Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:02:55 GMT

نرخ با سوادی روستاهایی قم به 80 درصد رسیده است

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۱۳۳۹

نرخ با سوادی روستاهایی قم به 80 درصد رسیده است

ایسنا/قم معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم از افزایش قابل توجه نرخ باسوادی در روستاهای استان خبرداد.

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی با ذکر این مطلب که از ۱۷۹ شهید سوادآموزی در کشور ۴ تن از شهیدان متعلق به قم هستند، گفت: ۴۱ سال از تشکیل سوادآموزی توسط امام خمینی(ره) در ۷ دی‌ماه ۵۸ می‌گذرد و ایشان فرمان تشکیل نهضت را از قم صادر کردند و این افتخار بزرگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) آموزش و سوادآموزی را از جمله مایحتاج اولیه در کنار بهداشت و مسکن بلکه مهم‌تر از آن دانستند ابراز کرد: ایشان بر بسیج عمومی در سوادآموزی تأکید داشتند در منزل آموزش را آغاز کنیم و خودشان نیز در ابتدا موضوع آموزش و سوادآموزی را از خانه خویش آغاز کردند.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان قم تصریح کرد: سوادآموزی شناسنامه و برگ زرینی در انقلاب است و باید برای سوادآموزی، مسئولان، دولت، مجلس و مردم بپاخیزند چرا که محوری مهم در رشد و توسعه کشور است و رهبر انقلاب نیز در خصوص سوادآموزی تأکید داشتند از کاغذبازی در روند آموزش جلوگیری شود و ایشان سوادآموزی را عاملی مهم برای خودکفایی کشور دانستند چرا که سوادآموزی جریان مهم فرهنگی و نیاز اجتماعی و ابزاری مهم در پیشبرد انقلاب اسلامی است و آن را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به ایام نام‌گذاری هفته سوادآموزی ابراز کرد: هفته سوادآموزی از روز نخست تا هفتم دی‌ماه با موضوعات سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و تکریم از فعالان این عرصه و سوادآموزی و فرهنگ کتاب‌خوانی و جهش تولید و سوادآموزی فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار و سوادآموزی و مسئولان و سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) نام‌گذاری شده است.

قاسمی‌نیا با تاکید بر اینکه با شیوع کرونا، برنامه‌های سوادآموزی با شعار حفظ سلامت و تندرستی و بهداشت سواد آموزان و آموزش‌دهندگان تداوم یافت، افزود: باید در مسیر آموزش خط قرمز بهداشت و سلامت را موردتوجه قرار داد تا در جهت جلوگیری از ایجاد خلل در آموزش موفق باشیم.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: از سال گذشته تا امسال برنامه‌های مختلفی در فضای مجازی پایه‌گذاری شد و دو جشنواره فیلم کوتاه و تولید محتوا توسط آموزش‌دهندگان شکل گرفت.

تولید ۵۵۰ فیلم کوتاه در ۶ هزار و ۲۰۰ دقیقه با موضوع سوادآموزی

وی از تولید ۵۵۰ فیلم کوتاه در ۶ هزار و ۲۰۰ دقیقه با موضوع سوادآموزی در قم و آموزش فرد به‌ فرد و خودآموز خبر داد و گفت: عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز مختلف ازجمله موسسه دارالکرام و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و امور عشایر و دفاتر تسهیل گری در اسماعیل‌آباد و امینی بیات و هلال‌احمر و شورای استانداری و اوقاف و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در ترویج سوادآموزی از دیگر برنامه‌هاست.

قاسمی نیا با بیان اینکه برای نخستین بار قراردادی با استاندارد استان در جهت استانداردسازی فعالیت‌ها و ارزیابی بین‌المللی آموزش‌ها و رصد خدمات آموزشی منعقد شد، عنوان کرد: در زیست‌بوم جدید با توجه به شیوع کرونا، تولید لوح‌های آموزش فردبه‌فرد و خودآموز و تولید اپلیکیسشن و استفاده از ظرفیت رادیو در آموزش شکل گرفت.

وی اظهار داشت: از آبان ماه سال جاری برنامه صدای دانایی از روزهای زوج ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه ظهر و تکرار ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه شب تولید و پخش شد که در تعمیق و تثبیت آموزه‌ها نیز مؤثر است و مورد استقبال قرارگرفته و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان قم ادامه داد: اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۱۳۷ برای سوادآموزان انجام می‌شود و درزمینهٔ اطلاع‌رسانی به سوادآموزان نیز برنامه‌های خوبی در دست اقدام است.

وی در مورد دستاوردهای سوادآموزی قم یادآور شد: رشد سوادآموزی قم در میان سنین ۱۰ تا ۴۹ ساله و در طول ۴۱ سال، ۵۰ درصد بوده و از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۷.۵ درصد در سال ۹۹ رسیده است و در گروه سنی ۶ سال به بالا در حوزه زنان افزایش سواد از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده و ۵۳ درصد رشد دارد.

نرخ باسوادی روستایی از ۳۰ به ۸۰ درصد رسیده است

قاسمی‌نیا عنوان کرد: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد افرایش یافته و ۲۹ درصد رشد دارد، همچنین افزایش درصد باسوادی شهری از ۵۳ به ۹۰ درصد و ۳۷ درصد رشد داشته است و باسوادی روستایی از ۳۰ به ۸۰ درصد با رشد ۵۰ درصدی رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان قم تصریح کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال است که به بالای ۹۷ درصد باسوادی رسیدیم و در طول ۴۱ سال ۴۱۵ هزار نفر باسواد شدند.

وی با تاکید بر اینکه علم جهت‌دار در سعادت و ارتقای دین و ایمان افراد تأثیر دارد اظهار داشت: ازاین‌رو از ۱۰۰۰ ساعت فعالیت رسمی ۲۳۰ ساعت به آموزش و روان‌خوانی قرآن و آشنایی با زندگی اهل‌بیت(ع) و معارف و ارزش‌های اسلامی اختصاص می‌یابد.

قاسمی نیا خاطرنشان کرد: در این مدت نیز ۴۵ رتبه برتر کشوری از طرح‌ها و برنامه‌ها به دست آوردیم که نشان‌گر موفقیت در سوادآموزی است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های اصلی دوره سوادآموزی ۴۰۰ ساعت و ۴ ماده درسی با دریافت مدرک پایان سوم ابتدایی و دوره انتقال شامل ۶۰۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰۰ غیرحضوری و ۸ ماده درسی و با اخذ پایان دوره ششم ابتدایی و دوره تحکیم ۲۰۰ ساعت آموزشی برای تثبیت و تعمیق آموخته‌ها است.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش استان قم در مورد آموزش به اتباع و مهاجرین خارجی عنوان کرد: در بحث آموزش اتباع خارجی جز استان‌های برتر هستیم و در سرشماری سال ۹۵ میزان ۱۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار داشتیم و ۸۶ درصد از اتباع در قم باسواد هستند.

وی تصریح کرد: آموزش مقدمات کار با رایانه در راستای اهداف دولت الکترونیک از سال گذشته انجام شد و هرسال ۱۵۰ نفر در دوره انتقال به مدت ۶۰ ساعت آموزش دیدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نهضت سوادآموزي منطقه قم معاون سوادآموزی آموزش پرورش استان قم برنامه ها قاسمی نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، از امروز ۸ اردیبهشت سیروس همتی که معلم ریاضی دبیرستان است اجرای برنامه عصرگاهی «مثبت آموزش» را که به «استودیو معلم» تغییر نام داده، به عهده گرفته است. در این برنامه که به صورت ام سی از صبح تا عصر هر ساعت یک ربع روی آنتن می رود از معلمان حوزه های مختلف دعوت شده و دغدغه های آنها مطرح می شود.

همچنین در بخش هایی از این برنامه نیز فیلم های سینمایی ایران و جهان که مرتبط با شخصیت های ماندگار معلم در سینما بوده اند، پخش می شود.

توجه ویژه به نوجوانان و جوانان با معرفی استعدادها، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش، آموزش های مرتبط با تغذیه دانش آموزان، مرور اتفاقات و رویدادهای مرتبط با نوجوانان و تلاش برای پرورش قوه خلاقه آنها از جمله رویکردهای برنامه است.

برنامه «مثبت آموزش» هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6089934 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • سیر صعودی و نزولی مشترکان اینترنت موبایل و ثابت در ایران
  • اجرای طرح شهید محمودوند با هدف انسداد مبادی بی‌سوادی در کرمانشاه
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم
  • باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • تلاش دولت برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری