Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از خط لوله گوره به جاسک و با توجه به موقعیت و ویژگی‌های جغرافیایی جاسک که امکان حذف تنگه هرمز را برای محموله‌های نفتی ایران  ایجاد می‌کند، تسلط خود را روی این شاهراه استراتژیک نفتی به شکل چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، طی یک دهه گذشته، تنگه استراتژیک هرمز گذرگاهی برای تامین یک‌پنجم نفت خام جهان، یک‌سوم LNG جهان و یک‌سوم کل واردات و صادرات دریایی دنیا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذرگاه مهم نفتی که در یک نقطه استراتژیک و ژئوپلیتیک بین ایران و شبه جزیره عربستان واقع شده است و خلیج فارس را به خلیج عمان و در نهایت به دریای عرب و اقیانوس هند متصل می‌کند. بسیاری از کشورهای عضو اوپک در این منطقه تقریبا تمام صادرات نفت خود را با اتکا به این تنگه انجام می‌دهند و بزرگ‌ترین صادر‌کننده LNG جهان، یعنی قطر، تقریبا تمام تجارت گاز خود را از طریق این آبراه انجام می‌دهد.

تنگه هرمز که تجارت جهانی بسیار به آن وابسته است، فقط ۵۵ تا ۹۵ کیلومتر عرض دارد.

به گزارش اویل پرایس، این امر می‌تواند نشانگر یک وضعیت ناخوشایند باشد: بسته شدن این گذرگاه اساسی در میانه منطقه‌ای که از نظر ژئوپلیتیک بسیار نابسامان است، می‌تواند لطمه بزرگی به اقتصاد کل جهان وارد کند و بخش بزرگی از صنعت نفت و گاز را از کار بیندازد. در طول یک دهه گذشته، درگیری و تنش‌ها در این آب‌های پرتردد همیشه زیاد بوده، اما اخیرا تنش‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و موج نگرانی در بخش انرژی جهانی ایجاد کرده است که عمده آن به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران است که صادرات نفت کشور را متوقف کرده است.

اویل پرایس در گزارش خود عنوان کرده است که ایران می‌تواند از موقعیت مسلط خود در تنگه هرمز به‌عنوان اهرم فشار استفاده  کند و  در صورت اقدام تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های اقتصادی که اقتصادش را تحت فشار قرار داده است، جریان تجارت محموله‌های نفتی از طریق این کانال را قطع  ‌کند. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده هم از سوی آمریکا موظف به محافظت از حمل و نقل تجاری در این تنگه و در نزدیکی بحرین مستقر است.

تنگه هرمز از نظر سیاسی مهم‌ترین تنگه جهان و شلوغ‌ترین آب‌راه نفتی است، اما کل منطقه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تنش‌ها بوده است. دوشنبه گذشته، یک نفتکش در سواحل دریای سرخ عربستان سعودی نزدیک به شهر بندری مهم جده منفجر شد که به ادعای شرکت مالک عامل بیرونی باعث این انفجار بوده است.

به دلیل این نوع ناپایداری‌های بیش از حد پیچیده و ژئوپلیتیک در منطقه، ایالات متحده استراتژی جدیدی برای تبدیل تنگه هرمز به یک گذرگاه کم‌اهمیت‌تر برای تجارت نفت ارائه داده است. دن برویلت، وزیر انرژی ایالات متحده که به زودی کابینه را ترک می‌کند، پیشنهاد کرده است که انتقال نفت خاورمیانه در آینده نه به نفتکش‌ها، که بیشتر به خطوط لوله متکی باشد.

در حال حاضر برخی زیرساخت‌های خطوط لوله نیز در منطقه ایجاد شده است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی خط لوله نفت خام ابوظبی با ظرفیت ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز، عمده تولید خود را به بندر فجیره منتقل می‌کند و تنگه هرمز را دور می‌زند. عربستان سعودی هم در حال حاضر بخشی از صادرات نفت خود را با استفاده از خط لوله ۷۴۵ مایلی انجام می‌دهد که از تاسیسات اصلی تولید در شرق کشور به شهر بندری یانبو در غرب دریای سرخ منتقل می‌شود و در حال تلاش برای افزایش ظرفیت آن است.

در حالی که برویلت ادعا می‌کند افزایش ظرفیت خطوط لوله و هدایت نفت به دور از تنگه هرمز و از طریق کانال‌های دیگر باعث نگرانی‌های امنیتی کمتری می‌شود، کارشناسان می‌گویند که هیچ راه حل کاملی در این باره وجود ندارد و خطوط لوله نیز آسیب‌پذیری‌های خاص خود را دارند. کارشناسان معتقدند حتی با وجود تنوع در مسیرهای انتقال نفت، در صورت به خطر افتادن یکی از روش‌های حمل و نقل مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

برویلت برای دیدار با مقامات امارات، بحرین و اسرائیل به منظور گفت‌وگو در مورد مساله اضطراری امنیت انرژی منطقه‌ای به ابوظبی سفر کرده است. این آخرین دور از گفت‌وگوهای گسترش توافق‌نامه آبراهام است که روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و چند کشور عربی را به‌صورت رسمی عادی کرد. سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: برویلت تنها چهار هفته دیگر در این سمت خواهد بود و این آخرین تلاش منطقه‌ای او خواهد بود، چرا که عصر دیپلماسی قدرتمند نفتی ترامپ به پایان می‌رسد.

جایگزین جدید او، جنیفر گرانهلم، که یک سیاستمدار ستیزه‌جو و طرفدار سرسخت نجات اقلیمی است، مطمئنا دیپلماسی آمریکا در منطقه خاورمیانه را به طرز متفاوتی پیش خواهد برد و این چیزی نیست که متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا را نسبت به آینده مطمئن کند.

از سوی دیگر نیز ایران با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از خط لوله گوره به جاسک و با توجه به موقعیت و ویژگی‌های جغرافیایی جاسک که امکان حذف تنگه هرمز را برای محموله‌های نفتی ایران  ایجاد می‌کند، تسلط خود را روی این شاهراه استراتژیک نفتی به شکل چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

شاید در گذشته در صورت مسدود شدن تنگه هرمز، ایران در انتقال نفت و تجارت دریایی‌اش بیش از همه آسیب می‌دید، اما با طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایران در صورت احساس نیاز، قدرت مانور بالایی خواهد داشت. باید دید که معادلات ژئوپلیتیک منطقه با آمدن دولت بایدن به چه شکل رقم خواهد خورد.

برچسب هاایالات متحده آمریکا تنگه هرمز طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا تنگه هرمز طرح انتقال نفت خام گوره جاسک آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو ایالات متحده گوره به جاسک انتقال نفت خطوط لوله تنگه هرمز منطقه ای خط لوله نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی