Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@16:57:08 GMT

در خاورمیانه خبری در راه است؟

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۲۱۵۲

در خاورمیانه خبری در راه است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شاهزادگان عربستان و امارات در دیداری محرمانه در شهر تازه تأسیس نئوم در عربستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف با یکدیگر به توافق رسیدند. یکی از این مسائل، حل بحران شورای همکاری خلیج فارس بود که شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، به همتای عربستانی‌اش، محمد بن سلمان قول داد، در بازگشت قطر به شورای همکاری خلیج فارس، اختلالی ایجاد نکند و سنگ راه مسیر آشتی با دوحه نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر عربستان با میانجیگری کویت و امریکا با قطر به توافق آشتی رسیده بودند. اما امارات تمایلی به بازگشت برادر سرکش به جمع سایر برادران نداشت که اکنون با توافق‌هایی که گفته می‌شود در این خصوص به آنها دست یافته‌اند، انتظار می‌رود در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که 5 ژانویه 2021 (16 دی ماه) برگزار می‌شود، شاهد حل تنش‌های این شورا باشیم.

بن زاید و بن سلمان همچنین در مورد مسأله عادی‌سازی روابط با اسرائیل به توافق دست یافتند. در حالی که در سه ماه گذشته امارات، بحرین، سودان و مراکش روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند، به نظر می‌رسد، بن زاید در حال ترغیب بن سلمان برای ورود به این چرخه است. این در حالی است که هرچند پادشاه عربستان بر اصول کشورش در مسأله فلسطین تأکید کرده و گفته است، روابط با اسرائیل در گرو تشکیل کشور فلسطین است اما ولیعهد او خود نیز نسبت به چنین اقدامی بی‌میل نیست. چندی پیش برخی منابع فاش کردند که بن سلمان در شهر نئوم با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد. خبری که تل آویو هنوز تکذیبیه‌ای بر آن صادر نکرده است. اما عربستان آن را رد کرد و شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان در اظهاراتی عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو را سخت توصیف کرد و با نامیدن اسرائیل به‌عنوان آخرین قدرت استعمارگر غرب در خاورمیانه، تأکید کرد: «اسرائیل سرزمین‌های عربی همسایه را اشغال کرده است.»

حمله به سفارت امریکا در بغداد

در حالی که در جنوب خاورمیانه طرفین درگیر در مسائل منطقه‌ای خود در حال برطرف کردن اختلافات هستند، در عراق تنش‌ها در حال اوج گرفتن است. شامگاه یکشنبه اصابت 8 موشک به منطقه سبز بغداد، نگرانی‌ها را درباره وقوع ناآرامی‌ها در روزهای آینده افزایش داد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، وزارت دفاع عراق شبه نظامیان را عامل این حملات دانست و از مصدومیت دست‌کم یک افسر امنیتی عراق در این موشک باران خبر داد. در همین راستا سفارت امریکا نیز در بیانیه‌ای با تأیید این حملات و عملکرد موفق سیستم پدافندی در انهدام موشک‌ها اعلام کرد: «ما از همه گروه‌های سیاسی و مقامات دولتی عراق می‌خواهیم تا از تکرار این حملات جلوگیری کنند.»

همزمان به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله نوشت: «هدف قرار دادن غیرنظامیان، کار شبه نظامیان و اقدامی مطرود است. چراکه هیچ کس حق استفاده از سلاح خارج از چارچوب دولت را ندارد. دولت نیز باید با اعلام وضع اضطراری در بغداد، ارتش را به‌صورت انحصاری برای محافظت از غیرنظامیان و نیروهای دیپلماتیک به‌کار گیرد.»

صدر همچنین ضمن توصیه به سفارت امریکا برای ممانعت از اقدام متقابل به حملات موشکی، از پارلمان عراق خواست برای پایان دادن به حضور نظامیان امریکایی در خاک عراق وارد مذاکره شوند.

این حملات تنها ساعاتی پس از هشدار «مصطفی الکاظمی» درباره خطر بحران فروپاشی نظامی سیاسی اجتماعی عراق رخ داد. به گزارش «روسیا الیوم»، نخست‌وزیر عراق پس از جلسه فوق‌العاده کابینه درباره بودجه سال 2021 گفت: «از سال 2003 اشتباهاتی رخ داده که نظام سیاسی و اجتماعی را به فروپاشی کامل خواهد رساند. در این شرایط یا باید این بحران را بپذیریم یا برای اصلاح آن وارد عمل شویم. بدون شک نباید تسلیم فساد شویم یا مردم را به بازی بگیریم. بحران سیاسی در عراق با قدرت، پول و فساد مرتبط است و ما برای حل بحران باید تصمیمی جسورانه برای مبارزه با فساد بگیریم.»

وی افزود: «نخستین قربانی بودجه سال آتی من هستم چون سیبل انتقادات خواهم بود. می‌توانستم با فریب مردم وارد انتخابات شوم اما وجدانم اجازه این کار را به من نداد. ما باید مسئولیت پذیر باشیم چراکه این مسأله تاریخی و سرنوشت ساز است.»

پربیننده ترین قطعنامه٢٢٣١ همچنان لازم الاجرا است/ بررسی احتمال بازگشت آمریکا به برجام نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در هلند هم مشاهده شده است اصابت ۱۱عدد راکت به سفارت آمریکا در بغداد شلیک سامانه سی‌رام به سفارت آمریکا +فیلم آلمان: ایران آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خاورمیانه عربستان جو بایدن محمدبن سلمان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۲۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند!

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به مصوبه مجلس سنا برای کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «کمک به اسرائیل، آن را قادر می‌سازد تا با حملات ایران و عوامل آن مقابله کند.»

وی افزود: «بسته کمک نظامی به اسرائیل کمک می‌کند کمبود خود را جبران کند.»

جیک سالیوان افزود: «بایدن با یک کودک آمریکایی که توسط حماس بازداشت و در ماه نوامبر آزاد شده بود، ملاقات کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «حمایت تصویب شده توسط کنگره به جایگزینی مهمات دفاع هوایی در اسرائیل کمک خواهد کرد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: «ما تعهداتی از اسرائیل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه دریافت کردیم. ما برای آزادی گروگان‌ها در غزه تلاش می‌کنیم.»

وی همچنین به مساله کشف گور‌های دسته جمعی در اطراف بیمارستان‌های غزه اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته جمعی در غزه بسیار نگران کننده است.»

دستگاه دفاع مدنی نوار غزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد اجساد کشف شده از گور جمعی که روز شنبه پس از خروج نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان «ناصر» واقع در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه کشف شده بود، به ۲۸۳ جسد افزایش یافته است.

آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی را نادیده گرفته و به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • توانمندی ایران و ضعف اسرائیل در آفند و پدافند/ گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح
  • سالیوان: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند!