Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: پتروشیمی زنجان که سال ۸۵ اجرای آن آغازشده هنوز به نتیجه نرسیده و تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ماجرای پرفرازونشیب پتروشیمی زنجان، قصه بی‌توجهی و سوءاستفاده برخی مدیران از شرایط و بهانه‌جویی‌ها و توجیه‌هایی است که همواره در استان در خصوص سایر پروژه‌ها نیز شاهد آن بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۱، دادگاه تجدیدنظر استان زنجان چهار نفر از مدیران سابق شرکت پتروشیمی استان زنجان را به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور، مجموعاً به ۱۲ سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ۱۵ سال

پتروشیمی زنجان به‌عنوان تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمال غرب کشور، یکی از مصوبات سفر هیئت دولت نهم به استان زنجان در اردیبهشت ۱۳۸۵ است که قرار بود که طی چهار سال به بهره‌برداری برسد؛ اما با گذشت بیش از ۱۵ سال تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این در حالی است که غلام‌حسین نجابت، مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی وعده اتمام پروژه را زودتر از چهار سال داده بود.

میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز این طرح ۵۰۰ میلیون دلار تعیین‌شده و قرار بود ۸۰ درصد آن از سوی شرکت‌های داخلی استان و ۲۰ درصد باقی‌مانده به‌وسیله شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأمین شود؛ اما همان زمان به دلیل استقبال بالای مردم و بخش خصوصی از خرید سهام مجتمع‌های پتروشیمی و اوراق مشارکت، سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی به حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

در زمان پذیره نویسی پتروشیمی زنجان، مراکز پذیره نویسی با صف‌های طولانی برای خرید سهام این واحد، مواجه بودند و شهروندان زنجانی همه پس انداز و حتی طلاجات خود را برای استقرار این واحد صنعتی و ایجاد اشتغال فروختند در زمان پذیره نویسی پتروشیمی زنجان، مراکز پذیره نویسی با صف‌های طولانی برای خرید سهام این واحد، مواجه بودند و شهروندان زنجانی همه پس انداز و حتی طلاجات خود را برای استقرار این واحد صنعتی و ایجاد اشتغال فروختند.

وجود موانع گسترده در روند اجرایی این پروژه باعث شد پیشرفت فیزیکی آن تا سال ۱۳۹۲ یعنی پس از گذشت ۷ سال تنها ۲۲ درصد باشد. تا آن سال اعتبار تزریق‌شده به طرح ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت عمومی بود؛ در حالی که برای تکمیل پروژه به ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که مقرر شد از این میزان ۲۶۵ میلیون یورو (معادل ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال) از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

پتروشیمی زنجان طی ۱۵ سال شاهد حضور سیاسیون از هر دو جریان سیاسی قالب کشور بوده تا کسانی که نتوانستند در پست‌های مدیریتی استان زنجان حضور داشته باشند سهم خود را از تلاش برای استقرار جریان متبوع سیاسی خود در حوزه صنعتی جستجو کنند که هیچ قرابتی با آن ندارند.

در این میان سهامداران شرکت پتروشیمی زنجان همچنان منتظر هستند.

مشکلات پتروشیمی زنجان ارزی است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مشکلاتی که امروز پتروشیمی زنجان با آن دست به گریبان است، مربوط به مشکلات ارزی است.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه چندین جلسه با مسئولانی که عهده‌دار روند اجرایی پروژه پتروشیمی زنجان هستند، برگزار کردیم، می‌افزاید: همه این جلسات در راستای رفع کردن مشکلات این بخش بوده و تلاش شده است تا مشکلات به صورت موشکافانه بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، ادامه می‌دهد: با این وجود، اولویت امروز در این حوزه، راه‌اندازی و آغاز به کار این پروژه عظیم صنعتی در استان است که باعث ایجاد اشتغال قابل توجهی در این منطقه می‌شود.

پروژه پتروشیمی زنجان تا به امروز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، توسط صندوق توسعه ملی مصوب شده است که این صندوق کمک‌های لازم را برای این پروژه در نظر بگیرد عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه پروژه پتروشیمی زنجان تا به امروز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌افزاید: توسط صندوق توسعه ملی مصوب کرده است که این صندوق کمک‌های لازم را برای این پروژه در نظر بگیرد.

تخصیص اعتبار ارزی به پتروشیمی زنجان در نوبت قرار دارد

طاهری متذکر می‌شود: با تشدید تحریم‌ها، بانک نیز با مشکلات ارزی دست به گریبان شد، به همین خاطر فقط ۱۰ میلیون دلار به این امر اختصاص پیدا کرده و امروز تخصیص اعتبار ارزی به پتروشیمی زنجان را در نوبت قرار داده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر بخش اول این تخصیص که در حدود ۸۰ میلیون دلار است، محقق شود، گره کار باز خواهد شد و سفارش‌های اولیه محقق می‌شود

محمدرضا آبی پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان هم با بیان اینکه شرایط تحریم موجب کندی روند اجرای این پروژه شد، می‌افزاید: شرایط تحریم موجب شد تا ماشین‌آلات پتروشیمی زنجان دیرتر وارد استان شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه کارخانه پتروشیمی زنجان به عنوان واحد تولید کننده کود اوره فعالیت خواهد، برخورداری از بازار مصرف بالا و همچنین دارا بودن سهم بالا در سبد صادراتی استان زنجان را از مهم‌ترین مزایای اجرایی این طرح عنوان کرده و به خبرنگار مهر گفت: بیان برخی مطلب غیرواقعی مبنی بر نبود بازار مصرف کود اوره و نداشتن توجیه اقتصادی درست نیست.

مدیران پتروشیمی زنجان ملزم به پاسخگویی هستند

آبی پور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری عمده و اولیه شرکت پتروشیمی زنجان از طریق سهامداران زنجانی است، تاکید می‌کند: مسئولان پتروشیمی زنجان ملزم به پاسخگویی در خصوص روند اجرای پروژه به رسانه‌ها هستند و در صورت پاسخگو نبودن، رسانه‌ها و شهروندان مراتب را به استانداری زنجان اطلاع دهند.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی زنجان سهامی عام جواز تأسیس اوره و آمونیاک را در سال ۸۶ از وزارت صمت دریافت کرده است، می‌گوید: بر اساس مجوز صادر شده این واحد ظرفیت تولید سالانه ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره را دارد.

ناصر فغفوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح پتروشیمی زنجان مهم‌ترین پروژه سرمایه گذاری و اقتصادی استان زنجان است، ادامه می‌دهد: پس از خرید و بارگیری توربین‌های مورد نیاز این پروژه از شرکت آلمانی، این محموله به زودی در بنادر جنوبی ایران تخلیه و به زنجان انتقال می‌یابد تا فعالیت این شرکت سرمایه گذاری در استان رسماً آغاز شود.

پتروشیمی زنجان از امید برای حیات صنعتی تا حیاط خلوت سیاسیون

با وجود پیگیری‌های چند هفته‌ای صورت گرفته مدیران و روابط عمومی شرکت پتروشیمی زنجان پاسخگوی سوالات مطرح شده از سوی خبرگزاری مهر نبودند و مدیرعامل مجموعه پتروشیمی زنجان نیز پاسخگوی تماس‌ها نیست.

کسانی که طی سال‌های گذشته مدعی پاسخگویی بودند و در مجموعه پتروشیمی زنجان حضور دارند، امروز در مقابل اطلاع رسانی از روند اجرایی و وضعیت این پروژه مقاومت می‌کنند.

امیدواریم مدیران مجموعه ضمن پاسخگویی به خبرنگارانی که در زمینه پتروشیمی سوال دارند نسبت به تسریع در روند ساخت پتروشیمی زنجان اقدام کنند.

کد خبر 5087176

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت زنجان پتروشیمی زنجان مصطفی طاهری استانداری زنجان ویروس کرونا شب یلدا شیراز روز پرستار آمار کرونا شهرکرد بوشهر کرمانشاه عکس استانها شیوع کرونا پرستار گرگان قاسم سلیمانی بارش برف پتروشیمی زنجان صنایع پتروشیمی شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری استان زنجان پذیره نویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفت‌وگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به چین را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵ سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به عنوان کالای غذایی صادرات انجام شد.

این مسؤول افزود: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سال‌های اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.

حریری لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان کرد: سال گذشته ماشین آلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه‌ها، کفش دست سوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شدیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تصریح کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرایند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.

کد خبر 6097279 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • وعده چمران برای عدم قطع درختان پارک لاله
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت