Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@00:14:50 GMT

پدر ملک‌الشعرای بهار؛ خادم کشیک اول

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۳۰۵۷

پدر ملک‌الشعرای بهار؛ خادم کشیک اول

برای بسیاری از ما نام ملک‌الشعرا، تداعی‌کننده خاطره ملک‌الشعرای بهار، شاعر، روزنامه‌نگار و ادیب برجسته دوران معاصر است.

با این حال، کمتر کسی به این مسئله دقت می‌کند که لقب «ملک‌الشعرا»، پیوستگی ویژه‌ای با حضور وی و خاندانش در دستگاه آستان قدس رضوی دارد. شاید جالب باشد که بدانید اصولاً لقب ملک‌الشعرایی محمدتقی بهار، میراثی بود که از پدرش به او رسید؛ به دیگر سخن، هم او و هم پدرش ملک‌الشعرای آستان قدس رضوی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حریرباف‌زاده‌ای که شاعر شد

محمدکاظم صبوری، مشهور به ملک‌الشعرای صبوری، شاعر مخصوص آستان قدس رضوی در سال ۱۲۵۵هـ.ق (۱۲۱۸خورشیدی)، اواخر عهد محمدشاه قاجار در شهر مشهد به دنیا آمد. پدرش «محمدباقر قناویزباف»، رئیس صنف حریربافان مشهد بود. خانواده آن‌ها سال‌ها پیش از کاشان به مشهد مهاجرت کرده بودند و به نظر می‌رسد در میان آن‌ها فردی که دارای طبع شعر برجسته‌ای بوده باشد وجود نداشته است. دیگر برادران محمدکاظم صبوری همگی وارد شغل پدرشان شدند اما او پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، به آموختن علوم زمان خودش روی آورد. محمدکاظم صبوری در مجلس درس «میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری» با فنون شعر و شاعری آشنا شد و آن را نزد «شهرت شیرازی» و «خجسته ندیم‌باشی» تکمیل کرد.

آغاز ملک‌الشعرایی

هنگامی که «مینای تربتی» قصیده‌سرای آستان قدس درگذشت، مستشارالدوله وزیر والی خراسان، منصب وی را به محمدکاظم صبوری که در شعر و شاعری شهرت فراوان یافته بود، واگذار کرد و از آن به بعد، صبوری به عنوان شاعر برجسته آستانه، قصیده‌سرایی را در وصف حرم رضوی و کرامات حضرت ثامن‌الحجج(ع) آغاز کرد و اشعارش به تدریج در قالب کتیبه‌های زیبا و پرجلوه بر در و دیوار آستان مقدس امام رضا(ع) نقش بست. چنان که از اسناد برمی‌آید، وی در سال ۱۲۹۴هـ.ق (۱۲۴۶ خورشیدی) از سوی ناصرالدین شاه قاجار به مقام ملک‌الشعرایی آستان قدس رضوی منصوب شد. او افزون بر این لقب، خادمی کشیک اول را نیز بدست آورد و به عنوان خادم حرم امام رضا(ع) به انجام وظیفه پرداخت.

یادگارهایی در مشهدالرضا(ع)

عمده‌ترین سروده‌های ملک‌الشعرای صبوری از این دوره به بعد پیوند ویژه‌ای با آستان قدس دارد. همان طور که اشاره شد، برخی از اشعار او، به مناسبت‌های مختلف بر در و دیوارهای حرم نقش شده است؛ از جمله در آینه‌کاری دارالسیاده که

در سال ۱۳۰۰هـ.ق (۱۲۶۱ خورشیدی) به انجام رسید، قصیده‌ای از ملک‌الشعرای صبوری با مطلع «درگهی کایینه‌اش آیین عرش کبریاست/ قدسیان را بر درش پیوسته روی التجاست» منقوش است. همچنین، بر در نقره‌ای دارالسیاده به سمت دارالحفاظ که امروزه طلاکاری شده است هم، شعری از ملک‌الشعرای صبوری نقش بسته است. البته این بدان معنا نیست که به غیر از حرم رضوی، در دیگر نقاط شهر مشهد نمی‌توان اثری از سروده‌های وی یافت. بر سردر آب‌انبار بازار فرش مشهد و موقوفه مؤتمن‌الملک که امروزه می‌توان نمای بیرونی آن را در خیابان اندرزگوی ۱۳ مشاهده کرد، شعری از ملک‌الشعرای صبوری حکاکی شده است که در قالب ماده تاریخ، سال احداث آب‌انبار را نشان می‌دهد و حتی در بیت آخر آن نام ملک‌الشعرای صبوری نیز درج شده است. این شاعر توانمند و سراینده چکامه‌های مذهبی، در سال ۱۳۲۲ هـ.ق(۱۲۸۳خورشیدی) در ۶۵ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری وبا که در آن زمان شهر مشهد را درگیر خود کرده بود، دار فانی را وداع گفت. مدتی پس از این‌اتفاق، لقب ملک‌الشعرایی وی به پسرش محمدتقی واگذار شد و به این ترتیب او که در اشعارش «بهار» تخلص می‌کرد به ملک‌الشعرای بهار مشهور شد و بعدها نیز با همین نام به نگارش کتاب و سرودن‌شعر پرداخت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قصیده سرایی آستان قدس رضوی ملک الشعرای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد

نعمتی مقدم مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی گفت: پیش از آغاز مسابقات نذر کردم اگر بتوانم رکورد نوجوانان را افزایش بدهم، مدالم را به امام رضا (ع) هدیه دهم که پس از موفقیت در این کار من نیز به نذر خود وفا کردم.

وی با بیان اینکه شهدا قهرمانان واقعی هستند، بیان کرد: به برکت خون این شهیدان می‌توانم وزنه‌های سنگین را بالای سر ببرم و برای وطنم مدال کسب کنم.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی ادامه داد: مدال آوران با اهدای مدال‌های خود به موزه آستان قدس رضوی، نامشان را ماندگار می‌کنند و الگوی خوبی برای سایر جوانان و افتخارآفرینان کشورمان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد