Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اختتامیه بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی در تالار وحدت دانشگاه  شهید باهنر کرمان با حضور استاندار کرمان و جمعی دیگر از مسئولان استانی برگزار شد.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم اظهارداشت: جشنواره شعر رضوی اولین رویداد مهم و رسمی ادبی و شعری ولایی کشور محسوب می ‌شود و ما بعد از ۲۵ سال شاهد برگزاری مستمر این جشنواره در استان کرمان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۱ هزار  اثر شعری در طول این ۲۵ سال در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند، تصریح کرد: بالغ بر ۱۴مجموعه اشعار این جشنواره در طول این ۲۵ دوره به چاپ رسیده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمان ابراز داشت: جشنواره شعر رضوی در تقویم رسمی  حوزه فرهنگ ثبت شده و منشور، دستورالعمل خاص دارد.

وی افزود: ما در استان کرمان یکی از غنی‌ترین بانک‌های اطلاعاتی اشعار ولایی و آیینی کشور را به‌واسطه برگزاری جشنواره شعر رضوی داریم، همچنین آمار تشکل‌های ادبی، پژوهش‌های ولایی، بهترین شعرهای فارسی زبان و ... در دبیرخانه این جشنواره موجود است.

علیزاده بیان داشت: جشنواره در سال ۷۳ در استان کرمان با همت برخی عزیزان مانند فخر مهدوی، اشک کرمانی،  صمدانی،حمید مظهری، سیدجواد جعفری رئیس جشنواره و ...شکل گرفت و این افراد همه علاقه‌مندان شعر ولایی و آیینی و امام رضا(ع) بودند که شروع این جشنواره رقم خورد.

وی گفت:  مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی با استفاده از ظرفیت‌های حوزه فرهنگ ادب و کشور که حقیقتا یک اتفاق خوب است.

وی تصریح کرد: گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا(ع)، قدردانی از پدیدآورندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ رضوی، حمایت از شعر و ادبیات آیینی، کشف و پرورش استعدادهای ادبی از جمله اهداف برگزاری جشنواره شعر رضوی در طول این سال‌ها بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت:  علی‌رغم همه مسائلی که در حوزه فرهنگ به دلیل بیماری کرونا به وجود آمد، اما تلاش برنامه فرهنگ و هنر این بود برنامه‌های فرهنگی و هنری در طول سال در بستر فضای مجازی برگزار شود. 

وی ابراز  داشت: در سال‌های گدشته جشتنواره را به‌صورت موضوعی در چند استان برگزار می‌شد اما امسال همه جشنواره‌های موضوعی در جشنواره ملی شعر رضوی تجمیع شده است و دبیرخانه جشنواره در استان کرمان مستقر شد.

علیزاده ادامه داد: یک‌هزار و ۸۱۳ اثر به این جشنواره در سال جاری ارسال شد و یک بخش ویژه دانشجویی داشتیم.

شعر رضوی جزئی از هویت و فکر ما ایرانی‌هاست

  علی زینی‌وند استاندار کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه زمانی که نام ایران به میان می‌آید یک ایران جغرافیایی در یک نقشه محدودشده در طول تاریخ داریم، اظهار داشت: مرز ایران فرهنگی یک گستره بسیار وسیع در دنیا دارد.

وی عنوان کرد: اگر از لحاظ تاریخ سیاسی، ایران فرهنگی را مطالعه کنید، شاید خیلی از نسل جدید و دیگر افراد که مطالعه نکرده‌ باشند، باورشان نشود گستره ایران فرهنگی از ایران امروزی فراتر رفته است.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: در ایران بزرگ فرهنگی مولفه‌های فرهنگی مانند شعر، هنر، نقاشی و رویدادهای هنری حرف اول را می‌زنند و در این بین شعر گویاترین زبان در پیوند با خیلی از انسان‌هایی که حتی به زبان فارسی هم حرف نمی‌زنند، است.

وی با اشاره به اینکه شعر فارسی هویت محکم و  پر افتخار ایرانیان را در منطقه و جهان به نمایش می‌گذارد، بیان داشت:  موضوع مهمی که در شعر مطرح است؛ این که شعر روایتگر اوضاع و احوال فرهنگ و هویت دوره‌هایی که در آن شعر سروده می‌شود، است.

زینی‌وند با اشاره به اینکه رسالت شعرا بسیار رسالت سنگینی است، گفت:  شعر در هویت ایرانی اسلامی ما می‌تواند نقش زیادی داشته باشد. شعر رضوی با فرهنگ خاص ایرانیان از جمله مهمان‌نوازی، میزبانی از امام  رضا(ع) و ارادت به امام رضا (ع)و اهل بیت (ع) و  جزئی از هویت و فکر ما ایرانی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در کرمان در سال‌های آینده یک ادبیات دیگری حول جبهه مقاومت و سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی شکل می‌گیرد.

استاندار کرمان ابراز داشت:  درباره مکتب سردار سلیمانی چگونه می‌خواهیم شعر بگویم و این آدم را معرفی کنیم آیا با روایت خودش یا با روایت خودمان  می‌خواهیم معرفی کنیم.

زینی‌وند تصریح کرد: اگر شعرای ما یک آگاهی از رویدادهای سیاسی اجتماعی و شناخت عمیق از فرهنگی که در آن دوره و زمانی که شعر می‌گویند داشته باشند، آن موقع روایت این هویت ایرانی برای نسل‌های آینده روایتی خواهد بود که همه نسل‌های آینده در برابر عظمت ایرانی که به واقع وجود دارد، تعظیم خواهند کرد.

به گزارش فارس، در این جشنواره بر طبق سنوات گذشته از یک شاعر برجسته ملی تجلیل شد و یاد مرحوم  مهدی اخوان ثالث گرامی داشته شد.

همچنین تعدادی از شعرا به شعرخوانی در وصف امام رضا(ع) پرداختند و  احمد یوسف‌زاده شاعر و نویسنده در کنار مرقد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به شعرخوانی پرداخت.

از تعداد یک‌هزار و ۸۱۳ اثری که به بیست و ششمین جشنواره ملی شعر رضوی ارسال شد، ۱۴ اثر برگزیده شدند که برگزیدگان این جشنواره از استان‌های کرمان، قم، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و لرستان بودند و از سه اثر برگزیده در بخش دانشجویی و همچنین از داوران این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

گزارش از: محبوبه سعیدی

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره شعر رضوی کرمان اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی جشنواره شعر رضوی استان کرمان شعر رضوی حوزه فرهنگ امام رضا زینی وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار مهر، محسن روحی، صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود گفت: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از برنامه‌های ترویجی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های هر شهر که در زمینه ترویج کتابخوانی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار، فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

روحی، اهداف این برنامه را کمک برای دستیابی به توسعه پایدار و عدالت فرهنگی، تقویت و انسجام‌بخشی به توسعه فعالیت‌های اجتماعی محور فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی، کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی، تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده و حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه مشارکتی و جهادی در حوزه ترویج کتابخوانی عنوان کرد.

وی افزود: تناسب فعالیت‌ها با آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، طراحی برنامه‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب ایران، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های تجاری و دستگاه‌های اجرایی، نوآوری در محتوا و شیوه اجرا و استفاده از فضای مجازی از ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه این جشنواره است.

روحی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های کتابخوانی و شبکه‌سازی گفت: مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و فکری موضوعی است که در انتخاب پایتخت کتاب ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6097248

دیگر خبرها

  • میزبانی سلماس از جشنواره بین المللی شعر رضوی ترکی
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد