Web Analytics Made Easy - Statcounter

زینی وند با تأکید بر اینکه سردار سلیمانی را نباید تک بعدی و یا با روایت شخصی معرفی کرد؛ گفت: روایت از ایشان باید با گفتمانی باشد که نماینده آن بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی زینی وند دوشنبه (1 دی) در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی کرمان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر گفت: وقتی نام ایران به میان می آید، یک ایران جغرافیایی در یک نقشه محدود داریم اما ایران بزرگ محدود نشده و مرز ایرانِ فرهنگی در واقع یک گستره بسیار وسیع در دنیا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

استاندار کرمان با بیان اینکه در ایران بزرگ فرهنگی مؤلفه های فرهنگی شعر، هنر و نقاشی و رویدادهای هنری حرف اول را می زنند، ادامه داد: در این بین شعر گویاترین زبان در پیوند با خیلی از انسان هایی است که حتی با زبان فارسی هم حرف نمی زنند.

 

 

وی اظهار کرد: در خیلی از جاها شعر زیبای فارسی یک زبان فراملی و فراجغرافیایی در این منطقه و باعث افتخار ایرانیان است و هویت محکم و پرافتخار ایرانیان را به نمایش می گذارد.

 

 

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: شعر روایتگر اوضاع، احوال، فرهنگ و هویت دوره هایی است که در آن دوره سروده می شود البته آن روایت ها و روایت تاریخ هر مقطع زمانی در کتاب ها، آثار و فیلم ها هم هست اما هیچ کدام به اندازه شعر حال و هوای واقعی هر دوره را منتقل نمی کند.

 

 

وی افزود: بر همین اساس امروز اگر نسل جوان ما پیوندی با هنر و ادبیات هم نداشته باشد اما حال و هوای ایران آن زمان را در شعر سعدی، حافظ و مولوی تبیین می کنند بنابراین شعر دست بالا در روایت تاریخی دارد که نیاز نیست کسی را تشویق و تحریک کنید تا کتاب بخواند، فیلم ببیند و روایت تاریخی نسل های گذشته را بخواند، آن شعر در قالب موسیقی، آواز، ترانه و روایت این خواننده های جذاب به روح و روان نسل ما سرایت می کند.

 

 

زینی وند در ادامه گفت: شعر مؤلفه مهمی است نه تنها روح نواز، آرامش بخش و عاطفه آفرین و ... است اما شعر یک مضمونی است که روایت واقعی آدم های آن دوره را روایت می کند بنابراین شعری که امروز شعرا می خوانند، در کتاب ها و فیلم ها ثبت و ضبط و به نسل های آینده منتقل می شود، آن شعر ساخت هویت ما در طول دوران است و در نسل های بعد، آن شعر یک شناختی از شخصیت و هویت ما را به نسل بعد روایت می کند بنابراین رسالت شعرای امروز ما بسیار سنگین است که چگونه می خواهند این جامعه را روایت کنند.

 

 

وی بیان کرد: نکته دیگر درباره هویت ایرانی اسلامی ما است که باز شعر نقش عظیمی می تواند داشته باشد که این شعر رضوی با فرهنگ خاص ایرانیان، مهمان نوازی ایرانیان، میزبانی از امام رضا(ع) و ارادت ایرانی ها به امام رضا(ع) و اهل بیت که جزئی از هویت و فرهنگ لاینفک ما ایرانیان شده است را چطور روایت می کنند.

 

 

استاندار کرمان افزود: اینکه آیا ارادت ایرانیان به ائمه یک روایت سطحی است یا روایتی است که از عمق اعتقاد می جوشد؟ روایت از شعر عاشورا و یا روایت رویداد اربعین چیست؟ شعر ما چگونه این ها را روایت می کند؟ این ها به نظر بنده در مضامین شعر آنچه که شعراء می توانند بروز دهند، شاید دیگر دانشمندان نتوانند.

 

 

وی ادامه داد: اگر شعرای ما تاریخ شناس هم باشند و تاریخ ادبی هم خوانده باشند و شناخت عمیقی از اهل بیت(ع)، عاشورا، اربعین و روایت شیعه گری داشته باشند ببینید چه هویتی را به نسل آینده منتقل می کنند!

 

 

زینی وند در ادامه اظهار کرد: در کرمان دوباره در سال های آینده یک ادبیات دیگری حول محور جبهه مقاومت و سردار سلیمانی شکل می گیرد و {مهم است که} درباره مکتب سردار سلیمانی چگونه می خواهیم شعر بگوییم؟ و چطور می خواهیم این فرد را معرفی کنیم؟ آیا با روایت خودش می خواهیم معرفی کنیم یا با روایت خودمان؟

 

 

وی افزود: ایشان کسی بود که در دل خاورمیانه ای می رود که بیشترین پایگاه مذهب برادران اهل سنت است و در آن سرزمین اینقدر جذبه ایجاد می کند که او را به عنوان رهبر معنوی خود می پذیرند.

 

 

استاندار کرمان ادامه داد: محبوبیتی که این فرد در آن مناطق در دل اهل سنت دارد، آن روایت را چطور ما می خواهیم انتقال دهیم؟ آیا با یک گفتمانی که مثلاً ممکن است اختلاف زا باشد یا با یک گفتمانی که او نماینده آن بوده است؟

 

 

وی خاطر نشان کرد: درباره سردار سلیمانی چطور می خواهیم ادبیات او را به شعر تبدیل کنیم؟ وقتی که درباره ایران حرف می زند اگر جنبه های دیگر او را روایت نکنید و تک بعدی بخواهید روایت کنید، ممکن است سردار سلیمانی به یک آدم ملی گرای وطن پرست به معنای عام تعریف شود اما اگر روایت حضور ایشان در خاورمیانه و عشق او به ملت های مسلمان و آزادی خواهان و تلاش هایی که در راه استقرار مقاومت در مقابل ظلم و ستیز، داعش و ... انجام داد را روایت کنید، ایران دوستی سردار سلیمانی را به عنوان تقویت ایران و یک پایگاه و هویت مستحکم در دفاع از همه آزادگان دنیا می توانید روایت کنید و این متفاوت است.

 

 

 

زینی وند در پایان گفت: بنابراین این جشنواره یک رویداد بسیار مهم و غنی است و امیدواریم که سال های سال در این استان این رویداد تکرار شود و به عنوان یک رویداد تاریخی، در تاریخ یک استان پرعظمت تاریخ ساز ثبت شود و در مراحل مختلف برای نسل های آینده روایتگر واقعی هویت سرزمین ایران اسلامی باشند.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: علی زینی وند جشنواره شعر رضوی استاندار کرمان سردار سلیمانی زینی وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۰۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، در آیین تکریم و معارفه رییس جدید نظارت و ارزشیابی در جمع قضات شهر کرمان ضمن قدردانی از زحمات قضات استان کرمان اظهار داشت: کرمان مزین است به نام سیدالشهدای جبهه مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و امروز اگر نیروهای مسلح ما در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند به برکت خون این شهید والامقام و هزاران شهید دیگر است. 
 
وی به عملیات غرور آفرین سپاه و نیروهای مسلح علیه رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و گفت: در تاریخ اسلام و پس از حیات امامان معصوم(ع) شیعه هیچ وقت به اندازه امروزعزت نداشته است این نعمتی که است که به برکت انقلاب اسلامی، اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) تحقق یافته است و شیعه به این جایگاه رسیده است.
 
حجت الاسلام قدیانی، خطاب به قضات جوان گفت: خوب است گاهی به گذشته خود مراجعه کنیم و جایگاه کشورمان درسطح جهانی و بین المللی و وضعیت آن زمان را با پیشرفت های اکنون مقایسه کنیم، بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و تعداد زیادی از جمعیت کشور جوانانی هستند که قبل از انقلاب را ندیده اند و کسانی که قبل از انقلاب را دیده اند نیز گاهی یادشان می رود، قبل از انقلاب کجا بوده ایم و الان کجا هستم.

وی، افزود: این عظمت برای انقلاب اسلامی نیست که با موشک و پهپاد به رژیم صهیونیستی و امریکا پاسخ داده شود و آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند؟ این عظمت برای ایران اسلامی است که کشورهای ابرقدرت  به دنبال خرید پهبادهای ایرانی هستند؟
 
این مقام عالی قوه قضاییه گفت: در دل تحریم ها نیروهای مسلح ما موفق به ساخت مدرنترین موشک های کروز و بالستیک نقطه زن شده اند و باید بپذیریم که علیرغم همه مشکلات و سختی ها،کشور رو به پیشرفت است.
 
دادستان انتظامی قضات کشورگفت: حفظ شان و جایگاه قضات و همچنین معرفی قضات شجاع،مومن و متعهد به جامعه در دستور کار دادستانی انتظامی قضات کشور قرار دارد و قدردان زحمات شبانه روزی قضات و کارمندان پرتلاش دردستگاه قضایی هستیم. 

گفتنی است در این آئین از خدمات غلامعباس مبشری تقدیر و مختار شمس الدین، مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان به سمت رییس جدید نظارت و ارزشیابی قضات دادگستری کرمان منصوب شد.

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق سوخت در کرمان
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟