Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفن‌گاه باباموسی بجنورد و حواشی ناتمام آنکه هر از چندگاهی به مهمترین خبر خراسان شمالی تبدیل می‌شود، بار دیگر هفته گذشته با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از محل دفن‌گاه زباله که بخشی از آنها زباله‌های بیمارستانی رها شده بودند، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، در این میان دستگاه های متولی شاید برای توجیه کارشان جوابیه هایی را صادر کردند اما با پیگیری هایی که پایگاه خبری تحلیلی عصراترک با پرداختن به تمام جوانب کار انجام داده است ظاهرا این قضیه شرایط خیلی بدتر از این دارد که در تصاویر به چشم خورده است و در زیر لایه های این دفن گاه داستان هایی نهفته است که با روشن شدنشان می تواند بوی نامطلوبش سراسر بجنورد را در برگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات کارشناس محیط زیست استان در رابطه با اینکه دفن گاه باباموسی فاقد هرگونه ویژگی یک دفن گاه استاندارد است از یک سو و عدم توجه به اخطاریه های صادر شده توسط این سازمان برای شهرداری از سوی دیگر، تخریب سازمان و شرکت ها در یک رقابت کاری ، بلاتکلیفی کارخانه بازیافت استان و مشکلاتی که به دنبال آن ایجاد شده اند همه و همه تنها گوشه ای از این مشکلات هستند، اما آن چیزی که در این مطالب به دست رسیده این است که در حال حاضر انگشت اتهام به سمت مجموعه شهرداری بجنورد و سازمان پسماند است در حالی که این سازمان مقصر اصلی رهاشدگی زباله های مشاهده شده در تصویر را مربوط به شرکت خصوصی می داند.

 

دفن گاه زباله بجنورد حداقل های استاندارد را نیز دارا نیست

حمیده رضایی، کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی در رابطه با همین موضوع در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: طبق قانون همه پسماندهای بیمارستانی شامل پسماند عادی و ویژه پزشکی که قابلیت انتقال عفونت را دارند، باید به نحو مناسبی بی خطر سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای عفونی، توسط دستگاه هایی همچون اتوکلاو در بیمارستان ها بی خطر می شوند، گفت: بعد از انجام فرآیند بی خطر سازی، بار میکروبی زباله ها به حداقل می رسد و بعد از طی این مراحل به مراکز دفن پسماند منتقل خواهند شد.

رضایی گفت: طبق آیین نامه هیئت وزیران، مراکز دفن پسماند باید معیارهای خاص را دارا باشند و اگر دفن در همان سایت اصلی که سایر زباله ها دفن می شوند صورت گیرد باید جداگانه و مجزا از بقیه زباله ها دفن شوند.

این کارشناس مسئول داشتن حصار کشی مناسب برای ممانعت از ورود افراد متفرقه به مکان دفن زباله، انجام مراحل دفن به صورت کاملا بهداشتی و براساس ضوابط تعیین شده، حفر ترانشه با زیرسازی مناسب، پوشش کامل خاک و آهک بعد از دفن زباله را بخشی از ویژگی های یک دفن گاه استاندارد خواند و گفت: متاسفانه در مرکز دفن پسماند عادی بجنورد، که پسماندهای پزشکی نیز در آن محل دفن می شوند، هیچ کدام از این ویژگی ها به چشم نمی خورد.

وی خاطرنشان کرد: زباله ها بعد از بی خطر سازی به این محل منتقل می شوند اما باتوجه به اینکه بیمارستانی هستند باید در محل جداگانه ای دفن شوند که این کار به درستی انجام نمی شود.

کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: طی بازدیدهایی که محیط زیست ازمحل به صورت مداوم انجام می دهد، گاهی اوقات شاهد دفن زباله های بیمارستانی در محلی دورتر از باقی زباله ها هستیم اما چون ساماندهی مناسبی ندارد ممکن است تمامی اشکال عدم رعایت ضوابط در آنجا مشاهده شود.

رضایی اظهار داشت: حفر جداگانه ترانشه هایی با عمق کم، تخلیه ماشین حمل زباله بیمارستان در کنار سایر زباله ها، حضور مداوم زباله گردها در منطقه باتوجه به عدم وجود حصارکشی دفن گاه، بخشی از این امورات است که به دلیل عدم رعایت قوانین باعث ایجاد مشکل می کند.

 

بی توجهی شهرداری بجنورد به اخطاریه های محیط زیست استان

این مقام مسئول گفت: فضای موجود در دفن گاه باباموسی شرایط را برای حضور زباله گردان و افراد غیرمتفرقه فراهم می کند و امکان بازگشت مجدد این زباله های آلود به داخل شهر توسط این افراد وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها در شهرها و حریم آنها برعهده شهرداری است، گفت: بنابراین شهرداری باید حصار کشی مناسب انجام دهد، ترانشه های قابل تایید کارشناسان محیط زیست و پوشش مناسب خاک و آهک صورت گیرد.

این کارشناس مسئول ادامه داد: تمامی این روال براساس قانون صرفا به دلیل وجود زباله های بیمارستانی نیست بلکه باید زباله های عادی نیز به روال بهداشتی دفن شوند که متاسفانه هیچ کدام از این کارها در دفن گاه بجنورد انجام نمی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه سازمان محیط زیست استان در مقابل این بی انضباطی ها چه اقداماتی انجام داده است، توضیح داد: طی سنوات گذشته، چندین بار اقدام قضایی در این مورد از طرف سازمان محیط زیست انجام شده است، همچنین در سال جاری بارها اخطاریه صادر و ابلاغ شده است و در جلسه های مختلف کارگروه مدیریت پسماند و کمیته مدیریت پسماند پزشکی استان این موارد از جانب محیط زیست مطرح شده است.

 

 

بلاتکلیفی کارخانه کمپوست استان

رضایی ادامه داد: بازدیدها مستمر در حال انجام است، کاری که فعلا توسط شهرداری انجام می شود این است که محل جدیدی را در نجف آباد برای احداث کارخانه کمپوست در نظر گرفته، که محلی را نیز برای دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی اختصاص داده اند، اما این محل هنوز به بهره برداری نرسیده است و این اتفاق باعث شده است که وضعیت دفن گاه بجنورد بلاتکلیف و بدون رعایت ضوابط کارها انجام شود.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه برای دفن زباله های بیمارستانی باید از آهک استفاده شود، گفت: در دفن گاه بجنورد، حتی با خاک مناسب نیز پوشانده نمی شود چه برسد به اینکه بخواهند از آهک استفاده کنند، همچنین اگر پوشش با خاک نیز به درستی انجام شود معمولا کار به روال روزانه طی نمی شود در صورتی که در هر تخلیه پسماند باید بلافاصله پوشانده شوند که امکان دسترسی برای افراد متفرقه فراهم نشود.

رضایی با بیان اینکه مدیریت اجرایی پسماند صرفا جمع آوری پسماند از درب منازل نیست، ادامه داد: برنامه ریزی، ساماندهی، عملیات اجرایی تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش، دفن پسماند، آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه را هم شامل می شود.

 

احتمال انتقال آلودگی ها به منابع آب و خاک

وی اظهار داشت: زمانی که از یک سایت دفن پسماند بهره برداری می شود، قطعا باید حداقل استانداردها را دارا باشد، این در حالی است که سایت پسماند زباله های بجنورد یا دفن گاه از این حداقل ها نیز محروم است و نظارت شهرداری در این محل باید به صورت کامل و براساس قوانین صورت گیرد.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه قبول کردن اجرای یک پروژه قطعا ایجاد تعهد به وجود می آورد و باید نسبت به اجرای آن نظارت های درست صورت بگیرد، گفت: علی رغم سالها مکاتبات محیط زیست و پیگیری های متفاوتی که انجام شده است، کماکان وضعیت این دفن گاه نامناسب است و گاها علاوه بر پسماندهای عادی، پسماندهای پزشکی نیز به صورت مدیریت نشده، در محیط رها سازی شده اند و به هیچ وجه واژه دفن بهداشتی در محل را نمی توان استفاده کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: پسماندها صرفا تخلیه و تلنبار می شوند و با استفاده از دره های طبیعی که در محل وجود دارد، که قطعا این دره ها منتهی به یک سری مسیل و آبراه هستند، تمامی این آلودگی ها به منابع آب و خاک منتقل خواهد شد.

کارشناس مسئول نظارت و پایش محیط زیست خراسان شمالی  افزود: تاکنون مطالعه جامعی راجب به اینکه پسماندهای دفن شده در زباله گاه باباموسی چه میزان توانسته اند، آبها و منابع آب را آلوده کند انجام نشده است اما به نظر می تواند مطالعه ای در این مورد توسط شرکت آب منطقه بجنورد با همکاری شهرداری صورت گیرد.

وی گفت: محیط زیست طبق ضوابطی که وجود دارد، از شهرداری بجنورد و بقیه شهرداری درخواست حفر چاه جهت نمونه برداری را داشته است، که براساس این چاه های پایشی بتوان سنجشی را انجام داد که آب های زیرزمینی این محل ها در اثر دفع پسماندها آلوده شده اند یا خیر که هنوز در این زمینه نیز شهرداری هیچ اقدامی انجام نداده است.

 

 

تصاویر منتشر شده مربوط به زباله های بی خطر بوده و نگرانی ندارد

روح الله عظیمی، مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند بی خطر سازی پسماندهای عفونی بیمارستان های بنت الهدی، امام علی(ع)، امام حسن(ع)و تامین اجتماعی بجنورد در محل بیمارستان صورت می گیرد، گفت: طبق قرارداد سازمان شهرداری با بیمارستان های مرکز استان زباله های بی خطر سازی شده از محل بیمارستان ها جمع آوری می شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه میزان یک هزار و 811 کیلوگرم زباله عفونی توسط بیمارستان های بجنورد تولید می  شود، ادامه داد: زباله های بیمارستان بعد از جمع آوری توسط شهرداری بجنورد به محل دفن گاه برده و در ترانشه ای مجزا به صورت جداگانه دفن می شود.

عظیمی اضافه کرد: طی قراردادی که در سال 86 منعقد شده بود، سازمان پسماند استان علاوه بر جمع آوری پسماند بیمارستانی وظیفه جمع آوری پسماند مراکز درمانی خصوصی و نیمه خصوصی و مطب ها را نیز برعهده داشت که از یکم مهرماه این کار به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی با بیان اینکه این شرکت خصوصی زباله ها را از این مراکز و مطب ها جمع آوری می کند، گفت: بعد از جمع آوری آنها را به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل می کند و فرآیند بی خطر سازی روی آنها صورت می گیرد، سپس انتقال به دفنگاه نیز توسط خود این شرکت انجام می شود.

عظیمی خاطرنشان کرد: در رابطه با روند دفن زباله ها، ترانشه ای اختصاصی و جداگانه برای دفن پسماندهای بیمارستانی توسط شهرداری بجنورد حفر شده است که معمولا به صورت روزانه کار دفن آنها انجام و پوشش خاک داده می شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست پسماندهای بیمارستانی را به عنوان پسماند عادی نمی پذیرد، گفت:  براساس نظر آنها این زباله های بیمارستانی در واقع پسماند عفونی بی خطر شده است و نمی توان آنها را زباله عادی محسوب کرد ، بنابراین دفن آن جداگانه انجام می شود.

عظیمی اضافه کرد: در تمامی کشور همینگونه است، ممکن است چند روزی دفن پسماند عادی معطل شود، اما پسماند عفونی همان جا پوشش خاک داده می شود.

این مقام مسئول در رابطه با تصاویر منتشر شده از محل دفن زباله ها در باباموسی بجنورد گفت: باتوجه به اینکه تمامی زباله هایی که به محل دفن گاه انتقال داده می شوند، بی خطر سازی شده اند، این تصاویر مربوط به زباله های بی خطر سازی شده است و هیچ گونه نگرانی در رابطه با آنها وجود ندارد.

 

تصاویر منتشر شده مربوط به پسماندهای بیمارستانی نیست

وی مدعی شد: از زمان کرونا تمامی زباله های غیرعفونی بیمارستان نیز عفونی به شمار می آید، بنابراین تمام زباله هایی که تولید بیمارستان است عفونی و عادی با هم جمع می شود، بنابراین با جرات می توانم بگویم که این کیسه ها مربوط به بیمارستان نیست و مرتبط با زباله های جمع آوری شده توسط شرکت خصوصی طرف قرارداد است.

عظیمی اظهار داشت: طرف قرارداد جمع آوری زباله های بی خطر شده بیمارستان ها با شهرداری بجنورد است، اما کار توسط مجموعه پسماند استان انجام می شود.

وی یادآور شد: عملیات جمع آوری به این گونه است که کلیه پسماندهای بیمارستان شامل عفونی و غیرعفونی با فرض اینکه همه عفونی هستند، به صورت مجزا با یک ماشین حمل زباله خاص جمع می شود و به ایستگاه میانی پسماند در محل گلستان شهر انتقال و باتوجه به اینکه ماشین های پرس در قسمت باباموسی نمی توانند بالا روند، تخلیه و مجدد توسط لودر زباله ها به کامیون منتقل و به دفنگاه برده می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا زباله های بیمارستانی باتوجه به آلودگی هایی که دارند بعد از انتقال به دفن گاه به سرعت روال دفن صورت می گیرد، گفت: تمام تلاش براین است که کار به سرعت انجام شود اما گاهی ممکن است به دلیل دیر رسیدن بولدزر نسبت به کامیون حمله زباله کمی تاخیر ایجاد شود.

 

 

بلاتکلیفی 10 ساله دفن گاه جدید

عظیمی در پاسخ به این سوال که چرا محل دفن گاه زباله های بجنورد حداقل استانداردها از جمله حصارکشی را نیز ندارد، گفت: شهرداری بجنورد از حدود 10 سال پیش این محل را به عنوان دفن گاه مناسب تشخیص نداده است و دفن گاه جدیدی را احداث کرده که به دلیل مشکلات اجتماعی تعطیل شده است و دوباره از سال 95 پیگیری و مجوز دریافت شده است.

وی گفت: شهرداری برنامه ماندن در اینجا را ندارد، همچنین از طرفی باید اجازه دفن در محل جدید به شهرداری داده شود که این اتفاق بیفتد، بنابراین محل جدید انتخاب شده و دیگر هزینه ای برای محل قبلی منطقی هم نبوده است که اگر هزینه ای قرار انجام شود باید در محل جدید انجام شود.

عظیمی خاطرنشان کرد: وقتی شهرداری می خواهد به محل جدید برود، لزومی ندارد که هزینه هایی که در مقابل خدمات ارائه شده به مردم، دریافت می کند را در جایی که قرار است تعطیل شود هزینه کند.

 

بی خطر سازی تمام زباله های عفونی قبل از خروج از بیمارستان

محسن محمدزاده، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با پسماندهای عفونی که در بیمارستان ها یا سایر مراکز خصوصی، درمانگاه ها و مطب ها تولید می شود، اظهار داشت: تمامی بیمارستان های استان خراسان شمالی مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند که این دستگاه تمام پسماندهای عفونی بیمارستانی را با فشار و دمای بالا بی خطرسازی می کند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند بی خطر سازی زباله ها در دستگاه اتوکلاو در دما و فشار بالا انجام می شود، گفت: این زباله ها بعد از خارج شدن از دستگاه بی خطر هستند و در واقع همچون زباله هایی که در منزل تولید می شوند، به حساب می آیند و عفونی نیستند.

محمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه امکان ذوب این زباله ها در دمای بالای دستگاه اتوکلاو وجود دارد، گفت: زباله ها به صورت بسته بندی در این دستگاه ریخته می شوند و همانطور که در تصاویر منتشر شده طی هفته گذشته مشاهده شده، پلاستیک روی آنها حالت جمع شده به خود گرفته است و این نشان می دهد که این زباله ها قبل از تخلیه در این مکان در دستگاه اتوکلاو بی خطرسازی شده اند.

 

دفن بهداشتی زباله بر عهده شهرداری است

وی با بیان اینکه دمای 120 درجه قطعا نمی تواند پلاستیک های فشرده ای همچون سرنگ را ذوب کند، ادامه داد:  عملکرد دستگاه تنها حرارتی نیست، بلکه عملکرد بیولوژیک، فیزیکی و شیمایی دارد که روی زباله ها صورت می گیرد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: بعد از انجام فرآیند بی خطر سازی زباله ها در محیط بیمارستان، طبق قرارداد منعقد شده بین بیمارستان های استان و شهرداری ها، زباله ها توسط ماشین حمل زباله به محل دفن جابجا می شوند و بقیه روال دفن وظیفه ای است که باید شهرداری آن را به روش بهداشتی انجام دهد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در رابطه با زباله های بیمارستانی موسسات درمانی و مطب ها گفت: جهت انجام فرآیند بی خطر سازی زباله های تولید شده در این اماکن طی انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی، زباله های عفونی جمع آوری و در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد، عمل بی خطر سازی انجام می شود.

 

تصاویر منتشر شده نشان از عدم دفن بهداشتی زباله دارد

وی گفت: بعد از بی خطر سازی باید دفن بهداشتی صورت بگیرد که تصاویر منتشر شده به وضوح نشان می داد که این امر اعمال نشده بود و زباله ها در فضای آزاد رها سازی شده بودند.

محمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در دفنگاه جهت انجام فرآیند دفن بهداشتی نظارتی از سمت دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود، گفت: این نظارت بر عهده معاونت بهداشتی است.

وی تاکیدکرد: صدرصد مراحل تولید زباله و خروج از بیمارستان به صورت کامل انجام می شود و کارشناس بهداشت و محیط در معاونت درمان مستقر هستند و در تمامی بیمارستان ها به صورت کامل نظارت انجام می شود و زباله ای که از بیمارستان ها خارج می شود بی خطر هستند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در تمامی بیمارستان های استان یک کارشناس بهداشت و محیط مستقر هستند و بر روند کار و روال بی خطر سازی نظارت کامل انجام می شود.

 

اعتراض نسبت به هزینه بالای شرکت پسماند برای جمع آوری زباله های بیمارستانی

حمیدرضا غلامی، مسئول درمانگاه مرکز جراحی حضرت جوادلائمه (ع) خراسان شمالی با اشاره به اینکه تا اواخر شهریور ماه سال جاری جمع آوری زباله های درمانگاه و مطب های شهر بجنورد برعهده سازمان پسماند بوده است، گفت: این سازمان بعد از جمع آوری زباله ها، امورات مربوط به بی خطر سازی آنها را انجام می داد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پسماند در مقابل هر کیلو زباله پنج هزار و 500 تومان از مراکز طرف قرارداد دریافت می کرده است، گفت: تحویل زباله ها با این مبلغ اعتراضات زیادی را به همراه داشت، که با ورود استانداری خراسان شمالی در حال حاضر کار به شرکت خصوصی واگذار شده که با هزینه کمتر و توسط ماشین حمل زباله استاندارد انجام می شود و از زمان آغاز کار تاکنون مشکلی پیش نیامده است.

غلامی اضافه کرد: این شرکت خصوصی زباله ها را از مراکز درمانی و مطب ها جمع آوری می کند و روال بی خطر سازی آن در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد با استفاده از دستگاه اتوکلاو انجام می شود، بعد از آن به محل دفن زباله منتقل و سایر مراحل توسط شهرداری باید صورت گیرد.

مسئول درمانگاه مرکز جراحی حضرت جوادلائمه (ع) خراسان شمالی با بیان اینکه زباله های بیمارستانی درصد آلودگی بالایی دارند و جمع آوری این زباله ها به روش زباله های معمولی باعث به خطر افتادن محیط زیست و در نهایت سلامت مردم می شود، گفت: بی خطر سازی زباله ها در فشار و دمای بالایی انجام می شود و بعد از روال بی خطر سازی، به عنوان یک زباله معمولی محسوب می شود.

غلامی اضافه کرد: دستگاه بی خطر سازی قابلیت انجام چندین کار را دارد که متناسب با نوع زباله مورد استفاده قرار می گیرد اما به این گونه نیست که در دمای بالا زباله ذوب شود.

 

 

کاهش هزینه جمع آوری زباله ها از دلایل ایجاد اختلال

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سینا تندرست نیک بهبود که مسئول جمع آوری زباله های مراکز درمانی غیربیمارستانی و مطب ها را بر عهده دارد، گفت: براساس مصوبه کمیته پسماند استان، که شامل همه مراجع ذی الصلاح، از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان، اداره محیط زیست، سازمان نظام پزشکی و سایر دستگاه های مرتبط هستند، مصوب شد که به مدت پنج سال کار جمع آوری و بی خطر سازی پسماند پزشکی به این شرکت واگذار شود.

حسن حاج طالبی با اشاره به اینکه کار از ابتدای مهرماه تحویل گرفته شده است، گفت: تمامی مراحل از جمع آوری، بی خطر سازی و انتقال به دفن گاه طبق روال بهداشتی صورت می گیرد.

حاج طالبی با بیان اینکه در عین حال در مرکز استان 270 مطب و درمانگاه خصوصی طرف قرارداد شرکت ما هستند، گفت: با تمامی مراکز ارتباط گرفته شده است و کار به صورت کامل توضیح و آموزش در رابطه با جداسازی زباله نیز انجام شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت سینا تندرست نیک بهبود گفت: در حال حاضر 230 مرکز فعال هستند و ارائه خدمات برای آنها صورت می گیرد که این مراکز شامل تمامی مطب ها، مراکز پزشکی، بیمارستان امام رضا(ع)، 20 مرکز شهری سلامت و مرکز بهداشتی حر، تمام آزمایشگاه های شهر بجنورد، مراکز پرستاری ، درمانگاه ها، داروخانه های بجنورد، مراکز بینایی سنجی، شنوایی سنجی و تمام مراکزی که از سازمان نظام پزشکی مجوز گرفته اند، می باشند.

وی با اشاره به اینکه افراد به کارگیری شده در این شرکت به صورت کامل آموزش ها را دریافت کرده اند و تمامی آزمایشات مورد نیاز و تزریق واکسن هپاتیت نیز انجام شده است ، گفت: ماشین حمل زباله با استاندارد کامل خریداری شده که به صورت روزانه ضدعفونی می شود و زباله ها بعد از وزن کشی از آنها تحویل گرفته می شوند.

حاج طالبی خاطرنشان کرد: از سال 96 تا مهرماه سال جاری اجرای فرآیند جمع آوری زباله های بخش خصوصی توسط سازمان پسماند استان انجام می شد ، که بالا رفتن قیمت ناگهانی در سال 98 اعتراضات بالایی را به همراه داشت.

وی گفت: این سازمان به ازای هرکیلوگرم زباله که از این مراکز دریافت می کرد، جهت بی خطر سازی باید پنج هزار و 500 تومان از سمت مطب یا مرکز مربوط پرداخت می شد ،در حالی که اکنون تمامی این خدمات با قیمت کیلویی دو هزار و 500 تومان انجام می شود.

حاج طالبی ارائه خدمات شرکت با یک سوم مبلغی که سازمان پسماند دریافت می کرد را یکی از دلایل راه انداختن این حاشیه های مجازی برای تخریب کارش عنوان کرد و گفت: ابتدای مهر که کار تحویل گرفته شد، یک و نیم تن زباله امحا نشده در مراکز درمانی جمع آوری نشده بود، علی رغم اینکه براساس صورت جلسه کمیته پسماند استان، این سازمان موظف بود تا روز یکم مهر ماه جمع آوری را به صورت کامل انجام دهد.

وی تصریح کرد: در کمیته پسماند استان مصوب شده است که سازمان پسماند باید زباله های امحا شده را به محل دفن گاه منتقل کند، اما این کار صورت گرفت و بعد از واسطه گری های صورت گرفته یکبار این جابجایی انجام شد و اکنون انتقال زباله به دفن گاه نیز توسط مجموعه شرکت خودمان در حال انجام کار هستند.

حاج طالبی با بیان اینکه در عین حال ماهیانه مبلغ سه میلیون تومان به بیمارستان امام رضا بجنورد در مقابل کار با دستگاه اتوکلاوی که در اختیار ما قرار داده اند، پرداخت می شود ،گفت: همچنین تمام زباله های این بیمارستان نیز به صورت رایگان بی خطر سازی می شوند.

وی عنوان داشت: دو کاربر به کارگرفته برای دستگاه اتوکلاو بیمارستان امام رضا تمامی آموزش های لازم را دیده اند و به صورت کامل بر کار تسلط دارند.

حاج طالبی گفت: دستگاه اتوکلاو در پخت های سه دقیقه، پنج دقیقه، 12 و 15 دقیقه آزمایش شده است که در هیچ کدام از پخت ها هیچ ویروس و باکتری زنده نمی ماند، همچنین مهندسان بهداشت و محیط بیمارستان امام رضا و دانشگاه علوم پزشکی بر روند کار به صورت مستمر و روزانه نظارت دارند، زیرا اگر آزمایشات مورد تایید نباشد، نمیتوانیم کار بی خطر سازی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: زباله ها بعد از بی خطرسازی شدن توسط ماشین حمل زباله به محل دفنی که شهرداری مشخص کرده است برده می شود و براساس دستورالعمل این زباله ها باید توسط شهرداری آهک ریزی و دفن انجام شود.

 

تصویر برداری و انتشار تصاویر زباله ها غیر قانونی است

حاج طالبی با بیان اینکه به چه حقی افراد وارد منطقه شده اند و بدون داشتن مجوز اقدام به فیلمبرداری و عکس برداری کرده اند ، مدعی شد حضور این افراد در محل خلاف قانون است و انتشار فیلم جرم محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بعد از انتشار این تصاویر نیروهای ناظر در علوم پزشکی در محل حضور پیدا کردند و براساس نظارتی که صورت گرفت هیچ گونه موردی خلاف قانون مشاهده نشده بود.

حاج طالبی اظهار داشت: بعد از تحویل گرفتن کارتوسط شرکت من، بارها به دلایل مختلفی ایجاد اختلال در کار کرده اند.

وی با بیان اینکه طی روند امورات انجام شده در دستگاه اتوکلاو چیزی ذوب نمی شود،گفت: بسته بندی و جداسازی پسماندهای بیمارستانی در دو مدل سیفتی باکس و نایلون معمولی انجام می شود، که قبل از گذاشتن در دستگاه در کیسه های زباله نسوز قرار داده می شود، که براساس دمای بالا نه کیسه و نه محتویات داخل کیسه ذوب نخواهد شد.

گزارش از آرزو رحمانی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پاسخ به سوال خبرنگار ما پسماندهای بیمارستانی زباله های بیمارستانی پسماندهای بیمارستان بیمارستان امام رضا ع زباله های بیمارستان بی خطر سازی زباله ها دانشگاه علوم پزشکی جمع آوری زباله کارشناس مسئول جمع آوری زباله ها تصاویر منتشر شده زباله های بی خطر پسماندهای عفونی خراسان شمالی ماشین حمل زباله زباله ها بعد شهرداری بجنورد دستگاه اتوکلاو سازمان پسماند انجام می شود دفن گاه زباله انجام شده پسماند استان مراکز درمانی بیمارستان ها توسط شهرداری انجام فرآیند صورت کامل حاج طالبی صورت می گیرد زباله ها دفن زباله ها دفن بهداشتی طرف قرارداد پزشکی استان پسماند عادی جمع آوری زباله ها محل دفن گاه زباله ها شرکت خصوصی دفن پسماند دفن گاه محل دفن صورت گیرد دمای بالا انجام شود محیط زیست محل جدید عفونی بی انجام شد سازی شده مطب ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

استاندار مازندران با تاکید بر برخی اختلافات در روند تکمیلی طرح نیروگاه زباله سوز ساری گفت: موانع پیش روی تکمیل نیروگاه زباله سوز رفع می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بیست و پنجمین نماینده عالی دولت در مازندران در راستای بازدید از ظرفیت‌های مهم استان، نخستین بازدیدش را عصر و شامگاه پنج شنبه 6 اردیبهشت، از زباله‌سوز ساری در شهرک شهید مصطفی خمینی و نیروگاه نکا آغاز کرد.

یوسف نوری در حاشیه این بازدید از اختلافات جزئی بین کارفرما و پیمانکار خبر داد و گفت که دستور دادیم این شرایط در اسرع وقت حل شود.

وی همچنین گفت: درصد کمی از تجهیزات باقی مانده که از چین در راه ایران است، به زودی به مقصد رسیده و نصب می‌شود.

استاندار مازندران همچنین اعلام کرد: بخش‌های اجرایی از جمله محوطه و راه دسترسی و برخی دیگر از زیرساخت‌ها از سوی بسیج سازندگی دنبال می‌شود.

پیشرفت 97 درصدی پروژه در بخش ابنیه

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران نیز در همین ارتباط گفت: پروژه زباله‎سوز ساری با همکاری شرکت  T.T.S، شهرداری ساری و بسیج سازندگی در حال ساخت است و تاکنون در بخش ابنیه از حدود 42 درصد پیش از دولت سیزدهم به 97 درصد پیشرفت رسیدیم.

احمد توکلی افزود: در حوزه تجهیزات نیز تا امروز 90 درصد آن تأمین و نصب شده، مابقی که عمدتاً ابزار دقیق و تابلوی برق است نیز به زودی وارد کشور و استان می‌شود.

وی ادامه داد: برای راه دسترسی، آب و برق و خطوط انتقال نیز با همکاری بسیج سازندگی و کارفرمایی شهرداری ساری پیگیری انجام شده است.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران، عدم تأمین مالی پروژه را یکی از دلایل تأخیر در آن اعلام و تصریح کرد: برخی اقلام و تجهیزات به دلیل تحریم با تاخیر زمانی روبه‌رو شد و تلاش این است که در سال 1403 با راه‌اندازی نیروگاه 450 تنی و قابل افزایش تا 600تن، زباله‌ها را ساماندهی کنیم.

توکلی همچنین گفت: درصددیم با راه‌اندازی بحث کمپوست قائمشهر و سایر سایت‌ها مانند نور، بهشهر، و تنکابن بیش از 80 درصد از زباله‌های روزمره را مدیریت کرده و این معضل کهنه را به سامان برسانیم.

تامین 18 میلیون دلار از 30 میلیون دلار

شهردار ساری نیز گفت: اعتبار این طرح 30 میلیون دلار بود که 18 میلیون دلار توسط دولت و شهرداری و 12 میلیون دلار نیز از طریق شرکت طرف قرارداد باید تأمین می‌شد.

محمدحسین قبادی ادامه داد: شهرداری به کمک وزارت کشور و استانداری مازندران 18 میلیون دلار را تأمین کرده است و اکنون پیمانکار باید به تعهداتش عمل کند.

شهردار ساری با اشاره به پیشرفت سریع ابنیه که از 42 درصد به 97 درصد رسیده و به زودی تمام خواهد شد، از حضور مؤثر و پرشتاب سازمان بسیج سازندگی و سپاه کربلا در این پروژه قدردانی کرد.


 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • خیابان کشاورز بجنورد بازگشایی شد + فیلم
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد