Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ناصر صداقت رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در نشست ویدئو کنفرانسی با جمعی شورای بازرگانی هلند و ایران در مشهد، می گوید: نقش بی بدیل کشاورزی در اقتصاد تمامی کشور‌ها به عنوان عامل زیربنایی در کسب درآمد‌های پایدار، اشتغالزایی مولد و نهایتا رشد و توسعه در سایر امور و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر همگان روشن و واضح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او می افزاید: با امضای توافقنامه رشد تولید و بازرگانی در بخش کشاورزی، با شورای بازرگانی هلند و ایران، بی شک گامی بزرگ و اقدامی اجرایی و ارزشمند در جهت ارتقای جایگاه سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی برداشته خواهد شد.   رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه می دهد: اقدامی کارگشا به جهت ارتقای سطح دانش و گسترش فناوری‌های نوین در حوزه و کشاورزی و به دنبال آن افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی استان، تلاش برای ارتقای سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جایگاهی والا و ایفای نقش حرفه‌ای این سازمان یکی از اهداف امضای این توافقنامه است. توافق نامه‌ای که امیدواریم زمینه ساز انتقال دانش، تکنولوژی و فناوری‌های نوین شده و توسعه بازار محصولات کشاورزی طرفین را به همراه داشته باشد.

صداقت بیان می کند: استان خراسان رضوی با توجه به کسب رتبه‌های بالا در تولید محصولات کشاورزی سطح جهانی در محصولاتی همچون زعفران، پسته، کشمش و گیاهان دارویی جایگاه بالایی داشته و بی شک با این اقدام ارتقای بیشتری خواهد یافت. تاثیرگذاری بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان و میزان اشتغال زایی اهمیتی دو چندان به بخش کشاورزی داده است و به همین منظور سازمان نظام مهندسی کشاورزی عنوان بزرگترین تشکل بخش کشاورزی با بیش از ۱۷۰۰۰ عضو از مهندسین کشاورزی که در این حوزه مشغول می‌باشند می‌تواند به عنوان بازویی اجرایی و دانش محور در کنار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و موثر در توسعه و به کارگیری دانش و فناوری‌های درجهت تولید بیشتر و بهتر بوده و در برقراری تعامل با کشور‌های صاحب دانش در این زمین پیشگام واقع شود و در راستای تحقق بهتر اهداف سازمان با تفکری جهانی گام بر می‌دارد تا با داشتن تفکری جهانی با برنامه ریزی محلی اهداف پیشروی سازمان را محقق نماید. بیشتر بخوانید
صادرات خراسان رضوی هم از ویروس کرونا در امان نماند
او تصریح می کند: برقراری تعامل و تبادل دانش و زمینه سازی سرمایه گذاری مشترک برای استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی استان به جهت توسعه بازار‌های داخلی و تولید محصولات با کیفیت صادراتی برای عرضه در بازار‌های منطقه‌ای از اهداف مورد نظر در برقراری تعامل با شورای بازرگانی هلند ایران است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تاکید می کند: این توافقنامه می‌تواند گامی در جهت کاهش مصرف آب، افزایش راندمان تولید، ارتقای کیفیت محصولات، تولید دانش و فناوری‌های نوین و کشت‌های گلخانه‌ای باشد.

صداقت اظهار می کند: امیدوارم روابط اقتصادی، علمی وانتقال تجربیات و همکاری‌های مشترک تجاری میان این حوزه در هلند که توسط شورای بازرگانی هلند ایران برنامه ریزی و مدیریت خواهد شد، با انعقاد این توافق نامه قوت گرفته و در عرصه‌های بین المللی پررنگ‌تر حضور یابد.
ورود به بحث امنیت غذایی با بهره گیری از تجربه و تکنولوژی‌های هلند

در ادامه جواد اسماعیلی، قائم مقام جهاد کشاورزی خراسان رضوی می گوید: کشاورزی قراردادی یکی از موضوعات و جذاب در بخش کشاورزی نوین است. این مدل مورد حمایت فائو بوده و از سال ۲۰۰۱ مطرح شده است. این مدل می‌تواند بین کشاورزان و استارتاپ‌های مختلف هم بسته شود و زنجیره تامین محصولات کشاورزی را باثبات‌تر کند. ماهیت کشاورزی قراردادی یک روش مبتنی بر فاکتور‌های متعددی است که مورد توجه جهاد کشاورزی است، ورود یک شرکت و شخصیت حقوقی به عنوان واسط باعث می‌شود مدیریت دقیق‌تر و دانش محورتر، مدیریت مالی شفاف و ساز و کار‌های نظارتی را افزایش دهد و منطقا در مسیر توسعه و پیشرفت کشاورزی قرار گیریم.

او می افزاید: حضور شورای کشاورزی در روند کشاورزی قراردادی با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فرصت بسیار مغتنمی است. مزایای کشاورزی قراردادی عبارت است از تضمین امنیت بازار، معرفی فناوری جدید، نظارت بر تولید محصول استاندارد و تامین نهاده‌ها و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن بین دو کشور، کاهش دادن سهم ریسک کشاورزی و کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی است. نکته مهمتر آن که افزایش مهارت و انتقال تکنولوژی یکی از اهدافی است که ما در این توافقنامه دنبال می‌کنیم.

قائم مقام جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می دهد: با توجه به این که خراسان رضوی از ظرفیت‌های بسیار مهمی برخوردار است و از هزار و ۷۲۸ گیاهان دارویی در انحصار ایران، تعداد ۳۰ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران در اختیار این استان است. ۹۰ درصد سهم تولید زعفران و ۷۰ درصد سهم تولید گل محمدی مربوط به کشورمان می‌باشد که بخش عمده‌ای از آن در اختیار خراسان رضوی است. همچنین به دنبال آن هستیم تا در محصولاتی مانند زیره سبز و سیاه نیز متمرکز شویم. توسعه تجارت محصولات کشاورزی به دلیل عدم زیرساخت‌ها و سیستم‌های نوین سهم کمی است و امید می‌رود با تفاهم نامه بتوانیم سهم قابل توجهی از مهارت‌ها و تکنولوژی‌های کشور هلند برای تامین امنیت غذایی بهره بگیریم.

ضرورت بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید برای مدیریت بهره وری آب

در بخش دیگری از این نشست نراقی، رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند می گوید: روابط ایران و هلند از یک سابقه تاریخی ۴۰۰ ساله برخوردار است و این رابطه دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده است، اما خوشبختانه در شرایط فعلی زمینه به گونه‌ای فراهم آمده است که چشم انداز بسیار مثبتی می‌توان برای توسعه این روابط ارزیابی کرد. امضای تفاهم نامه در واقع گامی مثبت در حوزه کشاورزی خواهد بود، چرا که ایران پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد. همچنین پیش بینی می‌شود که ایران با همکاری هلند بتواند در حوزه تکنولوژی و تولید به هاب منطقه‌ای در خاورمیانه تبدیل شود. بیشتر بخوانید صادرات پسته خراسان رضوی به جاده خاکی زده است خراسان رضوی دروازه تجارت در شرق ایران یک مشت زعفران و یک دنیا چشم به دنبال آن/ محصولی که با نقاب خارجی به فروش می رسد

او می افزاید: روز به روز اهمیت غذای سالم در دنیا رو به افزایش است و این موضوع نیز برای کشور ایران نیز بسیار حائز اهمیت است. بحث آب در کشاورزی مدرن بسیار حائز اهمیت است و ما نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به این سمت می‌رویم که در مصرف آب صرفه جویی کنیم. خوشبختانه کشور هلند در این حوزه از تکنولوژی‌های خوبی برخوردار است. سفارت جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت خوبی برای توسعه این همکاری‌ها برخودار است و به تقویت روابط کمک خواهد کر   هلند در زمینه مدیریت آب و سازه گلخانه‌ای و تولید بذر حرف برای گفتن دارد   محمدپور مدیرعامل شورای بازرگانی هلند و ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه، موضوع همکاری ایران و هلند در حوزه کشاورزی باید به عنوان یک رویکرد بلندمدت پذیرفته شود، می افزاید: دانشگاه معتبری در هلند تجربه علم زیادی در بحث کشاورزی و آب دارد؛ لذا سعی داریم تا همکاری با این دانشگاه را توسعه دهیم. هلند در زمینه مدیریت آب و سازه گلخانه‌ای و تولید بذر و ... حرف برای گفتن دارد و تمام سعی ما بر این است که از این پتانسیل به نحواحسن استفاده کنیم.

او می افزاید: همچنین تلاش داریم تا در کنار نگاه به بازار و فروش اجناس بیشتر بر تبادل تکنولوژی و استاندارد‌ها تمرکز کنیم.

هلند به عنوان کشور مادر در استفاده از انرژی باد در جهان مطرح است   در ادامه عباس زاده معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه پروژه ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرق کشور را پیش رو داریم و این مساله می‌تواند زمینه مناسبی در حوزه بهره وری بهینه آب در کشاورزی باشد، می گوید: هلند به عنوان کشور مادر در استفاده از انرژی باد در جهان مطرح است، لذا تقاضا می‌شود از توان کشور هلند و کشور‌های دیگری همچون آلمان و کشور‌های اروپایی در این زمینه استفاده شود.

در ادامه سیندی، مدیر توسعه بازار شورای بازرگانی هلند و ایران می گوید: امیدواریم که فعالیت‌های بسیار خوبی را در توسعه تکنولوژی داشته باشیم. اهداف اصلی ما از همکاری با ایران شامل حوزه‌هایی مانند گلخانه ای، آبیاری، معرفی تکنولوژی‌های بازاریابی و حوزه‌های مرتبط است.

او می افزاید: امروز در بخش تحقیق و توسعه قدم‌های مهمی برداشته شده است، بنابراین بحث دانشگاهی و توسعه اینگونه دانش‌ها از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد، مثلا در حال حاضر موسسات بسیاری خوبی در این حوزه‌ها فعالیت دارند و شبکه‌ها و سازمان‌های بسیاری که می‌توانند به توسعه روابط با ایران کمک کنند.

مدیر توسعه بازار شورای بازرگانی هلند و ایران  ادامه می  دهد: ما این افتخار را داریم که بتوانیم در این بخش تحقیقات کمک‌های موثری به ایران داشته باشیم و تجاربمان را به اشتراک بگذاریم؛ بنابراین شاید بهترین فرصت برای اجرای این تفاهم نامه هم اکنون باشد.

انتهای پیام//ف.ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولیدات کشاورزی پروژه ملی انتقال آب بازارهای خاورمیانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشاورزی قراردادی محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی او می افزاید بخش کشاورزی خراسان رضوی توسعه بازار تفاهم نامه گلخانه ای حوزه ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد

تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با حضور وزیر نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های گازی با توان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاهمرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران عامل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور امضا شد.

ارزش مجموع تفاهم‌نامه‌هایی که امروز امضا شد ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و با اجرای این طرح‌ها، ۱۲۷ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور با هدف تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها اضافه خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدامات، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج فارس با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، مطالعه توسعه میدان‌های گازی زیره و خارتنگ و ساختار اکتشافی دارنگ با هدف افزایش ۲۴ میلیون مترمکعبی تولید گاز و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری به شرکت پترو کاوه افق واگذار شد.  

مطالعه توسعه میدان‌های گازی سفید زاخور، سفید باغون و هالگان نیز به صورت مشترک به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و شرکت پتروپارس واگذار شد؛ سرمایه‌گذاری مورد انتظار برای توسعه این میدان‌ها، ۸۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی‌شده که در نهایت ۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه خواهد کرد.

مطالعه توسعه مخازن خامی زیلایی و کارون و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، طرح دیگری بود که تفاهم‌نامه مطالعه آن با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (صباانرژی و پتروپالایش پارسوماش) امضا شد؛ بر اساس این تفاهم‌نامه، در پایان اجرای این پروژه‌ها، ۱۴.۲ میلیون مترمکعب به تولید گاز اضافه خواهد شد و برای رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری مورد انتظار خواهد بود.

مطالعه توسعه میدان گازی عسلویه غربی و ایستگاه تقویت فشار کنگان با شرکت نوید زرشیمی دیگر تفاهم نامه ای بود که امروز امضا شد و قرار است با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری، ۴۴ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شود.

تفاهم‌نامه مطالعه توسعه مخازن خامی شهیدان، زیلایی و کارون به صورت مشترک با شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان و شرکت توسعه پتروایران امضا شد و بر اساس آن ۱۱.۶ میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود و در این مسیر ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

مطالعه توسعه میدان‌های گازی میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید با شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با هدف افزایش ۷.۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز و سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری تفاهم‌نامه دیگری بود که امروز امضا شد.

بر این اساس، مطالعه توسعه میدان‌های گازی اهواز و مارون خامی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف‌گذاری افزایش ۹.۸ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز در روز و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار انجام خواهد شد.

در مجموع با اجرای این طرح‌ها و توسعه ۱۶ میدان گازی کشور، حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه خواهد شد که می‌تواند در جبران ناترازی گاز در فصل سرد سال، تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش صادرات گاز ایران نقش مهمی ایفا کند.

با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای قراردادهای آنها، افزون بر افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی آن، پیش‌بینی می‌شود ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری‌ها برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفتخیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تامین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های خود اقدام به مطالعه و توسعه بالادستی میادین گازی کشور می‌کنند که گامی موثر در راستای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • احداث سردخانه ۲ هزار تنی در استان خراسان جنوبی
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان