Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از انتخاب و راه یابی ۱۲ اثر صنایع‌دستی استان به مسابقه ملی "طراحی و ساخت رشته‌های منسوخ‌شده" خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قاسم کاظمی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ گفت: د‌‌‌‌‌‌ر سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای صنایع‌د‌‌‌‌‌‌ستی فراموش‌شده د‌‌‌‌‌‌ر استان انجام شد‌‌‌‌‌‌ه و این راستا  ۱۲ اثر منسوخ شده در استان به نخستین مسابقه ملی طراحی و ساخت رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده راه یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمی اظهار کرد: چاقوسازی با تکنیک فولاد جوهری مربوط به دوره صفوی، نگارگری، نقاشی پشت شیشه، سوتک گلی، مشبک فلز، کاشی معرق و کاشی ۷ رنگ و لعاب‌پریده شماری از این رشته‌هاست.

وی افزود: همچنین اثری به نام پاژن با نماد تصاویر قوچ شکاری که به صورت سنگ‌نگاره در منطقه ۷۰ قله حک شده است در آثار ارسالی وجود دارد و در بین آثار ارسالی در رشته‌های از یاد رفته صنایع‌دستی هنرمند خوش ذوقی تصویر سردار سلیمانی را با هنر سوخت روی چوب حک کرده است.

معاون صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: ۱۲ اثر منتخب، از بین ۳۵ اثر ارسالی انتخاب  شده‌اند و اکنون قرار است د‌‌‌‌‌‌ر سطح ملی "مسابقه طراحی و ساخت با محوریت صنایع د‌‌‌‌‌‌ستی د‌‌‌‌‌‌ر حال فراموشی" به رقابت گذاشته شود و در نهایت از سه اثر منتخب در سطح ملی  تقدیر خواهد شد.

کاظمی افزود: حمایت از صنایع‌دستی و بویژه رشته‌های از یاد رفته و منسوخ‌شده موجب گستردگی فرهنگ بومی است و صنعتگران این حوزه سرمایه‌های ملی محسوب شده که با توسعه صنایع‌دستی و ایجاد بستر برای صادرات هدفمند، اشاعه هویت ملی و میهنی فراهم می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: آثار ارسالی در نمایشگاهی از آثار منتخب، از ۲ تا ۸  د‌‌‌‌‌‌ی‌ماه امسال د‌‌‌‌‌‌ر محل موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: صنایع دستی استان استان مرکزی منسوخ شده صنایع د ۱۲ اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۴۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود