Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@13:54:18 GMT

جزئیات کامل ویروس جدید کرونا/

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۲۶۰۲

جزئیات کامل ویروس جدید کرونا/

احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگوبا خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «ویروس جدید کرونا که در انگلیس ظهور کرده است چه ویژگی هایی دارد؟»گفت:نوع جدیدی از ویروس کرونا که تاکنون در مناطق مختلف انگلستان مخصوصا در مناطق جنوبی آن گزارش شده است و گزارش‌های پراکنده‌ای از آن از سایر کشورهای اروپایی شده است؛ گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد از نوع رایج این ویروس قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در حدود سه ماه پیش در بدن بیماران انگلیسی مشاهده شده است اما توالی کامل ژنوم آن اخیرا انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران افزود: این ویروس جهش یافته در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نداد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی که یک ویروس به طور عادی انجام می‌دهد، می دانستند.

مصطفوی بیان داشت: اما حدود یک ماه پیش این سؤال برای محققان انگلیسی مطرح شد که چرا با وجود افزایش محدودیت‌های عمومی، گسترش ویروس در برخی مناطق این کشور کاهش پیدا نکرده است؛ این سوال باعث انجام یکسری تحقیقات وسیع شد و با تعیین توالی ژنوم ویروس مشخص شد که ویروسی جهش یافته در آن مناطق گسترش یافته است.  

وی ابراز داشت: ویروس جدید چندین جهش نسبت به ویروس رایج داشته است. یکی از این جهش‌ها زمینه را برای انتشار بیشتر ویروس در بدن فراهم کرده است. جهش دیگر قابلیت اتصال گیرنده ویروس به سطح سلول‌های بدن را افزایش داده است و مقابله با آن را دشوارتر کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: نهایتا یکی از این جهشها باعث حذف بخشی از ویروس شده است که نتیجه آن افزایش سرایت پذیری ویروس بوده است.

مصطفوی یادآور شد:گفته می‌شود این حذف ممکن است باعث شده باشد که آنتی بادی تولید شده در بدن بهبودیافتگان از کرونای رایج، محافظت کمتری در برابر ویروس جدید داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته تاکنون حداقل هفت نوع جهش یافته ویروس عامل کووید-19 در جهان شناسایی شده‌ است، اما آنچه که نوع جدید ویروس جهش یافته را حائز اهمیت کرده است، سرعت بالای سرایت آن است.

این اپیدمیولوژیست اظهار داشت: به گونه‌ای که گونه جدید که گفته می‌شد حدود ۱۵ درصد موارد ابتلا در چند هفته پیش در لندن به آن مربوط بوده است، هفته گذشته عامل ۶۰ درصد موارد ابتلا در این شهر بوده است.

مصطفوی افزود: مطالعات دانشگاه امپریال کالج لندن نشان داده است که میزان سرایت پذیری ویروس جدید حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی انگلستان حدود 40 درصد و در لندن و شرق انگلستان به ترتیب حدود 60 درصد بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در حالی که به طور متوسط هر فرد در بریتانیا یک و دو دهم فرد دیگر را به کرونا مبتلا می‌کرد (عدد مولد نسلی)، این عدد در مورد ویروس جهش یافته جدید به حدود 2 رسیده است.

وی متذکر شد: البته گفته می‌شود با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد. همچنین هنوز شواهدی در مورد سخت تر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.  

مصطفوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حداقل سه واکسن مهم تولید شده برای مقابله با کرونا قادر به مقابله با جهش جدید هم هستند و این واکسن‌ها، هنوز کارآیی خود را در این زمینه حفظ کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: جهش ویروس هایی نظیر کرونا در مسیر فرار از تأثیرگذاری روش های معمول درمان و پیشگیری (واکسن) است؛ لذا ممکن است در آینده با جهش‌های بیشتر ویروس، واکسن‌های فعلی هم قادر به نابودی آن نباشند.

وی یادآور شد: لذا شاید واکسن‌های کرونا لازم باشد در آینده به روز شوند تا تأثیرگذاری خود را بر روی این جهش ها حفظ کنند. البته یک خوشبینی هم در این راستا این است که جهش‌های آینده ویروس به سمت بیماری زایی و سرایت پذیری کمتر ویروس پیش برود.

مصطفوی افزود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از نزدیک با مقام‌های بهداشتی انگلستان در ارتباط است و در حال تجزیه و تحلیل داده‌های جدید است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: آنها گفته‌اند به محض کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های این نوع ویروس و تاثیرات آن بر دیگر کشورها، جامعه جهانی را مطلع خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا ویروس جهش انگلستان مصطفوی اپیدمیولوژیست سرایت پذیری ویروس جدید جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا

برخی همچنان بر این باور هستند که واکسن‌های ویروس کرونا، عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته است. 

فرانسوا ژاویه فومو تاموزو، فوتبالیست سابق اهل فرانسه و کنگو، علیه شرکت‌های فایزر و بیون‌تک به دادگاه شکایت کرده است. او معتقد است این شرکت‌ها که سازنده واکسن کووید-۱۹ هستند، بر حرفه او تأثیر گذاشته‌اند.

طرفداری | به گزارش اکیپ، فومو تاموزو در حالی که حالا در سن ۲۹ سالگی بازنشسته شده است، علیه شرکت‌های داروسازی فایزر و بیون‌تک به دادگاه شکایت کرده است. او می‌خواهد مشخص شود که آیا واکسن کووید-۱۹ نقش مهمی در مصدومیت‌های او داشته که به شدت بر حرفه وی تأثیر گذاشته است. فومو تاموزو که پیش از خداحافظی از فوتبال در تیم‌های اوسر، یو اس کویوی-روئن، ماریتیمو و استاد لاوال بازی می‌کرد، همچنین از فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل تحت فشار گذاشتن بازیکنان زیر نظر خود برای واکسینه شدن، شکایت کرده است.

به گفته‌ این بازیکن، از زمان واکسیناسیون، مصدومیت‌های پی در پی باعث آسیب به دوران حرفه‌ای او شده است: درد زانو (گونالژی)، تاندونوپاتی و پارگی تاندون آشیل، او را ماه‌ها از زمین دور نگه داشته‌ است. این مصدومیت‌ها اکنون بر زندگی روزمره او نیز تأثیر می‌گذارد:

راه رفتن طولانی مدت به سختی قابل تحمل است، از طرف دیگر دویدن هم برایم غیرممکن است. به محض اینکه می‌خواهم به خودم فشار بیاورم، مثلاً از پله‌ها بالا بروم یا چیزی از قفسه بردارم یا حتی پایین بیایم، درد شدیدی احساس می‌کنم.

دادگاهی برای تعیین ارتباط احتمالی بین واکسن و مصدومیت‌های فومو تاموزو در نظر گرفته شده است. دادگاه پاریس در تاریخ ۲ جولای جلسه‌ای برای این پرونده برگزار خواهد کرد تا در مورد لزوم تشکیل هیئت کارشناسان که وظیفه آن‌ها تعیین ارتباط (یا عدم ارتباط) بین دوزهای واکسن و مصدومیت‌های این بازیکن ۲۹ ساله است، تصمیم‌گیری کند.

 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند