Web Analytics Made Easy - Statcounter

افشای گزارش «فوق سری» عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل، افزایش احتمال سقوط کابینه نتانیاهو، دیدار رئیس ستادمشترک ارتش عربستان با فرمانده آمریکایی و مذاکره دوجانبه ترکیه و روسیه درباره «عین عیسی» سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست روسیه و چین از آمریکا برای بازگشت بدون پیش شرط به برجام نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، وزارت امور خارجه روسیه دوشنبه شب طی بیانیه‌ای از طرف سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که بازگشت آمریکا به برجام باید بدون پیش‌شرط انجام شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که ساعاتی پس از پایان نشست مجازی غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو برجام صادر شده، آمده است: «مسکو با بررسی شرایط موجود به این نتیجه رسیده است که بازگشت ایالات متحده به برجام برای حل‌وفصل [اختلافات پیرامون] برنامه هسته‌ای ایران باید بدون هرگونه پیش‌شرطی انجام شود.»

وزارت خارجه روسیه افزوده است: «ما و شرکایمان آماده‌ایم تا در این زمینه با یکدیگر همکاری و به آمریکایی‌ها کمک کنیم که مسیر درست را در پیش بگیرند. این به نفع همه ماست.»

در ادامه این بیانیه، وزارت امور خارجه روسیه با قدردانی ابراز آمادگی ایران برای بازگشت فوری به اجرای کامل برجام در صورت اینکه آمریکا نیز چنین کاری انجام دهد، تأکید کرده است: «ما امیدواریم که این سیگنال نه تنها توسط اعضای کنونی برجام بلکه توسط آمریکایی‌ها نیز دریافت شود. رعایت کامل مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برای طرف آمریکایی یک مسئله انتخابی نیست، بلکه یک اجبار برای هر کشوری است که به ماده 25 منشور ملل متحد احترام می‌گزارد.»

در پایان این بیانیه نیز تصریح شده است: «هدف طرف روسی این است که همکاری‌های خود با دیگر اعضای برجام در راستای اجرای سیستماتیک برجام در همه ابعاد آن با تکیه بر توازن منافع و اصل عمل متقابل به‌شدت تقویت کند.»

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در نشست مجازی وزرای خارجه گروه ۴+۱  و ایران خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد.

او گفت: آمریکا باید بدون پیش‌شرط و در اولین فرصت به برجام بازگردد، زیرا خروج یک جانبه آمریکا از این توافق عامل اصلی کاهش تعهدات تهران بوده است. 

«وانگ یی» ادامه داد سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران برنامه هسته‌ای ایران را به نقطه بسیار بااهمیتی رسانده است و اکنون باید واشنگتن تحریم‌های خود را لغو کند تا تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد.

افشای گزارش «فوق سری» عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل

 «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی یک گزارش فوق محرمانه شامل ارزیابی امنیتی درباره روند عادی سازی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و چگونگی استفاده عربستان از رژیم اسرائیل، به دیوان عربستان ارائه کرد.

این گزارش شامل برجسته ترین اقدامات صورت گرفته در مسیر عادی سازی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با رژیم اسرائیل از دهه 1990 تاکنون است و به شرح مطالبی درباره روابط نزدیک این کشورها با رژیم صهیونیستی و چگونگی استفاده عربستان سعودی از اسرائیل می پردازد.

این گزارش محرمانه تحت عنوان «اسرائیل و خلیج فارس و حدود استفاده خلیج فارس از اسرائیل» به شکل خلاصه در زیر آمده است:

روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل در هفته گذشته شاهد سه رخداد مهم بود. نخست، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به سلطان نشین عمان سفر کرده و سپس یک هیئت ورزشی اسرائیلی برای شرکت در مسابقات جهانی ژیمناستیک راهی قطر شد. پس از آن وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل نمایندگان این رژیم در مسابقات قهرمانی جودو در ابوظبی را همراهی کرد. همچنین در عمان و قطر و امارات پرچم اسرائیل بالا رفته و سرود این رژیم پخش شد. در این میان اطلاعات حاکی از قریب الوقوع نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دوحه است.

در همین زمینه وب سایت بی بی سی گزارشی تحت عنوان «آسمان خلیج فارس به دلیل شمار زیاد مهمانان اسرائیلی در حال تنگ شدن است» را منتشر کرد که موضوع آن را از روزنامه لبنانی الاخبار کپی برداری کرده بود. در آن زمان شایعات حاکی از این بود که نتانیاهو هم‌زمان با افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین در حال آماده‌سازی سفر به منامه است. این گزارش در تاریخ 29 اکتبر 2018 منتشر شده بود.

24 ژوئن 2018 یک هیئت صهیونیستی در جلسات کمیته آثار جهانی که توسط یونسکو و با همکاری اداره فرهنگ و آثار باستانی بحرین سازمان دهی شده بود مهمان بحرینی ها شد. پیش از آن نیز در ماه مه 2017 منامه میزبان یک هیئت اسرائیلی برای شرکت در جلسات مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی فوتبال «فیفا» بود. قبل از آن نیز در دسامبر 2016 یک هیئت صهیونیستی برای برگزاری مراسم سوم عید موسوم به «حانوتا» به بحرین سفر کرده بود و در مقابل یک هیئت بحرینی متشکل از 24 نفر از اعضای انجمن «این بحرین است» در دسامبر 2017 به اراضی اشغالی سفر کرد.

افزایش احتمال سقوط کابینه نتانیاهو

رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند طرح پیشنهادی «بنیامین نتانیاهو»، رئیس حزب «لیکود» و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز»، رئیس «ائتلاف آبی و سفید» در خصوص بودجه این رژیم در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رد شده است. 

نمایندگان کنست رژیم صهیونیستی با ۴۹ رأی مخالف و ۴۷ رأی موافق این طرح را رد کردند تا بیست و سومین دوره پارلمان رژیم صهیونیستی فردا منحل و فلسطین اشغالی آماده برگزاری چهارمین دور انتخابات در روز ۲۳ مارس شود. 

پیش از این بامداد دوشنبه گزارش شده بود دو حزب لیکود و آبی‌وسفید برای تمدید زمان بررسی لایحه بودجه سالیانه توافق کردند.

روزنامه «هاآرتص» بامداد دوشنبه نوشته بود که گانتز و نتانیاهو درباره برنامه‌زمانی جدیدی برای بودجه سال ۲۰۲۰ که قرار است در تاریخ ۳۱ دسامبر به رأی گذاشته شود، توافق کردند.

در این توافق همچنین، دو طرف روز پنجم ژانویه ۲۰۲۱ را زمان رأی‌گیری بر سر بودجه سال جدید میلادی در نظر گرفته بودند. 

بودجه پیشنهادی حزب لیکود یک ساله و با فراگیری کمتری بود در حالی که حزب آبی‌وسفید تاکید داشت لایحه بودجه باید دو ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود.

بر اساس این گزارش‌ها، چنانچه هر کدام از این لوایح بودجه به تصویب پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نمی‌رسید کنست منحل شده و در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱ انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی برگزار می‌شد.

دیدار رئیس ستادمشترک ارتش عربستان با فرمانده آمریکایی

رسانه‌های سعودی از دیدار رئیس ستاد کل ارتش عربستان با فرمانده نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «واس» سرلشکر «فیاض بن حمید الروایلی» رئیس ستاد کل ارتش عربستان روز دوشنبه با دریادار «ساموئل پاپار» فرمانده نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه و هیات همراه دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو در این دیدار بر همکاری و هماهنگی مشترک بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند و مدعی شدند این همکاری برای تضمین امنیت و ثبات منطقه است.

این دو مقام نظامی ارشد سعودی و آمریکا همچنین در مورد موضوعات مشترک مورد علاقه طرفین رایزنی کردند. دریادار«ساموئل پاپارو» چندی قبل طی مراسمی در بحرین، مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا جایگزین «جیمز مالوی» شد. ریاض و واشنگتن همکاری نظامی بسیاری با هم دارند و شماری از جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخترسان آمریکایی در یکی از پایگاه‌های هوایی عربستان مستقر هستند. این دو کشور سالی چند نوبت رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

مذاکره دوجانبه ترکیه و روسیه درباره «عین عیسی» سوریه

شبکه «المیادین» گزارش داد که مقامات روسیه و ترکیه نشستی در ارتباط با درگیری‌ها میان کردهای سوریه و گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه در شهر «عین عیسی» داشته‌اند.

براساس گزارش المیادین، مقامات ترکیه و روسیه درباره سرنوشت شهر عین عیسی و مناطق حومه آن به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.

آنکارا همچنین اصرار کرده استکه در ازای متوقف کردن حملات خود، شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای قسد، «روژاوا» و نیروهای آسایش باید به طور کامل از شهر خارج شوند.

شهر«عین عیسی» در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که از حمایت های آمریکا برخوردار هستند قرار دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: هفته پژوهش روز پرستار کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین ترکیه عربستان هفته پژوهش روز پرستار کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام ارتش عربستان با فرمانده رژیم صهیونیستی بدون پیش شرط خارجه روسیه دیدار رئیس عادی سازی خلیج فارس عین عیسی یک هیئت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۲۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرز به نتانیاهو: گفتن کشتار ۳۴۰۰۰ فلسطینی، یهودستیزی نیست

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الجزیره، برنی سندرز، سناتور چپ‌گرای آمریکایی، با یادآوری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر لزوم اشتباه نگرفتن محکومیت کشتار غزه با یهودستیزی تأکید کرد.

سندرز خطاب به نتانیاهو گفت: گفتن اینکه کابینه شما ۳۴۰۰۰ نفر را در ۶ ماه کشته است نه یهودستیزی است و نه حمایت از جنبش حماس.

وی افزود: محکوم کردن تخریب دانشگاه‌ها و مدارس غزه توسط کابینه نتانیاهو و محروم کردن ۶۲۵۰۰۰ نفر از آنها از تحصیل، یهودستیزی نیست.

وی گفت: اینکه می‌گوییم زیرساخت‌های غزه، سیستم بهداشتی آن و ۲۲۱ هزار خانه را ویران کردید، یهودی ستیزی نیست.

سندرز دو روز پیش گفت آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد دیگر جنگ علیه حماس نیست، بلکه بیشتر برای از بین بردن بافت زندگی فلسطینی‌ها است.

سندرز در سخنرانی خود در کنگره برای تصویب کمک‌های خارجی از جمله کمک نظامی به اسرائیل توضیح داد که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد تصادف یا اشتباه جنگی نیست، بلکه یک سیاست حساب شده است که بیش از ۶ ماه است که به طور سیستماتیک اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به این حقایق نگاه کرد و به این نتیجه نرسید که سیاست کابینه اسرائیل با هدف تبدیل غزه به منطقه‌ای غیرقابل سکونت بوده است و این همان چیزی است که در واقعیت رخ می‌دهد.

این سناتور آمریکایی همچنین از همدستی آمریکا در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت که جنگ غزه جنگ اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشتر بمب‌ها و تجهیزات نظامی مورد استفاده اسرائیل در غزه توسط کشور ما با پول مالیات دهندگان آمریکایی تهیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا میلیارد‌ها دلار به کابینه نتانیاهو می‌دهد که مرز‌های غزه را می‌بندد و مانع از رسیدن مواد غذایی و پزشکی به محرومان می‌شود.

دیگر خبرها

  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • سندرز به نتانیاهو: گفتن کشتار ۳۴۰۰۰ فلسطینی، یهودستیزی نیست
  • لاپید خواستار استعفای نتانیاهو شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر صهیونیستی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • دو عضو کابینه نتانیاهو استعفا کنند
  • لاپید: بنی گانتس و آیزنکوت از کابینه نتانیاهو استعفا کنند
  • یک استعفای جنجالی دیگر در ارتش اسرائیل
  • استعفای فرمانده یگان ویژه ارتش اسرائیل
  • حمله وزیر نتانیاهو به ارتش رژیم اسرائیل