Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، از شلوغی شهر نورآباد که فاصله می‌گیریم، کمتر از دو کیلومتر از مرکز شهر، در شمال شرقی شهر و در سمت راست کمربندی نوراباد به سمت مصیری و جاده اهواز، در دل محله‌ای که به بُنَه امامزاده معروف است، بقعه‌ای واقع شده که متعلق به سید علاءالدین محمد(ع) و معروف به امامزاده درب آهنی و خواهرش بنت الهدی(س) است و همواره مورد توجه اهالی و زائران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این بقعه مربوط به دوره صفوی است و  متعلق به دو شخصیت مذکور است که بر سر در آن، کتیبه‌اى متعلق به قرن هشتم هجرى نصب شده، این کتیبه از معدود کتیبه‌هاى تاریخى است که به زبان فارسى نوشته شده است.

در کتاب التذکره فی انساب المطهره در میان سادات حسنی شیراز، از علاءالدین محمد نام برده شده است که علاءالدین احمدبن ابوطالب محمد بن ابی الفضل عبادبن ابوهاشم علی‌بن حمزه نقیب عراق عجم بن ابی هاشم طاهر بن ابوالحسن علی الشاعر بن ابوالحسن بن ابوعبدالله احمد به اصفهان بن ابوجعفر محمد بن احمد الرئیس بن ابراهیم طباطبا ابن اسماعیل دیباج ابن ابراهیم الغمر ابن حسن المثنی ابن امام حسن مجتبی(ع) که نسبش با ۱۸ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منتهی می‌شود.

 نامگذاری این امامزاده به درب آهنی، به علت نصب درب آهنین یا فولادینى است که از زندان قلعه سفید به این بقعه آورده و بر آن نصب کرده‏‌اند. 

این امامزاده شامل دوبنای قدیمی و نوساز است که ساختمان قدیمی شامل یک فضای چهارگوش در وسط با سقفی هلالی و با تزئینات ساده گچبری و ساختمان جدید شامل یک راه شبستان است که در وسط آن ضریح قلمکاری شده قرار دارد، ظاهر بنا گنبدى شکل است و نشان مى‏‌دهد که چندین بار بازسازى و تعمیر شده است.

چندین سال است که طرح توسعه امامزاده در دست اقدام است، ولی همچنان بی‌نتیجه مانده و منتظر همت مضاعف مردم و مسئولان است.

در سمت چپ جاده منتهی به بهشت زهرا و گلزار شهدای نورآباد، انتهای جاده خاکی به درب آهنی و بزرگ این امامزاده واجب التعظیم می‌رسد، از در که وارد می‌شوی با یک محوطه باز و وسیع روبرو خواهی شد که به دلیل عدم مدیریت صحیح بلا استفاده باقی مانده ‌است.
 

به بقعه کوچک می‌رسی و پیرمرد دنیا دیده متولی امامزاده با لهجه لری و بیان «خَش اومدیت» شما را به داخل دعوت می‌کند، فضای مربعی شکل کوچکی که به اندازه چهار فرش شش متری دورتادور ضریح جا دارد، حائلی نیست و زنان سمت راست و مردان سمت چپ ضریح می‌نشینند و با توسل خاص، درونیات خود را با این  یادگار امام حسن(ع) در میان می گذارند.

علی‌رغم ظرفیت بسیار خوب این فضا، هیچ مرکز فرهنگی مستقل یا پایگاه بسیج و ... در این مکان شکل نگرفته‌است و هر روز ظهر و عصر، متولی قفل از دستگاه، کنار ضریح برمی‌دارد و با پخش صدای اذان دست دعای اهالی بنه امامزاده و رهگذران و زوار امامزاده را بر آسمان بلند می‌کند، پس از زیارت پیرمرد و همسرش با دعای عاقبت بخیر و بروید دست خدا زائران را بدرقه می‌کنند.

چگونگی رسیدگی اوقاف از دیگر عوامل رشد این بقعه است و امیدواریم به تسهیل ساخت  شبستان و توسعه امامزاده کمک ویژه ‌ای کند.

 این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همواره مورد توجه اهالی بومی منطقه و ایران‌گردان قرار دارد.

این مکان، براى اهالى بومى منطقه ارزش زیارتى دارد و مردم در ایام سال از آن دیدن مى‌کنند و در طول سال خصوصا در ایام عاشورا، این امامزاده مرکز بزرگترین برنامه عزاداری در شهرستان  و مرکزی برای فعالیت‌های بسیج و سپاه ممسنی است که امیدواریم با توجه ویژه به این بقعه، عملیات ساخت و ساز و توسعه دو حرم به پایان برسد و رونقی برای فضای گردشگری و جذب توریسم باشد.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: بقعه امام زاده نوراباد گردشگری درب اهنی درب آهنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۰۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم‌الهدی، صولت مرتضوی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: اخیراً سامانه‌ای در وزارتخانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد فاقد شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیر خط فقر یا فاقد شغل چه کسانی هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.

سید احمد علم الهدی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در ۲ عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

وی اظهار کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده است و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

امام جمعه مشهد گفت: عمده مطالبه مردم در شرایط کنونی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. در شرایط فعلی کشور، نیازمند به کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه تحقق نمی یابد.

علم الهدی تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل داریم. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901407

دیگر خبرها

  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • بازدید مدیران صدای رسانه ملی از طرحهای عمرانی حرم رضوی
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • (عکس) جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • عکس وایرال شده از جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • وایرال شدن عکسی از جمیله علم‌الهدی در خارج از کشور
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر