Web Analytics Made Easy - Statcounter

بورس به بازاری اطلاق می شود که قیمت گذارری و خریدو فروش کالا و اوراق بهادر در آن انجام می شود . 

بورس با پیشرفته تر شدن بازار و قابلیت انجام معاملات عادلانه بدون حضور اعضا انجام می شود . 

بورس بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین و به طور منظم و دائم فعال است . 

بورس کنترل نقدینگی در جامعه که می تواند یک فرصت عالی برای سرمایه گذاران باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس سقف سرمایه گذاری از 30 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان مبدل شده است .

بورس به بازاری می گویند که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می گیرد. تاریخچه تاسیس اولین بورس به اواخر قرن چهارده و اوایل قرن پانزده در کشور هلند می رسد اما بورس به صورت مدون از دو قرن پیش شروع به فعالیت نموده است.

امروزه بسیاری از معاملات بـورس با پیشرفته تر شدن بازار و قابلیت انجام معاملات عادلانه بدون حضور اعضا در سالن معاملات، به صورت الکترونیکی و به وسیله رایانه انجام می شوند.در این بخش از نمناک شما را با بورس و نحوه عملکرد آن آشنا خواهیم کرد.

بورس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بورس به بازاری اطلاق می شود که قیمت گذاری و خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می پذیرد. بورس زیر نظر نهاد واحد نظارتی که معمولا آن توسط بالاترین مراجع ذیربط دولتی اعمال می گردد که با حضور و مشارکت فعال بخش خصوصی ایجاد می شود و اتاق پایاپای که تضمین و تسویه قراردادها را بر عهده دارد از جمله مهم ترین بخش های آن محسوب می شود. از کارکردهای اساسی بورس مدیریت انتقال ریسک و توزیع آن، شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، ایجاد بازار رقابتی و جمع آوری سرمایه ها و پس اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی است.

بورس کالا چیست؟

بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می گیرد نام گذاری می کنند. مثلاً بورس نفت و بورس گندم.

بورس های کالایی را در مقابل بورس های اوراق بهادار تعریف می کنند و چیزی که در زمینه 1- فلزات و مواد معدنی ( کانی ها ) 2- انرژی و 3- محصولات کشاورزی مورد داد و ستد قرار می گیرد در زمره بورس کالایی قرار می دهند.

ساماندهی و اصلاح ساختار بازار و محصولات بخش کشاورزی از طریق شفافیت اطلاعات، کشف قیمت، توزیع ریسک و سیالیت در معاملات مهمترین ماموریت بورس کالایی در کشورهای در حال توسعه و تامین منابع مالی مورد نیاز فعالان بخش کشاورزی از طریق توسعه بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته و صنعتی است.

بورس کالا چیست

خرید و فروش کالاهای معین در بازار بورس کالا

بازار بورس چیست؟

مکانی که درآن سهام شرکتهای گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه گذاری خرید و فروش می شود بازار بورس نام دارد ، نام عامیانه بازار بورس ، بازار سهام است اما نام رسمی و قانونی آن "بورس اوراق بهادار” می باشد.

به این دلیل بورس اوراق بهادار نامیده می شود که در آن اوراق بهادار که همان برگه های سهام شرکتهاست ، داد و ستد می شود. "تالار معاملات بورس "مکانی که در آن عمل داد و ستد انجام می گیرد.

می توان با مراجعه به تالارهای معاملات بورس به طورعملی با نحوه داد وستد سهام دربورس آشنا شد وسپس با مراجعه به کارگزاری های مختلف بورس فرم درخواست خرید سهم شرکت مورد نظررا تکمیل و در پایان سال مالی متناسب با حجم سهامی که خریداری شده از سود مناسب برخوردار شد. این سود از سود بانکی بیشتر است پس بهتر است پول خود را برای دریافت سود به بانک ها نسپارید و برای سود آوری بیشتر اوراق بهادار خریداری کنید.

نحوه فعالیت در بورس

بازار بورس با کنترل نقدینگی در جامعه یک فرصت عالی برای سرمایه گذارانی که سرمایه های اندکی دارند ، ایجاد می کند و سبب توزیع عادلانه ثروت می شود. منافع بازار بورس برای جامعه عبارتند از :

رشد تولید نا خالص ملی و مهار تورم

استفاده از پس اندازهای خرد و کوچک مردم

هدایت سرمایه های سرگردان

کمک به رشد صنعتی شدن کشور

نحوه عملکرد بورس

رشد صنعتی کشور از منافع بازار بورس برای جامعه

وظیفه کارگزاری ها چیست؟

هیچگاه خودمان نمی توانیم مستقیما به تالاربورس برویم و سهام خریداری کنیم بلکه باید برای خرید سهام به کارگزاری ها مراجعه نماییم زیرا کارگزاریها وکیل و نماینده تام الاختیاربرای خرید و فروش سهام هستند و بدون واسطه آنها هیچ کس نمی تواند درتالار بورس خرید و فروش کند.

اغلب مردم هنگام افت قیمت ها در تالارمعاملات بورس جهت مشاهده تابلوی قیمت های تالار بورس و مشورت کردن با سایرسهامداران و دلگرمی دادن به یکدیگر حضورمی یابند و حضور آنها در تالار بورس الزامی نیست.

اما حضوردر دفتر کارگزاری الزامی است و باید شخص جهت خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری مورد نظربا همراه داشتن شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی مراجعه کند و فرم مخصوص دستورخرید سهام را تکمیل کند تا کد عملیاتی صادر گردد و درمراجعات بعدی با ارایه این کد کارها سریع ترانجام شود.

تعریف بورس و انواع آن

مراجعه برای خرید سهام به کارگزاری ها

سهام بورس چیست؟

هر شرکت سهامی به قسمت های مساوی که هر کدام یک سهم نامیده می شوند تقسیم می شود که معمولا قیمت اسمی هر سهم در ایران 1000 ریال است. طبقه بندی سهام براساس حقوق دارنده دو نوع است :

1-سهام ممتاز

2-سهام عادی

سهامداران عادی مالکان اصلی شرکت هستند که دارای حقوق و مزایایی مانند :حق دریافت سود سهام (EPS) ، حق رای دادن درمجامع عمومی عادی و فوق العاده ، حق تقدم درخرید سهام جدید ، حق باقیمانده دارایی پس ازانحلال شرکت ، حق اطلاع ازفعالیت های شرکت می باشند . دارندگان سهام ممتاز هم علاوه بر مزایایی که سهامداران عادی ازآن بهره می برند ، در هنگام انحلال شرکت نسبت به دارندگان سهام عادی در دریافت ارزش اسمی سهام خود اولویت دارند.

انواع سهام بورس

سهام ممتاز و سهام عادی از انواع سهام بورس

چه سهمی بخریم؟

در بازارسهام سرمایه گذاران باید یکی از سه شکل :سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت را پس ازمشورت با افراد مورد اعتماد و با مطالعه و تحلیل انتخاب کنند. برای سرمایه گذاری بهتراست هرچند ماه یک بار با اشخاص واجد الصلاحیت همچون کارگزاران بورس و یا شرکتهای مورد اعتماد مشورت کرد که آیا سهام شرکتی را که خریداری نموده اید نگهدارید یا بفروشید.

درسرمایه گذاری کوتاه مدت ، سرمایه گذاران سهام خاصی را می خرند و پس از 3 الی 4 ماه می فروشند. در سرمایه گذاری میان مدت سرمایه گذاران سهام خود را به مدت یکسال نگه می دارند و بعد اقدام به فروش یا نگهداری آن می کنند.

در سرمایه گذاری بلند مدت سرمایه گذاران بیش ازیکسال سهام خود را نگه می دارند.البته گروهی نیز به نوسان گیر مشهور هستند که هرهفته سهام قبلی را می فروشند وسهام جدیدی می خرند اما نباید فکر کنید نوسان گیرها بیش ازدیگران سود می برند زیرا ممکن است افرادی که بلند مدت سرمایه گذاری می کنند رضایت بیشتری از نوسان گیرها داشته باشند.

شاخص کل بورس روز شنبه مورخه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ در نهایت با افزایش ۲۱۲۳۱ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۴۹ واحدی آرام گرفت. امروز یکشنبه مورخه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹ با گزارش لحظه به لحظه از تالار شیشه‌ای سعادت آباد با ما همراه باشید.

روز گذشته شاخص کل توانست با افزایش ارتفاع به میزان ۲۱۲۳۱ واحد خود را به کانال یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۴۹ واحدی برساند. همچنین شاهد ورود ۶۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار بودیم. امروز یکشنبه مورخه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹ با گزارش لحظه به لحظه از تالار شیشه‌ای سعادت آباد با ما همراه باشید.

امروز مورخه 23 آذر ماه سال جاری در پیش گشایش بازار از 645 نماد حدود 204 نماد (32 درصد) با صف خرید و حدود 86 نماد (13 درصد) نیز با صف فروش رو به رو بودند. 

-رضا باقری اصل دبیر شورای فناوری اطلاعات از ارائه دستورالعمل الزام‌آور واریز سود سهام ناشران از طریق سجام به شورای عالی بورس توسط وزیر اقتصاد خبر داد.

-سقف سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بورس و اوراق بهادار از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

-عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت پایبندی بانک ها به نرخ های سود مصوب شورای پول و‌ اعتبار و قوانین مبارزه با پولشویی گفت: کنترل ترازنامه بانک ها از دی اجرایی و هرسه ماه یک بار کنترل خواهد شد.

-طبق گزارش وزارت صنعت ، طی هشت ماه سال جاری، ۱۹.۱میلیون تن شمش فولاد تولید شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۸.۴ درصدی داشته است. صادرات محصولات فولادی اما با کاهش ۳۷ درصدی روبرو شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: بورس بورس تهران بورس هزار میلیارد تومان خرید و فروش کالا سرمایه گذاران سرمایه گذاری اوراق بهادار کارگزاری ها بازار بورس خرید سهام سهام شرکت بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در نهایت با کاهش ۳۹۰۲ واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحد آرام گرفت. گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را بخوانید. به گزارش نبض بورس، بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ : خبر‌های مهم برای بورس امروز: ۱- رسانه سعودی: اگر موانع جدیدی ایجاد نشود، توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است.
۲- آغاز دوره معاملاتی قرارداد‌های اختیار خرید و فروش سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد فصبا در سررسید‌های مردادماه و مهرماه ۱۴۰۳ در بازار ابزار‌های مشتقه فرابورس ایران/ تاریخ آغاز معاملات: از روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳،
۳- بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
۴- ختراک افزایش نرخ دارد: بر اساس توافق با مشتری عمده (شرکت تامین قطعات تراکتور سازی ایران) و تصویب هیات مدیره، نرخ‌های فروش محصولات ریخته چدنی فروش رفته این شرکت به مشتری فوق الذکر از اول دی ماه ۱۴۰۲، بصورت میانگین به میزان ۲۵ (بیست و پنج) درصد افزایش می‌یابد.
۵- نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵ درصد رسیده است.
۶- طبق سیاستگذاری و برنامه‌های صورت گرفته، سامانه فروش خودرو‌های وارداتی از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه فعال و خودرو‌های برقی و وارداتی عرضه خواهد شد.
۷- محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: در مجلس به دنبال این هستیم تا تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بتوانند حداقل هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی شوند که این محرک مناسبی برای بازار سرمایه است.
۸- مجمع بیوتیک: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۴:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ برگزار میگردد.
۹- قاسم به مجمع می‌رود:جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۰۸:۰۰ روز چهار شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ برگزار میگردد.
۱۰- در پایان معاملات فردا نماد‌های سقاین، حتوکا، شدوص، کتوکا و درهاور جهت برگزاری مجمع در روز سه شنبه متوقف خواهند شد. صف‌های خرید و فروش در پیش گشایش تعداد نماد‌های در صف خرید: 52 نماد | ارزش صف‌های خرید:  329.7 میلیارد تومان تعداد نماد‌های در صف فروش: 33 نماد | ارزش صف‌های فروش:  282.1 میلیارد تومان گزارش بازار: شاخص کل امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 

شاخص کل: 2 میلیون و 259 هزار و 731 واحد | کاهش 5186 واحدی | معادل منفی 0.23 درصد

شاخص کل قیمت وزنی-ارزشی: 468 هزار و 909 واحد | کاهش 1076 واحدی | معادل منفی 0.23 درصد

شاخص کل هم وزن: 751 هزار و 37 واحد | افزایش 192 واحدی | معادل مثبت 0.03 درصد

شاخص قیمت هم وزن: 420 هزار و 222 واحد | افزایش 107 واحدی | معادل مثبت 0.03 درصد 

شاخص آزاد شناور: 2 میلیون و 913 هزار و 171 واحد | کاهش 8548 واحدی | معادل منفی 0.29 درصد

شاخص بازار اول: یک میلیون و 748 هزار و 732 واحد | کاهش 5311 واحدی | معادل منفی 0.30 درصد

شاخص بازار دوم: 4 میلیون و 266 هزار و 613 واحد | کاهش 6003 واحدی | معادل منفی 0.14 درصد

شاخص سهامداران خرد امروز ۱۶ اردیبهشت  ۱۴۰۳ 

(شاخص ارزش دارایی سهامداران با دارایی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان)

شاخص سهامداران خرد:  135 هزار و  267 واحد | کاهش 272 واحدی | معادل منفی 0.2 درصد

ارزش و حجم معاملات

تعداد معاملات: 301 هزار و 815 نوبت معاملاتی

ارزش معاملات: 45 هزار و 708 میلیارد ریال

حجم معاملات: 8 میلیارد و 292 میلیون برگه اوراق بهادار

ارزش دلاری بورس

ارزش دلاری بازار: 157 میلیارد دلار

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس: فملی ، فارس ، فولاد ، وامید ، شبندر ، سدشت ، کگل

صف‌های خرید و فروش

تعداد نماد‌های در صف خرید: 53 نماد | ارزش صف‌های خرید: 1276 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف خرید: فن افزار ، کیسون ، ثزاگرس

تعداد نماد‌های در صف فروش: 48 نماد | ارزش صف‌های فروش: 1632 میلیارد تومان
سنگین‌ترین صفوف فروش: خفولا ، فنرژی ، وسدید

سرانه خرید و فروش بازار

سرانه خرید: 22.8 میلیون تومان

سرانه فروش: 21.7 میلیون تومان

برترین عرضه و تقاضا

۳ نماد با برترین تقاضا در بورس:  فن افزار ، کیسون ، ثزاگرس

۳ نماد با برترین عرضه در بورس:  خفولا ، فنرژی ، وسدید

بیشترین و کمترین قیمت

۳ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس: غبشهر ، سدشت ، کترام

۳ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس: بسویچ ، حپترو ، غشاذر

ورود و خروج پول حقیقی:

میزان خروج پول حقیقی: 84 میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: وتوس ، توسن ، غبشهر

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: شستا ، خساپا ، وبملت

نقشه بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳     

گزارش بازار هر روز راس ساعت ۱۳:۳۰ در نبض بورس منتشر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص