Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@11:52:33 GMT

مصوباتی که در کشوی شهردار تهران خاک می‌خورند

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۴۹۳۷

مصوباتی که در کشوی شهردار تهران خاک می‌خورند

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: دور پنجم شورای اسلامی شهر تهران ماههای پایانی عمر خود را سپری می‌کند. شورایی که همچون شوراهای دوره پیش حواشی خود را داشت اما در کنار آن اقدامات موثری را نیز به انجام رساند حال اینکه این اقدامات تا چه میزان به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسیده، موضوعی است که حتی خود اعضای شورا هم شاید از آن رضایت کامل نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده شماری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بسیاری از مصوبات یا اقدامات شورا بی نتیجه باقی مانده و به مرحله اجرا یا بهره وری نرسیده است. این جمله ای است که طی ماه های گذشته بارها از سوی خود اعضای شورا از رئیس شورای شهر گرفته تا اعضای کمسیون های مختلف، آن هم در جلسات علنی مطرح شده و حتی گاهی مصوبات یا وجود نمایندگان مردم در شورا بی فایده عنوان شده است.

جدیدترین ادعا در این زمینه را نیز محسن هاشمی رئیس شورای شهر در جلسه هفته سوم آذر ماه سال جاری مطرح کرد. ادعایی که می‌توان آن را جزئی از همین حواشی همیشگی شورا و مهر تاییدی بر گفته های پیشین اعضا در همین خصوص دانست.

هاشمی: هرچه می‌خواهید برای خودتان تصویب کنید!

هاشمی در جلسه دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای شهر، در خلال تصویب یکی از لوایح پیشنهادی اعضا که موجب اختلاف نظر حاضرین در جزئیات تصویب لایحه شده بود، گفت: «نیاز به این حجم از اظهار نظر و بحث نیست چراکه شورای شهر هر لایحه‌ای را تصویب کند، فایده ندارد و اجرا نمی‌شود.»

هاشمی افزود: وقتی به مصوبات شورا توجهی نمی‌شود و شهرداری نیز آنها را عملی نمی‌کند، دیگر نیاز به بحث نیست و هرچه را می‌خواهید برای خودتان تصویب کنید!

مطرح شدن چنین موضوعی در اعتراض به بی توجهی شهرداری تهران به اجرای مصوبات شورا، آن هم از زبان رئیس شورای شهر معانی زیادی دارد و نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. معنایی که می‌توان از آن عدم توجه شهرداری به مصوبات شورا یا شاید کاهش تاثیر گذاری و کارآمدی شورای شهر را برداشت کرد.

این اولین باری نیست که هاشمی درخصوص اجرا نشدن مصوبات شورای شهر تهران و عدم اهتمام شهرداری به تصمیات شورا سخن می‌گوید. رئیس شورای شهر تهران ۱۶ آذر ماه در حاشیه جلسه علنی شورای شهر و در جمع خبرنگاران، با انتقاد از عدم اجرای مصوبات شورا توسط شهرداری گفت: ما به طور کلی ۵۹۸ مصوبه مختلف را به شهرداری ابلاغ کردیم که حدود ۶ الی ۸ مورد آن به دلیل اختلافات با هیئت تطبیق، هنوز ابلاغ نشده و حال در هیئت اختلاف شورای شهر است.

وی افزود: شهرداری کلیه لوایح و طرح‌هایی که خودش فرستاده را اجرا کرده اما طرح‌هایی که اعضا ارسال کرده بودند نواقصی در اجرا داشت و به درستی اجرا نشده اند. مثلاً طرحی داریم که ۲۰ درصد و طرحی هم ۹۰ درصد اجرا شده و در همین راستا اشکالاتی بر اجرای طرح‌های مصوب موجود بود.

اما انتقاد از بی توجهی به تصمیات شورا به همینجا ختم نمی‌شود و اعضای شورای شهر نیز بارها در صحن علنی به صورت رسمی و غیر رسمی اعتراض خود به این موضوع نشان داده اند. به طوریکه شهرداری و شخص شهردار تهران نیز بارها از سوی اعضای شورای شهر به دلیل عدم اجرای مصوبات شورا، تذکر گرفته اند.

حق شناس: ما برای چه اینجا نشسته ایم!؟

در ادامه این روند نیز محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه علنی ۱۱ آذر ماه، با اعتراض به عدم تمکین شهرداری به اجرای مصوبات شورای شهر گفت: «در حوزه شهرداری تهران یکی از گرفتاری های ما این است که شورا با تمام تلاشها و زحمات، رنج طرحها و لوایحی را برخودش هموار می کند و با ساعت‌ها کار کارشناسی و پیگیری، نهایتاً مصوبه‌ای را به اتفاق یا اکثریت آرا رای می دهند و جهت اجرا ابلاغ می‌کنند. اما در شهرداری تهران متاسفانه بعضاً با بی توجهی هایی روبرو هستیم که مصوبات شورای شهر با گذشت حدود یک سال در کشوی آقای شهردار می‌ماند و ابلاغ نمی شود.»

وی ادامه داد: «من این پرسش را از آقای رئیس و از اعضای محترم شورای شهر دارم که ما اینجا برای چه نشسته ایم و چرا با این وضعیت، مصوبه‌ای را تصویب و ابلاغ می‌کنیم!؟»

احتمال طرح سوال از شهردار در صحن شورا

به علاوه بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر نیز ۸ تیر ماه سال جاری در جریان دویست و بیست و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران، طی تذکری به شهردار تهران درباره عدم اجرای مصوبات شورای شهر در حوزه شفافیت مالی اظهار کرد: «پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تحقق شفافیت و جلوگیری از فساد مالی در شهرداری تهران را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و مصوبات متعددی نیز در این زمینه به تصویب رسانده اما متاسفانه شهرداری به انحای مختلف در اجرای این مصوبات کوتاهی کرده است.»

وی تأکید کرد: «به شهردار تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر به روند غیرقانونی اظهار نظر درباره مصوبات شورای شهر، ارائه بهانه‌های ناموجه و تأخیرهای مکرر در اجرای مصوبات پایان داده و این مصوبات را بی‌قید و شرط و به صورت تمام و کمال اجرا کند.»

آروین تصریح کرد: ادامه خودداری از اجرای مصوبات قانونی شورای اسلامی شهر تهران به طرح سوال از شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر منتهی شده و از طریق نهادهای ذیربط قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

ادامه یافتن این روند و تشدید بی توجهی شهرداری تهران و پیروز حناچی شهردار شهر نسبت به مصوبات شورا، کاسه صبر اعضای شورا را لبریز کرد تا در نهایت ۲۶ آبان ۹۹، شورای شهر «طرح ضمانت اجرای مصوبات شورای شهر» را با هدف از ممانعت از بیهوده کاری شورا تصویب کرد.

نظری: هدف از تشکیل جلسات شورای شهر چیست؟

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در توضیح این طرح گفت: بسیاری از مصوبات شورای شهر هنوز از سوی شهرداری اجرایی نشده است. با این شرایط تشکیل جلسات شورای شهر به چه هدفی است، مگر قصد ضایع کردن پول شهر تهران را داریم؟

وی به تصویب لایحه تاسیس صندوق محیط زیست اشاره کرد و عنوان کرد: از تصویب این لایحه ۲۴۰ روز گذشته اما اقدامی صورت نگرفته است. از این دست مصوبات بسیار است و همه آنها احصا شده است.

نظری با بیان اینکه ۵۰۰ روز زمان از بعضی مصوبات شورا می‌گذرد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است، گفت: برای ممانعت از اینکه شورا بیهوده کاری کند، بعد از تصویب این مصوبه طبق قانون در نظر گرفته شده مجازات‌هایی را در نظر می‌گیریم.

براساس گفته ها و اظهار نظرهای مکرر اعضای شورای شهر تهران، مدتهاست که بسیاری از بحث های منتهی به تصویب لوایح در شورای شهر بی نتیجه باقی مانده است.

مصوباتی که به گفته شورایی ها، بیش از یکسال در کشوی شهردار تهران خاک می‌خورد و هیچ اتفاق مثبتی را در شهر رقم نمی‌زند. داستان بی نتیجه ماندن مصوبات شورای شهر و عدم بهره مندی شهروندان از خدماتی که باید توسط مدیران شهری ارائه شود، قصه پرتکراری است که به نظر می‌رسد اجرای بسیاری از مصوبات به عمر شورای پنجم نخواهد رسید.

حال باید دید که اعضای شورای شهر تهران در این ماه های پایانی تا چه میزان پیگیر اجرایی شدن مصوبات شورا و ملزم کردن شهرداری به عملیاتی کردن آنها خواهند بود تا شاهد ثمره بیش از دویست جلسه علنی شورا در سطح شهر باشیم.

کد خبر 5101748

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری شورای شهر شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران محسن هاشمی حجت نظری تهران بهاره آروین پیروز حناچی شورای شهر تهران شهرداری تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شورای شهر شب یلدا سازمان تامین اجتماعی شهر تهران شهرداری قوه قضاییه پلیس راهور روز پرستار هوای ناسالم آلودگی هوا شورای اسلامی شهر تهران اجرای مصوبات شورا مصوبات شورای شهر شورای شهر تهران اعضای شورای شهر رئیس شورای شهر شهرداری تهران شهردار تهران اعضای شورا علنی شورا بی توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به پول‌پاشی میلیاردی شهرداری برای مدیرانش: اطلاع ندارم!

چمران درباره پرداخت ودیعه میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری تهران گفت: بنده از جزئیات این موضوع اطلاع ندارم اما این مبلغ برای کمک‌هزینه مسکن بوده است و مشخص نیست که این رقم به‌صورت وام بوده یا شکل دیگری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به پرداخت ودیعه میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری تهران واکنش نشان داد.

تسنیم در خبری نوشت: مهدی چمران پیش از آغاز دویست و سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز موضوعات مختلفی از جمله مصوبه‌ای برای خاورشهر، اصلاحات نرخ‌های سازمان آتش‌نشانی و همچنین حسابرسی‌ها در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روز گذشته در شهرداری منطقه ۱۷ از حضور یکی از اعضای شورای شهر تهران (شربیانی)، ممانعت به‌عمل آمده است این موضوع صحت دارد یا خیر گفت: ممانعتی بابت حضور این عضو شورای شهر تهران انجام نشده است و تنها شهردار منطقه حضور نداشته است که پیگیری ما نشان از آن دارد که شهردار منطقه پیش از این مرخصی گرفته است اما برخی از معاونین وی در شهرداری منطقه حضور داشته‌اند.

رئیس شورا ادامه داد: قاعدتاً اعضای شورای شهر وقتی در شهرداری‌های مناطق حضور پیدا می‌کنند انتظار می‌رود که شهرداران نیز این‌گونه بازدیدها را به ساکنان منطقه اعلام کنند تا مردم و شهروندان‌ آن منطقه حضور پیدا کنند تا موارد و احیاناً مشکلات خود را مطرح کنند. انتظار ما این است که همکاری خوبی در این بخش از سوی شهرداران مناطق وجود داشته باشد.

چمران گفت: شورا به‌عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری است و می‌تواند در همه موضوعات نظارت داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پرداخت ودیعه میلیاردی به برخی از مدیران شهرداری تهران تصریح کرد: بنده از جزئیات این موضوع اطلاع ندارم اما این مبلغ برای کمک‌هزینه مسکن بوده است و مشخص نیست که این رقم به‌صورت وام بوده یا شکل دیگری است.

رئیس شورا در پاسخ به این پرسش که پرداخت چنین مبالغی نیاز به مجوز شورا دارد یا خیر ابراز کرد: این موارد در اختیار شهردار تهران است اما باید شورا نیز از آن اطلاع داشته باشد.

چمران همچنین در واکنش به صحبت‌های استاندار تهران در ارتباط با جابه‌جایی آرادکوه به محل دیگری تصریح کرد: این‌که آرادکوه محل فعلی دفن زباله جابه‌جا شود امکان‌پذیر نیست اما می‌توان جای جدیدی را برای دفن زباله‌ها در نظر گرفت چرا که جابه‌جایی آرادکوه با توجه به شرایطی که دارد هزینه زیادی را در بر خواهد داشت اما همان‌طور که گفته شد می‌توان مکان جدیدی را برای دفن زباله احداث کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورا از محل دفن جدید زباله‌های پایتخت اطلاع دارد یا خیر گفت: هنوز اطلاعاتی در این خصوص به بنده نرسیده است یا من اطلاع ندارم اما همان‌طور که گفته شد جابه‌جایی آرادکوه امکان ندارد اما می‌توان محل جدیدی را برای دفن زباله‌ها احداث کرد و می‌توان از دستگاه‌های جدید زباله‌سوز (۵ الی ۶ هزار تنی) استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • اقراریان: درباره ممانعت از حضور عضو شورای شهر در منطقه ۱۷ شهردار تهران پاسخ دهد
  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • واکنش چمران به پول‌پاشی میلیاردی شهرداری برای مدیرانش: اطلاع ندارم!
  • مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا