Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@03:18:58 GMT

شرط جالب اولیای دم برای بخشش قاتل

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۰۲۲۴

شرط جالب اولیای دم برای بخشش قاتل

به گزارش همشهری، این پرونده ۲۷ شهریور سال ۹۲ به جریان افتاد. صبح آن روز گزارش مرگ پسری ۱۹ساله به کلانتری ۱۲ نسیم‌شهر رباط‌کریم اعلام شد. 

این پسر شب قبل در یک درگیری با ضربه چاقو زخمی و به بیمارستان منتقل شده بود، اما در نهایت جانش را از دست داده بود. بررسی‌ها از این حکایت داشت که در شب حادثه مقتول همراه دوستش بوده که با ۴جوان در خیابان درگیر شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آن ۴نفر که میثم نام داشت چاقو همراهش بود و با همان چاقو دست به جنایت زده بود.

بازداشت قاتل در کمد 
عامل جنایت نوجوان ۱۶ساله‌ای بود که پس از فرار از صحنه قتل در خانه خواهرش مخفی شده بود. وقتی این اطلاعات در اختیار پلیس قرار گرفت، آنها راهی مخفیگاه قاتل شدند، اما خانواده خواهرش می‌گفتند که خبری از او ندارند و وی در این خانه نیست. با این حال مأموران به بازرسی خانه پرداختند تا اینکه قاتل فراری را در کمد یکی از اتاق خواب‌ها درحالی‌که میان رختخواب‌ها پنهان شده بود دستگیر کردند.

متهم پس از انتقال به اداره پلیس به ارتکاب جنایت اقرار کرد و توضیح داد: دعوای ما بر سر مسائل پیش پا افتاده رخ داد. آن شب، دوستانم به من زنگ زدند و خواستند با آنها همراه شوم و چرخی در خیابان بزنیم. من که بیکار بودم قبول کردم و با آنها رفتم. آنها همراهشان مشروبات الکلی داشتند که دور هم مصرف کردیم. بعد برای هواخوری راهی پارک شدیم.

وی ادامه داد: در حال رد شدن از خیابان بودیم که صدای بوق پژویی مرا که در حال خودم بودم به وحشت انداخت. راننده فریاد کشید که چرا وسط خیابان ایستاده‌ایم و راه را سد کرده‌ایم. ما هم عصبانی شدیم و گفتیم چرا بوق می‌زنی و به راننده فحش دادیم و همین موضوع باعث شروع درگیری شد. 

راننده پژو که عصبانی شده بود از ماشین پیاده و با ما گلاویز شد. همزمان دوست او که داخل ماشین بود پیاده شد. نمی‌دانم به قصد هواخواهی از دوستش به سمت ما آمد یا قصد میانجیگری داشت، اما هرچه بود پیاده شدنش باعث شد که در این درگیری به قتل برسد.

قاتل گفت: چند روز قبل از این حادثه در داخل پارک نزدیک خانه‌مان یک چاقوی تزیینی پیدا کرده بودم که آن شب همراهم بود. دستم را داخل جیبم بردم و آن را برداشتم و ضربه‌ای به سمت دوست راننده پرتاب کردم. از بخت بد من تیغه چاقو به او اصابت کرد و جانش را گرفت. من در عالم مستی مرتکب قتل شدم و قصد جنایت نداشتم. 

۲ حکم قصاص
متهم به قتل پس از اقرار به جنایت به کانون اصلاح و تربیت انتقال یافت و پس از مدتی در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت و به قصاص محکوم شد. 

حکم مرگ پسر نوجوان در دیوان عالی کشور تأیید شد اما او به‌دلیل سن کمش و همچنین با توجه به تصویب قانون جدید مجازات اسلامی که در آن شرایطی پیش‌بینی شده که درصورت تأیید از سوی دادگاه افراد زیر ۱۸سال در صورت ارتکاب قتل قصاص نمی‌شوند، درخواست اعاده دادرسی کرد. 

درخواست وی تأیید و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه فرستاده شد، اما در جریان محاکمه دوباره متهم، قضات اعلام کردند هرچند متهم در زمان ارتکاب قتل زیر ۱۸سال سن داشته اما می‌دانسته که ضربه چاقو کشنده است و با علم به این موضوع به مقتول ضربه زده است؛ بنابراین وی را مشمول قانون جدید مجازات اسلامی که می‌گوید «افراد بالغ کمتر از ۱۸سال اگر ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، قصاص نمی‌شوند» ندانستند و برای بار دوم حکم به قصاص وی دادند. 

این حکم مدتی بعد به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید و شمارش معکوس برای اجرای آن آغاز شد.

بخشش
پرونده برای انجام مقدمات اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. 

در این شرایط تیم صلح و سازش دادسرا با دستور قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرا و محسن اختیاری سرپرست اجرای احکام، تلاش خود را برای جلب رضایت از اولیای دم آغاز کردند. 

تلاش آنها نتیجه داشت و اولیای دم روز شنبه اعلام کردند که به مناسب تولد حضرت زینب (س) قصد دارند از قصاص قاتل صرف‌نظر کنند، اما آنها دو شرط برای گذشت از قصاص مطرح کردند؛ اول اینکه قاتل پس از آزادی برای همیشه از محله آنها یعنی نسیم‌شهر رباط کریم برود و دومین شرط اولیای دم این بود که قاتل از روزی که آزاد می‌شود به‌مدت ۳۰سال در دو روز خاص، یکی روز عاشورا و دوم روز فوت پسرشان یعنی ۲۷شهریور ماه، هر روز ۳نهال و در مجموع ۶نهال در محوطه کانون اصلاح و تربیت بکارد. 

متهم به قتل که هم‌اکنون در بند جوانان کانون اصلاح و تربیت زندانی است، شرط اولیای دم را پذیرفت و از آنها حلالیت طلبید و گفت که توبه کرده و از قتلی که مرتکب شده پشیمان است و عذاب وجدان دارد. 

به این ترتیب با بخشش اولیای دم، متهم به قتل از مرگ و چوبه دار فاصله گرفت تا به‌زودی از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

منبع: الف

کلیدواژه: اولیای دم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ سال زندان برای قاتل برادر ستاره سابق پی‌اس‌جی

کریستوفر اوریه در تاریخ ۱۳ جولای ۲۰۲۰ مقابل کلوبی شبانه توسط کووی کدویور کشته شد و قاتل یک روز بعد پس از این اتفاق با پای خودش به مقر پلیس رفت و خودش را به عنوان قاتل معرفی کرد و بازداشت شد.

این جوان که در زمان وقوع حادثه ۲۶ سال داشت و برادر اوریه بود که ستاره سابق پاری سن ژرمن و تاتنهام است و در حال حاضر در باشگاه گالاتاسرای توپ می‌زند به ضرب گلوله کشته شد، اما گفته شده است که اسلحه‌ای که با آن به قتل رسید هرگز پیدا نشد.

گفته شده است که قاتل به این موضوع اعتراف کرده است که این اقدام را پس از بحث بر سر مسائل عاشقانه انجام داده است. در واقع هر دوی آنها عاشق یک دختر شده بودند و این موضوع باعث شده است که دست به قتل برادر اوریه بزند.

در نهایت پس از چهار سال و برگزاری جلسات متعدد، دادگاه اعلام کرد که قاتل باید ۲۳ سال در زندان باشد. اوریه به دلیل حضور در ترکیه نتوانست مادر و پدرخوانده‌اش را در این جلسه همراهی کند، اما نامه‌ای نوشت که قرائت شد: «من نمی‌خواهم حواس جمع را از موضوع اصلی و ضروری پرت کنم. زندگی کریستوفر توسط یک قاتل به پایان رسید. من مردی هستم که خانواده‌اش تا همیشه از هم پاشیده شده است.»

منبع: ورزش سه

tags # فوتبال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ۲۳ سال زندان برای قاتل برادر ستاره سابق پی‌اس‌جی
  • دستگیری قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش
  • قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
  • (ویدئو) جوزف کالینگر، قاتل زنجیره‌ای؛ مردی که می‌خواست خدا شود!
  • (ویدئو) جوزف کالینگر، قاتل زنجیره‌ای؛ مردی که پسرش را هم کشت!
  • جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران نجات یافت
  • نجات جوان اهل گرمی اردبیل از چوبه دار
  • حکم قصاص قاتل وکیل شاهرودی تایید شد
  • نجات جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران
  • حکم قصاص قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد