Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟

عماد فایز مغنیه که به اختصار عماد مغنیه خوانده می‌شد و به حاج رضوان شهرت داشت، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در 12 فوریه 2008 در انفجاری در دمشق طی عملیات مشترک سی آی ای و موساد ترور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن پست مدت‌ها بعد از وقوع این ترور، انجام این عملیات مشترک را تایید کرد. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی بمبی که باعث کشته شدن فرمانده پرسابقه حزب‌الله شده، مدت‌ها پیش در میدان مشق سیا در کارولینای شمالی آزمایش شده بود. مغنیه جزو اهداف اصلی سی آی ای بود و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای خبری که منتهی به دستگری مغنیه شود، 25 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. در گزارش واشنگتن پست تاکید شده بود که دستور کتبی این عملیات را جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا صادر کرد و دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی و مشاور امنیت ملی آمریکا آن را تأیید کردند اما عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ در این موشن گرافی به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

 


معاهده دریایی لندن

معاهده محدودیت و کاهش تسلیحات دریایی که معروف به معاهده دریایی لندن است در سال 1930 بین آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و ایتالیا امضا شد. که مقرراتی برای نبرد با زیردریایی و محدودیت تولید کشتی مشخص می‌کرد.بند‌های این معاهده به عنوان ادامه‌ای برای معاهده دریایی واشنگتن به شمار می‌رود که تلاشی بود برای اجتناب از مسابقه تسلیحاتی بعد از جنگ جهانی اول.

 


هشت پادشاهی اروپایی که دیگر وجود ندارند

در طول تاریخ پادشاهان بسیاری آمده و رفته‌اند و تاج و تخت پادشاهی دیر یا زود از میان رفته است. در این ویدیو با هشت سلسله پادشاهی مهم در اروپا آشنا شوید که در قرن بیستم پایان یافتند تا از بیش از 20 پادشاهی که در در آغاز قرن بیستم در اروپا وجود داشت اکنون تنها 13 پادشاهی در این قاره مدعی دموکراسی باقی بماند.

 


پست موشکی در دهه 1950 آمریکا

در جریان جنگ سرد آمریکایی‌ها سعی کردند که با ارسال محموله‌های پستی توسط موشک‌های کروز با نمایش دقت این موشک‌های هدایت‌شونده قدرت‌نمایی کنند. در جریان آزمایشی که انجام شد کلاهک هسته‌ای موشک رگولوس با دو صندوق پستی جایگزین شد و نامه‌هایی که به آمریکایی‌های برجسته نوشته شده بود از زیردریایی یواس‌اس باربرو به پایگاه هوایی در میپورت شلیک شد. البته به خاطر ارزان‌تر بودن حمل پست توسط هواپیما این روش همه گیر نشد اما در زمان خود نقش تبلیغاتی برای نمایش دقت موشک‌های کروز را ایفا کرد.

 


نبرد آرنهم و شکست در جبهه غرب

نبرد آرنهم بخشی از عملیات مارکت گاردن بود در این برنامه مشترک آمریکا-انگلستان خط دفاعی آلمان در سراسر رود راین را دور بزنند و به آلمان از طریق هلند وارد شوند.برنامه این بود که نیروهای انگلیسی با کمک چتربازان هوابرد لهستانی، پل فلزی راین در نزدیکی آرنهم و واحدهای هوابرد آمریکایی پل‌های نایمیخن و گریو را تصرف کنند. ارتش دوم انگلستان با پیمودن مسافت ۵۰ مایلی به واحد هوابرد ملحق می‌شد و از پل‌ها استفاده می‌کرد. اما ارتشبد والتر مودل، فرمانده آلمانی پایداری سختی را در ناحیه پل‌ها سازمان داد که منجر به شکست این عملیات شد و امید برای بدست آوردن پیروزی زودرس در غرب را بر باد داد.

 

 

تصرف شهر مرزی گخ

ویدیو نبرد و پیروزی نیروهای متفقین برای تصرف شهر گخ که قسمتی از خط زیگفرید بود.خط زیگفرید خط دفاعی‌ای بود که در جریان جنگ جهانی اول توسط جمهوری وایمار در نزدیکی مرز آلمان و شمال شرقی فرانسه در طول ۱۹۱۶–۱۷ ایجاد شد.

 


سوختن اردوگاه کار اجباری بلزن 

اردوگاه کار اجباری برگن ـ بلزن یکی از بزرگترین اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی بود و تخمین زده می‌شود تنها در این اردوگاه در حدود 50000 نفر کشته شده باشند. شرایط در بلزن به حدی فجیع بود که حتی پس از آزادی آن توسط نیروهای کانادایی و بریتانیایی نیز مردم در اثر سختی‌هایی که در مدت زندانی بودن در آنجا تحمل کرده بودند کشته می‌شدند. و شدت شیوع بیماری به حدی بود که حتی نگهبانان آلمانی انجا نیز بیمار شده بودند.ویدیویی از شرایط فاجعه آمیز این اردوگاه را در ویدیو تابناک ببنید.

 


تحقیر زنان فرانسوی همدست آلمان‌ها

بعد از آزادی فرانسه اعضای مقاومت شروع به انتقام جویی از افرادی کردندکه در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان‌ها با آن‌ها همدستی می‌کردند. در این بین موهای زنان همدست آلمان‌ها به نشان تحقیر تراشیده شد. البته گفته می‌شود اکثر آن‌ها از سر ناچاری دست به این کار زده بودند تا خود و خانواده‌شان از گرسنگی نمیرند ظاهرا افرادی که دست به این کار زدند خود همدستان واقعی نیرو های متفقین بودند که برای دور کردن توجه از خود چنین حرکتی را آغاز کردند.

 


فاجعه سیل دریای شمال 1953

فاجعه سیل دریای شمالی در سال 1953 یک سیل عظیم بود که در اثر طوفان سنگین رخ داد و کشورهای هلند، بلژیک، انگلستان و اسکاتلند را تحت تاثیر قرار داد. ترکیبی از مه‌کشند و طوفان اروپایی منجر به موج طوفانی شد که در اثر باد، جزر و مد بالا و فشار پایین سطح آب را در بعضی مناطق تا بیش از 5.6 متر بالاتر از متوسط سطح آب‌های آزاد برد. هلند که 20% قلمرو آن زیر متوسط سطح آب‌های آزاد است و 50% آن تنها یک متر از آن بالاتر است با 1836 تن کشته و آسیب سرتاسری به دارایی‌ها بیشترین ضربه را خورد.در مجموع 2551 تن در این طوفان در کشورهای هلند، انگلستان، بلژیک و اسکاتلند کشته شدند و تعدادی نیز در کشتی‌های روی دریا جان دادند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: هفته پژوهش روز پرستار کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام بسته ویدیویی جنگ جهانی دوم جنگ سرد توان موشکی حزب الله لبنان هفته پژوهش روز پرستار کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام عماد مغنیه آلمان ها ترور شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره ایمنی دریایی چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پکن رزمایش‌های نظامی هشت روزه را در بخش شمالی دریای زرد برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که این رزمایش‌ها قرار است در دریای بوهای، که خلیج داخلی در شمال دریای زرد است، از ساعت ۱۶:۰۰ (۸:۰۰ به وقت گرینویچ) در ۵ ماه می تا ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۲ ماه می انجام شود.

این بیانیه به جزئیات بیشتر این رزمایش اشاره‌ای نکرده است.

ارتش چین در حالی این رزمایش را آغاز می‌کند که «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که پکن از فیلیپین می‌خواهد که اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند و عزم و اراده چین برای حفظ حاکمیت خود را به چالش نکشد.

پیش از این فیلیپین گارد ساحلی چین را به آزار و اذیت و آسیب رساندن به یکی از قایق های این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی متهم کرده بود. کشتی‌های فیلیپین بدون اجازه چین وارد شدند و گارد ساحلی چین اقدامات لازم را برای فرار آنها انجام داد.

«دریاسالار جان لانگ آکیولینو» فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه این دو-پاسفیک روز یکشنبه چین را متهم به اتخاذ راهبرد «قورباغه آب‌پز» کرد، چون فعالانه تنش‌ها در این منطقه را به‌صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

جان لانگ در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفت که در طول سه سالی که به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در ایندوپاسفیک بوده، چین سرعت توسعه نظامی خود را افزایش داده و توانایی‌های رو به رشد خود را با رفتارهای بی ثبات کننده تر مطابقت داده است.

وی دراین‌باره گفت: «چین روزبه‌روز تهاجمی‌تر، جسورتر و خطرناک‌تر می‌شود.»

آکیلینو همچنین افزود که چین رفتار تهاجمی خود را از طریق راهبرد «قورباغه آب‌پز» تشدید می‌کند، که از طریق آن به تدریج دما را بالا می‌برد به طوری که خطر نهایی تا زمانی که خیلی دیر نشده بود، نادیده گرفته می‌شد.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد که «باید رفتار بد چین که خارج از هنجارهای حقوقی بین المللی است توصیف شود. و این موضوع را باید همه کشورهای منطقه بیان کنند» وی افزود که پکن در کل منطقه درگیر راهبرد «شاید برابر است» است.

کد خبر 6097361

دیگر خبرها

  • شلیک ۵۰ موشک از جنوب لبنان به الجلیل در موج جدید حملات حزب الله
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت / ترافیک سنگین در محورهای شمالی
  • رگبار شدید و رعد و برق در ۵ استان از فردا | تداوم بارش‌ها تا آخر هفته در این مناطق | وزش و باد و گرد وخاک در بخش‌هایی از کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟
  • جایگاه اختصاصی زنان در ورزشگاه بابل (عکس)
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی+فیلم
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی
  • تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور