Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفت: اگر بینش الهی در جامعه ما نهادینه شود ما در فرزندآوری معطل بینش‌های غربی نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «مونس سیاح» در نشست خبری «شبهات جمعیت» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: کاهش جمعیت چالش‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی فراوانی را در پی دارد، امروز در جهان اسلام هنوز بحث کاهش جمعیت برای دشمن زنده است و روی آن فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر متولدین دهه ۶۰ که توان باروری دارند از سنین ۴۰ سالگی عبور کنند افت باروری رخ خواهد داد، اتفاقی که برای ژاپنی‌ها رخ داد.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف بیان کرد: اصرار به باروری در اسرائیل به بالاترین حد رسیده است اما نظام سلطه کشورهای اسلامی را تشویق می‌کند که همچون ایران مسیر کاهش جمعیت را در پیش بگیرند.

سیاح با بیان اینکه امروز فقط دشمن خارجی عامل کاهش جمعیت نیست بلکه تغییر سبک زندگی، ازدواج در سن بالا و طلاق سبب شده که تمایل ما برای داشتن فرزند کم باشد، اظهار کرد: به دلایل متعدد در کشور ما فرزندآوری محدود شده است.

وی ادامه داد: چندین سوء‌تفاهم نهادینه در کشور ما ایجاد شده که تا امروز هم باقی است و سبب شده جمعیت کشور ما کاهش یابد. یکی از سوءتفاهم ها این بود که جمعیت کمتر با رفاه بیشتر مساوی است، این مساله فرهنگی و خطای جدی و دروغ بزرگ بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف افزود: سوءتفاهم دیگر روان شناختی بود که این اعتقاد را به وجود آورد که با بچه‌های کمتر کیفیت تربیت بهتر خواهد شد، متاسفانه این مساله را حتی خانواده‌های متدین هم هم پذیرفتند. تا جایی که برخی خانواده‌ها دچار افراط و تفریط شدند. هیچ کدام از این تفکران به لحاظ علمی قابل اثبات نیست، اصلا تجربه خانواده‌های تک فرزند نشان می‌دهد که تربیت آنها بهتر نشده است. اصلا تجربه خانواده‌های تک فرزند نشان می‌دهد که تربیت آنها بهتر نشده است.

سیاح با بیان اینکه علم اقتصاد جمعیت کمتر را عامل رفاه نمی‌داند، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب سال ۹۳ سیاست‌های کلان جمعیت را ابلاغ کردند که بسیار هم روشن بود.

وی بیان کرد: ما در تغییر سبک زندگی خانواده‌های دهه شصتی را داریم که دختران خود را به فرزند‌آوری بیشتر توصیه نمی‌کنند و همچنان جلوی فرزند‌آوری نسل فعلی گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه آمار سزارین ایران سه برابر جهانی است که همین امر سبب کاهش باروری می‌شود. گفت: قبح سقط جنین در فرهنگ عمومی ما وارد نشده و رسانه‌های ما هم به آن نمی‌پردازد. غربالگری‌ها در کشور ما زیر سوال است، انواع هزینه‌ها را می‌دهیم که غربالگری صورت گیرد در حالی که این کار علمی نیست. ضررهای سقط و سزارین انتخابی چند برابر جنگ جمعیت کشور ما را کاهش داده است.

سیاح با بیان اینکه در جامعه پرفشار ما از نظر اقتصادی مردم به مساله رشد جمعیت توجه ندارند، اظهار کرد: برخی جوانان  هم که فرزند‌آوری می‌کنند چون حمایت اجتماعی ندارند احساس خسران می‌کنند، ما باید تکلیف خود و جامعه را مشخص کنیم.

وی ادامه داد:  اقتصاد عامه و معیشت مردم مهم است کسی منتطر سیاستگذاری و مشوق‌های مسئولان نباشد زیرا تاثیرگذار نیست، توقع بی‌جایی است که با سیاستگذاری‌ها مشکلات فرزند‌آوری حل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفت: بینش مردم و مدل تصمیم‌گیری برای فرزندآوری باید تغییر کند نه با فرمول‌های مادی بلکه باید چیزهایی را که در جامعه ما به فراموشی سپرده شده در عرصه فرهنگی احیا کنیم؛ به عنوان مثال در فضای مادی خداشناسی جهان‌شناسی و انسان‌شناسی افراد متفاوت است، ما به نگرش توحیدی بر فرزندآوری و حکمت الهی آن توجه نداریم.

سیاح بیان کرد: متاسفانه میزان باورمان به عدالت و رحمت الهی تقلیل یافته و ترس از فقر سبب شده که جوانان سمت فرزندآوری نروند، در حالی که رزاقیت خداوند تضمین کرده که روزی فرزندان را می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بینش الهی برخی مفاهیمی همچون برکت و توکل در ماشین‌حساب مادی سنجیده نمی‌شود، این بینش در جامعه ما نهادینه نشده است اگر بینش الهی در جامعه ما نهادینه شود ما در فرزندآوری معطل بینش‌های غربی نخواهیم بود.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: نسل جدید نسل آینده جمعیت عضو هیات علمی دانشگاه شریف جامعه ما خانواده ها کاهش جمعیت فرزند آوری بینش الهی کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۵۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره اهمیت توجه به بحث جوانی جمعیت گفت: جمعیت را باید جوان نگه داشت هر چند که نوع این جوان نگه داشتن کار کارشناسی می‌طلبد و در تمام دنیا کارشناسان و جمعیت شناسان شرایط جمعیتشان را بررسی می‌کنند و براساس شرایط جامعه سیاست گذاری صحیح انجام می‌دهند. الان شاهد هستیم که خیلی کشور‌های اسکاندیناوی و حتی کشوری مثل ژاپن نیروی کار جوان ندارد و از دیگر کشور‌ها وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات میانسالی جمعیت گفت: شما خود صندوق‌های بازنشستگی را در نظر بگیرید، چقدرجوان باید کار کنند تا درآمدزایی برای این صندوق‌ها شود، البته قطعا دوستان کارشناس بهتر و شیواتر دراین زمینه صحبت می‌کنند، اما ما هم باید در نظر داشته باشیم که جامعه را به سمت فرزندآوری ترغیب کنیم.

رجبی با اشاره به سیاست‌های تشویقی فرزنداوری گفت: سالهاست سیاست‌هایی مثل امکانات برای ازدواج از وام تا دیگر کمک‌ها و اعطای زمین و خودرو و دیگر وام‌ها برای فرزندآوری شروع شده که البته اینها هم باید شرایطش تسهیل شود، وگرنه همه می‌دانند که فرزندآوری درسنین بالا شیرینی جوانی را ندارد و آدم کسل و سندار دیگر حوصله بچه داری ندارد.

وی با تأکید بر اهمیت مسکن برای جوانان گفت: شاید بتوانم بگویم که مسکن حتی از کار هم واجبتر است، چون زوجی که خیالشان از مسکن راحت باشد با هر کاری هم که شده زندگی شان را نگه می‌دارند و چرخش را می‌چرخانند و فرزنددار می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری به افراد تشخص اجتماعی و  حتی بین خانواده و اقوام عزت می‌دهد، گفت: ضروری است که کشورمان را جوان نگه داریم، مثل الان که جامعه جوانی داریم و همین جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ما در ایران و سطح دنیا شده اند.

رجبی در ادامه اظهار داشت: توجه به فعالیت‌های هنری برای ترغیب جوانان به فرزندآوری از فیلم و مستند و سریال تا ایجاد شعار‌های مختلف می‌تواند گرایش آنها را افزایش دهد، فرزندآوری یک عمل خداپسندانه و در دین هم سفارش بسیار شده است. امیدواریم شرایط هر سال نسبت به قبل راحتتر باشد بهرحال هر نسلی نسبت به نسل قبلی راحتتر زندگی کرده و این تجربه به ما ثابت شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری