Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت مهم‌ترین محور مذاکره با مقام‌های روس را بازار جهانی نفت اعلام کرد و گفت: هنوز زود است درباره بازگشت نفت ایران به بازار صحبت کنیم. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه شامگاه (یکشنبه، ۳۰ آذرماه) در بدو ورود به مسکو درباره این سفر اظهار کرد: ما در این سفر دیدار‌هایی با مقام‌های دولتی روسیه و همچنین شرکت‌های نفتی این کشور خواهیم داشت، اما مهم‌ترین بحث ما بررسی آخرین تحولات بازار جهانی نفت است که در وضع حساسی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی یادآوری کرد: روسیه چند سالی است به همراه اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر متحدان، نقش بسیار سازنده و مؤثری را در اوپک پلاس ایفا می‌کند.

وزیر نفت گفتگو درباره روابط دوجانبه تهران و مسکو را محور دیگر این سفر دو روزه عنوان کرد و درباره دیدار اخیر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اظهار کرد: رایزنی بین اعضای اوپک و متحدانش همیشه مؤثر بوده است، همان‌گونه که گفتم روسیه نقش خوبی در این میان ایفا کرده است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران آماده بازگشت به بازار نفت است، هم اظهار کرد: زود است در این‌باره صحبت کنیم.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس به‌تازگی تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند.

بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازار جهانی نفت زنگنه اوپک سفر زنگنه به مسکو هزار بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داد تولید نفت خام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آوریل ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه آوریل در پی افت صادرات سه کشور عضو این سازمان در کنار کاهش‌ داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) است.

این نظرسنجی که بر اساس داده‌های مربوط به رصد کشتی‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع صنعتی انجام شده است، نشان داد اوپک در ماه گذشته میلادی روزانه ۲۶ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه نفت خام  تولید کرد که نسبت به رقم بازنگری‌شده ماه مارس ۵۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس، شامل اوپک در ماه ژانویه امسال دور تازه‌ای از کاهش را برای مقابله با ضعف اقتصادی و افزایش عرضه تولیدکنندگان غیراوپک انجام دادند.

این دسته از اعضای اوپک‌پلاس تولیدکنندگان در ماه مارس توافق کردند که کاهش ها را تا پایان ژوئن ادامه دهند.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس یکم ژوئن (۱۲ خرداد) برای تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های تولید خود گرد هم می‌آیند.

بر اساس نظرسنجی رویترز، بیشترین کاهش تولید در ماه آوریل مربوط به نیجریه و عراق بوده است.

ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی با وجود تشدید تحریم‌ها بیشترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک داشته است.

عراق در ماه مارس وعده داد صادرات نفت خود را کاهش دهد تا تخطی‌ از سهمیه خود در ماه‌های پیش را جبران کند، اما داده‌های روز دوشنبه نشان داد این کشور در ماه گذشته میلادی این تعهد را نادیده گرفت.

بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید عراق آوریل نسبت به ماه مارس اندکی کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای ردیابی نفتکش‌ها، تولید نفت نیجریه با کاهش شدید صادرات کاهش یافت، زیرا پالایشگاه تازه راه‌اندازی‌شده «دانگوته» (Dangote) محموله‌های بیشتری را جذب کرد.

 یک منبع گفت: توقف فعالیت در تأسیسات برای مدت کوتاهی جریان تولید نفت بونی را تحت تأثیر قرار داد.

نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک در ماه آوریل حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از کاهش هدف‌گذاری‌شده تولید کرده، زیرا عرضه نفت عراق و گابن بیش از سهمیه تولیدشان بوده است.

بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت عربستان افزایش یافت و عرضه نفت کنگو، گینه استوایی و گابن هم با اندکی افزایش همراه بوده است.

هدف نظرسنجی رویترز رصد عرضه نفت در بازار است که بر اساس داده‌های مربوط به رفت‌وآمد کشتی‌ها از سوی منابع خارجی، داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، اطلاعات شرکت‌های رصد حمل‌ونقل کشتی‌ها مانند شرکت پترولجستیکس و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده