Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@20:05:53 GMT

گزارش| لیبی و زنگ خطر بازگشت مجدد درگیری‌ها

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۶۳۱۸

گزارش| لیبی و زنگ خطر بازگشت مجدد درگیری‌ها

نشانه‌های جدید در عرصه تحولات لیبی نمایانگر آن است که بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ایی نمی‌خواهند، توافقات گروههای لیبی به سرانجام برسد و دولت وحدت ملی تشکیل و ثبات و آرامش به این کشور بازگردد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای تسنیم،  نشست « گفت‌وگوهای سیاسی لیبی » تحت نظارت سازمان ملل طی آبان و آذر ماه  در مغرب  و تونس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی تا دسامبر 2021 برگزار شود البته لازمه برگزاری این انتخابات  وجود یک قدرت اجرایی یکپارچه است که شرکت کنندگان  در گفت‌وگوهای سیاسی لیبی  توافق کردند که این قدرت اجرایی تشکیل شود اما اختلافات آنان درباره پست‌های این قدرت اجرایی سبب شده‌ است تا مذاکرات آنان در این زمینه همچنان ادامه پیدا کند.  به رغم اینکه چند بار گفت‌وگوهای سیاسی لیبی  در داخل این کشور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده  ولی شرکت کنندگان در آنها نتوانسته‌اند،  به اختلافات خود  پایان دهند و بسترهای لازم را برای تشکیل  قدرت اجرایی یکپارچه فراهم کنند.

اکنون در محافل سیاسی در داخل لیبی نگرانی‌هایی درباره احتمال شکست گفت‌وگوهای سیاسی ایجاد شده و این نگرانی‌ها به دو دلیل عمده باز می‌گردد.

-اول اینکه  تعدادی از احزاب سیاسی و نیروهای تاثیرگذاری اجتماعی لیبی  در نشست‌ گفت‌وگوهای سیاسی در مغرب  و تونس شرکت نکردند  چراکه خانم « ویلیامز استفانی »  نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی شرط کرده بود،  لیبیایی‌هایی مجاز به شرکت در این نشست هستند که متعهد شوند، در ساختار آینده قدرت شرکت نخواهند کرد لذا احزاب سیاسی و تشکلات اجتماعی که این شرط را نپذیرفتند، از دایره تصمیم گیری و ترسیم  ساختار سیاسی آینده کشورشان دور ماندند. آنها طیفی از ناراضی‌یان را تشکیل دادند که با خط و مشی سازمان ملل برای پایان دادن به بحران لیبی مخالفند و این درحالی است که ساختار اجتماعی – سیاسی در لیبی به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد، بخشی از فعالان اجتماعی و سیاسی این کشور از صحنه تصمیم گیری‌ها سرنوشت ساز به دور باشند چراکه بافت اجتماعی و قبیلگی در لیبی و فراوانی سلاح در این کشور به بازیگران سیاسی و اجتماعی اجازه می‌دهد با به کارگیری سلاح روند سیاسی در لیبی را مختل و ناکارآمد کند.

 دوم اینکه اختلافات درخصوص پست‌های قدرت اجرایی یکپارچه  درمیان شرکت کنندگان  در نشست گفت‌وگوهای سیاسی لیبی آنقدر زیاد است که احتمال شکست این گفت‌وگوها را بیش از بیش تقویت کرده‌ است. به گونه‌ای که « عقیله صالح »  رئیس پارلمان لیبی چندی قبل با نمایندگان همین پارلمان که در نشست گفت‌وگوهای سیاسی شرکت نکرده بودند، نشستی برگزار کرد. در این نشست راه‌های پایان دادن به بحران لیبی درصورت شکست گفت‌وگوهای سیاسی بررسی شد. این موضوع نشان می‌دهد که سیاستمداران لیبی چندان به موفق بودن گفت‌وگوهای سیاسی تحت نظارت سازمان ملل امیدوار نیستند اما به این نتیجه رسیده‌اند که بحران داخلی کشورشان را از راهکارهای سیاسی حل‌وفصل کنند. شاید آنان به دنبال یک راه حل داخلی برخاسته از واقعیت‌های موجود درون جامعه لیبی باشند.

 پیش از شروع مذاکرات گروه‎های سیاسی لیبی در مغرب  و تونس، طرف‌های متخاصم ( دولت‌های طرابلس – غرب و طبرق اردوگاه شرق ) توافق کردند،  به جنگ داخلی لیبی پایان دهند و نظارت بر مقررات آتش بس  را به عهده کمیته مشترک « 5 نظامی وابسته به دولت طرابلس و 5 نظامی دیگر وابسته به دولت طبرق» گذاشتند. اکنون بیش از نزدیک به 6 ماه است که از اجرای توافقنامه آتش بس می‌گذرد اما دو هفته گذشته خبرهایی از لیبی مخابره شد که حاکی از نقض مقررات آتش بس بود.

آنکارا به‌دنبال تمدید حضور نیروهای نظامی ترکیه در لیبیافشای سند محرمانه اعزام سودانی‌ها به لیبی به درخواست امارات

 سرتیپ احمد المسماری سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی،  دولت طرابلس را به انتقال گسترده نظامیانش  از طرابلس به محور سرت متهم کرد و به همین دلیل، حملاتی را علیه این نیروها انجام داد. دولت طرابلس  نیز در واکنش به این اقدام ، به تمام نیروهایش دستور داد، در صورت حمله به مواضع آنان با متجاوزان به شدت برخورد کنند . سخنگوی نیروهای حفتر با اشاره به پیمان همکاری های نظامی  امنیتی  آنکارا - طرابلس گفت: ترکیه به اعزام مزدور و سلاح به لیبی همچنان ادامه می‌دهد و این کشور در زمان اجرای مقررات آتش بس در لیبی مزدورانی از سوریه و ترکیه به طرابلس و مناطق تحت حاکمیت دولت وفاق ملی انتقال داده‌ است. وی با تاکید بر اینکه نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی برمقررات آتش بس پایبند هستند، اظهار داشت: جنگ ما با ترکیه ادامه خواهد داشت.

 فشارهای بین‌المللی تاکنون اجازه نداده‌ است،  غرش سلاح‌ها بار دیگر در لیبی به گوش برسد ولی شواهد موجود نشان می‎دهند،  برخی بازیگران بین‎المللی و منطقه‌ایی تمایل ندارند که بحران داخلی لیبی به سرانجام رسید و ثبات و آرامش به این کشور باز گردد. به همین دلیل، نسبت به حضور مزدوران و مستشاران نظامی بیگانه در لیبی اصرار دارند و این در حالی است که بر اساس مصوبه مشترک نظامی « 5-5 »  قرار بود، تمام مزدوران بیگانه از جبهه‌های نبرد به شهر بنغازی واقع در شرق لیبی فرستاده شوند و از آنجا به کشورشان انتقال یابند. اکنون بیش از سه ماه است که از موعد اخراج مزدوران بیگانه از لیبی می‌گذرد و هنوز این مزدوران در  مناطق مختلف این کشور حضور دارند و حتی  به تازگی خبرهایی درباره اعزام مزدورانی از سودان به لیبی  برای کمک به نیروهای حفتر در رسانه‌‌های منطقه منتشر شده‌ است.

به رغم اینکه تمام بازیگران فعال در عرصه تحولات لیبی از آتش بس و روند گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور حمایت می‎کنند اما واقعیت این است که آنها منافع خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. به گفته یکی از دیپلمات‎های حوزه تحولات لیبی، تا زمانی که بازیگران منطقه‌ایی و بین‌المللی فعال در عرصه تحولات لیبی به توافقی در حوزه منافع خود در این کشور دست پیدا نکنند، امکان دست‌یابی لیبیایی‌ها به توافقی در خصوص پایان دادن به بحران داخلی کشورشان بسیار دور از ذهن است. مثلا لیبیایی‎های تحت نظارت سازمان ملل در سال 2015 در شهر صخیرات مغرب توافق کردند که دولت یکپارچه و نظام پارلمانی در لیبی تشکیل و به جنگ داخلی این کشور پایان داده شود. قرار بود،  انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری لیبی در اواخر سال 2019  انجام شود اما نیروهای حفتر درست چند ماه قبل از برگزاری اولین انتخابات به طرابلس حمله کردند و تمام توافقات سیاسی لیبیایی‌ها را بر باد دادند.

در شرایط کنونی لیبی  در آستانه تکرار چنین تجربه‌ای قرار دارد. حال،  باید دید که چقدر لیبیایی‌ها از تجربه‌های گذشته خود درس گرفته‌اند و چقدر توانایی دارند که اجازه ندهند،  دسیسه‌های بازیگران خارجی و داخلی بار دیگر این کشور را به پرتگاه جنگ داخلی بکشاند.

نویسنده: عباس سیدمیرجمکرانی

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT7 بیشتر بخوانید... لیبی| حفتر آتش بس را نقض کرد/ تلاش برای به شکست کشاندن روند سیاسی لیبی|اعلام نتایج رای‌گیری درباره سازوکار قدرت اجرایی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... لیبی| حفتر آتش بس را نقض کرد/ تلاش برای به شکست کشاندن روند سیاسی لیبی|اعلام نتایج رای‌گیری درباره سازوکار قدرت اجرایی پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ زلزله در مرز کویت و عربستان ۲ گزارش|برده داری نوین در عربستان؛ از سوءاستفاده زنان تا پرکردن خزانه دولتی با پول مهاجران ۳ یمن چگونه دریا را به عامل بازدارندگی تبدیل کرد؟ شاهکارهای دریایی انصارالله ۴ پروازهای ایران به انگلیس ۲ هفته تعلیق شد ۵ زلنسکی هشدار داد در صورت بی‎توجهی غرب پیشنهاد واکسن روسیه را می‎پذیرد ۶ عراق|واکنش العامری به حملات راکتی منطقه الخضراء ۷ واکنش ریاست‌جمهوری عراق به حمله راکتی به الخضراء/ حکیم: امنیت و ثبات عراق نباید به خطر بیفتد ۸ بحران ویروس جهش‌یافته/ نشست فوری کابینه انگلیس برای بررسی محدودیت سفرها مهمترین اخبار بین الملل برگزاری نشست غیررسمی و مجازی وزرای امور خارجه کشورهای ١+۴ جوزف بورل: در نشست امروز بر تعهدمان برای حفظ برجام تأکید می‌کنیم ویروس جهش یافته در انگلیس پروازهای بیش از ۲۰ کشور را محدود کرد عربستان| تعلیق مجدد حج عمره زائران خارجی مهمترین اخبار تسنیم روحانی: انتخابات و آرای مردم تا به امروز نظام را حفظ کرده است/ رئیس‌جمهور خط‌مشی و برنامه دولت را تعیین می‌کند پهلوگیری ۹ فروند کشتی حامل نهاده های در بندر شهید رجایی/ تسریع در فرایند ترخیص کالاها بودجه‌ای با چاشنی بلندپروازی/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطلوب مجلس نیست دبیر ستاد تنظیم بازار: ۱۰۰درصد نیاز نهاد‌ه‌های دامی کشور تأمین شد گزارش| حق‌الزحمه خدمات پرستاران در جیب "پزشکان"/ کارشکنی ۱۴ساله در اجرای "قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری" درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگوهای سیاسی لیبی سیاسی لیبی شرکت کنندگان تحولات لیبی توافق کردند قدرت اجرایی لیبیایی ها سازمان ملل بین المللی بین الملل آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه

وزارت بهداشت غزه از افزایش شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به این باریکه خبر داد که نزدیک به هفت ماه است، ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز چهارشنبه گزارش کرد رژیم اشغالگر طی ۲۴ ساعت گذشته چهار کشتار مرتکب شده که بر اثر آن ۳۳ فلسطینی شهید و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند.

به نقل از وبگاه خبری النشره، وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد شمار قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ شهید و ۷۷ هزار و ۷۶۵ زخمی افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر مناطق مختلف غزه را هدف قرار می‌دهد که بر اثر آن زیرساخت‌ها، مراکز خدماتی و آموزشی و محله‌های مسکونی تخریب شده‌اند که طبق اعلام سازمان ملل بازسازی غزه بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد.

علاوه بر این، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود هشدارهای بین‌المللی تهدید کرده حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب غزه را عملیاتی می‌کند جایی که هزاران آواره فلسطینی ضمن فرار از جنگ به آن پناه برده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • کشته شدن فرمانده نظامی سرایا القدس در درگیری با تشکیلات خودگردان (+عکس)
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • درگیری شدید بین تظاهرکنندگان و پلیس در فرانسه+ فیلم
  • افزایش مجدد شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها