Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بحران کمبود پرستار از مواردی است که همیشه در خراسان جنوبی وجود داشته اما در شرایط شیوع کرونا بیشتر نمود پیدا کرده است. این استان با وجود ۱۷ بیمارستان بر اساس استاندارد وزارت بهداشت برای مراقبت از بیماران به ۳هزار پرستار دیگر نیاز دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، بیمارستان از نیازهای ابتدایی هر مرکز جمعیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان جنوبی دارای 450 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان بوده که به دلیل نزدیکی به مناطق مرزی و روستاهای حاشیه مرز در معرض ابتلاء به بیماری‌های مختلف بوده و نبود بیمارستان در برخی شهرستان‌ها تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود.

بعد از ضرورت وجود بیمارستان در هر شهرستان، آنچه مهم است وجود پرستار بوده و در شرایط کرونا این نیاز مضاعف شده است.

سال‌ها است رسانه‌ها از کمبود پرستار می‌نویسند و حتی مسئولان نظام سلامت نیز در این زمینه گلایه دارند و شیوع کرونا ثابت کرد علاوه بر نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های سلامت، تأمین نیروی انسانی و به ویژه پرستار بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد تا در کنار مشکل نظام پرداخت، تبدیل به نقطه ضعف اساسی نشود.

کرونا در ایران به سن ده ماهگی رسیده و همچنان می‌تازد. در همه جهان مدافعان سلامت، سربازان خط مقدم نبرد علیه کرونا خطاب می‌شوند، مدافعانی که در ایران علاوه بر سختی مبارزه با بیماری، مشکلات دیگری را هم بر دوش می‌کشند و معتقدند هیچ سربازی را نباید خسته و بدون اسلحه و گلوله به میدان جنگ فرستاد.

تقدیر سپاه انصارالمهدی(عج) از پرستاران / بسیجیان زنجانی کمبود پرستار را در مراکز درمانی برطرف کردند وزارت بهداشت در دوران کرونایی حمایت آنچنانی از پرستاران نداشت/زنجان از کمبود پرستار رنج می‌برد

در حالی روز پرستار را پشت سر گذاشتیم که همه از مشکلات آنها گفتند و سعی کردند به نوعی از تلاش‌های آنها تشکر کنند.

 مشکلات  پرستاران مشکلات تازه ای نیست و کمبود کادر پرستاری نسبت به جمعیت شهرها موضوعی است که قبل از کرونا هم وجود داشته اما در زمان حال نیاز به این امر بیشتر احساس می‌شود.

در دوران شیوع کووید 19 علاوه بر نمایان کردن مشکل کمبود نیروی پرستاری، تحمیل بار اضافی به پرستاران را هم ثابت کرد. ابتلای پرستاران به ویروس کرونا، شیفت‌های طولانی، آسیب‌های روانی و جسمی به پرستاران دقیقا حاصل مستقیم و غیرمستقیم کمبود نیرو در کادر درمان است.

پرستاران علاوه بر تقدیر و تشویق و همراهی جامعه، نیازمند توجه ساختاری و بنیادی به وضعیت خود هستند این‌که در هر دوره فقط برخی قول‌ها به پرستاران داده شود اما در مرحله اجرا به نتیجه نرسد حاصلی جز خستگی برای این بخش از نیروهای نظام سلامت نخواهد داشت.

پرستارانی که در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر از همیشه در کانون توجه قرار گرفته و عاشقی کردن آنها برای نجات جان بیماران کرونایی به اثبات رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بیمارستان‌های خراسان جنوبی برای مراقبت از بیماران براساس استاندارد وزارت بهداشت به سه هزار پرستار دیگر نیاز دارد.

احمدی گفت: کمبود پرستار به ویژه در بیمارستان‌های بزرگ استان بیشتر احساس می‌شود و در حال حاضر هر پرستار به جای دو یا سه پرستار مشغول به کار است.

وی ادامه داد: در 17 بیمارستان استان بیش از یک هزار و 500 نفر در گروه پرستاری مشغول به کار هستند که این تعداد جوابگوی نیاز بیماران بیمارستان‌های استان نیست و از این تعداد بیش از یک هزار و 150 پرستار، 82 نفر بهیار، 43 نفر کمک پرستار و مابقی کارشناس هوشبری و اتاق عمل هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ضریب نسبت تخت به پرستار در خراسان جنوبی را 0.79 اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری 1.8 دهم است که تعداد پرستار در خراسان جنوبی حدود نصف این تعداد است و بر این اساس خراسان جنوبی حدود 3 هزار پرستار دیگر نیاز دارد.

احمدی سهمیه خراسان جنوبی را از استخدام پرستاران در دی ماه 22 نفر اعلام کرد و افزود: حدود 300 نفر از پرستاران استان شرکتی هستند که درخواست تغییر وضعیت دارند.

وی گفت: 934 نفر از پرستاران در بخش‌های بیماران کرونایی مشغول به کار بوده که از این تعداد 421 پرستار مبتلا به کرونا شده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: میزان ابتلای کادر درمانی خراسان جنوبی به کرونا نسبت به جمعیت آنها 14 برابر مردم عادی است و تاکنون 33 درصد آنها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

شریف زاده اظهار داشت: جمعیت کادر بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی 0.8 درصد جمعیت استان است اما میزان ابتلای این قشر به کرونا 14 برابر افرادی عادی است.

وی افزود: میزان ابتلای کادر درمانی حوزه پرستاری و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی استان به بالای 50 درصد رسیده که از میانگین کشوری بالاتر است.

انتهای یام/254/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی کمبود پرستار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، امروز در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در بیرجند از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی تجلیل شد. 

از بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تاکنون ۱۸ هزار و ۳۸۲ مترمربع فضای آموزشی آماده و تحویل آموزش و پرورش شده است. 

در خراسان جنوبی ساخت ٣۵٠٠ کلاس درس دیگر نیاز است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • یا اضافه کاری یا اخراج، پاسخ بیمارستان به اعتراض پرستاران
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی