۵ نفر منتخب بخش پوستر، محمدامین واعظی از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شد همچنین در این مراسم از ۵ نفر منتخب نیز با اهدای جوایز تقدیر و تشکر شد.

زینب داوودی مقدم، ناهید رضایی، امیرسالار نیکخواه بهرامی، محمدخانی عشرت آبادی اسامی منتخبان بودند.

کد خبر 6095707 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • پراپ تریدینگ: سفری هیجان‌انگیز در دنیای معاملات با سرمایه شرکتی
  • تسلا خواستنی نشد که نشد!
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال