Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدسعید شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دستیابی به فرهنگ پژوهش، نیاز به جنبش و نهضتی دارد که رهبر معظم انقلاب از آن به "نهضت تولید علم" یا "جنبش نرم افزاری" یاد کردند و تمام اقشار جامعه را به محقق ساختن آن فرا خواندند.

وی اضافه کرد: نقش پژوهش در توسعه پایدار همه جانبه، برجسته و انکارناپذیر است و می‌توان آن را نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها، از جمله فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته شفیعی جنبش نرم افزاری فرآیندِ خاصی است که می‌خواهد روند فعالیت‌های آموزشی و علمی مجامع پژوهشی را تغییر دهد با این پیش فرض که وضعیت موجود، وضعیت مطلوبی نیست.

وی بیان کرد: جنبش نرم افزاری با پرهیز از هرگونه جمود، تحجّر، خودباختگی، تقلید، و افراط و تفریط، راه شکوفایی و خلاقیت را با نشاط و طراوت می‌پیماید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توسعه بدون انجام پژوهش های گسترده مبتنی بر اصول علمی، دست نیافتنی نیست و پژوهش بعنوان، نخستین و اساسی ترین گام برای چیرگی بر چالش‌هاست.

شفیعی که مولف و پژوهشگر رشته حقوق است ، یادآور شد: هفته پژوهش، فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش‌های فراروی حوزه پژوهش و پژوهشگران درکشور و بخش‌های تحقیقاتی، سازمان‌ها و نهادهای گوناگون علمی است.

وی ادامه داد: نقش و اهمیت پژوهش، در ابعاد مختلف حیات امروز بشر بارها بررسی و تأکید شده و با ابتکار رهبر معظم انقلاب در طرح نظریه جنبش نرم افزاری، ضرورت توجه به آن بیشتر تبیین و تشریح شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: پژوهش گامی است که محقق برای شفاف سازی مساله‌ای مبهم برمی‌دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی پژوهشگر و محقق، صیانت از حریم حقیقت و تبیین و تشریح آن است، اضافه کرد: محقق کسی است که به منظور کشف حقایق، در دریای اندیشه والای انسانی غوطه ور می‌شود و محققان، اهرم های نیرومند روحی، سرمایه‌های سرشار فکری، روشن کننده راه پرپیچ و خم زندگی پیشینیان و مقدمه سازان فکری عروج به کمال در پیش روی انسان هستند.

رییس انجمن علمی حقوق اساسی ایران شعبه اصفهان بیان کرد: پژوهش و تحقیق نه تنها روشن کننده راه دنیا و کلید فتح قله‌های موفقیت و سعادت دنیوی است، بلکه کمال اخروی جز در سایه آن به دست نمی آید.

وی افزود: وظیفه پژوهش و تحقیق در جامعه اسلامی، تنها به عده ای خاص یا مجامع علمی محدود نمی‌شود بلکه بر اساس آموزه‌های دین اسلام، وظیفه ای است که بر دوش همگان قرار دارد و هر کس در هر مرتبه‌ای موظف است در حد توان و امکانات خویش به آن بپردازد.

به گفته وی دانش پژوهی، علاوه بر همگانی بودن، وظیفه‌ای همیشگی است و در هیچ برهه‌ای از عهده انسان نمی‌افتد.

شفیعی گفت: پژوهش و آموزش از هم جدا نیستند و نمی‌توان فعالیت‌های پژوهشی را از فعالیت‌های یاددهی و یادگیری جدا کرد و تنها با افزودن واحد درسی روش تحقیق، نمی‌توان به مطلوب خود رسید بلکه این مهم نیازمند تغییر ساختاری در نظام آموزش و پرورش و به دنبال آن آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی باید در تمامی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری، شامل روش تدریس، روش ارزیابی، فعالیت‌های فوق برنامه، برنامه‌های درسی و حتی کتاب‌های درسی، بر اساس پژوهش محوری شکل گرفته باشد.

این استاد دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان  با بیان اینکه تربیت معلمان و مدرسانی پژوهشگر، برای انتقال فرهنگ پژوهش به دانش آموزان از دیگر ضرورت‌های پژوهش است، تاکید کرد: تنها معلمی می‌تواند دانش آموزی پژوهنده تربیت کند که در درجه اول از دیدگاه و پژوهش جایگاهی در خور داشته باشد و دوم با توانایی و مهارت های پژوهشی که دارد، تفکر و تحلیل پژوهشی را به خوبی درک کرده باشد.

برچسب‌ها هفته پژوهش پژوهشگر اختصاصی ایرنا اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته پژوهش پژوهشگر اختصاصی ایرنا اصفهان هفته پژوهش پژوهشگر اختصاصی ایرنا اصفهان اخبار کنکور جنبش نرم افزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد ظهر امروز دوشنبه در آئین تجلیل از برنامه سازان معارفی ماه رمضان استان خوزستان اظهار کرد: باید برنامه ریزی مدونی صورت گیرد تا بتوانیم در تمام ماه های سال در چهار محور احکام شرعی، قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توجه و تلاش ویژه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان خطاب به حاضران گفت: اشخاص نقطه مقابل شما و افرادی که تفکرات خاص خود را دارند بر قرآن مانور می دهند، در حالی که قرآن بدون اهل بیت (ع) و اهل بیت (ع) بدون قرآن نیست و این ۲ در عرض یکدیگر هستند.

وی افزود: از نظر و تجربه بزرگانی که در استان هستند استفاده شود و مسجدها به عنوان محور همه محورها قرار داده شود که البته ما نیز به دنبال همین مسأله هستیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: برنامه ای که در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد در طول سال انجام شود و چهار محور ذکر شده در مساجد خصوصاً آن مسجدهایی که آمادگی دارند اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد با بیان اینکه فعالیت مسجدها تنها منحصر به ایام خاصی نباشد، تصریح کرد: نمازهای صبح، ظهر و شب در دستور کار قرار گیرد، مسجدهایی که در این زمینه فعالیت دارند تبلیغ و معرفی شوند، حتی نسبت به مساجدی که در جاده ها قرار دارند و در این خصوص فعالیت دارند اطلاع رسانی صورت گیرد تا افرادی که در جاده هستند و برای اقامه نماز مشکل دارند در جریان قرار گیرند.

کد خبر 6092309

دیگر خبرها

  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد